Gå til innhold

Debatt: Stortingsvalget 2005


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
helsesektoren sliter litt, spesielt det med psykeratiske, folk får jo ikke behandlig, finnes utallige eksempler i media i den siste tid.

Tror du virkelig at vi ikke har hatt slike problemer før?

jo, men poliktikerne gjør dessverre ikke en god nok jobb

Nå er det dessverre ikke slik at politikerne kan spytte i litt mer penger og så forsvinner problemet.

Lenke til kommentar
helsesektoren sliter litt, spesielt det med psykeratiske, folk får jo ikke behandlig, finnes utallige eksempler i media i den siste tid.

Tror du virkelig at vi ikke har hatt slike problemer før?

jo, men poliktikerne gjør dessverre ikke en god nok jobb

Nå er det dessverre ikke slik at politikerne kan spytte i litt mer penger og så forsvinner problemet.

det er korrekt, det ikke bare snakk om det økonomiske, men hvordan "opplegget" skal være og.

Lenke til kommentar

en ting til, mener ikke å skifte emne, men synes dere at samarbeidsregjerning er bra? når en person stemmer på partiet sitt, og partiet vinner prosent messig av antall stemmer. men så kommer to andre partier og slår seg sammen slik at defår mest til sammen, så leder de regjerninga. men hvorfor er det slikt? syntes det blir på en måte misbruk av stemmene våres for å si det sånn. (er ikke god til å definere men håper dere vet hva jeg mener) hvorfor kan det ikke være enkelt og greit? partiet som har mest stemmer styrer landet?

Endret av Jonki
Lenke til kommentar
mener ikke å spørre om som en 6åring, men hvorfor er det ustabilt?

Fordi en ettpartiregjering vil avhenge av støtte fra opposisjonen for å få gjennom sin politikk. Sånn sett er det mange fordeler med et system à la de britiske og amerikanske, der ett parti omtrent alltid får et flertall av mandatene i nasjonalforsamlingen.

Lenke til kommentar
vi har nok problemer med [...] skattelette for rike folk

Hvorfor er dette et problem? Problemet er vel snarere det motsatte: at folk ikke får beholde pengene sine selv.

Du veit. Det kan hende det lønner seg å gjøre en innsats, og det skal vi ikke ha noe av i landet der alle skal være like.

Lenke til kommentar
helsesektoren sliter litt, spesielt det med psykeratiske, folk får jo ikke behandlig, finnes utallige eksempler i media i den siste tid.

Selvfølgelig får ikke folk behandling. En psykiater får så mye støtte fra staten at han/hun kan tjene mer enn en kommunal ansatt lege selv uten å ha en eneste pasient. Denne støtten skal gå til utgifter et kontor har, men i motsetning til en lege så trenger ikke en psykiater mer enn en sofa og en telefon.

Lenke til kommentar
mener ikke å spørre om som en 6åring, men hvorfor er det ustabilt?

Problemet er ikke samarbeidsregjering eller ikke, men mindretallsregjering.

 

Men jeg vil heller ha en vinglete mindretalls-regjering som forsøker seg på god politikk, enn en flertallsregjering som kjører Norge i grøfta med stø kurs.

 

Stem på politikken du, ikke på hvem som er størst. Da kunne vi like gjerne hatt ettpartistat eller diktatur. Det er stødig det.

Lenke til kommentar
mener ikke å spørre om som en 6åring, men hvorfor er det ustabilt?

Fordi en ettpartiregjering vil avhenge av støtte fra opposisjonen for å få gjennom sin politikk. Sånn sett er det mange fordeler med et system à la de britiske og amerikanske, der ett parti omtrent alltid får et flertall av mandatene i nasjonalforsamlingen.

men hvorfor(igjen :p) er det sånn når folket har valgt partiet som skal styre landet må be om lov fra de andre partiene for å få igang et tiltak? ser ut som det lønner å "tape" i valgkampen, man får jo lissom bestemme uansett.

Lenke til kommentar
mener ikke å spørre om som en 6åring, men hvorfor er det ustabilt?

