Gå til innhold

[løst]Fanatisk håndheving av treordsreglen


Anbefalte innlegg

QUOTE (_oDIn_ @ 23/01/2005 : 13:12)
"Skjermkortet ødelagt?" syns jeg bør være en god nok emnetittel, da den informerer godt nok om emnet i tråden.

Jeg er ikke enig, det er etter min mening en mindre god emnetittel som tar opp et generelt problem. Hvis du heller sier "Problemer med <sett inn modell her>, <sett inn symptomer her>" kan det hende en person leser emnefeltet og går inn på det fordi han tenker "heisann, det er jo samme symptomene jeg opplevde, og jeg vet jo løsningen på dette problemet".

 

For øvrig er dette tatt opp flere ganger, og konklusjonen blir den samme hver gang.

 

 

Edit: Var litt sen der ja. Note to self: F5 før du poster.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ærlig talt, om en tosk egentlig ville hatt "hjeeeeeeeelp!!!!!!!!!!!" i overskriften, så blir det jo bare trippelt så ille nå:

 

"Hjeeelp!!! hjeeelp!!! hjelp!!!"

 

:)

 

Ergrer meg faktisk over regelen. Jeg kan lage helt glimrende overskrifter med bare to ord. Ett er for lite, to-ordsregel hadde vært bedre, om vi absolutt må ha en regel.

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar

QUOTE (Bandidos Pelle @ 25/01/2005 : 15:47)
Vel, ærlig talt, om en tosk egentlig ville hatt "hjeeeeeeeelp!!!!!!!!!!!" i overskriften, så blir det jo bare trippelt så ille nå:

"Hjeeelp!!! hjeeelp!!! hjelp!!!"

Og denne typen idioti ville også føre til stenging av tråden.

Tittel skal være beskrivende for inneholdet i tråden, ikke bare

hold tre-ords-regelen

Lenke til kommentar

QUOTE (cecolon @ 23/01/2005 : 15:43)
"Hvorfor treordsregelen?"
"Hvilken CPU/minne-konfigurasjon?" (Postet i rett gategori, f. eks. bærbare)

Hei, beklager, men jeg har helt glemt denne tråden :blush:

 

1. Vel du formidler at det er snakk om tre-ords-regle, og at det er noe du ikke skjønner med denne. Hvofor

-den er fjernet?

-den er tatt ibruk?

-den bare sjekker to ord?

-noen ser ut til å slippe unna med brudd på den?

-etc

 

 

2. Helt ærlig ikke min kategori, men shit. I forbindelse med en bærbar maskin vil jeg nå si at det er kritisk å nevne modellen. Det kan være greit å nevne bruksområde også.

Lenke til kommentar

God tommelfingerregel når man lager et INFORMATIVT topic:

 

- JEG skjønner hva det er snakk om, men gjør alle andre det automagisk?

 

Hvis ja: Du har overnaturlige evner, eller har brukt minst 3 ord

Hvis nei: Lag bedre topic!

 

Det skulle ikke være nødvendig å kverulere mer over hva som er et godt emne - bruk skjønn og overhold regelen, så funker det.

 

(har forresten selv opplevd at regelen NOEN ganger ikke er 100% ideell, men problemet er ikke verre enn at man kan bruke litt andre ord. Med andre ord: Et ikke-eksisterende problem.)

Lenke til kommentar

QUOTE (JohnnyKnoxwille @ 23/01/2005 : 15:48)
Hva er det som er så vanskelig med å følge denne regelen?

Det er slitsomt å bla igjennom lite beskrivende poster, og det burde ikke være så vanskelig å beskrive problemet sitt litt bedre..

Ja, men når de har en topic som er på 2 ord som er bra nok beskrevet, så er det ikke noe vits å stenge tråden bare fordi det ikke er 3 ord, men 2 ord i topic!

Lenke til kommentar

QUOTE (Nicklas @ 26/01/2005 : 22:15)
Ja, men når de har en topic som er på 2 ord som er bra nok beskrevet

Som f.eks?

