Gå til innhold

'Trance' har blitt et skjellsord


fredriri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ahh, diskusjon om elektronisk musikk! Nam nam :dribble:

 

 

 

Jeg har hørt på elektronisk musikk helt siden jeg var en 8 år gammel ca, da det hele startet med Italian House Collection jeg fikk av min far for moro skyld. Siden da har jeg skiftet smak flere ganger, ca i denne rekkefølgen:

 

Trance (epic) - Hard-trance - Hardstyle - Hardcore (medregnet både dutchcore, "hardcore" og nu-style core) - Speedcore, MangaCore og TerrorCore - Ambient/chillout - Goa - Psy (uplifting) og nå i øyeblikket hører jeg mest på dakr&twisted psy, som jeg tror jeg kommer til å være fan av resten av livet.... Samt en god del psykedelisk chillout som Shpongle, Hallucinogen, Ott + mange fler, og masse chillout som Fourtet og Bola (det nye Bola albumet (Gnayse) er helt utrolig....)

 

Jeg har alltid elsket ganske hard musikk, det setter virkelig ting i sving hos meg.

 

Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen enda, men men. Jeg kan si meg enig at det er endel "dop-bruk" innenfor trance-scenen, men det er det innenfor de fleste musikk"scener". Det vil alltid være folk som bruker dop, av ulike grunner. Jeg har selv prøvet en hel rekke med ulovlige/lovlige "narkotiske" substanser, selv om jeg er relativt ung. Dumt? Tja. Sitter iallefall igjen med noen erfaringer jeg ikke ville byttet mot alt i verden. Det er jo også en forskjell på vettugt og uvettugt bruk, samme som med alkohol. Jeg oppfordrer ingen til å prøve det heller.

 

Hvordan er nå så sammenhengen mellom at jeg digger psykedelisk trance og psykedelisk dop? Tja. Jeg likte iallefall psy-trance lenge før min første psykedeliske opplevelse, og etter jeg hørte på psytrance under en tung psykedelisk rus, så understreket det vel enda mer min kjærlighet for musikk.

 

Jeg har vært på endel psytrance-events her i Oslo, og det som slår meg, er hvor mange som er der kun for dopet. Akkurat som om dansegulvet bare blir en markedsplass for dop... For min del så må jeg si at musikken alltid vil komme først, uansett hva. Det er derfor jeg drar på slike fester.

 

Og, en annen ting. Tror jeg (nesten) aldri har vært så høy som da jeg hadde danset til psytrance på full guffe (på party) i en 8 timers tid. Nykter.

Lenke til kommentar

Vil bare få nevne noe som gjorde meg utrolig PISSED for en stund tilbake! Thomas S., tidligere "Idol-dommer" og musikkanmelder i TV2 skulle anmelde Dina's debutalbum i "Absolutt Underholdning", dette var hva som kom frem i innslaget: Dina lager både dance og trance, og er sågar første norske trance-artist som synger på norsk. Trance har i følge Thomas (som likte endel club-musikk i sine yngre dager) INGEN fremtid, og er totalt ute av musikkbildet i verden + mye mer som gav meg lyst til å slå inn trynet på ham.

 

Er det rart "det norske folk" får et skjevt bilde av trance når en såkalt "musikkekspert" uttaler slikt? NEI, og det er faen meg en skam!!!

Lenke til kommentar

Nå synes jeg både Fragletrollet (enormt bra innlegg) og Calcuta har en del gode poeng. Det er ofte slikt at man leser en slikt artikkel og hvis man da er utenforstående og har mindre peil på denslags musikk, så opplever man at det er det som er trance og man begynner forståelig nok å hate det.

 

Og ofte er det slikt at man drar til utlandet og drar på en house / trance / prog' club og blir frelst instant pga det er en opplevelse man aldri har hatt før og det føles helt fantastisk. Så forstår man hva dette "elektroniske verket" er. Når man ser flere hundre mennesker rundt seg helt i hundre og alle er glad og tar av på den musikken på en måte som aldri før, blir man litt som en nyfrelst kristen.

 

Thomas har mista all respekt med den uttalelsen der, han burde da vite at det han sier der er dødfødt. Han om det uansett.

 

Jeg elsker egentlig UTROLIG mye elektronisk musikk og nå for tiden er det ekstremt mye progressive / hardcore / enzyme / terrorcore / chillout / idm / triphop / jazzy-elektro og eksperimentell elektronika.

 

Synes man skal være åpen for det meste, jeg ser aldri ned på noe musikk og er åpen for alt som er bra. Om du kommer med den særeste musikken fra baksiden av månen og putter det inni mikroen, så blenderen og etter det kommer musikk, så skal jeg høre på det, no matter what.

Lenke til kommentar

Kom over noen livesets og skiver idag, bl.a. Timo Maas . Music for the Maaser generation eller noe slikt. Veldig tøft, Acid House ;)

 

 

Apox, man trenger ikke dra til utlandet for å oppleve raves. Det gjelder bare å kjenne de riktige menneskene, eller bare titte på utelivsnettsidene en gang iblant :p

 

Seff, tror ikke det er så enkelt å finne "trance" parties (som i Ferry Corsten osv), både fordi de som organiserer slike partier ofte regner slik musikk på lik linje med pop-musikk (som det faktisk er), og dermed arrangerer musikk med en liten twist eller 10.... ;)

Lenke til kommentar

Jeg elsker egentlig UTROLIG mye elektronisk musikk og nå for tiden er det ekstremt mye progressive / hardcore / enzyme / terrorcore / chillout / idm / triphop / jazzy-elektro og eksperimentell elektronika.

 

Synes man skal være åpen for det meste, jeg ser aldri ned på noe musikk og er åpen for alt som er bra. Om du kommer med den særeste musikken fra baksiden av månen og putter det inni mikroen, så blenderen og etter det kommer musikk, så skal jeg høre på det, no matter what.

Man blir gjerne mer åpen for annen musikk av å lytte til forskjellig elek. musikk. Personlig syens jeg det er mye bra pop, pop-rock, rock (ikke såååå mye akkurat) og electro-rock ute og går! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...