Gå til innhold

Fotokonkurranse. Diskuter ting rundt konkurransen!


Anbefalte innlegg

Takk for dine meninger Shutter. Jeg er enig i det du sier, men alternativet var å fjerne de sist innkommede bidrag eller at jeg lukte ut de bildene jeg ikke likte (ingen tid til å be andre luke ut noen). Ville ikke blitt rettferdig uansett. Så alt jeg kan gjøre, er å anbefale at man KUN stemmer på det bildet man liker best, og unngår å stemme i den andre pollen.

 

Angående neste måned. Hva med 20 første eller noe sånt? At kun de 20 første får være med i konkurransen? Kan bli litt urettferdig det også, men det er en mulig løsning. Jeg har ikke programmeringskunnskap til å opprette en uavhengig avstemmingsside.

 

Angående å stemme på seg selv, kan vi godt ha en regel om at man ikke skal gjøre dette. Ingen kan kontrollere det, så da må vi i såfall bare være ærlige mot hverandre.

 

Flere forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Optimalt burde kanskje konkurransen vært vist i ett slags galleri, med mulighet for å stemme på bildene direkte når du ser på ett. Vet ikke om det finnes noen slik løsning? Men det ville vel muligens bli for mye jobb, med mindre noen melder seg frivillig? Ser at det er noen utfordringer for å få til noe slikt, men hvis denne konkurransen skal fortsette i 2006, burde det kanskje bli gjort i mer ordnete former?

 

Just a thought... :)

 

Ellers leste jeg ett forslag i tilbakemeldingsforumet, om forslag på at konkurransen burde være annonsert/linket til på fremsiden av akam.no. Synes det er en god ide... men er konkurransen såpass "offisiell" at det lar seg gjøre?

Lenke til kommentar

Gode tips fra MrMagoo, men da må noen andre ta over ansvaret da jeg verken har rettigheter eller kunnskap nok til å lage et galleri.

 

Når vi snakker om novemberkonkurransen, så kan vi si det slik at kun de første som legger inn bidrag får være med. Akkurat hvor grensen for antall alternativer i pollen er, vet jeg ikke, så da kan det bli spennende for de evt. siste som legger inn om de får "lov" til å være med på konkurransen. 40 var uansett for mye... kan tenke meg grensen er rundt 30 et sted. Dette er forhåpentligvis kun en nødløsning for siste måned om antall bidrag skyter i været.

Lenke til kommentar

Hmmm... tja... :hmm:

 

Jeg personlig synes det kunne ha vært bedre, men ikke nødvendigvis bare ordtak/sitat? Er ikke helt sikker på hva ellers det skulle være men...

 

Faren er som du sier at ikke så mange gidder å være med, men det er bedre enn at folk skal sitte og saumfare harddisken ett par dager for å finne ett bra bilde som passer til temaet. Til månedens konkurranse hadde jeg en skikkelig brainstorming og tok masse bilder etter ideer jeg fikk... men tilfeldighetene ville ha det til at jeg syntes ett av mine bilder fra Islandsturen i sommer passet best.

 

Men det er bedre med f.eks. 5-10 virkelig bra bidrag til ett slikt tema, enn 40 bidrag til ett vidt tema... :yes:

 

 

Angående mitt forslag ett par svar tilbake.... jeg satt og leste hele denne tråden, og på side 2 skriver anvarlig redaktør hos akam dette;

 

Til alle bidragsytere til denne tråden.

 

På vegne av Akam.no vil jeg si at forslaget til fotokonkurranse er veldig spennende, og jeg synes det er kjempeflott at dere har tatt initiativet til det.

 

Jeg tenkte at det kanskje ville bli mer struktur over det hele dersom vi lagde et galleri for de månedlige konkurransene. På den måten blir det lettere å se bildene. Jeg tror også det er mulighet for å lage en avstemning i galleriet.

 

Hvis dere går inn på http://galleriet.akam.no/fotokonkurranse så ser dere et eksempel.

 

Dersom dere tror det vil fungere, så kan jeg påta meg å opprette albumene og det andre tekniske. Hvis det fungerer med avstemning på sidene trenger vi kanskje ikke en jury, men hvis det blir hundrevis av bilder, hadde det kanskje vært en fordel. Jeg foreslår at vi bruker februarkonkurransen til å finne ut det.

