Gå til innhold

Interessant artikkel i Dagblad


Anbefalte innlegg

Noen som kjenner seg igjen, hehe? :hmm:

 

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/01/25/421388.html

 

Husker en slik opplevelse da jeg fikk Half-Life 2, og spillte mer enn lenge nok første dagen/natten.

 

På vei til jobben gikk jeg på bussen som vanlig, men kanskje en smule trøttere, og satte meg ned. Så ser jeg ut frontruten en stund, og det slår meg "det var da en veldig stor og klar skjerm...." Så tok det ett sekund, og virkeligheten traff meg ;P

 

De andre på bussen lurte nok godt når jeg lo litt for meg selv, hehe. :D

 

Mvh,

. Knut S.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh, har hendt at jeg har blandet sammen. Spilte f.eks. Wow hele natten ei helg, og dagen etter gikk jeg og så etter mulige ting å skinne ol uten å tenke over det en stund :p

 

Også når jeg skal slå opp noe eller skal finne noe stoff om ett eller annet rykker handa etter "ctrl - f" for å søke etter det :roll:

Lenke til kommentar
Leste den litt tidligere i dag. Meget arti og bekymringsfull artikkel må jeg si. Selv har jeg aldri blandet spill og virkelighet, spiller veldig mye...

Ja, det er egentlig veldig skummelt. Det er interessant å tenke på om det påvirker ens virkelighetsoppfattning på et dypere nivå... Stoff til en hovedfagsoppgave i psykologi, muligens? :)

 

Jaja... kanskje jeg skulle slutte å tulle rundt i denne dimensjonen nå, og komme meg tilbake til Rubi-Ka. Hvor er egentlig logout knappen her?

 

Mvh,

. K

Lenke til kommentar
- Jeg har brukt datamaskinen så lenge nå, og tastekombinasjonen 'Ctrl-Z' fungerer for å gå ett steg tilbake i samtlige programmer jeg bruker. Så hver gang jeg opplever at jeg vil angre på noe jeg gjør i mitt virkelige liv, strekker jeg meg etter 'Ctrl-Z' og stusser over at det ikke virker.

 

Dette har jeg og gjort :hmm:

Lenke til kommentar
- Jeg har brukt datamaskinen så lenge nå, og tastekombinasjonen 'Ctrl-Z' fungerer for å gå ett steg tilbake i samtlige programmer jeg bruker. Så hver gang jeg opplever at jeg vil angre på noe jeg gjør i mitt virkelige liv, strekker jeg meg etter 'Ctrl-Z' og stusser over at det ikke virker.

 

Dette har jeg og gjort :hmm:

Akkurat det har faktisk jeg også opplevd! Følte alltid en trang til å trykke ctrl etter at jeg hadde gjort noe dumt.

 

Noe lignende skjedde når jeg hadde spilt Gothic II veldig mye, da fikk jeg en sterk trang til å save hver gang jeg begikk meg ut på noe litt risikabelt, og ble veldig irritert på at det ikke gikk an. :p

Lenke til kommentar

Har ikke opplevd at noe slikt har skjed med meg etter spill. Men da jeg var yngre så jeg en karatekid film. Litt etterpå, da jeg gikk forbi glassdøra til gangen, fikk jeg et slikt sug, en tanke at der var noen bak den døra, så jeg sparka den ned, knuse vinduet i døra, og herpa foten litt også :p

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i dette, ja. Når jeg gjør noe dumt, hender det at jeg føler en trang til å bruke angrefunksjonen, eller laste inn et tidligere lagret spill. Slikt opplever jeg innimellom når jeg er veldig trøtt, og ikke kan tenke klart. Og er jeg virkelig trøtt, så fungerer det også. :p

Lenke til kommentar

Ok, jeg innrømmer en ting: Da jeg spilte Operation Flashpoint 1985 enormt mye, så jeg etter potensielle mål både på vei til og i selve butikken. Utenfor var det buskevekst, og jeg vurderte fortløpende hvor effektiv dekning det ville gi om jeg ble angrepet uten forvarsel. Spilte også en periode FF7 døgnet rundt, uten at det påvirket meg på noen måte som jeg kan huske.

 

Utover det har jeg ikke hatt slike "kortslutninger". Herremin.. det høres direkte uhyggelig ut. Folk som gjør slike ting i trafikken har ikke noe bak rattet å gjøre. Det høres uskyldig ut ja, men tenk når dagen kommer at noen vrenger over til motsatt kjørebane for å treffe den traileren mest mulig head-on, fordi hjernen gjenopplever et fotorealistisk bilkræsj spill akkurat der og da.

