Gå til innhold

'Trance' har blitt et skjellsord


fredriri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere som liker sjangeren, hva gjør at dere hører på elektronisk musikk? Gir den dere et rush, eller er det andre faktorer som spiller inn?

Som du sa, er trance den musikken jeg slapper av med. Da hverken tenker jeg eller hører jeg på noe annet. Er de få gangene på dagen jeg virkelig slapper av og kobler ut hjernen fra hverdagens stress og mas... Pluss at iforhold til veldig mye annen musikk, blir sangene bare bedre og bedre, jo høyere du skrur volumet :p.

 

Synonymt liker jeg også Rap og Hip-Hop, men jeg er egentlig åpen for all slags musikk. (selv om jeg har 30 GB trance på hd, synes jeg fortsatt at sanger på topp-20 og MTV er fengende...). Det er bare at når jeg kan VELGE hva jeg skal høre på, blir det trance (eller hip-hop).

 

Jeg liker mest Trance og Progressive (trance), men liker også innimellom Hardtrance... Rock synes jeg også er bra (og hardrock), fra 60-80 tallet (Stones, Uriah Heep, Black Sabbath, Steppen Wolf etc...).

 

Det med dop - Myten om at folk som hører på/driver med trance/dance/rave/house også driver mye med dop, er nok ganske sann, MEN vi må skille mellom de folka som tar dop når de er på konsert/diskotek, og de folka som bare hører på det hjemme i stua... to vidt forkjellige folkegrupper. Jeg har hørt på trance og dance siden jeg var 8 år (faktisk), men jeg har ikke av den grunn hverken prøvd eller begynnt med noen som helst for for dop, enn alkohol. Men så har jeg heller aldri vært på et raveparty eller noe slikt...

 

Må bare si at jeg ikke har noe imot dere som hører på trance...  ;)

 

Oi, du tror jeg er den første og eneste som noensinne har sagt det der, av metal folk, på forumet her, cookie for you :thumbup:

Det du sier om trance kan egentlig alle si om sin favorittsjanger. Mange metalsanger blir også bedre og bedre for hver gang du hører dem og jo mer du skrur opp volumet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt igjennom paranoid og sabbath bloody sabbath albumene til black sabbath eller hvor mange ganger jeg har hørt puritania, kings of the carnival creation og metal heart på full styrke på annlegget.

 

Selv liker jeg ikke trance, techno eller i det hele tatt noen form for elektronisk musikk. Musikken har likssom ikke sjel, det er bare masse pling-pling lyder fra en datamaskin og en trommemaskin på full guffe, men det er bare min mening. Kan godt vær at jeg har hørt kun på det mest kommersielle av det komersielle når det gjelder elektronisk musikk, akkurat som mange metalhatere som har hørt nightwish og linkin-park og sier det er satan-rock osv.

 

Men uansett respekterer jeg at andre har en annen musikksmak en det jeg selv har.

 

ps! black sabbath er heavy metal og ikke rock :)

Lenke til kommentar
Pøh. Det er ingen myte at det er mye dop på houseparties, forskjellen på nå og før er at det er færre houseparties.

.... i Norge, men flere i utlandet. Og det er faktisk sant, det florerer en god del dop i disse miljøa, men alt er om peace, love and unity, imotsetning til mange andre sjangere. Det er lite dop i house miljøet og noe mer i trance. Det er ganske mye i hardcore / terrorcore milljøet og samme kan sies om hardstyle. Ødlegger ikke musikken for den del :D

 

Alle westcoastrappere røyker hasj, so what ?

Lenke til kommentar

Jeg er blitt ganske hekta på Trance (og spesielt Ferry Corsten) i det siste, men savner en plass der jeg kunne ha snakket med likesinnede.

 

Derfor føler jeg at norge trenger et eget Trance/House/osv.-community. Et eget nettsted med ett forum som man kunne ha diskutert god musikk f.eks. (det er ikke så enkelt å finne likesinnede når alle utestedene/klubbene i omegn serverer pop og "cheese", og de når de fleste vennene mine synes at Lasgo og Sylver er "driitbra") :)

 

Det er rett og slett _synd_ at elektronisk musikk ikke er mer profilert i norge enn det den er i dag.

 

Til sist: Jeg er 100% sikker på at det er masse folk der ute som kunne elske disse sjangrene, men som ikke får mulighet til å komme forbi all dritten som på folkemunne kalles Trance.

Lenke til kommentar

Selv hører jeg ikke på techno og trance, men jeg har aldri sett ned på sjangeren, og tror ikke andre gjør det heller. Det går da fint an å akseptere en sjanger fordi om dopmiljøet kretser rundt musikken. Hva med Reggae? Det er en sjanger som er forenlig med visse røkbare stoffer, men allikevel akseptert hos de fleste.

