Gå til innhold

SLI er tydeligvis ikke "all that" enda.


Fogga

Anbefalte innlegg

Vil ikke kverulere med dine påstander krister

 

Jeg vil ikke kverulere jeg heller...begynner å bli litt lei disse diskusjonen...

mest fordi jeg må gjenta meg selv... ;)

 

De fleste foretrekker 1 stk 6800 gt fremfor 2 x6600gt i SLI,

 

jadajada...men for de som har et 6600GT fra før, slik som meg, så er det ofte mer naturlig og billigere å kjøpe et til istedenfor å bytte ut det du har med et 6800gt...

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne diskusjonen har beveget seg i sirkler allerede fra de første innleggene. Det er jo heller ikke til å forundres over, for det er ikke så veldig mye å si om dette. La meg derfor oppsummere:

 

1. SLI er en ypperlig investering, fordi SLI-kort ikke er vesentlig dyrere enn hovedkort uten SLI.

2. SLI gir deg muligheten til å tilnærmet fordoble ytelsen i det som sannsynligvis er en stadig økende liste over spill.

3. Med SLI kan du først kjøpe ett grafikkort, og senere kjøpe ett til, f.eks. år økonomien tillater det.

 

Mer er det ikke å si, annet enn selvfølgelig slikt som: "Ja, mer er det ikke å si..."

 

Og de som ønsker å innrømme at de tok feil, fordi de var uenig i dette, kan signalsere dette ved å gi inntrykk av at de fortsatt er uenige  :p

 

1. Husk på at vi også prater om prisen på skjermkortet, ikke bare hovedkortet.

 

2. Fordobling av ytelsen er ikke akkurat vanlig kost med SLI.

 

3. Jeg ville heller kjøpt et GF6800 GT til omtrent samme pris som 2xGF6600 GT og oppgradert med et GF6800 GT senere. (Hvis man bare vil kjøpe et GF6600 GT så burde man heller holde seg til det ene kortet og heller kjøpe "7600 GT" om et år elns. Fremfor å kjøpe et nytt GF6600 GT mener jeg.)

 

Vel, jeg er ikke helt sikker på punkt 3, vi må jo bare vente og se hvordan 2xGF6600 GT klarer seg om 1 år.

 

(Du burde kanskje slutte med å oppføre deg som en fasit? Du virker temmelig skråsikker på noe som vi vet veldig lite om. Vi får la SLI utvikle seg før vi dømmer det.)

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Enig med Zythius her... Det dårlige argumentet med å kjøpe et 6600GT nå og et til om et år ellernoe er helt på bærtur. Det er en ugunstig løsning fordi 6600GT enten kommer til å bli faset helt ut eller bare få en minimal prisreduksjon. Mye enklere å spare et par uker til og få noe som er veldig bra i et år og ikke en halvveis løsning som ikke kan ha bra med eyecandy.

 

1x 6800 GT/Pro er uansett bedre enn 2x 6600 GT... Du finner sikkert et par små situasjoner der det er motsatt, men de vil du nok ikke få glede av i det virkelige liv.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Sikkert sant som dere sier, men hva om jeg vil ha mer ytelse enn det 6800Ultra har å gi da? Jo da må jeg kjøre 2x6800Ultra i SLI. Ingenting på markedet som kan måle seg med det.

Selvfølgelig og _det_ er det eneste nyttige bruksområdet jeg kan se for SLI, og som jeg har nevnt tidligere i tråden er det et ekstremt nisjemarked. Men det er en bra løsning for de som trenger det :)

Lenke til kommentar

Et 6800GT kort er en del dyrere enn 6600GT kort idag, og har man ikke penger så har man ikke. Men om man skal ha SLI må man jo kjøpe nytt HK, ram og skjermkort. Hvorfor gidder folk å kjøpe 6600GT PCIe når så mye må byttes? Ja jeg vet at det kommer ny standard på diverse hardware. Bla Minne Cpu og da PCIe. Det som er greia er at SLI er hypa opp noe så voldsomt. Dropp SLI og kjøp dere heller et 6800GT/Ultra kort i stedet for ny ram, hk og et 6600GT. Da har du en maskin som vil holde sikkert i 1,5år til med et skikkelig fett skjermkort.

 

Jeg kjøpte ny maskin sommeren 2004.

