Gå til innhold

beklager, men du kan ikke endre dette innlegget ?


Anbefalte innlegg

Ernie.: Fram til det motsatte er fastlått, så vil jeg si at når du skriver et innlegg på dette forumet så overdrar du rettigheten til innlegget over til HW.no. Fordi man deltar i en offentlig debatt, kan man ikke helt uten videre ha rett til å trekke tilbake det man har skrevet.

 

Når det gjelder den vinglingen du snakker om så handler det om å forsåke å gjøre ting bedre. Det er ikke alle ting man kan se hvordan fungerer før man faktisk har testet det ut i praksis. Hvis du tror at man hele tiden sitter med en komplett risikoanalyse av alle potensielle konsekvenser av alle endringer som blir foretatt, lever du i en utopisk verden.

 

Forøvrig kommer den vinglingen du snakker om som en konsekvens av tilbakemeldinger og vilje til å innse feil, og ikke bare stå på sitt samme hva. Merkelig nok så blir vi samtidig anklaget for å ikke høre på brukerne. Vi kunne jo selvsagt gitt fullstendig f*** i hva brukerne mente, og på denne måten ikke hatt noe "vingling".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 16:52)
Ernie.: Fram til det motsatte er fastlått, så vil jeg si at når du skriver et innlegg på dette forumet så overdrar du rettigheten til innlegget over til HW.no.

Jasså? Så hvis jeg skriver et innlegg på amobil.nos forumdel av forumet tilhører hele det innlegget hw.no? Sett at en bruker poster en brukertest i hw.nos brukertestforum. Så vil hw.no publisere den brukertesten, fordi de likte den så godt, så har dere rettigheter til å gjøre dette, selv om brukertestskriveren ikke har det minste lyst til dette?

Lenke til kommentar

QUOTE (INGaR @ 22/01/2005 : 16:34)
Vet ikke om det er tatt opp tidligere i tråden, men jeg mener en løsning hvor brukere kun kunne ha redigert f. eks tre ganger daglig er bedre enn at man ikke kan editere innlegg som er mer enn ti minutt lange. Hvis problemet er at en bruker med f. eks to tusen poster sletter alle postene sine kommer det til å ta ham ca to år sett at han ikke poster noen nye.

3 ganger er urrealistisk, hvis man ser på annenhver post på forumet, ser man at de er redigert i etterhånd fordi postere retter bla skrivefeilene sine, ofte lenge etter at de har skrevet det.

 

Ingen begrensing på edit, og heller en tidsbegrensning mellom edits er bedre slik at ingen kan lage script på klientsiden som raskt sletter tusenvis av poster.

 

bare å sette en begrensning som de fleste store forumer har det på 30 sekunder eller 1 minutt som korteste mulig tidsrom mellom editering av poster.

 

En poster som hadde laget et script for å slette noen tusen poster ville da brukt 1 x ntall poster i minutter for å fullføre. 1000 poster = 1000 minutter, ingen som gidder å slette tusen poster da, ikke med script en gang.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 16:52)
Ernie.: Fram til det motsatte er fastlått, så vil jeg si at når du skriver et innlegg på dette forumet så overdrar du rettigheten til innlegget over til HW.no. Fordi man deltar i en offentlig debatt, kan man ikke helt uten videre ha rett til å trekke tilbake det man har skrevet.

Har nå sendt en hendvendelse til lovinfo.no for å se hva de mener om det.

Forøvrig, har du rett så betyr det i praksis at hw kan hente ut en hvilken som helst brukertest fra forumet, modifisere den, renskrive den og legge det ut som om det var de som hadde testet produktet og ikke brukeren. Tror du skjønner at det blir litt feil...

QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 16:52)

Når det gjelder den vinglingen du snakker om så handler det om å forsåke å gjøre ting bedre. Det er ikke alle ting man kan se hvordan fungerer før man faktisk har testet det ut i praksis. Hvis du tror at man hele tiden sitter med en komplett risikoanalyse av alle potensielle konsekvenser av alle endringer som blir foretatt, lever du i en utopisk verden.