Tror ikke din påstand om at trance ikke er stuerent, stemmer. Jeg ser før ned på band som Aqua, Abba og mye annet dårlig hitlistepop...

Endret av anth
Lenke til kommentar
Du bør kanskje ta en titt på sjanger-lære selv  ;)

 

Desssuten er Moonman og Ferry Corsten ganske identiske :p

System F er også Corsten, med Armin som venstrehånd.

Utdyb litt nærmere på første setningen.

 

Grattis! trodde få skulle ta den! :p

- Ferry Corsten = himself

- Moonman = Ferry Corsten

- Gouryella = Ferry Corsten / Dj Tiestö

- System-F = Ferry Corsten / Armin van Buuren

- Vera Cocha = Ferry Corsten

- Discodroids = Ferry Corsten

- Pulp Victim = Ferry Corsten

 

..leif

Pirke pirke!

Armin var vel med å lage en system F sang, Exhale, ellers mekker Ferry system F sangene som regel selv, unntatt noen få som broren hans Robert Corsten var vært med på å lage!

 

btw. Ferry kommer kanskje til Norge :D

Lenke til kommentar
Du bør kanskje ta en titt på sjanger-lære selv  ;)

 

Desssuten er Moonman og Ferry Corsten ganske identiske :p

System F er også Corsten, med Armin som venstrehånd.

Utdyb litt nærmere på første setningen.

 

Grattis! trodde få skulle ta den! :p

- Ferry Corsten = himself

- Moonman = Ferry Corsten

- Gouryella = Ferry Corsten / Dj Tiestö

- System-F = Ferry Corsten / Armin van Buuren

- Vera Cocha = Ferry Corsten

- Discodroids = Ferry Corsten

- Pulp Victim = Ferry Corsten

 

..leif

Pirke pirke!

Armin var vel med å lage en system F sang, Exhale, ellers mekker Ferry system F sangene som regel selv, unntatt noen få som broren hans Robert Corsten var vært med på å lage!

 

btw. Ferry kommer kanskje til Norge :D

det stemmer nok det men jeg mener at Armin har vært med på noen flere sangen enn bare Exhale men det hadde vært en eller annen fokker som hadde pirket hvis ikke jeg ikke tok med Armin under System-F :p ..

 

btw, det finnes bare en Gud og hans navn er Ferry og hans kone er Angy (som jeg har feiret bursdag med :p )

Lenke til kommentar
Du bør kanskje ta en titt på sjanger-lære selv  ;)

 

Desssuten er Moonman og Ferry Corsten ganske identiske :p

System F er også Corsten, med Armin som venstrehånd.

Utdyb litt nærmere på første setningen.

 

Grattis! trodde få skulle ta den! :p

- Ferry Corsten = himself

- Moonman = Ferry Corsten

- Gouryella = Ferry Corsten / Dj Tiestö

- System-F = Ferry Corsten / Armin van Buuren

- Vera Cocha = Ferry Corsten

- Discodroids = Ferry Corsten

- Pulp Victim = Ferry Corsten

 

..leif

Pirke pirke!

Armin var vel med å lage en system F sang, Exhale, ellers mekker Ferry system F sangene som regel selv, unntatt noen få som broren hans Robert Corsten var vært med på å lage!

 

btw. Ferry kommer kanskje til Norge :D

det stemmer nok det men jeg mener at Armin har vært med på noen flere sangen enn bare Exhale men det hadde vært en eller annen fokker som hadde pirket hvis ikke jeg ikke tok med Armin under System-F :p ..

 

btw, det finnes bare en Gud og hans navn er Ferry og hans kone er Angy (som jeg har feiret bursdag med :p )

Riktig! Ferry er Gud!

Lenke til kommentar
Min teori:

Populærmusikk går i bølger og Trance/Club/Dance er ikke in for øyeblikket. Det er ikke så alt for lenge siden det var det, og derfor er sikkert mange fremdeles lei av det.

Trance i sin originale form har aldri vært populær musikk i Norge, og kommer mest sannsynligvis aldri til å bli det heller.

Det var for å prøve å unngå og tråkke noen på genretærne at jeg nevnte tre aktuelle genre. Kunne sikkert lagt på -ish også, bare for å understreke at det var veiledene og et forsøk på å beskrive musikken som var veldig populær her for noen år siden. (Rundt slutten av 90-tallet eller noe. Husker ikke helt). Men, det er jo alltid vanskelig å vite hva hver enkelt legger i en genre, siden det ofte er ganske flytende grenser. Selv forbinder jeg kanskje trance mest meg "Trancemaster" serien, men det kan godt hende det er mer eller mindre feil.

