Gå til innhold

SLI er tydeligvis ikke "all that" enda.


Fogga

Anbefalte innlegg

Man får sikkert rundt 900kr for det gamle kortet. (mange som vil ha til SLI eller bare et bra og billig skjermkort)

Tror du virkelig at man får 900,- for det kortet om et år? Jeg tror heller man kan kjøpe nye for 900,- om et år. De koster jo tross alt bare 1600,- idag... Jeg tror at man får 6600GT kort kasta etter deg om et år, med mindre de hypes opp som de store pris/ytelse vinnerne, på samme måte som 9088Pro er feilpriset idag... Uansett, jeg har tenkt på det samme, men det kjekke er at nå har jeg muligheten til begge deler.

 

Dessuten kjøpte jeg ikke SLI kort pga. SLI, men det har vel strengt tatt ikke så mye med denne diskusjonen å gjøre. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...Simen1...jeg er forsåvidt enig med dine "tanker" og har tenkt det samme selv...når det gjelder vurderingen med 2x9600XT eller 1x6600GT så tror jeg nok de fleste hadde valgt 1x6600GT...men, for de som sitter med et 9800Pro så ville nok 2x9800Pro hatt en god del bedre ytelse enn 1x6600GT, samtidig som oppgraderingen ville vært like billig (siden man finner brukte 9800pro til tusenlappen)...

 

...og jeg for min del kommer til å ta en grundig vurdering mellom et nytt 6600GT eller et bytte til "7600GT" når den tid kommer!

 

Men...det kan være jeg allerede skal oppgradere om et par måneder allerede...(om jeg klarer å skrape sammen kroner nok)...og da blir vurderingen mellom å selge mitt 6600GT for en tusing, og kjøpe et 6800GT for, tja, la oss si 3000-3500,- eller å kjøpe et nytt 6600GT for 1000-1500,-...

 

I det tilfellet er det jo tydelig at sistnevnte er i alle fall et mye billigere valg (og derfor kanskje også eneste alternativ for min del)...selvom du får "problemene" med ekstra støy, og ikke SLI støtte på alle spill osv...

 

:)

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har beveget seg i sirkler allerede fra de første innleggene. Det er jo heller ikke til å forundres over, for det er ikke så veldig mye å si om dette. La meg derfor oppsummere:

 

1. SLI er en ypperlig investering, fordi SLI-kort ikke er vesentlig dyrere enn hovedkort uten SLI.

2. SLI gir deg muligheten til å tilnærmet fordoble ytelsen i det som sannsynligvis er en stadig økende liste over spill.

3. Med SLI kan du først kjøpe ett grafikkort, og senere kjøpe ett til, f.eks. år økonomien tillater det.

4. Men det betyr ikke at du mister muligheten til å kjøpe et nytt grafikkort (slik mange her antyder) istedenfor å supplere med ett til av det du allerede har.

4. Du kan tilmed kjøpe to av det nyeste kortet!

 

Mer er det ikke å si, annet enn selvfølgelig slikt som: "Ja, mer er det ikke å si..."

 

Og de som ønsker å innrømme at de tok feil, fordi de var uenig i dette, kan signalsere dette ved å gi inntrykk av at de fortsatt er uenige :p

Lenke til kommentar

well after a week i figured that sli was a bit gay, and i wasnt impressed with nvidias drivers having to spend 10 minutes to configure each game in sli, so i stuck it on ebay.

 

And bought a x800pro pci-e and a gigashite nf4

 

best bloody mobo ive ever ever used. Im at 260 x 10 now on a "rubbishy" newcastle. Needs 1.7 volts but it runs cool enough with a decent sink.

 

Im so happy  [devious]

will post more benchies laters just wanted to share my happiness [laugh]

off topic: Fy f%¤# for en bajas. Sånne folk gir meg sure oppstøt..

Lenke til kommentar

Vil også fortelle folk her at SLI fungerte i starten MEGET bra for 3Dfx, når Voodoo2 var hot, så solgte de masse SLI, og de hadde overlegen ytelse. Jeg hadde selv to Voodoo2 kort til 3D og et Matrox Millennium II og senere G200 til 2D (Voodoo2 var kun et 3D kort, ikke 2D)

 

Voodoo3 kom i AGP format, og var også kraftig, men på grunn av AGP så kunne de ikke bruke noe SLI her. Voodoo3 hadde problemer med å konkurere med Matrox G400 og nVidia TNT2. GeForce 256 kom også etterhvert... Et annet problem 3Dfx hadde var et Voodoo3 kun hadde 16-bit, ikke 32-bit rendering som Matrox og nVidia brukte

 

Problemene til 3Dfx fortsatte med VSA-100 chipen demmes. De måtte kjøre to brikker på et kort for å konkurere med GeForce 2 GTS, det var også planlagt kort med fire brikker, men de kom aldri. 3Dfx gikk ble kjøpt opp av nVidia, og brikken demmes som var klat "Rampage" som vist skulle gi dem ytelsestronen tilbake kom aldri til makedet...

 

Og samtidig en liten digresjon... Grunnen til at ATi ikke er nevnt her er at i de årene hadde ikke de noen brikker som konkurerte i topklassen. DE prøvde seg også med to brikker på et kort som 3Dfx gjorde i Voodoo5 serien, men den floppet på grunn av dårlige drivere, og mangel på Windows 2000 drivere.

 

Jeg tror at nVidia sin implementasjon av SLi er en god idé. ET nforce SLi hovedkort er ganske billig i forrhold til et Intel 925 kort, og forkjellen fra nForce Ultra er heller ikke så stor, og du får muligheten til å sette inn et kort til om et halvt års tid...

