Gå til innhold

Fotokonkurranse. Diskuter ting rundt konkurransen!


Anbefalte innlegg

Jeg mener resultatet av avstemmingen bør skjules inntil resultatet allerede er avklart. Dette fordi de som allerede har fått mange stemmer, tenderer mot å få enda flere stemmer enn det de ville ha fått uten denne "oppmerksomheten". Dette er i hvert fall statistisk påvist kunnskap som tas hensyn til i vitenskapelige spørreundersøkelser. Feilkilden blir helt sikkert gjeldende i dette tilfellet også. Diskusjonstråden om bildene vil ha samme effekt, men er litt mindre åpenbar i og med at man må lese flere meninger før man blir påvirket på samme måte.

Problemet er at eneste måten å ordne dette på, er å frata brukerne retten til å stemme når de ser på stemmeresultatene. Dessuten kan ikke dette gjennomføres uten å ha påvirkning på hele HW-forumet, så det blir nok lite aktuelt uansett.

 

Det hadde forresten vært mye mer praktisk å laget hyperkoblinger til hver av avstemningsvalgene. Det hadde vært flott om dette kunne gjennomføres neste gang, men det betyr jo selvsagt at hver bruker må laste opp bildet på en annen server en HWs egen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener resultatet av avstemmingen bør skjules inntil resultatet allerede er avklart. Dette fordi de som allerede har fått mange stemmer, tenderer mot å få enda flere stemmer enn det de ville ha fått uten denne "oppmerksomheten". Dette er i hvert fall statistisk påvist kunnskap som tas hensyn til i vitenskapelige spørreundersøkelser. Feilkilden blir helt sikkert gjeldende i dette tilfellet også. Diskusjonstråden om bildene vil ha samme effekt, men er litt mindre åpenbar i og med at man må lese flere meninger før man blir påvirket på samme måte.

Problemet er at eneste måten å ordne dette på, er å frata brukerne retten til å stemme når de ser på stemmeresultatene. Dessuten kan ikke dette gjennomføres uten å ha påvirkning på hele HW-forumet, så det blir nok lite aktuelt uansett.

 

Det hadde forresten vært mye mer praktisk å laget hyperkoblinger til hver av avstemningsvalgene. Det hadde vært flott om dette kunne gjennomføres neste gang, men det betyr jo selvsagt at hver bruker må laste opp bildet på en annen server en HWs egen...

dette blir også kalt saueflokksyndromet :D

følger flokken... :no:

Lenke til kommentar

Kam man virkelig stemme etter å ha trykket "Vis resultat"?

 

Edit: Sorry, det kunne man visst. Jeg henger dog på et par andre Invision-forum, og det er ikke dette mulig. Jeg synes dessuten det er mye bedre slik, for hvem har vel interesse for å se resultatet før de legger ut sin egen mening? I hvilke tilfeller kan det være nyttig?

 

Nei, jeg skulle tro det holdt å se resultatet etter at en selv hadde stemt.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Kan man virkelig stemme etter å ha trykket "Vis resultat"?

Ja, det er tydeligvis aktivert i HW-forumet. Jeg administrerer to IPB-fora, og jeg vet at det er en funksjon som kan tillate/nekte brukere å stemme etter å trykke på "vis resultat". Problemet er at hvis denne instillingen skal endres, virker det inn på hele HW-forumet, noe som trolig er lite ønskelig. Et alternativ for å løse omdiskuterte problemstilling hadde jo vært å lage en ekstern avstemning til neste konkurranse, men da blir problemet selvsagt å holde styr på hvem som stemmer...

 

Vi får heller håpe folk tar selvstendige valg og gjør konkurransen mer rettferdig. Men, som flere påpeker, blir man selvsagt påvirket av å se hvem som leder/resultatene. Jeg tror selv man blir påvirket underbevisst i enkelte tilfeller, så dette kan ansees som et problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, jeg er med i konkurransen jeg og! Var ikke oppmerksom på at konkurransen faktiskt hadde blitt virkelighet før jeg plutselig kunne se sticky trådene under "Mine Innlegg". Skulle gjerne deltatt i februar konkurransen da jeg hadde et bilde jeg selv syns er ganske fint.

 

Er jo bare en amatørfotograf, men syns det er moro med bilder for det. Er vel egentlig ikke amatørfotograf heller, bare en som syns bilder er litt moro og tar noen i ny og ne! :)

 

Noen som har noen meninger om bildet mitt forresten? (Første innlegg i månedens konkuranse)

Lenke til kommentar

Slenger meg på og gratulerer rotekaizer jeg også :thumbup:

 

Teddy: Jeg syntes bildet ditt ble litt uskarpt og kanskje litt kjedelig, synd at mye av såpeboblen forsvant i himmelen... Hadde vært veldig bra hvis såpeboblen hadde speilet noe. Dette bildet synes jeg er et bra eksempel på hva man kan få til med en såpeboble (men treffer nok ikke temaet for månedens konkurranse...)

Lenke til kommentar

Nice bilde av stoners i konkurransen! :)

 

Men bobla er blåst feil vei i forhold til ungen. :wee: Hehe, men det gjør jo ikke noe. Var fin-fint bilde, pene trær som speiler seg i bobla.

 

Syns dette virker som en spennende konkurranse jeg kan ha lyst til å fortsette å være med i hver måned. Så lenge jeg kan få tatt et bilde som passer iallefall.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...