Gå til innhold

'Trance' har blitt et skjellsord


fredriri

Anbefalte innlegg

Musikksjangerne flommer over, og et av dem som blir sett på med stygge blikk er nettopp Trance-sjangeren. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt sånn, men de aller fleste som sier at det er en drittsjanger mener at alt er repetivt og SÅ enkelt å lage, de har jo selv laget skikkelig heavy trance-låt på midi-studioet sitt på mobilen sin. Det blir som å si at Mozart var en stor skuffelse som bare trykket litt på pianoet sitt. Techno på sin side har en helt annen oppbygning, og virker nok enda mer repetivt enn trance-sjangeren for folk flest, men fremdeles krever det sitt å få til en vellykket techno-låt som selger. Her i Norge er det svært lite techno, og det er dumt at folk flest blander sammen disse to sjangerne.

 

En annen ting er at noen påstår at dopet flommer over i miljøet, men for å være ærlig er et vel ingen musikkstiler som er rusfrie?

 

For meg personlig hadde det vært et kjedelig liv hadde det ikke vært for Corsten, Armin og de andre store producere. Jepp, jeg er en virkelig stor fan av Dutch-trance :love:

 

Dere som liker sjangeren, hva gjør at dere hører på elektronisk musikk? Gir den dere et rush, eller er det andre faktorer som spiller inn?

 

Personlig er trance ikke en sjanger, men en livsstil. For meg er trance den tilstanden man kommer i når låten er i 100% fokus og man glemmer alt som heter tid, sted og rom og får en herlig følelse med nydelig frigjørelse av seretonin, kroppens eget lykkestoff :)

 

-TA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen ting er at noen påstår at dopet flommer over i miljøet

Omtrent den hesligste påstanden jeg har hørt i år, trance er ikke noe narkomiljø, trance er for folk som er på nattklubber og danser hele natten, kanskje litt alkohol inne i bildet men ikke mye dop, de sjangerene som er mest dop aktige vil jeg påstå er rap og metal.

 

edit: typo

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
En annen ting er at noen påstår at dopet flommer over i miljøet

Omtrent den hesligste påstanden jeg har hørt i år, trance er ikke noe narkomiljø, trance er for folk som er på nattklubber og danser hele natten, kanskje litt alkohol inne i bildet men ikke mye dop, de sjangerene som er mest dop aktige vil jeg påstå er rap og metal.

 

edit: typo

:dontgetit::wow: Hva? Det var jo med techno/trance/house at folk brukte mer dop...

Lenke til kommentar
En annen ting er at noen påstår at dopet flommer over i miljøet

Omtrent den hesligste påstanden jeg har hørt i år, trance er ikke noe narkomiljø, trance er for folk som er på nattklubber og danser hele natten, kanskje litt alkohol inne i bildet men ikke mye dop, de sjangerene som er mest dop aktige vil jeg påstå er rap og metal.

 

edit: typo

:dontgetit::wow: Hva? Det var jo med techno/trance/house at folk brukte mer dop...

Ja, det blir nok brukt litt Ecstacy i klubbene i Amsterdam, for eksempel...

Lenke til kommentar
Personlig er trance ikke en sjanger, men en livsstil. For meg er trance den tilstanden man kommer i når låten er i 100% fokus og man glemmer alt som heter tid, sted og rom og får en herlig følelse med nydelig frigjørelse av seretonin, kroppens eget lykkestoff :)

Akkurat som omtrent all kvalitets musikk musikk. :wee:

For min del så liker eg best metal.

 

Eg synes mye av trance'n er repetiv ja, egentlig så virker det som den faktisk ER det. Men kanskje eg har hørt dårlig trance sanger? Noen som kan anbefale en trance sang som ikke spiller på den samme melodilinjen igjen og igjen, men som stadig kommer med noen nytt og drar låten fremover?

 

I så fall så skal eg ihvertfall gi det en sjangs. :)

Lenke til kommentar

TLZ, jeg vet om noen jeg har i playlistene, men skal ha middag akkurat nuh. Skal lete litt senere og poste noen titler som jeg synes er veldig bra i måten de er dynamisk og varierer temaet en del, låter som jeg gleder meg til å høre hver gang.