 

AMD Athlon 64 3000+

2X Western Digital 200GB IDE ATA/100

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L

EPoX EP-8KDA3+ Hovedkort for Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid,Lyd

POV GeFORCE 6800 GT 256MB AGP

Thermaltake Xaser III Lanfire Aluminium

NEC DVD-brenner ND-3500

Tagan 480W Strømforsyning

 

CPU klokker ikke særlig bra, men den er rask nok for dagens spill. Skjermkortet er klokket til Ultra hastighet noe som holder veldig bra. Denne maskinen holder i hvertfall 1år fra dagsdato. Kanskje 1.5år. Om 1,5år er PCIe på et helt annet stadie og kanskje det er det som er standard kanskje ikke. Vet ikke hva dere syns om mitt oppsett, men syns selv det er veldig bra. Skjermkortet kjører 1280*1024 med maks detaljer i alle spill. HL2, DOOM3 City Of Heros etc. Nye spill som kommer krever kanskje mer enn disse spill, men jeg kan sikkert fire litt på detaljer om skjermkortet mot formodning ikke skulle holde :whistle:

Lenke til kommentar
3. Jeg ville heller kjøpt et GF6800 GT til omtrent samme pris som 2xGF6600 GT og oppgradert med et GF6800 GT senere.

Hvorfor gidder folk å kjøpe 6600GT PCIe når så mye må byttes? Ja jeg vet at det kommer ny standard på diverse hardware. Bla Minne Cpu og da PCIe. Det som er greia er at SLI er hypa opp noe så voldsomt. Dropp SLI og kjøp dere heller et 6800GT/Ultra kort i stedet for ny ram, hk og et 6600GT.

 

Dere får det til å høres så enkelt ut...("bare kjøp et 6800GT")...når jeg nettopp kjøpte meg en maskin så kostet et 6800GT 4.000,-...og så mye penger hadde jeg ikke...jeg klarte akkuratt å skrape sammen 1.500,- til et 6600GT!!!

 

Joda, jeg kunne droppet minne, cpu og hovedkort og bare kjøpt et 6800GT, men et skjermkort er vel ikke mye nytte i uten resten av hw'en? :whistle:

 

jeg lot også være å kjøpe meg dvd-brenner og harddisk fordi jeg hadde noe gamle greier liggende...så om noen måneder når jeg har litt mer peng så hiver jeg i 512 ekstra minne, større disk, en dvd-brenner og et 6600GT til...enkelt og greit. Jeg tviler sterkt på at det vil lønne seg å selge mitt to måneder gamle 6600GT for å kjøpe et 6800T isteden!

Lenke til kommentar
3. Jeg ville heller kjøpt et GF6800 GT til omtrent samme pris som 2xGF6600 GT og oppgradert med et GF6800 GT senere.
Hvorfor gidder folk å kjøpe 6600GT PCIe når så mye må byttes? Ja jeg vet at det kommer ny standard på diverse hardware. Bla Minne Cpu og da PCIe. Det som er greia er at SLI er hypa opp noe så voldsomt. Dropp SLI og kjøp dere heller et 6800GT/Ultra kort i stedet for ny ram, hk og et 6600GT.

 

Dere får det til å høres så enkelt ut...("bare kjøp et 6800GT")...når jeg nettopp kjøpte meg en maskin så kostet et 6800GT 4.000,-...og så mye penger hadde jeg ikke...jeg klarte akkuratt å skrape sammen 1.500,- til et 6600GT!!!

 

Joda, jeg kunne droppet minne, cpu og hovedkort og bare kjøpt et 6800GT, men et skjermkort er vel ikke mye nytte i uten resten av hw'en? :whistle:

 

jeg lot også være å kjøpe meg dvd-brenner og harddisk fordi jeg hadde noe gamle greier liggende...så om noen måneder når jeg har litt mer peng så hiver jeg i 512 ekstra minne, større disk, en dvd-brenner og et 6600GT til...enkelt og greit. Jeg tviler sterkt på at det vil lønne seg å selge mitt to måneder gamle 6600GT for å kjøpe et 6800T isteden!

Du misforsto hva jeg mente. Alle her snakker om PCIe. Ikke AGP. Om du har brukt masse gamle deler regner jeg med at du ikke kjører socket 939 DDR2 etc... Diskusjonen er PCIe og SLI fremfor AGP etc... Virker som mange har planer om å kjøpe nytt system snart kun for å få PCIe. Noe som egentlig ikke er så mye vits. Bedre å tyne litt mer tid ut av sitt gamle system med et skikkelig skjermkort :thumbup:

Lenke til kommentar
Bedre å tyne litt mer tid ut av sitt gamle system med et skikkelig skjermkort :thumbup:

Så sant... skjermkortet ser ut som har mer og mer å si for maskinens ytelse i spill og da er det viktigere å legge penger i det i stedet for alt annet dill.

