Gå til innhold

Videoklipp: Ny prisguide-server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vanskelig og si hvor mange servere med slikt støyniva som står på serverrommet,

men det er vell snakk om ca 10 rader med 10-15 50U skap på hver rad.

Det tilsier at det er plass til rundt 5000-7500 1U servere der.

Mener skapene er på 50U, men ble litt usikker.

 

Uansett er det plass til en del servere der, men det er nok ikke i nærheten av fult.

:dribble::dribble:

Lenke til kommentar

Det er bare når alle viftene går på full RPM at serveren bråker så mye. Og det er jo kun under oppstart (som vi hørte), når noen av viftene ryker eller når tempraturen blir for høy i serveren. Ellers bråker de en brøkdel under normal drift.

 

IBM x345 bråker minst like mye om ikke mer. Ellers er det som støyer mest i serverrom vanligvis kjøleaggregat(ene), spesiellt hvis rommet er underkjølt.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Hehe, voldsomt med tilbakemeldinger her, jeg får oppsummere litt:

 

-1u fordi skapplass koster.

-Jeg pleier ikke å uttale cd-rom på den måten! :) Vi hadde ikke akkurat planer om å legge ut videoklippet som artikkel, så alt ble filmet i et take, og jeg improviserte underveis.

-Den gamle serveren er ikke til salgs, da vi vil fortsette å bruke den som "hjelpeserver" til prisguiden. Om vi separerer apache på den gamle og mysql på den nye, eller evt. kjører prislisteinnhentinger på den gamle, og den nye live vet vi ikke helt enda.

-Det er syv små vifter inni der hvis jeg ikke husker feil. CPUene er faktisk vifteløse, de har noen store ribber, og et slags plastlokk som leder luftstrømmen riktig vei. Det er disse viftene som bråker.

-Serverne står på et eget rom, så lydløse vifter er bare dumt. Mest mulig luft er alt som teller her.

-Kompresjon av videoen er gjort i Windows Moviemaker eller hva det heter på winboksen til Ueland i farta. Som sagt, vi hadde ikke planer om å publisere dette som en artikkel! :) Som ivrig linux-bruker skulle jeg gjerne sett at vi hadde brukt et annet format, men vi har nok av andre oppgaver oppover øra, så tok oss ikke tid til det.

-Forumet kjører allerede på en dual 250 (mysql) og en dual MP2600 (apache)

-Vi har kjøpt boksen fra Nextron, den kostet noe under 40.000,- (inkl. mva.) uten å gå nærmere inn på det.

-Disker: Nå står det SATA-disker i. Noen vil sikkert reagere på det, men en skikkelig SATA-kontroller kan ofte måle seg med en skikkelig SCSI-kontroller. Geir på Nextron var så snill å låne oss en SCSI-kontroller og SCSI-disker også, så nå skal vi teste hva som er best for oss.

 

Litt om serverrommet:

Mener å huske det er 12 rader a 28 skap. De tar vel 42u hver. Så kan dere regne selv på hva man kan dytte inn der. I tillegg kommer en del åpent areal, der man kan bure inn diverse utstyr. Her har mange leid plass til større servere, backup-roboter osv. Luftstrømmen i rommet er svært behagelig, da distribusjon av luft går under gulvet, og rett opp i hvert skap. Disse har igjen individuell temperaturovervåking. Noen nevnte også brannslukking, her har de beholdere med flytende nitrogen stående rundt hele rommet, med et sinnrikt system av rør som kan slukke i skapene. Altså kan man slukke en brann øverst i skapet mens serverne lenger ned i skapet serverer forum.hardware.no som aldri før! ;) I tillegg til alt dette har de strøm fra to bydeler, diesel-agregat, ups rett i veggen osv. osv. osv. Skikkelig luksus er det! :) Utrolig kos å ha serverplass der, aldri noen problemer så lenge man husker alle PIN-kodene. ;) De har visst heller ikke hatt nedetid siden 2001 (tror jeg det var), da noen kabler ble gravd over eller noe slikt.

 

Nå så jeg at Raymond (Findus) også har svart litt, men orker ikke redigere posten nå, det er på tide å ta kvelden egentlig.

 

Håper dette klarte opp litt!

 

Edit: Noen presiseringer. Forresten er det MCI vi bor hos hvis noen lurte.

Endret av knatten
Lenke til kommentar

Ah, minner meg om da jeg måtte ha disse på rommet mitt på om natta da de skulle konfigureres av en annen remote jeg (ja, det er senga mi dere ser til høyre der >.<

 

(Er Sun-servere med dual opteron eller xeon og 4 gb ram, 15000 rpm scsi-disker, husker ikke helt specsa, men de var kos;))

Endret av elfkin
Lenke til kommentar

knatten: Haha, flytende nitrogen du liksom...Jeg tror du heller mener Inergen som er vanlig å bruke til brannslokking i server rom nå til dags (Halon 1301 ble brukt før). Inergen er en blanding av nitrogen, argon, karbon dioksid og har samtidig nok oksygen i seg til at det ikke er farlig for mennesker, hvis man skulle være i et rom hvor det blir utløst..

