Gå til innhold

'Trance' har blitt et skjellsord


fredriri

Anbefalte innlegg

Alle westcoastrappere røyker hasj, so what ?

DE røyker ja, men ikke alle som HØRER på west-coast rap røyker hasj... Er det det er snakk om her, at tilhengerne av en sjanger bruker rusmidler, ikke de som lager musikken.

 

Tenkt litt nå og jeg synes det er veldig rart at det alltid er trance som skal rakkes ned på. Hvorfor ikke rakke ned på Jazz? Bare fordi elektronisk musikk ikke kommer ut fra et mekanisk instrument, skal det da ha lavere kvalitet enn annen musikk? Jeg tror det bare viser hvor stor uvitenhet det er rundt trance og andre elektronika sjangre. Folk har hørt en eller annen cheesy trance låt på radio (KREMT NRK MP3) og derfor er all trance dårlig.

 

sabbath bloody sabbath albumene til black sabbath

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gud så lite peiling dere har

(...)

(argumentum ad nauseum)

Her er det så mye å ta tak i at det er ugreit å finne et sted å starte.

Heldigvis satt tigerdip ord på en del av det jeg tenkte.

 

Hvordan vil du strengt tatt beskrive dine kunnskaper i musikk generelt, O Store?

Du skjønner, jeg har litt vondt for å ta dine påstander seriøst når jeg ser hvilke argumenter du underbygger de med.

 

 

 

Du må gjerne høvle ned på fotfolket fordi de er kunnskapsløse og/eller henger kraftig etter på stilige trender fra det magiske utland, men da er det vel ikke helt ukurant at noen av oss faktisk kler av deg dine keiserlige hotpants?

Eller hva?

Lenke til kommentar
Gud så lite peiling dere har

(...)

(argumentum ad nauseum)

Her er det så mye å ta tak i at det er ugreit å finne et sted å starte.

Heldigvis satt tigerdip ord på en del av det jeg tenkte.

 

Hvordan vil du strengt tatt beskrive dine kunnskaper i musikk generelt, O Store?

Du skjønner, jeg har litt vondt for å ta dine påstander seriøst når jeg ser hvilke argumenter du underbygger de med.

 

 

 

Du må gjerne høvle ned på fotfolket fordi de er kunnskapsløse og/eller henger kraftig etter på stilige trender fra det magiske utland, men da er det vel ikke helt ukurant at noen av oss faktisk kler av deg dine keiserlige hotpants?

Eller hva?

Ting ble satt veldig på spissen her, men javel.

 

Hva slags kunnskaper jeg har angående dette ? Nei tja... Jeg er profesjonell musikkproudsent og har produsert låter sammen med noen av de største producerene, jeg har gitt ut en del plater overalt i verden og solgt en gullplate eller to her og der. Jeg er også DJ og har spilt på mangfoldige steder i verden og får muligheten til å reise omtrent når det passer meg og der får jeg muligheten til å se verden med andre øyne.

 

Tror det er mye lettere for meg å sitte og se på Norge enn dere som allerede bor her. Riktignok har jeg vært her i en goood del år, men jeg reiser fortsatt en del og bor andre steder også og tar med meg "erfaring" fra alle land og ser hvordan det er. Kan for eksempel sammenligne Sverige og Norge, to helt forskjellige land.

 

I Norge kjøres det veldig mye moter per hver andre, tredje, fjerde år. Det var en metallperiode hvor fjortisser digga metall og kledde seg i svart. Så kom gangsterperioden og alle kledde seg som gangstere og hørte på hiphop. Nå er det rockperiode og alle kler seg som folk som sliter i andre land og tror dette er noe kult. Dermed min stygge kommentar at Norge er nå USA "anno. 1970-1980" som jeg nevnte.

 

Kan gi deg et kjapt eksempel som er satt ekstremt på spissen. Det sitter en man i enn box. En annen står utenfor og ser på han ovenfra. Hvem tror du "leser" lettest han i boxen, oppførsel etc?