 

Jeg liker forøvrig også klassisk, jazz, pop, rock, heavy, metal (ikke death eller slikt) og eksperimentelt. I 15-16 årsalderen var jeg helt borte vekk i Arne Nordheims musikk, og nå kan jeg lage det selv med Reaktor 4 :D

 

Anyways.. her er noen av låtene jeg synes er kos å høre på. Hvor mye av det som er trance i ordets rette forstand, har jeg ikke peiling på (boooh etc):

 

Let the light shine in - Darren Tate vs Jono Grant

Delerium - Silence (DJ Tiesto mix)

Ministry of sound - Trance Nation 4 - Ferry Corsten (er vel 2 CDer)

Future sound of London - Cascade (stemning, chillout)

Dido - Aria (Armin Van Bureen Universal Religion Mix) deilig låt

Gouryella - Ligaya Hiver & Hammer remix

Gouryella - Gouryella

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Min teori:

Populærmusikk går i bølger og Trance/Club/Dance er ikke in for øyeblikket. Det er ikke så alt for lenge siden det var det, og derfor er sikkert mange fremdeles lei av det.

 

Konklusjon:

Siden mange følger "musikkmoten" er trance og tilhørende et skjellsord nå.

 

For min egen del, så hører jeg på mange genre, og synes det var kult da sanger som:

Mindwalkers - Mindwalkers

Rank 1 - Airwave

Antiloop - Trespasser

Binary Finary - 1998

Cygnus X - The Orange Theme

Paul Van Dyk - For An Angel

Chicane - Saltwater

Blank And Jones - Cream

 

ble mye spilt og Trancemaster serien var kul. Det var mye fengende da, men jeg synes artistene gikk litt i stå etterhvert. De klarte ikke følge opp hitene og derfor ble det kjedelig i lengden. Synd egentlig.

 

Skal jeg høre på techno/electronica relatert musikk nå, så blir det nok mer i gaten:

Apoptygma Berzerk, Autechre, Fluke, The Future Sound Of London, Kraftwerk, Leftfield, Orbital, Underworld,...

 

Et annet poeng er nok at noen personer finner sin genre eller sitt band, og hører eksklusivt på dette uavhengig av hva som er in. Kanskje kler de seg ut fra det, og eventuelt også hater alt annet.

 

Selv må jeg har variasjon, og det er nok grunnen til at jeg til enhver tid hører på mange svært forskjellige genre. Jeg liker kort og godt musikk og føler ikke behov for å markere dette stort med klær/livsstil. Skulle jeg gjort det, måtte det nok blitt som punker :D

Lenke til kommentar

Gud så lite peiling dere har, men trangsynte Norge kan dere ikke noe for. Er KUN i Norge det er slikt. Musikken er på toppbøgler resten av verden, kan nevne at Danmark og Sverige har tatt helt av med trance / house / hardstyle i det siste. Nederland har alltid vært på topp og sammen med Belgia og Sveits også. Tyskland går litt mer inni pop-bølgen.

 

USA har blitt helt massivt på house og trance / hardstyle og ihvertfall sør / sørvest USA har tatt helt av, men også helt øst, mest langs kysten for å si det slikt. Asia er på topp nå, spesielt Sør-Korea og mitt hjem Japan, tror det åpner nye nattklubber daglig rundtomkring der og alle har en tendens til å slå ann da de leier inn de største av de største.

 

Men NORGE har sin rock som euroboys og ephemera, og Metal også, og massivt "gangstermiljø", nesten større enn USA. Norge har alltid vært på sidelinjen og kommer alltid til å være det.

 

Glemte selvsagt Tyrkia og omegn samtidig hele UK; helt ville etter trance / d'n'b / hardstyle etc :)

 

EDIT : Sad but true : Norge er USA anno. 1970-1980 ;) Og dere vet det er sant =)

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar

@apoxdigital:

Jeg tror nok det er et skille mellom hva som spilles på klubber/ute på byen, og hva som oppfattes som den gjeldende trenden innen kommersiell musikk (jeg tenker da VG-lista, MTV osv.).

 

I tillegg får jeg litt følelsen av at det du beskriver er "dette bør du høre på om du skal være hip", men det er mulig jeg tar feil. Uansett er den kategorien ganske lite interessant for min del ihvertfall.

Endret av OBServer
Lenke til kommentar
En annen ting er at noen påstår at dopet flommer over i miljøet

Omtrent den hesligste påstanden jeg har hørt i år, trance er ikke noe narkomiljø, trance er for folk som er på nattklubber og danser hele natten, kanskje litt alkohol inne i bildet men ikke mye dop, de sjangerene som er mest dop aktige vil jeg påstå er rap og metal.

 

edit: typo

70 talls rock. Det var tider :w00t:

Lenke til kommentar

Vel, gjett hva? Folk av all slags musikksmak bruker dop. Noen metallere gjør det, enda flere gjør det ikke. Jeg har vært på Inferno-festivalen hvert eneste år siden starten og der skal du lete godt og lenge etter et dopet hode. Kan du utdype Belgia-saken? Hvilken festival er det snakk om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...