Forøvrig kommer den vinglingen du snakker om som en konsekvens av tilbakemeldinger og vilje til å innse feil, og ikke bare stå på sitt samme hva. Merkelig nok så blir vi samtidig anklaget for å ikke høre på brukerne. Vi kunne jo selvsagt gitt fullstendig f*** i hva brukerne mente, og på denne måten ikke hatt noe "vingling".

Det er (for min del) uten tvil bra man faktisk forsøker å gjøre ting bedre og det er også uten tvil bra at man faktisk tør å innse feil og tarimot input fra brukerene. Problemet er at enkelte brukere alikevel ser på det som en svakhet at man ikke klarer å holde en stabil policy og ikke skifte standpunkt hele tiden. Dessuten synes enkelte brukere at ting er litt vel åpenbart, noe denne saken er et utmerket eksempel på. Ting kan alltid gjøres anderledes, og derfor vil det også finnes de som synes at de andre løsningene er mye bedre.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

QUOTE (Karmacom @ 22/01/2005 : 17:00)
3 ganger er urrealistisk, hvis man ser på annenhver post på forumet, ser man at de er redigert i etterhånd fordi postere retter bla skrivefeilene sine, ofte lenge etter at de har skrevet det.

Ueing. Størsteandelen av forumposterne poster ikke en gang mer enn tre innlegg daglig, og resten kan ta en nøyere titt gjennom innleggene sine før de poster.

 

Uansett. Hvis annenhver post blir redigert pga. skrivefeil må en poste mer enn seks poster daglig før tre editeringer daglig blir for lite.

Lenke til kommentar

QUOTE (INGaR @ 22/01/2005 : 17:03)
Ueing. Størsteandelen av forumposterne poster ikke en gang mer enn tre innlegg daglig, og resten kan ta en nøyere titt gjennom innleggene sine før de poster.

Mange brukere skriver aldri på forumet, men jeg synes det må tas hensyn til de som faktisk bruker forumet og skriver mye, og ikke bare "størsteandelen" som aldri er her.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ernie. @ 22/01/2005 : 16:16)
QUOTE (fredrikrb @ 22/01/2005 : 15:04)
Utrolig barnslig gjort av dere å forlate forumet sånn.

Barnslig? Du ER klar over at styret har vaklet mye frem og tilbake en rekke ganger den siste tiden? Ta f.eks sammenslåingen av hardware og overklokking. De kategoriene ble jo slått sammen, men så plutselig ble de delt igjen. Når en ledelse vakler så mye så synes jeg det faktisk må være lov å si "Nei, dette gidder jeg ikke lenger. Man klarer ikke å holde en rett linje her, så da forlater jeg åstedet". Forøvrig er det faktisk lov til å forlate forumet når som helst og man trenger ikke en gang å etterlate en seriøs begrunnelse.

Bare forlat forumet dere, men det å forlate forumet på grunn av sånne saker, og da gjøre et poeng ut av at man reiser, det mener jeg er barnslig.

 

Som jeg sa: om dere velger å forlate forumet, bør dere forlate ordentlig, og ikke komme igjen for å finne info her.

Lenke til kommentar

QUOTE (INGaR @ 22/01/2005 : 17:03)
QUOTE (Karmacom @ 22/01/2005 : 17:00)
3 ganger er urrealistisk, hvis man ser på annenhver post på forumet, ser man at de er redigert i etterhånd fordi postere retter bla skrivefeilene sine, ofte lenge etter at de har skrevet det.

Ueing. Størsteandelen av forumposterne poster ikke en gang mer enn tre innlegg daglig, og resten kan ta en nøyere titt gjennom innleggene sine før de poster.

 

Uansett. Hvis annenhver post blir redigert pga. skrivefeil må en poste mer enn seks poster daglig før tre editeringer daglig blir for lite.

