Gå til innhold

SLI er tydeligvis ikke "all that" enda.


Fogga

Anbefalte innlegg

2. Motstanderne mot SLI sier gjerne også på den ene side at man ikke burde kjøpe 6600GT-kort, heller 6800GT eller 6800Ultra, evt. vente på neste generasjon med superkort, på den annen side sier de med kritisk undertone at "SLI er bare for ekstreme entusiaster". Vel, er det negativt at SLI faktisk er i stand til å tilfredsstille de mest kresne av oss? Er det ikke nettopp motsatt? Kan man tenke seg et bedre argument for SLI, strengt tatt, enn at det tilmed taler til de mest ytelseshungrige spillfreakene?

 

Hva blir det neste argumentet fra motstanderne av SLI? Jeg venter spent...

Hvis den var rettet mot meg så har du bæsjet på leggen, min gode venn..

 

Jeg er ikke en "motstander av SLI". Jeg er kun kritisk til dets lønnsommhet akkurat nå. Det beste kjøpet som har noe med SLI å gjøre er jo 2xGF6800 Ultra, rett og slett pga den RÅE ytelsen.

 

De to andre, 6800 GT og 6600 GT, mener jeg er mindre lønnsomme og dette har jeg forklart lengre oppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Motstanderne mot SLI sier gjerne også på den ene side at man ikke burde kjøpe 6600GT-kort, heller 6800GT eller 6800Ultra, evt. vente på neste generasjon med superkort, på den annen side sier de med kritisk undertone at "SLI er bare for ekstreme entusiaster". Vel, er det negativt at SLI faktisk er i stand til å tilfredsstille de mest kresne av oss? Er det ikke nettopp motsatt? Kan man tenke seg et bedre argument for SLI, strengt tatt, enn at det tilmed taler til de mest ytelseshungrige spillfreakene?

 

Hva blir det neste argumentet fra motstanderne av SLI? Jeg venter spent...

Hvis den var rettet mot meg så har du bæsjet på leggen, min gode venn..

 

Jeg er ikke en "motstander av SLI". Jeg er kun kritisk til dets lønnsommhet akkurat nå. Det beste kjøpet som har noe med SLI å gjøre er jo 2xGF6800 Ultra, rett og slett pga den RÅE ytelsen.

 

De to andre, 6800 GT og 6600 GT, mener jeg er mindre lønnsomme og dette har jeg forklart lengre oppe.

"Lønnsomhet"... "bæsje på leggen..."

- Tør jeg gjøre den galante herremannen oppmerksom på at to 6800Ultra-kort koster over 9000,-? Jeg går ut ifra at du spøker.

Lenke til kommentar
"Lønnsomhet"... "bæsje på leggen..."

- Tør jeg gjøre den galante herremannen oppmerksom på at to 6800Ultra-kort koster over 9000,-? Jeg går ut ifra at du spøker.

Det er uansett det eneste SLI duger til, som nevnt tidligere i tråden. Å kjøpe et oppsett med 2X6600GT som yter mindre enn ett 6800Ultra er å kaste penger ned i dritern enten du vil det eller ei.

 

Vi er fullstendig enig i at SLI er en bra ting for ekstreme entusiaster eller folk som rett og slett vil ha det beste av det beste. Men for menig mann er og blir det et "dårlig"-kjøp i forhold til singelkortløsninger som eksisterer.

 

Det er like dumt å kjøpe et 6600GT nå og et om et år, som det er å handle på kreditt. Lite lønnsomt med andre ord.

 

De fleste burde klare å spare en måned eller to og ha et par tusenlapper mer å bruke på en pc. Folk som kjøper pc på "impuls" og ikke "orker" å vente en måned eller to til må regne med at det blir lite lønnsomt i det lange løp.

Lenke til kommentar

Mitt eneste poeng er egentlig det at de kritiske kommentarene til SLI virker vilkårlige. Selvfølgelig er to 6800Ultra-kort det beste. Det kunne ikke falle meg inn å stille spørsmålstegn ved det. (At det er mest "lønnsomt", derimot er en annen sak...) Men å si at to 6600GT-kort ikke er en god investering, fordi man isteden kunne kjøpe ett eller to 6800GT-kort (eller Ultra-kort) blir rett og slett bare feil. For det første fordi ett 6800GT-kort koster omtrent det samme og yter omtrent likt som to 6600GT-kort, for det andre fordi to 6800GT-kort er over dobbelt så dyrt, og derfor ikke uten videre kan sammenlignes. Selv mener jeg ikke å påstå noe annet enn det. Jeg har ingen sterke meninger om SLI og ikke-SLI, men jeg forbauses over en del oppfatninger som på meg virker ubegrunnede.