 

Jeg tror at at svært få av de som blir stengt pga tre-ords-regelen er beskrivende nok, og 99% av disse hadde nok vært enda bedre med tre eller flere ord.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

QUOTE (Rikky @ 26/01/2005 : 22:18)
QUOTE (Nicklas @ 26/01/2005 : 22:15)
Ja, men når de har en topic som er på 2 ord som er bra nok beskrevet

Som f.eks?

 

Jeg tror at at svært få av de som blir stengt pga tre-ords-regelen er beskrivende nok, og 99% av disse hadde nok vært enda bedre med tre eller flere ord.

Jeg hadde en topic som het: "Leveringstid; Netshop"

 

Den skrev jeg før regelen kom og nå her om dagen så ble den bumpa, den hadde flere sider, men pga at den regelen hadde kommet så ble hele tråden stengt. Det stod faktiskt masse nyttig inne i den tråden!!

Lenke til kommentar

Gud bedre... er det kommet enda en ny diskusjon om dette :)

 

Det viser seg i alle de andre trådene at ingen klarer å komme opp med en god, beskrivende emnetittel på kun to ord, og de har alle etterhvert dødd ut fordi ingen klarer å motbevise at tre ords-regelen er god nok. I en av trådene var det en som listet opp 10-15 forskjellige to-ords emnetitler som han mente var gode, og ved å lese at han mente de var gode, var grunn god nok til å håndheve tre ords-regelen enda strengere. Ingen av de beskrev tråden godt nok. Uansett så skal det ikke mye fantasi til for å legge på et ord eller tre ekstra når man får beskjed om at topic har for få ord. Det står ikke på fantasi... det står rett og slett på om man gidder eller ikke. Og da synes jeg det er rett og rimelig at tråden blir stengt.

 

Har forklart hvorfor vi har den ørten ganger nå, og søker dere etter disse trådene, så kan dere jo se hva jeg svarer, og hva konklusjonen har blitt alle de andre gangene.

 

At Nicklas fikk stengt en gammel tråd er jo så klart beklagelig ettersom den ble laget før regelen trådte i kraft. Men da er det bare å forklare saken til den aktuelle moderator, så ordner det seg nok. Men at en tråd stenges, forhindrer ingen å lese i den, så all nyttig informasjon er fortsatt intakt.

Lenke til kommentar

QUOTE (Rayline TWB @ 27/01/2005 : 08:48)
Kun latskap som gjør at folk ikke bruker mer enn 2 ord.

Får håpe at det er grunnen....

 

Jeg begynner noen ganger å lure på hvordan det egentlig står til med ferdighetene for en del av forumbrukerne. Hvis man ikke klarer å skrive en fornuftig og forklarende topic på mer enn to ord, hvordan skal man klare seg videre i livet? Hvordan klarer / klarte de seg på skolen når de må skrive om ting som sikkert er mindre interessant enn data? Og de som skriver ett ord i topic og posten i tilnærmet sms-språk, hvordan skriver de en jobbsøknad, eksamensoppgave eller hovedoppgave. Det må da bli null jobb og karakter stryk minus......

Lenke til kommentar

QUOTE (Nicklas @ 27/01/2005 : 08:29)
Jeg hadde en topic som het: "Leveringstid; Netshop"

Den skrev jeg før regelen kom og nå her om dagen så ble den bumpa, den hadde flere sider, men pga at den regelen hadde kommet så ble hele tråden stengt. Det stod faktiskt masse nyttig inne i den tråden!!

Hvorfor ikke skrive: "Leveringstid hos Netshop" eller "Leveringstid fra Netshop"?

 

En annen ting er at dette er vel heller ikke en så veldig beskrivende topic. Spør du om andres erfaringer med leveringstider eller vil du fortelle om dine erfaringer?

