Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lang vandring på bremsepedal...hvorfor?


kloppen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bremsene trekker skjevt år jeg har kjørt en lengre tid. Ved korte kjøreturer virker bremsene helt fint og merker ingen "dragning" til noen side. Men hvis jeg kjører lengre uten stopp begynner bilen å trekke til en side ved bremsing... Dette er ganske ubehagelig og lurer på hvorfor og hvordan jeg fikser det. Kan det ha noe med varmgang eller/og trege sylindere?

Endret av kloppen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt hende det har med varmgang å gjøre. F.eks kan bremsene ligge litt innpå på den ene siden og føre til at det blir varmt etterhvert. Trenger ikke å ligge mye innpå, ikke sikkert det er merkbart ved kjøring engang. Bremseeffekten blir dårligere og dårligere jo varmere det er. Blir det for varmt over lengere tid (bremseskiva blir blå, eller felgen blir så varm at du ikke kan ta på felgen uten å brenne deg osv) er det fare for å ødelegge hjullageret og bremseskiva kan bli ødelagt, noe som vil gi nedsatt bremseeffekt uansett temperatur.

 

Trekker bilen til samme side hele tiden?

Vet du hvilket hjul som er årsaken?

Bytta noen bremsedeler i det siste?

Skrevet

Etter du har kjørt en tålig lang tur (uten alt for mye kraftig bremsing) så tar du å kjenner på felgene om noen er varmere enn de andre. Hvis en er betydelig varmere enn de andre så er det stor sansynlighet for at klossene der ligger inntil. Overhaling av kaliper og bytte av klosser, monteringsdilldall, o-ringer etc. anbefales da.

Skrevet

det er en volvo 360 86mod. vanlig bremser, skive (ikke abs)

 

Vet at bremsene ligger litt innpå skiva slik at det blir litt varmt i området, feks felg og skive...

 

Venstre framhjul blir litt varmere enn høyre side, og det er ikke mye det er snakk om, bare såvidt. Men det er altså slik at bilen også trekker til venstre ved lengre kjøring. Virker som bremsene tar bedre når de blir varmere...

Skrevet

du kan prøve å skyve kalipperen fram/tilbake for å se om den sitter fast. Det er et glidestempel i kalipperne der de sitter fast til fjærbeinet. Dette glidelageret har en tendens til å bli sittende fast og du risikerer at kun den ene bremseklossen tar tak og bremser. Du vil kanskje se at bremseklossen på den ene siden av skiva er mer slitt enn den andre dersom kalipperen henger.

Skrevet

Hvordan løsne på bremsekaliperstempelet? Går det å spraye med de der "verktøykasse på boks" inn i og rundt stempelet eller er det farlig å bruke slik spray?

Skrevet

Tja, det er jo en mulighet dersom du ikke får det til å gli fram og tilbake. Når du får det løst bør du sette det inn med fett av noe slag.

 

Dersom du sliter med å få stempelet til å gli får du bare ta fantasien og brekkjernet til hjelp ;)

Skrevet

Nja og njei...kobberfett kan faktisk størkne om det blir for varmt... bruk hjullagerfett. Anbefaler deg å ta ut glidebolten(e) og pusse med fint sandpapir til de blir glatte og fine før du smører opp. Alternativt finnes det rep.sett å få kjøpt til de fleste kalipere (glidebolter/gummi og fett)

 

T'Weed

Skrevet (endret)

Er du sikker. Står her at hjullagerfett har en brukstemp. på maks 120 grader C link

 

Mens kobberpasta har en brukstemp på 1100 grader C link

 

 

Eller er denne noe link

Endret av kloppen
Skrevet

Så vidt jeg vet kan kobberpasta brukes til bremsejobber og andre steder der det er stor varmeutvikling. Jeg har brukt kobberpasta på boltene til eksosmanifolden. Vet ikke om skruene løsner lett, fordi det ikke har vært nødvendig å løsne dem :roll:

Skrevet

Sjekk om klossene sitter fast i glideskinnene. Er de løse, sjekk om stempel og glidebolter beveger seg greit. I den grad jeg smører glideskinnene til klossene, er det med kobberfett, men kun et tynt lag.

Skrevet

Med glideskinner, mener du sporene som bremseklossene ligger i. Antar disse er ujevne og har mye skitt i seg. Må nok rense disse og evt. smøre litt.

Skrevet

Kloppen: Har du tilgang til digitalkamera, ta et bilde av kaliperen og poste det her. Grunnen er at samme bilmodell kan leveres med 2-3 forskjellige typer kalipre som hver og en kan være oppbyggt på totalt ulik måte.

Skrevet (endret)

I dag skulle jeg vedlikeholde bremsene. Tok dermed å skrudde av bremsekaliperne og pumpet litt med pedalen slik at stempelet kom litt ut. Tok så å smurte disse med litt kobberfett og trykket det inn igjen med en tang. Monterte så alt sammen igjen

 

Men oppdaget nå at jeg har fått mye lengre vandring på bremsepedalen, må nesten trykke den helt inn før noe tar... Ved pumping blir den hard, så det er ingen luft i systemet.

 

Hva kan være årsaken til dette?

Endret av kloppen
Skrevet

luft bremsene begynn med kaliper som er lengst unna hovedsylinder, det blir som regel høyre bakhjul og jobb deg fremover, luft også bremsene fremme.

Har vært borti noen bremsekalipere som må holdes i 90graders vinkel for å få luftet systemet ordentlig (slik at luftenippelen er øverste punkt på kaliperen)

Skrevet (endret)

Det at du får lang vandring etter å ha demontert\montert bremsene kan forsvinne etter litt kjøring, opplevd det flere ganger selv at pedalene må trykkes lenger ned de første 3-4 mila etter demontering.

Endret av trra
Skrevet

skjønner egentlig ikke hvorfor jeg skal ha fått luft i systemet. Reservoaret er fullt og har ikke åpnet noen nipler.

 

Forklar hvis dere mener det er luft...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...