Gå til innhold

Spørsmål om strømforsyning.


Anbefalte innlegg

Aller først, nåværende system;

 

MSI GeForce FX 5900 128MB DDR

 

Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

 

MSI KT4 ULTRA Hovedkort for Socket A

 

AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus (med Frostbite)

 

Er ikke helt sikker på om det er de to harddiskene jeg har inne i pc'en nå. PC'en blir brukt til spill for det meste, om det har noe å si.

 

Kjører nå en 450v (ikke spør) fordi en kompis sa jeg burde ikke ta sjansen med en 250 som det gamle systemet kjørte.

 

Men 450v'en bråker som et faen, så jeg lurte på om det er bra nok med 250v strømforsyning?

Hvis du har forslag om ny strømforsyning, så lytter jeg. Fordi jeg er på bærtur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

450Volt strømforsyning!??!?! Til PC?

 

Har jeg aldri sett før... Har du 450 volt i kontakten din du a? :hmm::roll:

 

Eller er det Watt (450w) du mener?

 

i så fall så vil 250 være nok men ikke no mer! Du vil ikke kunne sette inn noe mer eller kraftigere utstyr med det svake PSU'et. Men med det du har nå så burde det gå greit.

 

Ellers så kan du jo kjøpe et nytt et da. Det står som regel oppgitt støynivå på de forskjellige stømforsyningene nettbutikkene har! under 20db er støysvakt...

Lenke til kommentar

Avhengig av kvaliteten på PSU på 450W, så vil jeg ikke anbefale deg å benytte den 250W PSU'en.

 

Veldig ofte er mindre "uforklarlige" system kræsj relatert til en for svak eller for dårlig PSU. For å underbygge påstanden; så hadde jeg en Enermax 421W PSU og alt funka fint. Jeg skiftet til et Chieftec 340W og jeg fikk mange "VPU-recover" feil under CS Source, HL2 og Doom3. Jeg endte opp med å måtte sette spenningen på AGP opp til 1,55. Da virket alt knirkefint.

 

Som alternativ kan du skifte viften i 450W PSU'en, jeg antar at det er viften din som bråker.

Lenke til kommentar

Ok, jeg brukte øynene denne gangen og fant ut at det var 230v. Men jeg er ganske sikkert på at jeg så 550w når jeg åpnet og så på description? :ermm:

Q-tec PSU 550w dual fan gold.

Jeg har seriøst vond i hodet av å høre på den viften.

 

Den gamle er AOpen. Output 235w, fuse rating: 6a, 250v~.

Model no: FSP235 - 60GT

 

Jeg vil vrake den jeg har inne i pc'en nå, og sette in den gamle. Eller eventuelt kjøpe helt ny strømforsyning?

 

Tar imot forslag. Håper korrekt info vil hjelpe litt mer. :blush:

Lenke til kommentar

Om støy er et problem kan et av alternativa være Tagan fra ca.kr 670,- og opp for 420W http://www.pcstyling.no/prodtype.asp?PT_ID...PageHistory=cat de har oppgitt støy til 22dB ved 50% effekt, stiger til 28dB?

Tror en kan gå for 420 / 480W da disse har 20 og 24 pin kontakt, test av 420W i-xeye hos OK http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11510&side=1 naturligvis flere leverandører, se prisguiden til HW. Får 480W til neste uke, prøve i min nForce2 maskin (300W Antec) siden MSI tydeligvis har "tulla" med K8N Diamond korta som er i butikkene nå, så 939 maskina får vente :no:

Lenke til kommentar

420W holder i massevis, til en oppgradering også. En oppgradering til AMD Athlon 64, Nvidia Geforce 6800 Ultra, 2 ddr minnebrikker, dvd-brenner, kraftfullere cpu-vifte f.eks, vil føre til at strømforbruket ditt da vil komme på 370W. Så ja 420W er nok, pass på å les litt erfaringer og anbefalinger på diverse psu her på hw, slik at du får en som er stabil, stillegående og bra....

 

Og som andre har sagt her, styr unna Q-Tec. Disse er alle tre bra valg:

 

1. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19348

2. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...review_id=12117

3. https://prisguiden.no/vis_produkt.p...review_id=13350

Endret av joho83
Lenke til kommentar

Jo det er klart, men det er jo et spørsmål om penger også, på meg høres det ut som han ikke vil bruke så masse penger på dette... Spørs jo om han vil legge mange hundre kroner til på ei 120mm vifte bare for at den er litt stillere og litt bedre. For 80mm viftene holder bra nok de, jeg mener det ikke er verdt pengene, han vil ikke merke så stor forskjell... Jeg hadde gått for OCZ-vifta....

Lenke til kommentar
Jo den skal uten problemer klare ett eventuellt nytt AMD 64 system med kraftigere skjermkort...

 

Men når sant skal sies, så er det det dårligste alternativet blandt de tre, men allikevel et bra valg...

Hvordan kan du si det når det blant annet står på offisielle MSI siden at de anbefaler rundt 24A på 12V railen. Det er uttalige folk som har hatt problemer med akkurat det, og ofte er fordi folk kjøper etter oppgitt Watt og ikke annet.

 

Sjekk ut erfaringen her

 

Han kommentere den svake 12V railen også. Så kjører du et A64 system, og ikke minst SLI vil du få problemer med den PSU'en. Det er også kjent at MSI K8N kortene er særdeles krense på PSU, men det gir en liten indikasjon...

Lenke til kommentar

Mitt Chieftec 340W har ihvertfall begynt å bli i minste laget for denne spec'en :ermm: :

Asus A7V333

Athlon XP 1900+

Hitatchi Deskstar 120Gb

Hitatchi Deskstar 160Gb

1x512 333Mhz

Radeon 9600XT

NEC ND3500A 16x DVD-brenner

 

Samt at det kjøres noe lys og vifter i tillegg + et par tilleggskort.

 

Det jeg merker det best på er DVD-brenneren, masse power calibration errors og write errors.

 

Hvis man ikke er så veldig kresen på pris, tror jeg Sharkoon Silentstorm PSU'ene er ganske gode, ihvertfall stille. Fåes hos PCStyling.no så vidt jeg kjenner til. De blir heller ikke så varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...