 

Kjøpte meg selv PC for et og et halvt år siden og med nytt skjermkort og kanskje litt mer RAM så duger så det holder (specs i profil).

Lenke til kommentar
Du misforsto hva jeg mente. Alle her snakker om PCIe. Ikke AGP. Om du har brukt masse gamle deler regner jeg med at du ikke kjører socket 939 DDR2 etc... Diskusjonen er PCIe og SLI fremfor AGP etc... Virker som mange har planer om å kjøpe nytt system snart kun for å få PCIe. Noe som egentlig ikke er så mye vits. Bedre å tyne litt mer tid ut av sitt gamle system med et skikkelig skjermkort :thumbup:

Socket 939 DDR2 finnes vel ikke...

 

de eneste gamle delene jeg bruker er en disk og en cd-brenner...øvrige specs finner du i profil..

 

Jeg er helt enig i at det er unødvendig å oppgradere et vel fungerende system for å få SLI...men, for sånne som meg, som er nødt til å kjøpe en maskin i "små" porsjoner...ved f.eks. først kjøpe en 512-brikke og så en 512-brikke til når man har råd, så er SLI en veldig grei ting som gjør at man kan kjøpe et skjermkort først og så oppgradere med et skjermkort til seinere...

 

mitt gamle system hadde et hovedkort som ikke støttet prosessorer over p3 600mhz...jeg tviler på at noe som helst skjermkort kunne fått det til å duge idag! ;)

Lenke til kommentar
3. Jeg ville heller kjøpt et GF6800 GT til omtrent samme pris som 2xGF6600 GT og oppgradert med et GF6800 GT senere.
Hvorfor gidder folk å kjøpe 6600GT PCIe når så mye må byttes? Ja jeg vet at det kommer ny standard på diverse hardware. Bla Minne Cpu og da PCIe. Det som er greia er at SLI er hypa opp noe så voldsomt. Dropp SLI og kjøp dere heller et 6800GT/Ultra kort i stedet for ny ram, hk og et 6600GT.

 

Dere får det til å høres så enkelt ut...("bare kjøp et 6800GT")...når jeg nettopp kjøpte meg en maskin så kostet et 6800GT 4.000,-...og så mye penger hadde jeg ikke...jeg klarte akkuratt å skrape sammen 1.500,- til et 6600GT!!!

 

Joda, jeg kunne droppet minne, cpu og hovedkort og bare kjøpt et 6800GT, men et skjermkort er vel ikke mye nytte i uten resten av hw'en? :whistle:

 

jeg lot også være å kjøpe meg dvd-brenner og harddisk fordi jeg hadde noe gamle greier liggende...så om noen måneder når jeg har litt mer peng så hiver jeg i 512 ekstra minne, større disk, en dvd-brenner og et 6600GT til...enkelt og greit. Jeg tviler sterkt på at det vil lønne seg å selge mitt to måneder gamle 6600GT for å kjøpe et 6800T isteden!

Jeg ville aldri kjøpt et kort som GF6800 GT, mye mer lønnsomt med GF6600 GT.

 

MEN da hadde jeg holdt meg til et GF6600 GT en stund og heller kjøpt et GF 7600 GT.

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri kjøpt et kort som GF6800 GT, mye mer lønnsomt med GF6600 GT.

 

MEN da hadde jeg holdt meg til et GF6600 GT en stund og heller kjøpt et GF 7600 GT.

Joda...men, jeg er mer av typen som alltid vil ha noe bedre...burde egentlig være fornøyd med å kunne spille half life i det hele tatt...men, isteden vil jeg heller spille half life med flere detaljer og bedre grafikk...jeg vil alltid ha det bedre, det er bare økonomien som stopper meg...men, så snart den kommer seg så oppgraderer jeg! ;)

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen med "1x6800GT" vs. "1x6600GT nå, og en til om et år" vs. "1x6600GT nå og 7600GT om et år" er jo ganske meningsløs da. Jeg tror som Krister at 1x6600GT nå og en til om et år er den mest økonomiske løsningen. Dere tror noe annet. Poenget er at her er det ingen som vet. Det er tre ukjente faktorer her som gjør at alt bare blir spekulasjoner og magefølelse:

 

1. Prisen på 6600GT om et år

2. Prisen på "7600GT" om et år

3. Om SLI i det hele tatt kommer til å slå an og bli fortsatt, eller om det blir med 6-serien.

 

Så lenge vi ikke vet noe om dette, så kan vi ikke sette oss ned og lage et regnestykke som gir oss svaret. Vi må rett og slett vente å se hvordan prisutviklingen blir.