Lenke til kommentar
Her var det mye merkelige påstander.

1. Alle er tilsynelatende enige i at det er bedre med ett 6800GT enn to 6600GT i SLI. Å si at 6800GT yter bedre er jo bare rett og slett feil. Det er bare i enkelte situasjoner, i høye oppløsninger med ekstrem bruk av AA og AF at 6800GT vinner over to 6600GT. Men dette er strengt tatt ikke så farlig, for her yter begge såpass dårlig at det uansett er ugunstig. Her er et eksmpel: http://www.lostcircuits.com/video/6600gt_sli/15.shtml

Først av alt vil jeg si at jeg er ikke en av dem som sier at 6800 GT yter bedre enn 6600 GT SLI. Jeg synes at det er ille at du sprer desinformasjon om ytelsen mellom disse kortene. Først av alt kan 6800 GT slå 6600 GT SLI i enkelte tester uavhengig av oppløsning og bruk av AA og AF. Det er sant at 6600 GT SLI er bedre i enkelte situasjoner, men det motsatte tilfellet er også sant. Når SLI fungerer er de generelt sett jevnbyrdige med hverandre!

 

Dessuten liker jeg ikke at du bruker et spill (Doom 3) til å sette påstanden din i et godt lys. Hvis jeg ville sette 6600 GT SLI i et dårlig lys hadde jeg brakt Far Cry inn på banen, men det blir feil.

 

Det er også feil at når 6800 GT vinner så vil det uansett være uspillelig. Jeg kan bruke Far Cry og UT2004 som eksempler på at dette ikke stemmer.

 

Jeg anbefale deg å lese testen laget av AnandTech

 

Når det gjelder prisen, så koster de jo praktisk talt det samme. Noen 6800GT-løsninger er dyre, noen 6600GT-løsninger er dyre, og de billigste variantene ender opp på rundt 3000,- (Jeg kunne selvfølgelig understreke at hvis man skal ha et PCIe-system, er ikke situasjonen så enkel heller. Sjekk selv hvor mye det koster med et 6800GT-kort på PCIe. Noe av tyngden i argumentet mot 6600GT skulle falle bort her...)

Du har rett i at 6800 GT koster mer enn 6600 GT SLI. Du kan få 6600 GT SLI fra 3100, mens 6800 GT koster fra 3660.

 

2. Motstanderne mot SLI sier gjerne også på den ene side at man ikke burde kjøpe 6600GT-kort, heller 6800GT eller 6800Ultra, evt. vente på neste generasjon med superkort, på den annen side sier de med kritisk undertone at "SLI er bare for ekstreme entusiaster". Vel, er det negativt at SLI faktisk er i stand til å tilfredsstille de mest kresne av oss? Er det ikke nettopp motsatt? Kan man tenke seg et bedre argument for SLI, strengt tatt, enn at det tilmed taler til de mest ytelseshungrige spillfreakene?

Jeg ser ikke noe galt i å kjøpe et enkelt 6600 GT-kort hvis økonomien ikke strekker lenger. Hvis en senere kjøper enda et kort vil ytelsen generelt være lik med 6800 GT.

 

Dette forutsetter at en lager spillprofilene selv, siden de offisielle ikke er ute ved spillanseringer. Dessuten finnes det mange lanserte spill som vil ha nytte av SLI, men som det ikke finnes profiler til enda. En må også tenke på at det er en fordel med internett hvis en har SLI for raskt å oppdatere profilene.

 

Jeg kan komme med flere sammenligninger mellom kortene:

 

Støy

Jeg er ganske sikker på at 6600 GT SLI støyer mindre. Det finnes ganske mange relativ støysvake kort ute på markedet.

 

Utbyggningsmuligheter

Dette har ingenting å si så lenge 6800 GT har en vanlig kjøler.