 

Jeg kan ikke love store premier, men skal få tak i noe til desember ihvertfall. I mellomtiden kan jeg bidra litt til ønsket om ære og berømmelse ved å lage en artikkel/intervju med hver måneds vinner, med omtale av bildet.

 

Erik

3559727[/snapback]

 

 

Har han helt glemt dette? Isåfall kunne kanskje en moderator eller to minne han på det? Hvis han fortsatt står ved dette, er jo ting i boks mer eller mindre?

 

Artikkel/intervju med hver måneds vinner har jeg heller ikke sett noe til?

 

 

Ser at dråpebilder er populært :D

De 2 dråpebildene som er i denne måneds konkurranse deler foreløpig førsteplassen ser jeg... jeg kan si såpass som at jeg har stemt på det ene... ;)

Endret av MrMagoo
Lenke til kommentar

Var mange å velge mellom denne måneden. Alt for mange egentlig. Men stemte på dråpe #91 og elv. Synes at man helst skal ha med bilder av nyere dato. Så kan man fortsette og bruke enkeltord. Men det er jo inen måte å se hvilken dato bildet er tatt på (vet ikke om alle programmer lagrer metadata når man redigerer o.l.).

 

Har nettopp kjøpt meg dSLR så jeg tror jeg skal satse på å få et bilde med i konkuransen.

Lenke til kommentar
Hvor ble det av planene om at en eller annen komité skulle velge ut bilder hvis det ble for mange?

5054552[/snapback]

 

Ble rett og slett for lite tid om avstemmingen skulle starte i tide. Blir vanskelig å gjennomføre i praksis også. Tror noen andre må ta over 2006 konkurransen (hvis det blir noe av den) da selve forummulighetene setter sterke begrensninger. Trenger noen som har mulighet til å lage f.eks gallerier eller lignende. Erik på Akam har jo luftet dette tidligere... kan ta det opp med han.

Lenke til kommentar
Tror noen andre må ta over 2006 konkurransen (hvis det blir noe av den) da selve forummulighetene setter sterke begrensninger. Trenger noen som har mulighet til å lage f.eks gallerier eller lignende. Erik på Akam har jo luftet dette tidligere... kan ta det opp  med han.

5054778[/snapback]

 

Er det usikkert om det altså fortsatt blir konkurranse i 2006? Har du fått snakket med Erik enda forresten? Som jeg siterte han, så var han ganske klar på at han kunne opprette en galleridel osv. for konkurransen tidligere i år. Akam bør absolutt ha en slik konkurranse!

 

Egentlig burde konkurransen for 2006 bli i mer ordnete former. Få den inn i ett galleri med bedre avstemningsmuligheter, få en fast komite til å luke ut bilder hvis det blir for mange, osv. Videre burde det være en link/bilde/ett eller annet på forsiden av akam.no som forteller om konkurransen - så den ikke bare ligger i forumet. Det er kun de mest faste forumbrukerene som idag vet om konkurransen tror jeg?

 

Men dette krever vel velvillig innsats fra en av de "fast ansatte" på akam skulle jeg tro.

 

 

Så til novemberkonkurransen;

Er det 100% avgjort at det blir åpen kategori, hva som helst går?

Har du også bestemt deg for hvor mange bidrag du skal ha før du stenger for innsendelse av bilder? Hvis du setter fristen for bilder f.eks. bare frem til 10-15. november og får noen brukere på forumet til å bruke tiden fra 10-15. november og frem til 20. november til å "sile ut" bilder, så kan avstemingen gå som vanlig fra den 20. og ut måneden?

Det bør bli en av disse løsningene - enten bare de første 20-30 bildene eller en komite som velger ut bilder.

Lenke til kommentar
Er det usikkert om det altså fortsatt blir konkurranse i 2006? Har du fått snakket med Erik enda forresten? Som jeg siterte han, så var han ganske klar på at han kunne opprette en galleridel osv. for konkurransen tidligere i år. Akam bør absolutt ha en slik konkurranse!

Hvis det skal være galleridel, så må noen andre ta over konkurransen da det blir for mye styr om en skal administrere konkurransen mens en annen administrerer galleriet.

 

Egentlig burde konkurransen for 2006 bli i mer ordnete former. Få den inn i ett galleri med bedre avstemningsmuligheter, få en fast komite til å luke ut bilder hvis det blir for mange, osv. Videre burde det være en link/bilde/ett eller annet på forsiden av akam.no som forteller om konkurransen - så den ikke bare ligger i forumet. Det er kun de mest faste forumbrukerene som idag vet om konkurransen tror jeg?