 

Så, en trenger altså ikke være unormal på noen måte for at det skal skje. Jeg og de fleste har visst det hele tiden, men greit å få det svart på hvitt. Spiller man et spill mye nok, vil det feste seg og ta med seg ting man gjør i spillet til virkeligheten. Det samme gjelder altså andre program. Jeg kjenner meg igjen det med Photoshop, og. Sitter og betrakter landskapet og lurer på hvordan jeg skal best beskjære det, hvor høy oppløsningen er, fargepaletten o.s.v.

 

Litt spooky lesing er det, og en advarsel som bør tas seriøst selv om svært få vel går så langt som å kaste bilen over til siden for å plukke opp en postkasse.. Grafikken i spill i dag er fremdeles bare "så där" når det gjelder realisme. På bare 10-15 år har den utviklet seg utrolig mye, og det virker som det ikke finnes en bremsekloss for slikt inntil videre.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Kjenner meg helt klar igjen i artikkelen. Husker før når jeg spilte litt mer, da så jeg folk i sniper siktet og så etter gode sniper plasseringer i god Unreal Tournament stil. Får ennå Grand Theft auto feelingen når jeg ser skoleklasser som går på ei rekke på fortauet når jeg er ute å kjører. :-) Lett å blande spill å virkelighet i hodet sitt, men å gjøre prøve å gjøre spillting i virkeligheten er vel å gå litt langt

Lenke til kommentar

Måtte le litt når jeg leste denne, kan bare forestille meg hvor dumt det måtte ha sett ut;

- En gang så omfavnet kjæresten min et tre - et av disse små, tynne trærne som man finner i spillet - og begynte å riste på det. I spillet er dette en måte å få penger, gjenstander og bier på, forteller Weisberg-Roberts til Wired, og legger til:

 

- Da det ikke falt noe ned fra grenene, tror jeg hun kjapt skjønte hvordan dette må ha sett ut for de over hundre andre menneskene som var i parken.

Selv har jeg aldri hatt noen lignende problemer :ermm:

Lenke til kommentar

Når jeg som verst spilte CoD, grep jeg alltid etter musa og tastaturet når jeg spiste ved middagsbordet! Kan lure på hvorfor, men sikkert en kortslutning i hjernen min. Takk og lov så har jeg sluttet med dette (men ikke med CoD expansion da :whistle: ) og familien ser ikke rart på meg lenger rundt middagsbordet.

Lenke til kommentar

Enkelte folk trenger å oppsøke en psykolog, eller hvertfall kutte litt ned på spillinga.

Aftenposten hadde forresten en artikkel ang. boka 'Got Game' i dag, som nevner en god del gode leder-egenskaper som utvikler seg hos dataspillere.

 

Selv har jeg aldri opplevd å herme etter spill i RL, det nærmeste er kanskje at jeg lengter etter skjermen min i kjelleren når jeg er ute og går på sommeren, fordi gammaen er stilt inn for høyt i RL.

 

Jeg har dog ganske store problemer med folk som begynner å si 'lol', 'roflol', 'lmao' osv i RL. Ganske plagsomt i lengden.

Lenke til kommentar

Hatt en lignende opplevelse

 

Var på julemiddag hos bestemor denne jula. Hadde spilt veldig mye CS:S i perioden før, å storme bak det andre lagets "linjer" å ta flere med kniv er spesialiteten min. Da vi kom til bestemor gikk jeg inn og istedet for å gå inn på kjøkkenet gikk jeg videre og ut i stua, derifra kunne jeg se bestemor på kjøkkenet som stod med ryggen til, uvitende om min tilstedeværelse. Da merket jeg at det første som dukket opp i hodet var å dra frem kniven. Da det gikk opp for meg hva jeg drev å tenkte på ble jeg litt satt ut. Bestemte meg for å heller gi bestemor en klem :ermm:

Vil mene at det er en stor forskjell på å få tanker om noe enn å faktisk utføre det, som de folka som driver å prøver å plukke opp postkasser ol.

Lenke til kommentar
Da det gikk opp for meg hva jeg drev å tenkte på ble jeg litt satt ut. Bestemte meg for å heller gi bestemor en klem :ermm:

Godt tenkt! :thumbup:

 

Ellers enig med deg i at det forskjell på å tenke noe og å utføre noe. Får meg til å tenke på Minority Report. Å vurdere å ta livet av noen er ikke kriminelt.

Lenke til kommentar

Når jeg ofte har spilt spill er jo pause "P" noen ganger brukt flere ganger

etter å ha spilt et "pausespill" har jeg flere ganger trykket på P når det er litt

for mange som snakker med meg på en gang på MSN og det hoper seg opp med ting jeg må lese.....

 

Litt offtopic: En gang når jeg i lengre tid hadde sett på TV

begynte min mamma å kjefte på meg, måtte komme meg ut osv.

I en ren reaksjon grep jeg etter fjernkontrollen og trykka på den rød knappen

(øverst i høyre hjørne) nemlig av knappen... :roll: ( :blush: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...