 

Men det ER sånn her i Norge, spesielt her i Norge at folk har en jævlig saueflokkmentalitet, hvor en kommentar fra en kompis kan gjerne påvirke deg sterkt, som hvis dere er en metalgjeng på 10 og en sier "BLÆRGHW BLURHG; TRANCE SUGER!" så er alle enige, og da kommer saueflokkmentalitetet fram. Også står det mindre fjortisser på utsiden og får dette med seg og drar det videre etc..

 

^^ Fant ut at dette var et dårlig eksempel, men jeg lar det stå for å bare skjønne omfanget av poenget.

 

Anywho...

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar
Hva slags kunnskaper jeg har angående dette ? Nei tja... Jeg er profesjonell musikkproudsent og har produsert låter sammen med noen av de største producerene, jeg har gitt ut en del plater overalt i verden og solgt en gullplate eller to her og der. Jeg er også DJ og har spilt på mangfoldige steder i verden og får muligheten til å reise omtrent når det passer meg og der får jeg muligheten til å se verden med andre øyne.
Hvordan vil du strengt tatt beskrive dine kunnskaper i musikk generelt, O Store?

 

Vi snakker ikke om housemiljøet i [sett inn land], vi snakker om det brede perspektivet, Apox. Altså, noe av poenget enkelte her prøver å få fram er at det er:

 

a) Totalt uinteressant hvilke trender nordmenn surfer på og ikke.

 

b) Ingen grunn til å "skamme" seg over å "være på sidelinjen" (dvs. gjøre noe annet, noe som igjen vitner om det motsatte av saueflokkmentaliteten du prater om). Altså, kjipt for deg at du skammer deg over moderlandets mangel på tilknytning til den "fantastiske utenlandske scenen", men jeg tror ikke folk flest bryr seg. Jeg kunne i hvert fall ikke gitt mer f***.

 

Forresten litt artig å se hvordan du prøver å trekke fram karrieren din som argumentasjon, "du ska'kke komma her og komma her". Jeg mener, Banjo-Kari har holdt på i en årrekke, betyr det at hun nødvendigvis har noe mer enn meg hun skulle ha sagt om rockescenen i Norge? Søkt, jeg vet, men tar man poenget? Godt.

 

Men det ER sånn her i Norge, spesielt her i Norge at folk har en jævlig saueflokkmentalitet, hvor en kommentar fra en kompis kan gjerne påvirke deg sterkt, som hvis dere er en metalgjeng på 10 og en sier "BLÆRGHW BLURHG; TRANCE SUGER!" så er alle enige, og da kommer saueflokkmentalitetet fram. Også står det mindre fjortisser på utsiden og får dette med seg og drar det videre etc..

 

... Og slik er alle nordmenn? Og slik "saueflokkmentalitet" er ikke en viktig del av årsaken til framveksten av så godt som alle trender? Tror du folk plutselig begynte å digge trace på midten av nittitallet uten at det var en "bølge" på gang, slik det er med alle andre trender? Jesus... :roll:

 

OHNOES! Norge rir en annen pop-bølge enn assorterte europeiske nasjoner, vi SKAMMER oss.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Nei alle nordmenn er ikke slik, det ville vært for dumt å ta det slikt, men i NORGE GENERELLT så kommer det moter (selvsagt andre land også), men der har du den store forskjellen jeg snakker om.

 

I utlandet generellt har du gjerne 20-30 moter på en gang i ett land, mens I Norge (dra på en vanlig norsk videregående allmennfaglig skole) og det er satans enformig om du skal passe inn ett sted. Nå er det rock og du vet det. Og du blir sett på som utenfor om du ikke helt er inne i den stilen.

 

Uansett, synes bare dette er for dumt at Norge ikke gjør plass for flere ting på en gang, men det kommer vel i fremtiden det og. Tror du forstår mitt poeng selv om du ikke sier det.