Eksempel på SLI når kortene har stor kjøler

 

Konklusjon

Jeg håper dette oppklarer en del usannheter som enkelte kan spre.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Først av alt vil jeg si at jeg er ikke en av dem som sier at 6800 GT yter bedre enn 6600 GT SLI. Jeg synes at det er ille at du sprer desinformasjon om ytelsen mellom disse kortene. Først av alt kan 6800 GT slå 6600 GT SLI i enkelte tester uavhengig av oppløsning og bruk av AA og AF. Det er sant at 6600 GT SLI er bedre i enkelte situasjoner, men det motsatte tilfellet er også sant. Når SLI fungerer er de generelt sett jevnbyrdige med hverandre!

 

Dessuten liker jeg ikke at du bruker et spill (Doom 3) til å sette påstanden din i et godt lys. Hvis jeg ville sette 6600 GT SLI i et dårlig lys hadde jeg brakt Far Cry inn på banen, men det blir feil.

 

Det er også feil at når 6800 GT vinner så vil det uansett være uspillelig. Jeg kan bruke Far Cry og UT2004 som eksempler på at dette ikke stemmer.

 

Jeg anbefale deg å lese testen laget av AnandTech

 

Når det gjelder prisen, så koster de jo praktisk talt det samme. Noen 6800GT-løsninger er dyre, noen 6600GT-løsninger er dyre, og de billigste variantene ender opp på rundt 3000,- (Jeg kunne selvfølgelig understreke at hvis man skal ha et PCIe-system, er ikke situasjonen så enkel heller. Sjekk selv hvor mye det koster med et 6800GT-kort på PCIe. Noe av tyngden i argumentet mot 6600GT skulle falle bort her...)

Du har rett i at 6800 GT koster mer enn 6600 GT SLI. Du kan få 6600 GT SLI fra 3100, mens 6800 GT koster fra 3660.

 

2. Motstanderne mot SLI sier gjerne også på den ene side at man ikke burde kjøpe 6600GT-kort, heller 6800GT eller 6800Ultra, evt. vente på neste generasjon med superkort, på den annen side sier de med kritisk undertone at "SLI er bare for ekstreme entusiaster". Vel, er det negativt at SLI faktisk er i stand til å tilfredsstille de mest kresne av oss? Er det ikke nettopp motsatt? Kan man tenke seg et bedre argument for SLI, strengt tatt, enn at det tilmed taler til de mest ytelseshungrige spillfreakene?

Jeg ser ikke noe galt i å kjøpe et enkelt 6600 GT-kort hvis økonomien ikke strekker lenger. Hvis en senere kjøper enda et kort vil ytelsen generelt være lik med 6800 GT.

 

Dette forutsetter at en lager spillprofilene selv, siden de offisielle ikke er ute ved spillanseringer. Dessuten finnes det mange lanserte spill som vil ha nytte av SLI, men som det ikke finnes profiler til enda. En må også tenke på at det er en fordel med internett hvis en har SLI for raskt å oppdatere profilene.

 

Jeg kan komme med flere sammenligninger mellom kortene:

 

Effektforbruk

De bruker like mye strøm ved idle, men 6600 GT SLI bruker 24 watt mer ved load. Altså er ikke wattforbruk et særlig sterkt argument. Dermed er det naturlig å anta at temperaturen i kabinettet ikke vil øke noe særlig av 6600 GT SLI.

 

Støy

Jeg er ganske sikker på at 6600 GT SLI støyer mindre. Det finnes ganske mange relativ støysvake kort ute på markedet.

 

Utbyggningsmuligheter

Dette har ingenting å si så lenge 6800 GT har en vanlig kjøler.

Eksempel på SLI når kortene har stor kjøler

 

Konklusjon

Jeg håper dette oppklarer en del usannheter som enkelte kan spre.

