Gå til innhold

Videoklipp: Ny prisguide-server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal bråke med industrimaskiner. Støydempede vifter er ikke like driftssikre, og driftssikkerhet er alfa og omega. Hvis en vifte stopper koster det brått noen tusenlapper å fikse det - i beste fall!

hvis en vifte stopper, så kommer det helt ann på serveren å mye det koster.

De vi hadde der jeg jobba før, dual 2.8ghz Xeon maskiner, Proliant Ml370 hadde hotswap vifter. stoppa ei, klaga maskinen automatisk, og det var bare av med sidedøren mens maskinen og stikke inn ei ny vifte. kosta 3-400,- vifta eller noe. Ikke at vi bytta de noen gang, for som du sier, de er støyete, men driftsikre, men det måtte jo testes :p Når 4 av de 6 viftene (tror jeg det var) ble koblet ut, så slo maskinen seg automatisk av. På riktig måte vel å merke.

Så det at det kjapt koster mange tusen bare fordi en vifte ryker, er helt opp til hardware'n.

 

Rolf

Lenke til kommentar
Jesus den bråkte! :ohmy: Hva er det som krever så mye kjøling i den? :p

Synes det er flott av hardware.no å legge ut filmklipp av utstyret deres!

Btw. var det Håvard Røste som viste fram 'hærligheten'?

Altså... Viftene vil jo ikkje gå på full spiker heile tida da... Dei roer seg etterkvart, det høyrde dere jo også i videoklippet på slutten.

 

Dessuten... Maxtor disker? Da kan vi forvente nedetid snart. Synd.

Lenke til kommentar

 

Dessuten... Maxtor disker? Da kan vi forvente nedetid snart. Synd.

*dah* Maxtor ruler da :p

 

seriøst kunne ikke en server ha et "vanlig" kabinett ?

Klart servern kan være eit vanlig kabinett.

Mange 4u kabinetter du kan bygge om, skru av skinnene og sette på topp lokk og bein.

Ofte skjer det den andre vegen.

 

Men om det er litt proft der du skal ha servern så nytter det ikkje og komme med eit vanlig kabinett.

Lenke til kommentar
hvorfor 1U? har ikke så mye peiling på servere osv, men hvorfor ikke velge en 4U feks ? er det pga pris pr størrelse eller noe ? :p

Man betaler gjerne for en viss plass i et rack. Prisen er også ganske så stiv, så jo mindre jo bedre.

Det skal dog bemerkes at om man ikke har plass-problemet å ta hensyn til så er for de aller fleste behov 2U serverene å fortrekke fremfor 1U, mest med tanke på at man ikke har måttet gå på så mange kompromisser i designet av spesielt power og kjøliing. Det så jo f.eks. ikke ut til å være redundant power på denne.

 

1U støyer også gjerne mer enn 2U på grunn av at viftene er mindre og følgelig må gå på høyere turtall. Viftene blir derfor slitt ut fortere. Har vel ennå ikke støtt på noen 1U servere med redundante vifter (2 stk montert rett etter hverandre der kun 1 går) Igjen på grunn av plassproblemet.

 

Det er dog ingen som har bemerket så vidt jeg kunne se at viftene på denne maskinen jo roet seg betraktelig før han slo den av (når han sier "der ja"). Alle servere fyrer opp viftene på maks turtall når du slår de på. Når den får våknet litt så dempes turtallet betraktelig til å matche temperaturen i maskinen. Øker temperaturen i rommet så øker også viftehastighet. Det er derfor det er veldig morsomt med aiconditionhavari, i tillegg til at det blir varmt blir det også usannsynlig bråkete hvis du har mange maskiner.

 

Biffo

Lenke til kommentar

Det er veldig gøy å se et videoklipp istedenfor å lese en tekst. Fet om dere gjør det litt oftere.

 

Dere kunne ha komprimert videoen litt bedre... Tror ikke det hjelper så mye å sette ned frameraten (på størrelsen). WMV kan komprimeres ganske kraftig og fremdeles holde kvaliteten bra.

Endret av andesam
Lenke til kommentar

1. den serveren koster ganske sikkert ikke mer enn ca 25000 kr (+-2000 kr).

2. jeg ville IKKE brukt Maxtor harddisker i en server. Tror ikke jeg ville valgt IDE disker i hele tatt. Og dette ikke bare pga ytelse. Scsi-disker har generelt sett lengre levetid.

3. i oppgaver som ikke er så avhengig av diskytelse så vil nok denne "spise" det meste. Den vil nok slå de fleste Xeon-baserte løsninger. Regner med at 64-bit linux benyttes, og da er Opteron helt RÅ (særlig i database-oppgaver).

 

btw: I de tester jeg har sett så har Opteron større forskjell mellom 32-bit og 64-bit ytelse enn det den nye Intel Xeon har.

 

Men for all del så er de nye Xeon også utrolig bra da.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Satte opp en ca tilsvarende på nextron (www.nextron.no - Geir som tidligere jobbet i (og drev?) Quad Computer som styrer der..)

 

Det alternativet som kom opp der var dual opteron med to hotswap i front, og ikke 4. For ca 25000,- (eks mva..) så får du en lignende server der. Baseres på Tyan chassis/hovedkort, så det er BRA greier!

 

(og nei, jeg jobber ikke i Nextron).

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
OT: Hva ligger timelønnen på for en "nedteller" hos hw.no....? Noen spesielle kvalifikasjoner man helst burde ha på cv'en der....? :hmm:

Med tanke på at det var en stilling som varte i ~5 min er nok ikke lønnen for god :)

 

 

Dingot0m: Vi har en slik fet sak for forumet og, mener selv at dem er søte og kosete så lenge jeg slipper og jobbe ved siden av dem :)

Grei jobb vil jeg si, si ifra neste gang dere trenger en nedteller, hehe ;)

Skal sjekke på neste lønning om jeg har fått noe tilleg for å være nedteller :p

Tviler litt.

 

Det som bråker er 9 * 40mm vifter, alle interne.

 

Vi har dessuten både sata og scsi disker til den som vi skal teste, så ser vi hva som yter best / er mest stabilt.

Får håpe den kommer kjapt i produksjon, men det går en del tid med til installering og testing først.

 

Prisen er vell rundt 40k en plass.

 

Vanskelig og si hvor mange servere med slikt støyniva som står på serverrommet,

men det er vell snakk om ca 10 rader med 10-15 50U skap på hver rad.

Det tilsier at det er plass til rundt 5000-7500 1U servere der.

Mener skapene er på 50U, men ble litt usikker.

 

Uansett er det plass til en del servere der, men det er nok ikke i nærheten av fult.

Lenke til kommentar

Jobbet i tre uker hos Compaq Norge i Oslo for noen år tilbake, og var ved noen anledninger innom serverrommet deres i kjelleren. Det jeg la spesielt merke til var at hele det (store) rommet var spekket med brannslokkingsutstyr, og den helt vanvittige støyen. Det var liksom ikke måte på til luftgjennomstrømning de folka skulle ha. Ved en anledning mistet jeg faktisk capsen, og det er ikke tøys. Husker også at de hadde en utrolig fancy KVM-løsning med en LCD-skjerm som brukte 1U og tastatur+mus som brukte 1U under der igjen, begge kunne dras ut og så hadde man en terminal i ståhøyde. Tror de hadde 4 slike terminaler der. Vent, har jeg lov til å fortelle dere om dette, mon tro? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...