Gå til innhold

SLI er tydeligvis ikke "all that" enda.


Fogga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eeeh...lurer på om vi hadde hatt samme diskusjonen om det hadde vært slik at man tidligere bare kunne bruke en minne-brikke, mens nå ble det plutselig mulig å bruke to... :roll:

 

...eller f.eks. to disker...

 

edit: man må riktignok ha to like skjermkort for å kjøre sli ja...

Endret av krister461
Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøre Sli med to forskjellige skjermkort?

 

Jeg lurer på å kjøpe med et 6600GT til under 1500, og sette i et 6800GT når de har sønket til et fornuftig prisnivå. Men kan jeg da kjøre Sli med dem? Har hørt så mye rart, men noe av dere har sikkert peiling på det.....

Nei, det kan man ikke.

 

Og til alle dere andre som gnåler: nVIDIA har lagt det opp slik at man kan kjøre alle spill i SLI, men de lager selv profiler til spill basert på testing, slik at man får den beste ytelsen. SLI kan brukes i to ulike moduser, og det er forskjellig for hvert spill hvilken modus som passer best, derfor disse profilene. Med dagens drivere kan man fint slå på og av SLI akkurat som man selv vil, man må bare belage seg på å velge modus selv (noe som ikke skulle være så forferdelig vanskelig). At ytelsen ikke er fantastisk på spill som i utgangspunktet er CPU-begrenset er heller ikke noe å skrive om.

 

Dette er for øvrig en av de teiteste sakene jeg har vært borti, værre agurk"nyheter" har jeg nesten ikke vært borti innenfor IT faktisk, og det begynner å irritere meg litt av folk hiver seg på "vi hater SLI fordi vi ikke har det"-bølgen. Forferdelig lite konstruktiv kritikk av mange her...

 

Her kan dere for øvrig lære dere hvordan dere lager deres egne profiler inntill nVIDIA får mikset sammen et brukergrensesnitt til alle som gnåler...

 

Som et lite PS kan jeg jo nevne at dette har vært kjent så utrolig lenge at det er ikke morsomt engang, og jeg fatter altså ikke hvorfor [H]ard|OCP prøver å gjøre en sensasjon ut av denne bagatellen. Fysjom og tvi sier vi til slikt.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøre Sli med to forskjellige skjermkort?

 

Jeg lurer på å kjøpe med et 6600GT til under 1500, og sette i et 6800GT når de har sønket til et fornuftig prisnivå. Men kan jeg da kjøre Sli med dem? Har hørt så mye rart, men noe av dere har sikkert peiling på det.....

Nei, det kan man ikke.

 

Og til alle dere andre som gnåler: nVIDIA har lagt det opp slik at man kan kjøre alle spill i SLI, men de lager selv profiler til spill basert på testing, slik at man får den beste ytelsen. SLI kan brukes i to ulike moduser, og det er forskjellig for hvert spill hvilken modus som passer best, derfor disse profilene. Med dagens drivere kan man fint slå på og av SLI akkurat som man selv vil, man må bare belage seg på å velge modus selv (noe som ikke skulle være så forferdelig vanskelig). Dette er for øvrig en av de teiteste sakene jeg har vært borti, værre agurk"nyheter" har jeg nesten ikke vært borti innenfor IT faktisk, og det begynner å irritere meg litt av folk hiver seg på "vi hater SLI fordi vi ikke har det"-bølgen. Forferdelig lite konstruktiv kritikk av mange her...

 

Her kan dere for øvrig lære dere hvordan dere lager deres egne profiler inntill nVIDIA får mikset sammen et brukergrensesnitt for alle som gnåler...

well after a week i figured that sli was a bit gay, and i wasnt impressed with nvidias drivers having to spend 10 minutes to configure each game in sli, so i stuck it on ebay.

 

And bought a x800pro pci-e and a gigashite nf4

 

best bloody mobo ive ever ever used. Im at 260 x 10 now on a "rubbishy" newcastle. Needs 1.7 volts but it runs cool enough with a decent sink.

 

Im so happy  [devious]

will post more benchies laters just wanted to share my happiness [laugh]

hey man...congrats...you are finally happy with your hardware...now...lets see some benchies...hehe....how does it compare to the sli 6600gts in games ? it surely is slower....but atleast you dont need to be configuring everything....just install and play...hehe

funnily enough its faster in most games, as most games dont support sli and even those that do (cough far cry) are buggy

 

horrid horrid shit belive me.