 

(Edit: fjernet punkt 1, fordi jeg leste feil)

Jeg opplever at du snur det hele på hodet. Denne tråden har fra begynnelse til slutt handlet om at det er noe problematisk med SLI. Les gjennom artikkelen denne tråden har sitt utgangspunkt i, og les gjennom denne diskusjonen på nytt, så vil dette gå opp for deg. Når jeg poengterer at en del av uttalelsene mot SLI og mot 6600GT i SLI virker ubegrunnede, for eksempel at det er uholdbart å påstå at 6800GT i sin alminnelighet yter bedre enn to 6600GT i SLI, kan du ikke anklage meg for å være vilkårlig i henvisningene mine. Poenget er jo nettopp at jeg argumenterer mot en for bombastisk uttalelse om det motsatte. Det eneste jeg trenger for å tilbakevise den type påstander er noen ganske få indikasjoner på det motsatte. Jeg påstår ikke at 6600GT alltid er bedre eller at 6800GT er et dårlig kjøp, men at det motsatte er en for bombastisk påstand. Du kan derfor ikke komme her og kritisere meg for at jeg sprer løgner på dette forumet, det er for sterkt. Og når det gjelder henvisningen til anandtechs test, som jeg selv har henvist til utallige ganger tidligere, skal jeg bruke den mot deg for å understreke mitt eget poeng. Det er nemlig en svakhet ved denne testen, nemlig at det gjør et urimelig sprang fra 1600 x 1200 til 1600 x 1200 mad full AA og AF. Mens 6600GT SLI gjennomgående gjør det ganske bra uten AA og AF, vinner stort sett 6800GT med AA og AF. Men hvis du ser på FPS i 1600 x 1200 med AA og AF, så er den i begge tilfeller så liten at det for de flestes vedkommende er irrelevant. Å spille Doom 3 med 37 fps med 6800GT er like kjedelig som å spille FarCry med 34,5. Hadde anandtech tatt med 1024 x768 og 1280 x 1024 med AA og AF, ville det samme resultatet vise seg som ved en lang rekke andre tester, at de gjennomgående skorer omtrent like bra.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Men hvis du ser på FPS i 1600 x 1200 med AA og AF, så er den i begge tilfeller så liten at det for de flestes vedkommende er irrelevant. Å spille Doom 3 med 37 fps med 6800GT er like kjedelig som å spille FarCry med 34,5. Hadde anandtech tatt med 1024 x768 og 1280 x 1024 med AA og AF, ville det samme resultatet vise seg som ved en lang rekke andre tester, at de gjennomgående skorer omtrent like bra.

Det stemmer ikke så bra overens med denne testen:

http://www.ixbt.com/video2/sli-d.shtml#p1

 

2x6600GT vil fremdels ha halvparten så mange ROPs og utfører halvparten så mange z, stencil og AA sample operasjoner per syklus enn et 6800GT kort. For å ikke glemme halvparten så mye minne og at det er en god del spill som ikke støtter SLI.

 

Når det gjelder å kjøre spill i 1600x1200 med AA og AF holder 6800GT ofte til dette. FarCry og Doom3 er ganske ekstreme eksempler, men Doom3 er mye snillere enn FarCry når det gjelder hvor høyt framerate man må ha for at det går smooth, ~40FPS her går ganske greit.

Lenke til kommentar

(Edit: fjernet punkt 1, fordi jeg leste feil)

Jeg opplever at du snur det hele på hodet. Denne tråden har fra begynnelse til slutt handlet om at det er noe problematisk med SLI. Les gjennom artikkelen denne tråden har sitt utgangspunkt i, og les gjennom denne diskusjonen på nytt, så vil dette gå opp for deg. Når jeg poengterer at en del av uttalelsene mot SLI og mot 6600GT i SLI virker ubegrunnede, for eksempel at det er uholdbart å påstå at 6800GT i sin alminnelighet yter bedre enn to 6600GT i SLI, kan du ikke anklage meg for å være vilkårlig i henvisningene mine. Poenget er jo nettopp at jeg argumenterer mot en for bombastisk uttalelse om det motsatte. Det eneste jeg trenger for å tilbakevise den type påstander er noen ganske få indikasjoner på det motsatte. Jeg påstår ikke at 6600GT alltid er bedre eller at 6800GT er et dårlig kjøp, men at det motsatte er en for bombastisk påstand. Du kan derfor ikke komme her og kritisere meg for at jeg sprer løgner på dette forumet, det er for sterkt. Og når det gjelder henvisningen til anandtechs test, som jeg selv har henvist til utallige ganger tidligere, skal jeg bruke den mot deg for å understreke mitt eget poeng. Det er nemlig en svakhet ved denne testen, nemlig at det gjør et urimelig sprang fra 1600 x 1200 til 1600 x 1200 mad full AA og AF. Mens 6600GT SLI gjennomgående gjør det ganske bra uten AA og AF, vinner stort sett 6800GT med AA og AF. Men hvis du ser på FPS i 1600 x 1200 med AA og AF, så er den i begge tilfeller så liten at det for de flestes vedkommende er irrelevant. Å spille Doom 3 med 37 fps med 6800GT er like kjedelig som å spille FarCry med 34,5. Hadde anandtech tatt med 1024 x768 og 1280 x 1024 med AA og AF, ville det samme resultatet vise seg som ved en lang rekke andre tester, at de gjennomgående skorer omtrent like bra.