Nei, jeg er ofte innom postene mine og retter skrivefeil både 4 og 5 ganger per post ofte, jeg skriver somregel fort og mye, ingen vits i å gjøre det vanskeligere for posterne enn det er.

 

Det fungerer med tidsbegrensning mellom editering på ca 30-60 sekunder på store seriøse forumer med opp til 1 millioner brukere, ser ingen grunn til at samme restriksjon ikke skulle fungere godt her.

 

At gjennomsnittet gjørt det, vil allikevel gå ut over minst et par tusen postere som poster mye mer per dag.

 

Hvis "da får folk sjekke det de skriver nøyere" hadde vært et gyldig argument for allt skriftelig her i verden, så hadde ikke begrep som "ord-retting" , whiteout/korrekturlakk, auto-retting i MS Word osv eksistert. Det er en grunn til at slike ting finnes, at mennesker ikke er perfekte, og oftere ser sine egne skrivefeil bedre i ettertid enn mens de skriver for da er hjernen opptatt med å: skrive.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ernie. @ 22/01/2005 : 17:02)
QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 16:52)
Ernie.: Fram til det motsatte er fastlått, så vil jeg si at når du skriver et innlegg på dette forumet så overdrar du rettigheten til innlegget over til HW.no. Fordi man deltar i en offentlig debatt, kan man ikke helt uten videre ha rett til å trekke tilbake det man har skrevet.

Har nå sendt en hendvendelse til lovinfo.no for å se hva de mener om det.

Forøvrig, har du rett så betyr det i praksis at hw kan hente ut en hvilken som helst brukertest fra forumet, modifisere den, renskrive den og legge det ut som om det var de som hadde testet produktet og ikke brukeren. Tror du skjønner at det blir litt feil...

QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 16:52)

Når det gjelder den vinglingen du snakker om så handler det om å forsåke å gjøre ting bedre. Det er ikke alle ting man kan se hvordan fungerer før man faktisk har testet det ut i praksis. Hvis du tror at man hele tiden sitter med en komplett risikoanalyse av alle potensielle konsekvenser av alle endringer som blir foretatt, lever du i en utopisk verden.

Forøvrig kommer den vinglingen du snakker om som en konsekvens av tilbakemeldinger og vilje til å innse feil, og ikke bare stå på sitt samme hva. Merkelig nok så blir vi samtidig anklaget for å ikke høre på brukerne. Vi kunne jo selvsagt gitt fullstendig f*** i hva brukerne mente, og på denne måten ikke hatt noe "vingling".

Det er (for min del) uten tvil bra man faktisk forsøker å gjøre ting bedre og det er også uten tvil bra at man faktisk tør å innse feil og tarimot input fra brukerene. Problemet er at enkelte brukere alikevel ser på det som en svakhet at man ikke klarer å holde en stabil policy og ikke skifte standpunkt hele tiden. Dessuten synes enkelte brukere at ting er litt vel åpenbart, noe denne saken er et utmerket eksempel på. Ting kan alltid gjøres anderledes, og derfor vil det også finnes de som synes at de andre løsningene er mye bedre.

1. Nei, det ville man ikke gjøre. Vi kunne ikke publissere det og si at f.eks. det var jeg som hadde skrevet det. Derimot tviler jeg på at det er noe i veien med at vi kan ta en test du noen har skrevet, og publissere den. Dog, jeg tror ikke dette er en aktuell problemstilling.

 

Et ubesvart spørmål i dette hele er om man kan anse ting som skrives her som et åndsverk, eller om dette rett og slett er meningsytringer i skriftlig forstand. En kan også se på det som en "offentlig postkasse" slik Usenet er, og har man først sendt det fra seg har man ingen åpenbar rett til å få redigere innholdet etterpå.

 

Så lenge VG på sitt forum har en policy som er betydelig strengere enn det som er her, så vil jeg si at vi har vårt på det tørre. Hvis det skulle vise seg at juristene er uenige, så må selvsagt både vi, VG og andre føye oss etter det.