 

EDIT : HalTan, det hadde vært så mye lettere for deg å forstå om du hadde tatt det ett halvt år i ett random land. Blir som å diskutere filmer en ikke har sett, men hørt om.

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar

Du VIL IKKE skjønne hva jeg sier, du?

 

Vi tar fram den gode gamle teskjeen.

 

Nei alle nordmenn er ikke slik, det ville vært for dumt å ta det slikt, men i NORGE GENERELLT så kommer det moter (selvsagt andre land også), men der har du den store forskjellen jeg snakker om.

 

Den store forskjellen er hvor? :ermm: I Norge er det moter, i utlandet er det moter. Jeg ser kun likheter. Det at moten er annerledes i Norge for øyeblikket er både uinteressant og irrelevant.

 

I utlandet generellt har du gjerne 20-30 moter på en gang i ett land, mens I Norge (dra på en vanlig norsk videregående allmennfaglig skole) og det er satans enformig om du skal passe inn ett sted. Nå er det rock og du vet det. Og du blir sett på som utenfor om du ikke helt er inne i den stilen.

 

Jeg går tilfeldigvis på en "vanlig norsk videregående allmennfaglig skole", og vet du hva, du tar feil (bombe!). Jeg har venner som hører på alt fra grunge, til metal, til trance, til house, til psykedelia til, elektronika til hip-hop, til kinesisk listepop. Det at det er èn trend som dominerer bildet er helt vanelig, akkurat som da trancen gjorde det. Er du aldri så lite bitter for at trancen døde ut i hjemlandet? DAKAR.

 

EDIT : HalTan, det hadde vært så mye lettere for deg å forstå om du hadde tatt det ett halvt år i ett random land. Blir som å diskutere filmer en ikke har sett, men hørt om.

 

HAHA, du mener vel det. Diskusjonen er enkel -> Du er tydelig "skamfull" over oss taperske, bondske nordmenn som ikke henger oss på de ultrahippe neonklubbtrendene dine, mens jeg, derimot, ikke kunne gitt mer faen i hvilken trend som gjelder, og velger å elske musikk, punktum.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

/ta en HalTan

 

untr00. :roll:

 

HAHA, du mener vel det. Diskusjonen er enkel -> Du er tydelig "skamfull" over oss taperske, bondske nordmenn som ikke henger oss på de ultrahippe neonklubbtrendene dine, mens jeg, derimot, ikke kunne gitt mer faen i hvilken trend som gjelder, og velger å elske musikk, punktum.

 

Jepp, you fucking rednecks :p Nei jeg gir meg, tydeligvis snakker jeg japansk til deg ;)

 

EDIT : Vi diskuterer videre på topic før vi stenger en tråd for en stakkars person.

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar

Uansett, synes bare dette er for dumt at Norge ikke gjør plass for flere ting på en gang, men det kommer vel i fremtiden det og. Tror du forstår mitt poeng selv om du ikke sier det.

 

EDIT : HalTan, det hadde vært så mye lettere for deg å forstå om du hadde tatt det ett halvt år i ett random land. Blir som å diskutere filmer en ikke har sett, men hørt om.

Har du snakket med nyfrelste ikke-røykere ? Det er litt som å snakke med folk som er så lite verdensvante at de nedvurderer steder når problemet egentlig er at de ikke har forstått hvordan de vurderer.

 

Du har nettopp sluttet å "Norge" og blitt en nyfrelst "Utland". Det er ikke et pent syn.

Lenke til kommentar

Uansett, synes bare dette er for dumt at Norge ikke gjør plass for flere ting på en gang, men det kommer vel i fremtiden det og. Tror du forstår mitt poeng selv om du ikke sier det.

 

EDIT : HalTan, det hadde vært så mye lettere for deg å forstå om du hadde tatt det ett halvt år i ett random land. Blir som å diskutere filmer en ikke har sett, men hørt om.

Har du snakket med nyfrelste ikke-røykere ? Det er litt som å snakke med folk som er så lite verdensvante at de nedvurderer steder når problemet egentlig er at de ikke har forstått hvordan de vurderer.