Jeg er fullstendig klar over fordelene og ulempene med SLI, noe jeg har kommet inn på i: Kjøpeguide: High-End

 

Det er bra at du ikke påstår at 6600 GT SLI er bedre, men jeg reagerte på at du skrev:

Det er bare i enkelte situasjoner, i høye oppløsninger med ekstrem bruk av AA og AF at 6800GT vinner over to 6600GT. Men dette er strengt tatt ikke så farlig, for her yter begge såpass dårlig at det uansett er ugunstig.

Noe jeg påpekte som feil.

 

Du har tydeligvis ikke sett nøye på testen. Her er det heller ikke uspillelig. Testen bruker ikke bare 1600x1200 :ermm: :

AAut2004.png

 

Edit:

For guds skyld bruk avsnitt, mann!

Endret av guezz
Lenke til kommentar

bureaucrator:

 

Sa jeg at 2xGF6800 Ultra er lønnsomt? Nei.

 

Og siden det er forskjellig SLI-løsninger så blir kommentarene annerledes. Når vi snakker som SLI så snakker vi jo ikke om en type kort, men alt fra middelklassen til toppklassen..

 

Jeg mener at SLI ikke er lønnsomt, enda (dvs at det ikke gir mye for pengene) En annen ting er at vi ikke vet nok om dette til å komme med noen bedømmelse av SLI. Vi må la det gå litt tid. (Og når tiden går så kommer kanskje GF 7600 GT og slår 2x6600 GT av banen?

 

EDIT: Omrokkerte litt her.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Ifølge Nvidia, vil to Sli-kort yte 1,9 ganger ytelsen av et alene. Og om man overklokker et kort mellom 60-70% (krever kraftig vannkjøling), så vil man få en øtelse på 1,7*1,9=3,23 ganger ytelsen til et vanlig uklokket kort.

 

Om man slår av AA og AF, er forskjellene minimale mellom 6600GT og 6800GT, minimale. men slår man dem på maks derimot, da reiser 6800-kortet ifra. Hvorfor er det slik?

 

Hvor lav framerate er ekseptabelt? Om man tenker på at en vanlig TV har 25 bilder per sekund, og menneskets krav til flytende animasjon er 24, så skal man i teorien ikke trenge så høy framerate. Men med tanke på at Frameraten aldri bør komme under dette nivået, er det best å stille inn grafikken til å vise minst 40 FPS.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke vitsen med å sette oppløsningen i et spill til 1600*1200. For meg virker det fint i 1280*1024. Da er det heller bedre å makse detaljene.

 

Ser man på prisen på et 6800GT Pci-E kort, i forhold til to 6600GT Pci-E kort, er de to 6600GT kortene vesentlig billigere. For de med litt trang økonomi er 6600GT bedre, for 4000 er vel litt vel mye å betale for et kort som snart vil bli forbigått uansett.....

 

Så er det dette med at Sli bare støtter to like kort. Men er det ikke bare for Nvidia å utvikle en driver som gjør at man kan bruke to forskjellige kort. For det ville virkelig vært noe....

Lenke til kommentar

 

Du har tydeligvis ikke sett nøye på testen. Her er det heller ikke uspillelig. Testen bruker ikke bare 1600x1200 :ermm: :

AAut2004.png

Hei igjen guezz

 

Ja du har rett; jeg glemte den oversikten. Men hvis du ser nærmere gjennom tallene for 1024 x 768 m/ AA og AF og 1280 x 1024 m/ AA og AF, så skulle det fremgå ganske klart hva jeg forsøker å understreke, nemlig at to 6600GT-kort yter jevnt over like bra (enkelte ganger litt bedre, andre ganger litt dårligere) enn 6800GT.