 

2. At enkelte brukere synes det er synd at man forsøker å forandre på ting til det bedre ved å gjøre forandringer, og så innse at det ikke fungerte etter intensjonen og skru det tilbake, må jeg si er deres problem. Det er umulig å holde en lik linje hele tiden uten forandringer, og samtidig forbedre og utvikle ting.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ernie. @ 22/01/2005 : 02:42)
Tok nå en kjapp titt i åndsverkloven og kan noen fra styret komme med noe som tilsier at de har lov til å begrense brukers tilgang til å slette/fjerne egne innlegg? Såvidt jeg kan se står det ingen steder at det som skrives på forumet her er forumeiernes eiendom og derfor tilhører hvert enkelt innlegg hver enkelt bruker og man har derfor også rett til å fjerne egen innlegg. Beklager, men slik jeg ser det i skrivende stund er dette et direkte brudd på åndsverkloven!

QUOTE (Åndsverkloven)
§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.
Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som

1) skrifter av alle slag,
..........

 

Må si at jeg stiller meg meget skeptisk til at innlegg som postes her kommer inn under begrepet "litterære verk". Kravene til hva som regnes som åndsverk er nok litt høyere enn det som fremkommer i tilfeldige poster på ett forum.

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 17:13)
1. Nei, det ville man ikke gjøre. Vi kunne ikke publissere det og si at f.eks. det var jeg som hadde skrevet det. Derimot tviler jeg på at det er noe i veien med at vi kan ta en test du noen har skrevet, og publissere den. Dog, jeg tror ikke dette er en aktuell problemstilling.

Dette er forhåpenligvis ikke en aktuell problemstilling nei, men her tenkte jeg mest på en hypotetisk mulighet. Har HW opphavsretten på det som skrives på forumet så kan de gjøre hva de vil med det og f.eks gi deg (eller noen av de andre skribentene) rett til å ta det ibruk og gjøre hva du vil med det. Du kan ikke komme og si at dette i teorien ikke er mulig når du samtidig sier at HW har opphavsretten på alt som skrives på forumet.

 

QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 17:13)

Et ubesvart spørmål i dette hele er om man kan anse ting som skrives her som et åndsverk, eller om dette rett og slett er meningsytringer i skriftlig forstand. En kan også se på det som en "offentlig postkasse" slik Usenet er, og har man først sendt det fra seg har man ingen åpenbar rett til å få redigere innholdet etterpå.

Du har et godt poeng her. Hvis ingen kan ha opphavsrett på foruminnlegg så er denne diskusjonen rimlig død.

Forøvrig:

QUOTE
Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som
1) skrifter av alle slag,

Dette synes jeg kan tolkes i de rettninger at det også gjelder for forum. Nå skal det riktig nok sies at denne loven er heller gammel (stammer fra 18-hundretallet) og tar derfor også ikke hensyn til forum o.l.

 

QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 17:13)

Så lenge VG på sitt forum har en policy som er betydelig strengere enn det som er her, så vil jeg si at vi har vårt på det tørre. Hvis det skulle vise seg at juristene er uenige, så må selvsagt både vi, VG og andre føye oss etter det.

Dette vil uten tvil medføre en del ting. F.eks kan man si at ingen har rett til å redigere innleggene. Et prinsippielt spørsmål vil da være om man kan si at mod og admin ikke har lov til å sensurere innleggene utover det som står i retningslinjene/reglene for det gjelende forumet. Det vil også bety at man står fritt til å fysisk slette egne innlegg, noe som helt klart ikke er ønskelig.

 

QUOTE (el-asso @ 22/01/2005 : 17:41)
QUOTE (Ernie. @ 22/01/2005 : 02:42)
Tok nå en kjapp titt i åndsverkloven og kan noen fra styret komme med noe som tilsier at de har lov til å begrense brukers tilgang til å slette/fjerne egne innlegg? Såvidt jeg kan se står det ingen steder at det som skrives på forumet her er forumeiernes eiendom og derfor tilhører hvert enkelt innlegg hver enkelt bruker og man har derfor også rett til å fjerne egen innlegg. Beklager, men slik jeg ser det i skrivende stund er dette et direkte brudd på åndsverkloven!