 

Du har nettopp sluttet å "Norge" og blitt en nyfrelst "Utland". Det er ikke et pent syn.

For faen mann, ikke vær så dum da. Er jo en grunn til at jeg bor i Norge. Norge er ett av de beste landene å bo i i verden og jeg trives dritgodt her. Sett bort fra all rassismen fra folk, "redneckmiljøet" haltan såfint beskrev og diverse pirkete ting her og der er dette landet ideelt, så ikke missforstå.

Lenke til kommentar
Noen som husker gode "gamle" "Fable" ?

Jepp, veeldig godt :)

 

Og du som nevnte norsk musikk, seriøst da Ralph Myerz har ikke peil da. Synthpop2k5.

En av mine favorittartister er uten tvil Erlend Øye, han blir så undervurdert at det er fenomenalt dumt. Alle nevner Ugress og Røyksopp og glemmer Erlend Øye. Det er stusselig synes jeg. Samme kan sies om Xploding Plastix og Nils Petter Molvær.

 

Men trender vettu.... :cool:

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar
En annen ting er at noen påstår at dopet flommer over i miljøet

Omtrent den hesligste påstanden jeg har hørt i år, trance er ikke noe narkomiljø, trance er for folk som er på nattklubber og danser hele natten, kanskje litt alkohol inne i bildet men ikke mye dop, de sjangerene som er mest dop aktige vil jeg påstå er rap og metal.

 

edit: typo

Det som er saken er at alt dopet FORSVANT fra trance-miljøet fordi musikken gikk fra å være et undergrunnsfenomen til å bli allemannseie, dermed ble også kontrollen mye bedre. I stedet har hiphop tatt over veldig mye av doputbredelsen, det samme kan vel sies om rock (men der har det jo alltid eksistert) :yes:

Lenke til kommentar
Alle nevner Ugress og Røyksopp og glemmer Erlend Øye. Det er stusselig synes jeg. Samme kan sies om Xploding Plastix og Nils Petter Molvær.

 

Men trender vettu....  :cool:

Ingen av disse som er glemt, tvert i mot. De er jo blant de største og mest profilerte.

Forsåvidt sant, og det er de som er best for min del. Ralph Myerz er så pop at det gjør meg litt vondt, synes de er stusselig dårlige. Nils Petter Molvær og Bugge (litt mer jazz nå) er genier i forhold. Xploding Plastix er et kapittel for seg og absolutt mine favorittjammere. Glemte å nevne Teebee da, futurestep master deluxe.

 

Angående trance så var det en god del norsk trance før :) Husker DJ Stigma sin storhetstid, han var jo ganske fenomenal, veldig progressivt (det som er på topp nå) allerede i 97/98 og mange som fortsatt ser opp til han. Så har man Lars Holte også som hadde sin "In Trance We Trust" tid en gang.

 

Hvis folk vil ha god trance anbefaler jeg de å høre på litt alternativ musikk, sjekk ut Armin Van Buuren's ASOT mixer som kan lastes ned lovlig på www.ets-global.org (beste onlineradio) og sjekk ut Markus Shultz. Der får man allerede et progressivt bilde med litt uplifting innimellom.

 

EDIT : Glemte å si at folk må vite at LIVESETS og DJ MIXES er fullt lovlig å laste ned fra nettet. På ets global finner man det meste i 192kbps og man finner det aller beste innenfor trance, så om man vil ha det beste av det beste innenfor trance gratis, så last ned livesets.

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar

DJ Stigma - The last fall

DJ Stigma - Tranceformer

DJ Lars H - ITWT

DJ Stigma & Elusive - Surviving the Chills

 

:love:

 

Riktig gode plater, til den tiden de kom ut på å være. I dag synes jeg det fortsatt er greit, men litt outdated iforhold til det nyeste av trance og progressive...