 

Men dette krever vel velvillig innsats fra en av de "fast ansatte" på akam skulle jeg tro.

Ja, det blir for mye arbeid å administrere en "profesjonell" konkurranse, og med tanke på at jeg ikke får et rødt øre for dette, så er jeg ikke så interessert i å bruke mange timer i måneden på dette.

 

 

Så til novemberkonkurransen;

Er det 100% avgjort at det blir åpen kategori, hva som helst går?

Jepp

Har du også bestemt deg for hvor mange bidrag du skal ha før du stenger for innsendelse av bilder?

Det kommer an på hvor grensen går. Har ikke hatt mulighet til å teste det enda. Men det kan jo være litt spennende også da. Da får man litt press på seg til å legge inn et bilde, og samtidig unnlater man ikke å legge inn et bilde som andre kan ha glede av bare fordi grensen er nådd... fordi man ikke vet hva grensen er. Men den er mellom 20 og 40 et sted (tipper 30-35).

 

Hvis du setter fristen for bilder f.eks. bare frem til 10-15. november og får noen brukere på forumet til å bruke tiden fra 10-15. november og frem til 20. november til å "sile ut" bilder, så kan avstemingen gå som vanlig fra den 20. og ut måneden?

Det bør bli en av disse løsningene - enten bare de første 20-30 bildene eller en komite som velger ut bilder.

5081804[/snapback]

Blir løsningen med antall, da det kan bli vanskelig å få tak i noen som vil sile ettersom de da er utestengt fra å delta, samtidig at det fører til en del ekstraarbeid å ordne med slikt.

 

Hvis folket er interessert i at jeg skal ordne en 2006-konkurranse, så blir det et maks antall bilder hver måned, ellers slik som i dag. Hvis noen fra Akam med litt mer muligheter til galleri har lyst til å ta over, så kan de gjerne få lov til det.

Lenke til kommentar

Da er avstemmingen for oktoberkonkurransen avsluttet. Vinneren ble MrMagoo med "Vann på den islandske måten". Gratulerer :)

 

Novemberkonkurransen er i gang, og den finner dere her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490985

 

Men vær rask... blir det for mange bidrag, så vil de sist innkomne bli utelatt i pollen. Maks antall alternativer i en poll er 31.

Lenke til kommentar
Forslag til evt. 2006-konkurranse: Sitat, ordtak eller lignende som grunnlag for tema? Da må folk tenke litt og så gå ut og ta et bilde. Men blir det for vanskelig å aktivisere folk da tror dere?

5047047[/snapback]

 

En tanke dersom konkurransene skal fortsette i 2006 er kanskje å ha temaer som kan inspirere og 'undervise' folk til å lære mer om å ta gode bilder?

 

Temaer som går f.eks på det gyldne snitt, linjer, form, farge etc, og bruk av dette for å få bedre komposisjon og bilder? Temaene kunne da vært fulgt av linker til artikler som fortalte mer om det aktuelle uttrykket og bildeeksempler der dette er brukt med godt resultat.

 

Det kan kanskje inspirere flere til å sette seg mer inn i hva som gjør et bilde bra og samtidig føre til at man legger ut bilder som er litt mer reflekterte og gjennomtenkte. Tror dette kan være svært nyttig både for de som ikke har tenkt så mye over slike virkemidler i bilder og for de av oss som mener (tror) vi kan teorien bak dette. 11 temaer (måneder) som en har en måned å sette seg inn i og øve seg på kan nok øke bevisstheten og bildekvaliteten for mange av oss, samtidig som man blir inspirert til å jevnlig delta i et slikt kombinert prosjekt og konkurranse.

 

Siste måneden kunne jo ha et fritt tema, der eneste kriterium var at man bevisst benyttet seg av et eller flere av virkemidlene man har lært/oppfrisket i løpet av året.

Lenke til kommentar
Julepus!

 

Dette bildet tok jeg forrige jul. Det ble populært brukt som julekort :)

Pusen er dessverre død nå, men minnene lever videre..

 

Bildet er tatt med et samsung digimax kamera uten noen redigering..

5100150[/snapback]

 

 

Ehh... jeg kan ikke se noe bilde i posten din kanne :dontgetit:

 

Har du glemt å legge ut bildet? Eller ser dere andre bildet hans?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...