 

Skjønner forresten ikke poenget med å diskutere bruken av dop innen forskjellige genre. Jeg synes det er sånt besteforeldre/foreldre snakker om fordi de har lest om det i VG og har liten tiltro til egne barn... De fleste hører nok på musikk uten å gjøre det til sin livsstil, religion eller mening med livet, og mange av de som gjør det, er vel oppegående nok til å ta egne valg. Derfor synes jeg det er ganske uvesentlig.

 

Forresten festlig å se hvor mye Ferry Corsten har en finger med i.

Lenke til kommentar
......

Gud så lite peiling dere har, men trangsynte Norge kan dere ikke noe for. Er KUN i Norge det er slikt. Musikken er på toppbøgler resten av verden, kan nevne at Danmark og Sverige har tatt helt av med trance / house / hardstyle i det siste. Nederland har alltid vært på topp og sammen med Belgia og Sveits også. Tyskland går litt mer inni pop-bølgen.

 

Uff ja, så trangsynte vi er som ikke gjør som de andre. Trance hadde sine 15 minutter innimellom alle de andre klubbtrendene i Norge på 90-tallet.

 

At Danmark tar av på en type musikk har aldri vært regnet som noe kvalitetsstempel, snarere tvert i mot.

 

USA har blitt helt massivt på house og trance / hardstyle og ihvertfall sør / sørvest USA har tatt helt av, men også helt øst, mest langs kysten for å si det slikt. Asia er på topp nå, spesielt Sør-Korea og mitt hjem Japan, tror det åpner nye nattklubber daglig rundtomkring der og alle har en tendens til å slå ann da de leier inn de største av de største.

 

Hvis dette stemmer så høres det ut til at det er de landene som er trege, ikke Norge. Det du beskriver der er jo tilstandene i Oslo og London på 90-tallet.

 

Men NORGE har sin rock som euroboys og ephemera, og Metal også, og massivt "gangstermiljø", nesten større enn USA. Norge har alltid vært på sidelinjen og kommer alltid til å være det.

 

Norge har sin rock og sin elektronika. Røyksopp, Ralph Myerz, Bjørn Torske og andre av Telle-mafiaens mange medlemmer. Og Biosphere og .... ja, du skjønner vel kanskje hvor jeg vil ?

 

Glemte selvsagt Tyrkia og omegn samtidig hele UK; helt ville etter trance / d'n'b / hardstyle etc :)

 

Britene har hele tiden vært i front av utviklingen innenfor de forskjellige grenene av electronica. Hvorfor prøver du å late som om dette er noe nytt ?

 

EDIT : Sad but true : Norge er USA anno. 1970-1980 ;) Og dere vet det er sant =)

 

Nå var vel Usa blant de siste til å omfavne electronica i stor skala. Raveparty begynte å ta av der når det sluttet å være stort i Europa.

 

 

Klubbing, dop, trance, house og rave var 90-tallets kraftigste og mest utbredte festkultur i Norge på 90-tallet. Får vi ikke lov til å gå lei og bevege oss videre ?

 

Når det gjelder dop; De av oss som deltok på klubbscenen på 90-tallet vil ikke akkurat kunne påstå at det var lite av det. :whistle:

Lenke til kommentar
Du bør kanskje ta en titt på sjanger-lære selv  ;)

 

Desssuten er Moonman og Ferry Corsten ganske identiske :p

System F er også Corsten, med Armin som venstrehånd.

Utdyb litt nærmere på første setningen.

 

Grattis! trodde få skulle ta den! :p

- Ferry Corsten = himself

- Moonman = Ferry Corsten

- Gouryella = Ferry Corsten / Dj Tiestö

- System-F = Ferry Corsten / Armin van Buuren

- Vera Cocha = Ferry Corsten

- Discodroids = Ferry Corsten

- Pulp Victim = Ferry Corsten

 

..leif

trodde ikke tiësto var en del av gouryella lenger jeg... Syntest å ha lest det en plass...

Lenke til kommentar

Stemmer det, Gouryella har vært Ferry Corsten solo-prosjekt en stund nå. Skremmende mange alias Ferry har bak seg, deriblant Kinky Toys(!)

 

edit:

Her er forsåvidt den komplette listen:

 

A Jolly Good Fellow, Albion, Bypass, Dance Therapy, Digital Control, Eon, Exiter, Ferr, Firmly Underground, Free Inside, Funk Einsatz, Kinky Toys, Moonman, Party Cruiser, Pulp Victim, Raya Shaku, Sidewinder, System F

In Groups: Alter Native, Blade Racer, Discodroids, Double Dutch, Elektrika, Fernick, Ferry Corsten & Robert Smit, Gouryella, Mind To Mind, Nixieland, Project Aurora, Roef, Scum, Selected Worx, Sons Of Aliens, Soundcheck, Spirit Of Adventure, Starparty, Tellurians, The, Veracocha, Vimana, Zenithal

Endret av fredriri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...