 

Stigma og bl.a Elusive, samt LikWit (som alle er norske) har også laget noe progressive og progressive house... Likwit har vel fortsatt et radio program (oslo nights?)...

 

og igjen er jeg mester av OT...

Lenke til kommentar

Oh my God, hvordan kan jeg glemme LikWit :roll:

 

LikWit er utrolig bra, han holder på ja med Oslo Nights og går totalt progressive. Man får tak av noen LikWits - Oslo Nights mixer på www.djmixes2k.com (som er 100% lovlig) og man får også hans livesetts "Opaque Angle" der, som inneholder en hel haug progressive house og trance ;)

Lenke til kommentar
[...]

 

Selv liker jeg ikke trance, techno eller i det hele tatt noen form for elektronisk musikk. Musikken har likssom ikke sjel[...]

Det der sier nok for min del.

 

---

 

Bare sånn for å hoppe litt tilbake på noe av den problemstillingen trådstarter presenterte:

 

Jeg vet ikke hvorfor det har blitt sånn, men de aller fleste som sier at det er en drittsjanger mener at alt er repetivt og SÅ enkelt å lage, de har jo selv laget skikkelig heavy trance-låt på midi-studioet sitt på mobilen sin. Det blir som å si at Mozart var en stor skuffelse som bare trykket litt på pianoet sitt.

 

Jeg tror alle kan være enige om at akkurat det er en ganske håpløs diskusjon - Naturligvis kan elektronisk musikk være like vanskelig å lage som all annen musikk. Dessuten er det vanskelig i sammenligne elektronika med for eks. standard pop-rock iom. at det går ut på såpass forskjellige disipliner og ferdigheter. At det derimot er mulig å "lage" (mer eksakt sette sammen ferdiglagde lyder til en helhet) noe elektronisk veldig fort og enkelt med lekeprogram som eJay ol., det er jo faktisk sant. Det kreves på en måte litt mer å spille inn noe tilnærmet perfekt med sånne fysiske instrumenter, eller hva?

 

Når det handler om hvilken/hvilke sjangre man liker best å høre på, så handler det vel mye om hva som er viktigst for en for at musikk skal gripe en. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de fleste av dem som ikke er så glad i å høre på helelektronisk musikk (deriblant meg) har et behov for "ekthet" og innlevelse i musikken. De følelsene en musiker har når vedkommende spiller inn eller fremfører musikken påvirker fremførelsen, og det er ting som ikke kan programmeres. På den annen side så har vel de som liker helelektronisk musikk et behov for at det er tilnærmet perfekt, eller at det er (og dette er vel det som er mest interessant) lyder som ikke ligner på noe man har hørt før. Akkurat det kan jeg også forstå. Det gir en veldig spenning i musikken. Jeg har ikke noe i mot elektronikk i musikk, men når hele lydbildet domineres av det blir det liksom en tomhet.

 

Og siden vi først er inne på det... Når disse store elektronika-"gudene", som noen av dere så pent kaller dem, fremfører live; Hvor mye av musikken er det som egentlig spilles der og da? Spiller de største av dem live i det hele tatt? Jeg mener; om alt faktisk fremføres der og da, som det som regel gjøres av all slags rock, så får jo publikum en mye større følelse av tilstedeværelse? Men det igjen går vel mye på hva slags faktorer en vektlegger i musikk...

Lenke til kommentar
trance går under elektronisk musikk, men ikke elektronika. Her ligger artister som Aphex Twin, Boards of Canada, Squarepusher, Amon Tobin, Múm

 

 

Men du har god smak ellers, det finnes jo bare en Gud. Han er døpt Ferry Corsten.

electronica blir hovedsaklig brukt som navn på en sjanger med artister som Kraftwerk, Fatboy Slim osv men OGSÅ som en "allround" navn på elektronisk musikk!

 

EDIT:

 

gidder ikke å bitche om dette, det er bare slik!

Fatboy Slim lager BIG BEAT, så den var du ikke helt heldig med! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...