 

ill get 27-28k outa this pro easy and prob 12k in 03.

 

happy chappy

funnily enough its faster in most games, as most games dont support sli and even those that do (cough far cry) are buggy

 

horrid horrid shit belive me.

well it doesn't support that many games at the moment so i guess if you don't have the patience then you made a good move but i just finished reading an article that interviewed Nvdia about SLI and they said there working hard at it and new SLI drivers are on there way, and besides adding a lot of game compatibility there adding a feature to download SLI profiles directly off the web instead of waiting for new driver releases. Also, in the new drivers a feature will be incorporated that will allow high end users to create there own SLI profiles.

the profiles where a pain in the ass

 

havin to change me settins all the time, screw that.

Forumet til Futuremark.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Folk som har brukt 5000-10000kr på en grafikkortløsning som i utgangspunktet er beregnet på entusiaster og ikke klarer å editere en fil engang gidder jeg ikke å bry meg med... sorry ass...

Han har nok ikke problemer med selve editeringen. Når han har gjort det for noen spill begynner det å gå ganske raskt å editere, men jeg stoler uansett på en som faktisk har erfaring med SLI.

Lenke til kommentar
Løsning og løsning ... mange måneder frem i tid for Nvidias drivere ellers så må man være programmerer for å kunne gamble på egenhånd.

 

Dette bekrefter vel noe av det jeg har prøvd å sagt helt siden det kom tester av SLI på nettet: SLI er hypet opp for mer enn hva det er verd. Synd at mange sluker agnet, snøret og fiskestanga og bruker mer penger på noe de kunne klart seg like fint uten. (dvs. samme ytelse, bedre støtte, mindre varme, mindre krav til CPU, billigere hovedkort osv ved valg av ett skjermkort for en lavere pris i stedet for to skjermkort.)

Jeg og har aldri hatt lyst på SLI, jeg har alltid sett på det som en ustabil dårlig løsning :no: SLI skulle ha vært ekstremt billig for at jeg overhodet skulle ha vurdert å kjøpe det for jeg vil absolutt ikke ha noe SLI i maskinen min.

Lenke til kommentar

OMG! folkens, det er nesten morosamt kor negative dykk er, eg ser lite negativt med SLI, får bare håpe ingen brenner seg ved å kjøpe 2 kort og forvente ar dei får betre ytelse på det spillet dei spiller (der har Nvidia et ansvar ved å skrive advarsel på pakken eller noko…). Men eg skjønner ikkje kvar dykk har desse tankane frå, "Dual Gpu vil ta mer av!" og ”SLI blir overflødig snart” Har det nokon gang slått dykk at det kanskje er mulig å kjøre 2x dual GPU?? Og ekstra ytelse blir ALDRIG overflødisk på grafikkfronten. Blir sikkert nokon som kommer til å klage på foruma når dei oppdager at dei taper ytelse på dei nye prosessorane når dual CPUene kommer. Men dykk må skjøna at det er ganske komplekst og krev omskriving i programvare, og at ytelsesforbetringane vil komme etter kvart og mest i dei nye programma som kan bli laga med multiprosessering i fokus.

 

Den største faren med SLI er nok det at den ser ut til å være Nvidia ekslusiv og dermed må ATI komme med sin eigen løysning og det dannes splitting i marknaden, ein anna fare er at det kanskje kommer noko enda betre som ikkje er kompitabelt om få år, får bare håpa PCI Express, socket 939/775 og SLI held lenge nok til at dei som kjøper slike SLI kort får utbytte av den nye teknologien. Elles så er det dei mest sakelige og reelle problema med SLI, Varme og manglande støtte, førstnemnte er det lite å gjera med, men det sistnemnde er det godt mulig Nvidia ordnar over tid. Og så må dykk også skjønne at (i vertfall etter min oppfatning) så er SLI for å få betre ytelse, ikkje for å spare pengar.