 

Poenget er jo at man ikke skal ødlegge data utstyret med slukkingen, ellers kunne man jo ha brukt skum. Forestill deg hva som skjer når man sprøyter flytende nitrogen på datakomponenter :p

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Forestill deg hva som skjer når man sprøyter flytende nitrogen på datakomponenter.

Dette :)

 

(men du har sikkert rett i resten av det du sa)

Jeg ville ikke hatt strøm på det hovedkortet der når kondensen begynner smelte :p Ellers tenkte jeg på først og fremst på hele servere og annet datautsyr med glovarme harddisker og plastikk som bare sprekker etc.

Lenke til kommentar
Det skal bråke med industrimaskiner. Støydempede vifter er ikke like driftssikre, og driftssikkerhet er alfa og omega. Hvis en vifte stopper koster det brått noen tusenlapper å fikse det - i beste fall!

hvis en vifte stopper, så kommer det helt ann på serveren å mye det koster.

De vi hadde der jeg jobba før, dual 2.8ghz Xeon maskiner, Proliant Ml370 hadde hotswap vifter. stoppa ei, klaga maskinen automatisk, og det var bare av med sidedøren mens maskinen og stikke inn ei ny vifte. kosta 3-400,- vifta eller noe. Ikke at vi bytta de noen gang, for som du sier, de er støyete, men driftsikre, men det måtte jo testes :p Når 4 av de 6 viftene (tror jeg det var) ble koblet ut, så slo maskinen seg automatisk av. På riktig måte vel å merke.

Så det at det kjapt koster mange tusen bare fordi en vifte ryker, er helt opp til hardware'n.

 

Rolf

Nå skal jeg ikke uttale meg om de eminente drifterne til hardware, men langt de fleste bedrifter som handler inn heftige industrimaskiner driver med ikke-IT-relatert virksomhet. Driftsavdelingene ser ut til å bestå av softwarespesialister for det meste.

 

Jeg har selv jobbet med produksjon av tilsvarende maskiner, og jeg opplevde faktisk at en stor kunde i Sverige plukket ut en maskin av drift og sendte den med Jetpack til oss i Norge fordi en vifte hadde stoppet - selvfølgelig for vår regning. De kunne sikekrt ha klart å bytte vifta selv, med litt guiding, men hle poenget er at en vifte ikke skal stoppe etter at den er godkjent av de som har satt sammen maskinen. Det var forøvrig en stille vifte...

 

 

biffo: Jeg har stort ett bygd 3U, og faktisk bare to ganger sett bestilling på 2U, og da var det egentlig 1U, men med større topplokk. De skulle ikke i rack i det hele tatt.

 

 

Husker også at de hadde en utrolig fancy KVM-løsning med en LCD-skjerm som brukte 1U og tastatur+mus som brukte 1U under der igjen, begge kunne dras ut og så hadde man en terminal i ståhøyde. Tror de hadde 4 slike terminaler der. Vent, har jeg lov til å fortelle dere om dette, mon tro?
De fleste serverrom har vel slike terminaler stående, så jeg tror ikke det er veldig farlig. De er utrolig kule å trekke fram for å jobbe på. Det værste med de er prisen leverandørene skal ha for å feste LCD-en i to skinner :)
Lenke til kommentar
knatten: Haha, flytende nitrogen du liksom...Jeg tror du heller mener Inergen som er vanlig å bruke til brannslokking i server rom nå til dags (Halon 1301 ble brukt før). Inergen er en blanding av nitrogen, argon, karbon dioksid og har samtidig nok oksygen i seg til at det ikke er farlig for mennesker, hvis man skulle være i et rom hvor det blir utløst..

 

Poenget er jo at man ikke skal ødlegge data utstyret med slukkingen, ellers kunne man jo ha brukt skum. Forestill deg hva som skjer når man sprøyter flytende nitrogen på datakomponenter :p

Jeg skal ikke vær for bastant, men jeg er rimelig sikker på at det står "N" på flaskene. Hadde det vært en blanding hadde de ikke kunnet skrevet kun det ene grunnstoffet på flaska. Men, jeg skal sjekke neste gang jeg er der for sikkerhets skyld. Hva er forresten så galt med å bruke nitrogen?

 

Du har rett i det med poenget, man er nødt til å bruke noe som slukker brann uten å ødelegge utstyret.

 

PS, flytende nitrogen er fint å lage god is med.

Lenke til kommentar

Det kan godt være flytende nitrogen på flaskene?

 

Det er jo ikke flytende nitrogen som blir sprutet ut på komponentene!

 

Den er jo under trykk i beholderene, men forandere seg jo til gass når den blir sprøytet ut(husker ikke i farta hva man kaller det...forandre et eller annet..).

 

Brukte selv nitrogen på et brannkurs jeg var på for noen år siden...ble en del is i tuten på den ja :). Men det er jo fordi den fryser vannet som er naturlig i lufta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...