 

Jeg er sikker på at ATi sitter å implementerer demmes svar på SLi for harde livet nå, og kommer sikkert med noe så fort de kan... :yes: Fordi at 2x GF 6800GT kort knuser X850XT PE i 1200x1600 full AF og AA er vel ikke holdbart! Så her blir det sikkert konkuranse i tiden som kommer, og det er noe vi tjener på! :thumbup:

Lenke til kommentar
Jaja da er det tydeligvis bare jeg som synes SLI er i utgangspunktet en fryktelig dårlig idé og ser frem til alle driverproblemene dette kommer til å skape. :thumbup:

Vel... Sett ut i fra at det fungerer bra idag for endel spill, og den erfaringen nVidia har fått fra 3Dfx, så tror jeg dette kommer til å gå ganske bra, og at det er en spennende og god idé... :yes:

Lenke til kommentar
1. SLI er en ypperlig investering, fordi SLI-kort ikke er vesentlig dyrere enn hovedkort uten SLI.

Med mindre en vet på forhånd at en ikke kommer til å bry seg med SLI de nærmeste årene. Økt CPU-bruk, mer støy, noe tvilsom driverstøtte, nei, SLI er ikke noe for meg. Husk også at 6800 GT er mye raskere enn dobbel 6600 GT i noen tilfeller, og dette blir med stor sannsynlighet et vanligere syn i framtidige spill som bruker mer grafikkminne.

Lenke til kommentar

Jeg mener SLI er bortkastet med mindre en ikke er fornøyd med den ytelsen de beste grafikk kortene gir.

Fordelen med SLI er at en kan sette inn ett annet kort eks:vis ett kort med DVI utgang til HDTV (trolig ikke nødvendig dersom en har dual DVI)

Er litt usikker her ,så rett meg dersom jeg tar feil

 

Gode grunner for ikke å bruke SLI :p

1.Støtte bare noen få spill

2.Høyt strømforbruk

3.Mer støy

4.Med de beste nvidiakortene i SLI ,må de fleste kjøpe ny strømforsyning på mer en 500W

5.Etter hvert som ytelsen ikke strekker til må 2 kort selges og 2nye kort kjøpes.

6.Om ca 5 mnd ,får en trolig kjøpt kort som ytelsemesig er bedre en 2x6800 ultra i SLI (Ati sitt R520 kort 0.9u Kansje med støtte for direct x 10 og 512mb ram)

 

Oppsumering: for de som kan klare seg med dagens beste kort nvidia 6800 ultra eller Ati x850Xt pe ,vil trolig komme rimligere fra det med å selge toppkortet sitt om ett halvt år og da kjøpe det nye Ati kortet (har lest at dette kortet vil få en ytelse flere ganger over det dagens kort gir)

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

er forsåvidt enig med noen av punktene dine...

 

..men SLI har også noe for seg når man må kjøpe skjermkort i to omganger...(slik som meg)...

 

punkt nummer 1 vil jeg tro kommer til å forbedre seg fremover...

 

punkt 4 er ikke et problem for sånne som meg som nøyer seg med 2x6600GT (om jeg bestemmer meg for SLI)

 

punkt 5 er bare tull...selvom man på et tidspunkt velger SLI, så er det ingenting som tilsier at man er nødt til å velge SLI ved neste oppgradering!

 

ang punkt 6...om 5 mnd får man alltid kjøpt noe som er bedre enn det man kjøper idag...men, jeg synes ikke det er en grunn til å la være!

 

:)

Lenke til kommentar
Man kjøper bare ikke 2x6600 GT nå for å putte dem i SLI. Kjøp heller et GF 6800 GT.

Nei, har ingen planer om å kjøpe 2x6600GT foran et 6800GT, det kunne ikke falt meg inn.

 

Men, nå er jeg i den sitasjonen at jeg allerede har et 6600GT. Så da er alternativene ett 6600GT til, eller et 6800GT. Førstnevnte er klart billigst og enklest.

Lenke til kommentar
er forsåvidt enig med noen av punktene dine...

 

..men SLI har også noe for seg når man må kjøpe skjermkort i to omganger...(slik som meg)...

 

punkt nummer 1 vil jeg tro kommer til å forbedre seg fremover...

 

punkt 4 er ikke et problem for sånne som meg som nøyer seg med 2x6600GT (om jeg bestemmer meg for SLI)

 

punkt 5 er bare tull...selvom man på et tidspunkt velger SLI, så er det ingenting som tilsier at man er nødt til å velge SLI ved neste oppgradering!

 

ang punkt 6...om 5 mnd får man alltid kjøpt noe som er bedre enn det man kjøper idag...men, jeg synes ikke det er en grunn til å la være!

 

:)

Vil ikke kverulere med dine påstander krister, jeg forstår hva du mener med at det alltid vil komme noe bedre ,men jeg mener at SLI er best egnet for de som er villig til å betale mer en 5000kr for skjermkort.

De fleste foretrekker 1 stk 6800 gt fremfor 2 x6600gt i SLI,

dette forde at i de aller fleste spill er 6800GT bedre ,ganske mye også i en del spill som eks HL2 1280 x1024 4aa +8af,

det finnes bare få untak der 2 x6600GT er bedre en 6800GT men da er forskjellene svært små.

Prisen av 2 x 6600gt XFX kort (1895kr) koster det samme som prisen av 1 stk 6800GT (3795kr) av samme merke. ,det finnes riktignok rimligere alternativ av 6600GT kortene men da uten dual DVI

Dersom en velger 2 x 6800GT/Ultra blir prisen mer en de fleste er villig til å betale for ett skjermkort.

Så mitt poeng er at dersom en ikke er villig til å betale over 5000kr for skjermkort er 1.stk skjermkort å foretrekke.

Jeg gleder meg til jeg får mitt Ati x850Xt Pe om ett par dager :D

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...