 

Hvis prisen på 6600GT holder seg høy (kanskje kunstig høy, som 9800Pro idag), vil det helt klart lønne seg å bytte til "7600GT", siden man kan få bra pris for sitt brukte. Hvis 6600GT faller mye som følge av nye lanseringer, slik at man nesten får de kastet etter seg, vil det lønne seg å kjøpe ett til. I første tilfelle kan dere, Zythius og SBS, peke nese og vite at vi satset på feil hest. I andre tilfelle er det vi som kan peke nese. Men vi vet ikke. Ikke nå. Derfor er det så meningsløst å være så innmari påståelig både den ene og den andre veien.

 

Uansett. Jeg som har A8N-SLI har mulighet til å kjøre SLI, hvis jeg vil. Eller jeg kan droppe det hvis det ikke funker (økonomisk sett). Jeg ville uansett vært villig til å betale 1400,- spenn for et nForce4 HK, SLI eller ei, og 6600GT passa perfekt inn i budsjettet mitt, så jeg føler ikke at det er noe tap om jeg aldri noensinne får brukt SLI på dette hovedkortet.

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig med det du sier jeg. (Du sier jo mye av de samme som meg - vi vet for lite enda til å dømme noe)

 

EDIT: La meg legge til at jeg sier ingen ting som om det er fakta her. Det fiktive 7600 GT kan jo aldri komme eller blir kraftig overpriset i forhold til 2x6600 GT.

 

(Og selvfølgelig kjøper man nForce 4 - SLI eller vanlig. Jeg ut ifra at alle vet at nForce 4 er det beste til AMD)

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Her var det mye merkelige påstander.

 

1. Alle er tilsynelatende enige i at det er bedre med ett 6800GT enn to 6600GT i SLI. Å si at 6800GT yter bedre er jo bare rett og slett feil. Det er bare i enkelte situasjoner, i høye oppløsninger med ekstrem bruk av AA og AF at 6800GT vinner over to 6600GT. Men dette er strengt tatt ikke så farlig, for her yter begge såpass dårlig at det uansett er ugunstig. Her er et eksmpel: http://www.lostcircuits.com/video/6600gt_sli/15.shtml

Når det gjelder prisen, så koster de jo praktisk talt det samme. Noen 6800GT-løsninger er dyre, noen 6600GT-løsninger er dyre, og de billigste variantene ender opp på rundt 3000,- (Jeg kunne selvfølgelig understreke at hvis man skal ha et PCIe-system, er ikke situasjonen så enkel heller. Sjekk selv hvor mye det koster med et 6800GT-kort på PCIe. Noe av tyngden i argumentet mot 6600GT skulle falle bort her...)

 

2. Motstanderne mot SLI sier gjerne også på den ene side at man ikke burde kjøpe 6600GT-kort, heller 6800GT eller 6800Ultra, evt. vente på neste generasjon med superkort, på den annen side sier de med kritisk undertone at "SLI er bare for ekstreme entusiaster". Vel, er det negativt at SLI faktisk er i stand til å tilfredsstille de mest kresne av oss? Er det ikke nettopp motsatt? Kan man tenke seg et bedre argument for SLI, strengt tatt, enn at det tilmed taler til de mest ytelseshungrige spillfreakene?

 

Hva blir det neste argumentet fra motstanderne av SLI? Jeg venter spent...

Lenke til kommentar
Hva blir det neste argumentet fra motstanderne av SLI? Jeg venter spent...

SLI er noe dritt, for jeg har ikke råd til det !!!!!

.

.

.

.

.

.

Neida, bare kødder. Men kan virker sånn her av å til. " Jeg har ikke råd, så da prøver vi å si at det er dårlig så ingen andre heller kjøper"

 

Har sett side opp å side ned med tester av 2x6800Ultra i SLI, å det banker alt annet. Derfor vil jeg ha det. Bare å krysse fingrene å håpe noen får inne POV 6800Ultra snart så jeg kan bestille meg nr.2

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...