 

Eg trur SLI eller 2x grafikkort er kommen for å bli, og multiprossesering er den nye trenden for framtida, kanskje hovedkort for 3-4 grafikkort kommer på marknaden om ikkje alt for lenge, men ein ting er sikkert, når slike nye ting kommer på marknaden så må du gi det litt tid, slik at programvare og kan støtte det. Et bra eksempel er 64 bit prosessorar. Manglande støtte har gjort at få har fått utbytte av det, det er ikkje produsenten sin feil, berre mangel på støtte hos programvareprodusentane.

Lenke til kommentar
Og til alle dere andre som gnåler: nVIDIA har lagt det opp slik at man kan kjøre alle spill i SLI, men de lager selv profiler til spill basert på testing, slik at man får den beste ytelsen. SLI kan brukes i to ulike moduser, og det er forskjellig for hvert spill hvilken modus som passer best, derfor disse profilene. Med dagens drivere kan man fint slå på og av SLI akkurat som man selv vil, man må bare belage seg på å velge modus selv (noe som ikke skulle være så forferdelig vanskelig). At ytelsen ikke er fantastisk på spill som i utgangspunktet er CPU-begrenset er heller ikke noe å skrive om.

Pga måten enkelte spill akseserer framebufferet på så vil ikke alle spill fungere med SLi. Pga dette eller av en annen grunn er det enkelte spill som nVidia har testet som ikke-kompatibelt og sperret for at man kan bruke SLi for det spillet.

 

Noe å tenke på:

Render to texture, which is THE main problem case for SLI, is increasingly used to post-process full frames, for e.g. HDR rendering (where you run a final pass to reduce the dynamic range to something displayable once you are done with everything else), Motion Trail-type effects (where you blend the current frame with the previous frame to fake a motion blur), blur/DOF effects etc. For some of these full-frame effects, it isn't completely impossible to do SLI, but I imagine it must be a rather arduous task for e.g. Nvidia's driver guys to determine which cases of RTT can be SLIed and which can not, and add the proper application/behavior detection code (e.g. HDR and Motion Trail can easily be SLIed, but Blur can not) - I suspect this is the main reason why Nvidia is so slow to produce SLI profiles for games.

 

In the case where RTT is use for other purposes than full-frame effects, e.g. to do dynamic reflection effects in a cubemap, SLI won't help performance at all, as both/all cards potentially need every rendering result.

 

Fra FW 66.93:

Trees of Pangaea                        00020201 
HDRLighting                                00400001 
Medal of Honor                            1 
Quake3                                      1 
Doom 3                                      1 
AquaMark 3                                1 
Code Creatures                          1 
City of Heroes                             1 
Serious Sam SE                           1 
Star Wars Jedi Knight Academy           1 
Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast   1 
Star Wars: Knight of the Old Republic   1 
IL 2 - Sturmovik: Forgotten Battles       1 
Return to Castle Wolfenstien         1 
Ground Control 2                         1 
Age of Mythology                         1 
Armed and Dangerous                 1 
Warhammer 40k Dawn of War      1 
Return to Castle Wolfenstein: ET   1 
Painkiller                                    2 
Battlefield Vietnam                      2 
Colin McRae Ralley 4                   2 
Sims 2                                       2 
Max Payne 2                              2 
Unreal 2                                    2 
Tribes Vengeance                       2 
Shadermark 2.1                         2 
Battlefield 1942                          2 
Battlefield 2                               2 
Tron 2.0                                    2 
Spellforce                                  2 
AquaNox 2                                 2 
Shadermark 2.1                         2 
3DMark05                                 2400401 
Tomb Raider                             2C10401 
Half-Life 2                                 3C00401 
Call of Duty                               4 
Call of Duty MultiPlayer               4 
Splinter Cell                               4 
MS Flight Simulator 2004             4 
Comanche 4                              4 
Dungeon Siege                           4 
Lock On                                     4 
Contract Jack                             4 
Dark Age of Camelot: ToA          4 
NHL 2005                                   4 
Prince of Persia                          4 
Perimeter                                  4 
Tiger Woods 2005                      4 
Kohan 2                                    4 
Silent Storm                              4 
TOCA Race Driver 2                   4 
Star Wars Battlefront                  4 
Rome Total War                         4 
Need for Speed Underground      4 
Hitman Contracts                       4 
MVP Baseball                             4 
Madden 2005                             4 
Soldiers Heroes of WWII             4 
Joint Operations Typhoon Rising  4 
Leisure Suit Larry                      4 
Tony Hawk's Underground          4 
Myst 4                                      4 
Conan                                      4 
America's Army                        4 
Thief 3                                     4 
Halo                                        400001 
Jedi Academy                           400001 
Jedi Academy MultiPlayer           400001 
3DMark03                                400001 
PCMark04                                400001 
Unreal Tournament 2003            400001 
Unreal Tournament 2004            400001 
Unreal                                      400001 
X2 The Threat                           400001 
Far Cry                                    4C00002 
3DMark01                                c00001