Lenke til kommentar

QUOTE (Rayline TWB @ 27/01/2005 : 08:48)
Kun latskap som gjør at folk ikke bruker mer enn 2 ord.

Nei? Det er det at noen ganger så beskriver 2 ord mer enn 3 ord! F.eks hvordan vil du gjøre om "Leveringstid; Netshop" til 3 ord? Kan jo være "Hva er leveringstiden til Netshop?" Men det blir nesten for langt! Husk at det er et maks antall bokstaver i topic også! Hvis de virkelig vil ha kvalitet på topicene og absolutt skal ha 3 ords regelen så syns jeg de burde fjerne den. Egentlig så var mitt eksempel dårlig, siden den går ann å gjøre om til fler ord, men andre topics er vanskeligere fordi de skriver en topic som er godt beskrevet med 2 ord, men så er det vanskelig å gjøre den om til minst 3 ord fordi topicen blir for lang! Og det er jo også ulovlig!

 

EDIT: Når jeg tenker meg om 5 ganger til, så ser jeg faktiskt at det er fint med en 3 ordregel. Men man trenger ikke følge den når moderator ser at topic er bra nok beskrevet. Syns jeg da.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

QUOTE (Nicklas @ 27/01/2005 : 15:16)
EDIT: Når jeg tenker meg om 5 ganger til, så ser jeg faktiskt at det er fint med en 3 ordregel. Men man trenger ikke følge den når moderator ser at topic er bra nok beskrevet. Syns jeg da.

Helt enig, men det er bare det med at det ikke finnes eksempler på gode emnefelt på under tre ord...

 

Du har ikke klart å komme med noen, har du?

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 27/01/2005 : 15:34)
Du har ikke klart å komme med noen, har du?

Jeg postet en tråd med topicen "Fjerne/reorganisere off-topic-forumene?" uten å tenke på treordsregelen. Syntes den beskrev posten min bra, men var ikke noe problem å endre den. Trur jeg skrev tre ord bak, uten at tråden min ble stengt. Eller, den ble stengt, men det var første etter en del sider med prat og diskusjon og ikke pga. dårlig emnefeltbeskrivelse. :)

Lenke til kommentar

QUOTE (Nicklas @ 27/01/2005 : 15:16)
Det er det at noen ganger så beskriver 2 ord mer enn 3 ord! F.eks hvordan vil du gjøre om "Leveringstid; Netshop" til 3 ord? Kan jo være "Hva er leveringstiden til Netshop?" Men det blir nesten for langt!

"Leveringstid hos Netshop?"

"Leveringstid fra Netshop?"

"Leveringstid for Netshop?"

:p

Lenke til kommentar

QUOTE (INGaR @ 27/01/2005 : 17:53)
Jeg postet en tråd med topicen "Fjerne/reorganisere off-topic-forumene?" uten å tenke på treordsregelen. Syntes den beskrev posten min bra, men var ikke noe problem å endre den. Trur jeg skrev tre ord bak, uten at tråden min ble stengt. Eller, den ble stengt, men det var første etter en del sider med prat og diskusjon og ikke pga. dårlig emnefeltbeskrivelse. :)

Dette blir selvsagt et ekstremt tilfelle, men bare for å kverrulere litt så har du en skrivefeil som gjør at du her kun har "to ord" i stedet for tre. Du for lete litt og se om du finner den ;)

 

På en annen side består topicen din av tre ord, men "ord-telleren" ser ikke dette siden du har satt en skråstrek der.

Lenke til kommentar

QUOTE (@kd @ 25/01/2005 : 16:42)
QUOTE (Bandidos Pelle @ 25/01/2005 : 15:47)
Jeg kan lage helt glimrende overskrifter med bare to ord.

Jaha... Eksempler takk?

1. Maxtor-disken bråker.

2. Høyttalerne spraker.

3. Treordsregelen; idiotisk?

 

Disse fungerer helt GLIMRENDE under alle omstendigheter, og jeg ser null, nada og zero problem med disse overskriftene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...