QUOTE (Åndsverkloven)
§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.
Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som

1) skrifter av alle slag,
..........

 

Må si at jeg stiller meg meget skeptisk til at innlegg som postes her kommer inn under begrepet "litterære verk". Kravene til hva som regnes som åndsverk er nok litt høyere enn det som fremkommer i tilfeldige poster på ett forum.

Fult mulig du har rett, men et "litterære verk" er ikke mer enn noe som er skrevet eller trykt. Du må også huske at denne loven er fra 1800-tallet, ergo spåket er rimlig "stivt" og høytidelig.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Uansett hva loven sier, så er jeg absolutt ikke enig i at HW.no "eier" innlegg vi medlemmer poster. Hvis det er instillingen dere i forumstyret har, så kan jeg bare si at jeg takker for meg her og nå...

Dere viser bare enda en gang at dere ser ned på oss brukere, og har null respekt for oss.

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe hw.no kommer til å stå på. (Ehm, manglet et ord der. Det jeg mener: tror ikke hw.no kommer til å kreve eierskap til alle innlegg og slikt. Men, det er jo frustrerende når folk ødelegger hele diskusjoner.)

 

Men, sånn som når folk sletter innleggene sine, og ødelegger for andre, da tråder mister poenget helt, da blir det teit.

 

Synes Wirak kan komme med en uttalelse, mtp. at han er jurist.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

QUOTE (Ernie. @ 22/01/2005 : 18:02)
QUOTE (fredrikrb @ 22/01/2005 : 18:00)
Synes Wirak kan komme med en uttalelse, mtp. at han er jurist.

Nå er han riktig nok en anelse inhabil i saken av åpenbare grunner, men det hadde jo vært fint.

Tror nok mannen kan klare å være upartisk her. Bare en ren tolkning av loven.

Lenke til kommentar

Sier som jeg har sagt tidligere, uansett lov / ikke lov, så finnes det uskrevne etiske lover, som burde fortelle de fleste hva som er rett/galt, saklig/usaklig osv.

 

I enkelte lands lover er det helt ok å slå barn og kone, men i følge etisk lov er det aldri rett uansett land. Dårlig sammenligning, men bare prøver å illustrere et poeng.

Hvis et stort antall ser på noe som lammende/hemmende for generell saklig konstruktivitet, så er sjansen stor for at det faktisk er det også, hemmende.

 

"walks like a duck, smells like a duck, probarbly is a duck"

 

Å fjerne folks muligheter til å editere sine poster, er ikke i samsvar med konseptet "forum", hvis det hadde vært tilfelle, ville ikke stort sett alle forum-systemer som er laget blitt laget ha hatt "edit" knapp som er aktivert som default. Man skal lete lenge etter å finne utbredte / populære forumsystemer som ikke har det. Og som allt annet, som oftest er den beste måten å bruke et produkt på, er å bruke det slik det ble ment å brukes.

Kjøper man en f.eks bil, så er sjansen stor for at det lønner seg å kjøre med den, ikke låse den inn i garasjen og la den stå ubrukt for å ta en titt på den i ny og ne. Igjen, en dårlig sammenligning, bare metaforer jeg bruker for å illustrere poenget. --> "To be used as intended" <--

Lenke til kommentar

QUOTE (fredrikrb @ 22/01/2005 : 18:07)
Tror jeg har fått sagt hva jeg ville si her, selv om en del misforstår hva jeg faktisk mener om saken.

Tror nok alle dere forstår hvor ille det er når folk sletter poster.

ja, men hvor mange seriøse brukere sletter postene sine?

perm ban til alle som sletter postene sine sier jeg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...