 

1 = AFR

2 = SFR

4 = Single board only

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva dere klager over! Kostnaden til SLI er like høy/lav som å gå fra en vanlig Athlon64 til en feit Athlon64 FX, jeg hører ikke noen klage over det!

ehhh...nei....

 

For meg er det litt større forskjell mellom 1500(A64) og 4000(A64FX), enn mellom 800(billig hovedkort) og 1200(hovedkort med støtte for sli).....

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva dere klager over! Kostnaden til SLI er like høy/lav som å gå fra en vanlig Athlon64 til en feit Athlon64 FX, jeg hører ikke noen klage over det!

ehhh...nei....

 

For meg er det litt større forskjell mellom 1500(A64) og 4000(A64FX), enn mellom 800(billig hovedkort) og 1200(hovedkort med støtte for sli).....

Eeeh....nå er det forskjell på å kjøre SLI, og å ha et hovedkort som støtter SLI....

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva dere klager over! Kostnaden til SLI er like høy/lav som å gå fra en vanlig Athlon64 til en feit Athlon64 FX, jeg hører ikke noen klage over det!

ehhh...nei....

 

For meg er det litt større forskjell mellom 1500(A64) og 4000(A64FX), enn mellom 800(billig hovedkort) og 1200(hovedkort med støtte for sli).....

Eeeh....nå er det forskjell på å kjøre SLI, og å ha et hovedkort som støtter SLI....

Den eneste forskjellen er vel at du må ha et skjermkort som støtter dette. og så vidt jeg vet finnes det både 6600GT og 6800GT som støtter dette, og de er ikke noe dyrere ennn andre pci-e-kort......

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva dere klager over! Kostnaden til SLI er like høy/lav som å gå fra en vanlig Athlon64 til en feit Athlon64 FX, jeg hører ikke noen klage over det!

ehhh...nei....

 

For meg er det litt større forskjell mellom 1500(A64) og 4000(A64FX), enn mellom 800(billig hovedkort) og 1200(hovedkort med støtte for sli).....

Eeeh....nå er det forskjell på å kjøre SLI, og å ha et hovedkort som støtter SLI....

Den eneste forskjellen er vel at du må ha et skjermkort som støtter dette. og så vidt jeg vet finnes det både 6600GT og 6800GT som støtter dette, og de er ikke noe dyrere ennn andre pci-e-kort......

Dessverre feil...

 

...for å kjøre sli må du ha to skjermkort som støtter det...altså, et ekstra skjermkort...og da blir prisforskjellen mellom SLI og ikke-SLI litt større!

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva dere klager over! Kostnaden til SLI er like høy/lav som å gå fra en vanlig Athlon64 til en feit Athlon64 FX, jeg hører ikke noen klage over det!

ehhh...nei....

 

For meg er det litt større forskjell mellom 1500(A64) og 4000(A64FX), enn mellom 800(billig hovedkort) og 1200(hovedkort med støtte for sli).....

Eeeh....nå er det forskjell på å kjøre SLI, og å ha et hovedkort som støtter SLI....

Den eneste forskjellen er vel at du må ha et skjermkort som støtter dette. og så vidt jeg vet finnes det både 6600GT og 6800GT som støtter dette, og de er ikke noe dyrere ennn andre pci-e-kort......

Dessverre feil...

 

...for å kjøre sli må du ha to skjermkort som støtter det...altså, et ekstra skjermkort...og da blir prisforskjellen mellom SLI og ikke-SLI litt større!

Selfølgelig må man ha to skjermkort, men de gir et mye større ytelse-boost enn å gå fra A64 til A64FX.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...