 

Jeg kan lage en oversikt

 

Dette er bare for testene med AA og AF, i 1024 x 768 og 1280 x1024 oppløsning:

 

Half-Life 2[/b]

 

Canals_8:

1024:

6600GT SLI: 103.3

6800GT: 103,6

1280:

6600GT SLI: 61,7

6800GT: 72,4

 

Coast_05:

1024:

6600GT SLI: 109,6

6800GT: 114,6

1280:

6600GT SLI: 95,3

6800GT: 95,5

 

Coast_12:

1024:

6600GT SLI: 105,5

6800GT: 101

1280:

6600GT SLI: 87,1

6800GT: 77,4

 

Prison_05:

1024:

6600GT SLI: 108,9

6800GT: 111

1280:

6600GT SLI: 75

6800GT: 71,5

 

c17_12:

1024:

6600GT SLI: 71,2

6800GT: 67,6

1280:

6600GT SLI: 62,2

6800GT: 65

 

I HL2 er altså situasjonen at 6800GT vinner 6 ganger, mens 6600GT SLI vinner 4 ganger.

 

Doom 3[/b]

 

1024:

6600GT SLI: 73,5

6800GT: 79,5

1280:

6600GT SLI: 50,8

6800GT: 50,2

 

I Doom 3 vinner 6600GT SLI begge 2

 

FarCry[/b]

 

1024:

6600GT SLI: 59,1

6800GT: 63,4

1280:

6600GT SLI: 44,6

6800GT: 46,7

 

I FarCry vinner 6800GT begge 2

 

Unreal tournament 2004[/b]

 

1024:

6600GT SLI: 61,6

6800GT: 65

1280:

6600GT SLI: 55,9

6800GT: 59,8

 

I Unreal Tournament 1004 vinner 6800GT begge 2

 

Wolfenstein ET[/b]

 

1024:

6600GT SLI: 96,7

6800GT: 99,4

1280:

6600GT SLI: 90,7

6800GT: 89,5

 

I Wolfenstein ET vinner kortene en hver (1-1)

 

Situasjonen er altså at 6800GT vinner 11 ganger, mens 6600GT SLI vinner 7 ganger.

Jevnt over er dog forskjellen såpass marginal marginal (begge veier) at det ville være galt å påstå at 6800GT yter vesentlig bedre.

 

(Edit: Man kunne også tilføye at verken UT2004 eller Wolf ET er tilpasset SLi ennå, og at anadtech ikke har ført opp Battlefield Vietnam-reslutatet, som jeg mistenker ville gå i 660GTs favør. Men dette forandrer uansett ikke hovedpoenget mitt, at disse kortene under disse forholdene yter omtrent likt. :) )

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

 

Du har tydeligvis ikke sett nøye på testen. Her er det heller ikke uspillelig. Testen bruker ikke bare 1600x1200 :ermm: :

AAut2004.png

Hei igjen guezz

 

Ja du har rett; jeg glemte den oversikten. Men hvis du ser nærmere gjennom tallene for 1024 x 768 m/ AA og AF og 1280 x 1024 m/ AA og AF, så skulle det fremgå ganske klart hva jeg forsøker å understreke, nemlig at to 6600GT-kort yter jevnt over like bra (enkelte ganger litt bedre, andre ganger litt dårligere) enn 6800GT.

 

*oversikt*

 

Situasjonen er altså at 6800GT vinner 11 ganger, mens 6600GT SLI vinner 7 ganger.

Jevnt over er dog forskjellen såpass marginal marginal (begge veier) at det ville være galt å påstå at 6800GT yter vesentlig bedre.

Akkurat hva som var poenget med innleggene mine. Generelt sett yter de ganske likt!

 

Bra at vi enige. :)

Lenke til kommentar

 

Du har tydeligvis ikke sett nøye på testen. Her er det heller ikke uspillelig. Testen bruker ikke bare 1600x1200 :ermm: :

AAut2004.png

Hei igjen guezz

 

Ja du har rett; jeg glemte den oversikten. Men hvis du ser nærmere gjennom tallene for 1024 x 768 m/ AA og AF og 1280 x 1024 m/ AA og AF, så skulle det fremgå ganske klart hva jeg forsøker å understreke, nemlig at to 6600GT-kort yter jevnt over like bra (enkelte ganger litt bedre, andre ganger litt dårligere) enn 6800GT.