Problemet er ikke samarbeidsregjering eller ikke, men mindretallsregjering.

 

Men jeg vil heller ha en vinglete mindretalls-regjering som forsøker seg på god politikk, enn en flertallsregjering som kjører Norge i grøfta med stø kurs.

 

Stem på politikken du, ikke på hvem som er størst. Da kunne vi like gjerne hatt ettpartistat eller diktatur. Det er stødig det.

ok, du sier noe som er innlysende ja.

Lenke til kommentar
men hvorfor(igjen :p) er det sånn når folket har valgt partiet som skal styre landet må be om lov fra de andre partiene for å få igang et tiltak?

Fordi man må ha flertall i Stortinget for å få gjennom noe. En regjering som har 40 % oppslutning, må ha støtte fra andre partier for å få flertall. En løsning på dette kan imidlertid være et system som det britiske eller amerikanske, ettersom disse i de aller fleste tilfeller innebærer at det største partiet får flertall.

Lenke til kommentar
vi har nok problemer med [...] skattelette for rike folk

Hvorfor er dette et problem? Problemet er vel snarere det motsatte: at folk ikke får beholde pengene sine selv.

Du veit. Det kan hende det lønner seg å gjøre en innsats, og det skal vi ikke ha noe av i landet der alle skal være like.

joda, det er klart, men det er mange som allerede gjør en veldig god innsats, men fremdeles sliter :-/

Lenke til kommentar
men hvorfor(igjen :p) er det sånn når folket har valgt partiet som skal styre landet må be om lov fra de andre partiene for å få igang et tiltak?

Fordi man må ha flertall i Stortinget for å få gjennom noe. En regjering som har 40 % oppslutning, må ha støtte fra andre partier for å få flertall. En løsning på dette kan imidlertid være et system som det britiske eller amerikanske, ettersom disse i de aller fleste tilfeller innebærer at det største partiet får flertall.

den er grei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Er førstegangsstemmer i år, og har enda ikke bestemt meg for hvem som skal få min stemme. Men den går neppe til et parti lengre til venstre på partiskalaen enn Høyre.

 

PelsJacob (& Co): Vet du noe om DLFs oppslutning på landsbasis?

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Er førstegangsstemmer i år, og har enda ikke bestemt meg for hvem som skal få min stemme. Men den går neppe til et parti lengre til venstre på partiskalaen enn Høyre.

 

PelsJacob (& Co): Vet du noe om DLFs oppslutning på landsbasis?

Da synes jeg du skal gi den til DLF... Siden de ikke har noen oppslutning i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Vi bør ha høgare skattar og bruke dei pengane til å forbetre den offentlege sektoren. Vi bør ha skular som ikkje har som mål å tene pengar. Det har dei private ein tendens til å gjere. Dersom vi har meir stigane skattar etter kor mykje du tener ville alt vert betre. Ein som tener 1 million i månaden synast eg at skulle hatt minst 70% skatt.

 

Ap er det partiet som har tilført dei gode ordningane som Høgre, KRF og FRP fjernar.

 

Vi burde hatt mange små parti. Lavare sperregrense. Har eit parti for mykje makt kan dei bli maktsjuke.

 

Det er viktig å stemme NEI-parti fordi det er lov for stortinget og regjeringa å melde oss inn i EU når som helst. EU bestemmer ting som er nyttige i andre land, men er tåpelege her. Dei vil overta makta over fiskekvotefordelinga frå 15 til 200 nautiske mil frå kysten. Dei fleste land i EU vil importere olje og gass ikkje selje den. Då er det ikkje lurt at dei som vil importere oljen vår får styre over resursane våre.

 

Eg meiner at SV burde hatt 25% Rv: 10%-15% AP 10-15%

RV har ikkje alt for mange representantar som er gode så dei burde klare seg med litt mindre stemmer. Høgre og FRP burde vært ute(eller hatt 4-5%.) KRF burde vært ute(Ein bør ikkje lage parti etter religion)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...