 

Jeg kan lage en oversikt

 

Dette er bare for testene med AA og AF, i 1024 x 768 og 1280 x1024 oppløsning:

 

Half-Life 2[/b]

 

Canals_8:

1024:

6600GT SLI: 103.3

6800GT: 103,6

1280:

6600GT SLI: 61,7

6800GT: 72,4

 

Coast_05:

1024:

6600GT SLI: 109,6

6800GT: 114,6

1280:

6600GT SLI: 95,3

6800GT: 95,5

 

Coast_12:

1024:

6600GT SLI: 105,5

6800GT: 101

1280:

6600GT SLI: 87,1

6800GT: 77,4

 

Prison_05:

1024:

6600GT SLI: 108,9

6800GT: 111

1280:

6600GT SLI: 75

6800GT: 71,5

 

c17_12:

1024:

6600GT SLI: 71,2

6800GT: 67,6

1280:

6600GT SLI: 62,2

6800GT: 65

 

I HL2 er altså situasjonen at 6800GT vinner 6 ganger, mens 6600GT SLI vinner 4 ganger.

 

Doom 3[/b]

 

1024:

6600GT SLI: 73,5

6800GT: 79,5

1280:

6600GT SLI: 50,8

6800GT: 50,2

 

I Doom 3 vinner 6600GT SLI begge 2

 

FarCry[/b]

 

1024:

6600GT SLI: 59,1

6800GT: 63,4

1280:

6600GT SLI: 44,6

6800GT: 46,7

 

I FarCry vinner 6800GT begge 2

 

Unreal tournament 2004[/b]

 

1024:

6600GT SLI: 61,6

6800GT: 65

1280:

6600GT SLI: 55,9

6800GT: 59,8

 

I Unreal Tournament 1004 vinner 6800GT begge 2

 

Wolfenstein ET[/b]

 

1024:

6600GT SLI: 96,7

6800GT: 99,4

1280:

6600GT SLI: 90,7

6800GT: 89,5

 

I Wolfenstein ET vinner kortene en hver (1-1)

 

Situasjonen er altså at 6800GT vinner 11 ganger, mens 6600GT SLI vinner 7 ganger.

Jevnt over er dog forskjellen såpass marginal marginal (begge veier) at det ville være galt å påstå at 6800GT yter vesentlig bedre.

 

(Edit: Man kunne også tilføye at verken UT2004 eller Wolf ET er tilpasset SLi ennå, og at anadtech ikke har ført opp Battlefield Vietnam-reslutatet, som jeg mistenker ville gå i 660GTs favør. Men dette forandrer uansett ikke hovedpoenget mitt, at disse kortene under disse forholdene yter omtrent likt. :) )

Vi bør også ta hensyn til pris:

Et 6600GT kort koster 1500, og to stykker vil da koste 3000.

Et 6800 kort(med Pci-E og sli), nærmer seg 4000.

 

Konklusjon: 6600GT gir mest ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg gir meg jeg også ,nå ser også jeg at 2 x6600GT kort er nærmest like bra som 1 stk 6800GT

Jeg tror de aller fleste spiller med 1280 x 1024 opløsning fremfor 1600 x1200

desutten er det bare 20" Lcd skermer (og eldre crt skjermer) som støtter den høyeste oppløsningen.

så flertallet vil ikke ha muligheten til å velge 1600 x 1200 uansett.

 

men det er ett men :D

6600GT kortene til 1500kr har ikke dual dvi

jeg tror det derfor ikke er støtte for HDTV med disse kortene i SLI

Jeg mener også at 2 x 6600GT kort støyer mer en ett 6800GT

Har selv hatt ett 6800GT og dette støyet mindre en mitt tidligere Ati 9800pro

Jeg har prøvd 1stk 6600GT og dette hadde litt av den iriterende turtallsviften som 9800pro men det støyet ikke så mye.

Ett godt altenativ til 2 stk 6600GT er Ati x850xt som ligger ganske likt som 6800gt i pris men yter endel bedre.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Situasjonen er altså at 6800GT vinner 11 ganger, mens 6600GT SLI vinner 7 ganger.

Jevnt over er dog forskjellen såpass marginal marginal (begge veier) at det ville være galt å påstå at 6800GT yter vesentlig bedre.

 

(Edit: Man kunne også tilføye at verken UT2004 eller Wolf ET er tilpasset SLi ennå, og at anadtech ikke har ført opp Battlefield Vietnam-reslutatet, som jeg mistenker ville gå i 660GTs favør. Men dette forandrer uansett ikke hovedpoenget mitt, at disse kortene under disse forholdene yter omtrent likt. :) )

Alle de spillene Anandtech har testet støtter SLi, inkl UT2004 og Wolf ET. Hva med alle de spillene som ikke gjør det? Denne testen er ikke "be all end all".

Test suiten til Xbit labs tegner et litt annet bilde.

Lenke til kommentar

Dter er verdt å merke seg at det finnes mulighetet for å selv velge AFS eller SFR for å få det enablet i spill som ikke har en profil for det enda. ALtså betyr dette bare littegrann ekstra arbeid for oss med litt teknisk innsikt. For den vanlige mann i gata (med masse penger for SLI) så er nok situasjonen helt på tryne, det er jeg enig i. Jeg tror jeg holder meg i skinnet til minst neste inkarnasjon av SLI (eller AMR) dukker opp før jeg går for en slik løsning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Situasjonen er altså at 6800GT vinner 11 ganger, mens 6600GT SLI vinner 7 ganger.

Jevnt over er dog forskjellen såpass marginal marginal (begge veier) at det ville være galt å påstå at 6800GT yter vesentlig bedre.

 

(Edit: Man kunne også tilføye at verken UT2004 eller Wolf ET er tilpasset SLi ennå, og at anadtech ikke har ført opp Battlefield Vietnam-reslutatet, som jeg mistenker ville gå i 660GTs favør. Men dette forandrer uansett ikke hovedpoenget mitt, at disse kortene under disse forholdene yter omtrent likt.  :) )

Alle de spillene Anandtech har testet støtter SLi, inkl UT2004 og Wolf ET. Hva med alle de spillene som ikke gjør det? Denne testen er ikke "be all end all".

Test suiten til Xbit labs tegner et litt annet bilde.

Da blir situsjonen som følger:

Jeg ser ikke noe galt i å kjøpe et enkelt 6600 GT-kort hvis økonomien ikke strekker lenger. Hvis en senere kjøper enda et kort vil ytelsen generelt være lik med 6800 GT.

 

Dette forutsetter at en lager spillprofilene selv, siden de offisielle ikke er ute ved spillanseringer. Dessuten finnes det mange lanserte spill som vil ha nytte av SLI, men som det ikke finnes profiler til enda. En må også tenke på at det er en fordel med internett hvis en har SLI for raskt å oppdatere profilene.

 

Hvordan lage profil

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Dter er verdt å merke seg at det finnes mulighetet for å selv velge AFS eller SFR for å få det enablet i spill som ikke har en profil for det enda. ALtså betyr dette bare littegrann ekstra arbeid for oss med litt teknisk innsikt. For den vanlige mann i gata (med masse penger for SLI) så er nok situasjonen helt på tryne, det er jeg enig i. Jeg tror jeg holder meg i skinnet til minst neste inkarnasjon av SLI (eller AMR) dukker opp før jeg går for en slik løsning.

 

-Stigma

Dette er allerede blitt tatt opp i denne tråden.

 

http://forum.hardware.no/index.php?act=ST&...dpost&p=3544815

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noe galt i å kjøpe et enkelt 6600 GT-kort hvis økonomien ikke strekker lenger. Hvis en senere kjøper enda et kort vil ytelsen generelt være lik med 6800 GT.

Det stemmer som nevnt ikke helt overens med test suiten til xbitlabs. Dessuten har 6800GT dobbelt så mye minne som fort kan bli ganske nyttig fremover.

 

Dette forutsetter at en lager spillprofilene selv, siden de offisielle ikke er ute ved spillanseringer. Dessuten finnes det mange lanserte spill som vil ha nytte av SLI, men som det ikke finnes profiler til enda. En må også tenke på at det er en fordel med internett hvis en har SLI for raskt å oppdatere profilene.

Se mitt forrige innlegg.

 

Har du forresten sett PM'en jeg sendte til deg for noen dager siden?

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...