Gå til innhold

Apple lanserer mini-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stilig, men det er en mac, og det er for å si det mildt, ikke så brukervennlig som alle skal ha det til. Har jobbet mye på macer med filmredigering og nettavisproduksjon, og det meste skar seg. Mer ustabilt enn PC på mange områder, samtidig som OS'et er særdeles lite logisk lagt opp. Mangelen av en høyre museknapp ble jeg nesten gal av.

Yada yada yada. Denne kommer uten mus, så du kan bruke ei 14-knappers mus om du vil.

Lenke til kommentar
Duger denne maskinen som en enkel HTPC ?

Avspilling/Opptak av DVD/DivX ol., TV tuner, Web Radio er et must.

5.1 lyd er også å foretrekke.

 

For å få til dette må jeg nok ha et eksternt lydkort + et eksternt TV-Tuner kort.

Leverer apple noe sånt ?

Ja, funker nok veldig bra! DixX, Xvid et spilles av med VLC eller MPlayer. Under accessories finner du plugg til å kople den til tv'n. SKal du se tv på Mac'en finnes det en god del eksterne kort for dette. 5.1 lyd, da må du nok ha externt lydkort. Webradio hører du gjennom iTunes. P3, p2, p1, osv, ikke noe problem.

 

Lydkortet er nok mye bedre enn det som er vanlig på PC'r!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Med en gang jeg så denne tenkte jeg at denne må jeg ha! :dribble:

Men... Prisen var som sagt litt for stiv.

Størelsen var grei nok, og hadde sikkert vært grei og ha med på LAN. Men hva kan man egentlig forvente? Det er vel seriøst ikke noe vits og kjøpe den hvis man vil ha en maskin som ikke holder standar om 1 eller 2 år?

Jeg kan ikke utlukke at dette var en lekkerbisken fra Mac.

 

Jeg satser for min del på AMD 64 teknologi :yes:

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Alle dere som mener at denne prosessoren ikke er sterk nok - har dere testet en G4 prosessor noen gang? Jeg hadde en G3 800, og den var lynkjapp i Photoshop CS.

Dette er en G4, ikke en Pentium 4. Den er raskere pr MHz enn absolutt alle andre prosessorer på markedet i dag! (Unntatt G5 ;)

Endret av deezee
Lenke til kommentar
Alle dere som mener at denne prosessoren ikke er sterk nok - har dere testet  en G4 prosessor noen gang? Jeg hadde en G3 800, og den var lynkjapp i Photoshop CS.

Dette er en G4, ikke en Pentium 4. Den er raskere pr MHz enn absolutt alle andre prosessorer på markedet i dag! (Unntatt G5 ;)

Jeg mente at en 3,0ghz Pentium 4 sikkert er bedre til video redigering enn g4

Endret av Gwaihir Vindherre
Lenke til kommentar
Jeg mente at en 3,0ghz Pentium 4 sikkert er bedre til video redigering enn g4

Mac generelt er vildig bra på videoredigering!!!

 

Skal du ha en maskin som du skal redigere på så er absolut Mac tingen. Problemet med Mac mini er at det kun er 80GB intern harddisk. Det ryker ganske fort når man redigerer video, så man må nok investere i en extern harddisk i tilleg.

 

En G4 med denne hastigheten kan vel sammenlignes med en Pentium 4 på 2,8 --> 3Ghz. Denne (filmen er litt gammel men det snakkes om G4 prosessoren vs Pentium 4) videoen gir et innblikk i dette med Mac Mhz vs Intel MHz.

 

 

Hvis dere ønsker å se keynoten som Steve holdt igår så kan dere se den her:

http://kdnstudio.com/download/macworld_hi.mov

Lenke til kommentar
nåja, denne boksa selges jo uten tastatur og mus så det betyr at en kan plukke opp ett greit logitech sett for en "billig" penge å plugge i...

Må nesten ha Mac tastatur med power og eject knapper. Og gjerne med USB tilkobling (hvorfor har ingen tenkt på det til PC?).

 

Har ikke testa PC tastatur på Mac, men hvordan blir det med @ tasten? Osv etc.

 

Mac tastaturet er nok verdt pengene.

Lenke til kommentar
Apple lanserer mini-PC

 

"HVA!??!" tenkte jeg og fikk tallerkenstore øyne når jeg så denne overskrifta.

"skal liksom Apple inn på PC-markedet nå?"

 

Leste artikkelen...

 

Nei.

 

Der skremte artikkelforfatteren meg grådig. Det er vel klart og tydelig for de fleste at en Mac ikke er en PC?

:!:

 

like morsomt hver gang jeg hører sånne mac fantikere komme med slike utsagn. mac er selvsagt ingen pc nei, det er jo en magisk liten boks fyllt med regnbuer og trolldom.

 

mens en pc er en metallklump bygd opp av et hovedkort, prosessor, ram, harddisk, skjermkort, cd/dvd drev, strømforsyning, kabinett osv.. slike ting man ikke finner i en mac.

 

så det så.

 

forresten, visst en mac ikke er en pc, hva faen er det egentlig da?

Lenke til kommentar
Duger denne maskinen som en enkel HTPC ?

Avspilling/Opptak av DVD/DivX ol., TV tuner, Web Radio er et must.

5.1 lyd er også å foretrekke.

 

For å få til dette må jeg nok ha et eksternt lydkort + et eksternt TV-Tuner kort.

Leverer apple noe sånt ?

Det du trenger i tillegg går via firewire. Elgato leveren en firewire tuner med opptak, evt. med parabolopptak++. Enkel HTPC.

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...3.0.5.1.1.1.1.0

Lenke til kommentar
Apple lanserer mini-PC

 

"HVA!??!" tenkte jeg og fikk tallerkenstore øyne når jeg så denne overskrifta.

"skal liksom Apple inn på PC-markedet nå?"

 

Leste artikkelen...

 

Nei.

 

Der skremte artikkelforfatteren meg grådig. Det er vel klart og tydelig for de fleste at en Mac ikke er en PC?

:!:

 

like morsomt hver gang jeg hører sånne mac fantikere komme med slike utsagn. mac er selvsagt ingen pc nei, det er jo en magisk liten boks fyllt med regnbuer og trolldom.

 

mens en pc er en metallklump bygd opp av et hovedkort, prosessor, ram, harddisk, skjermkort, cd/dvd drev, strømforsyning, kabinett osv.. slike ting man ikke finner i en mac.

 

så det så.

 

forresten, visst en mac ikke er en pc, hva faen er det egentlig da?

Tviler på at denne personen er en mac-fanatiker, var vel heller det at han ikke visste at PC stod egentlig for Personal Computer som henger igjen fra gamle stormiljø dager da man ville skille mellom stormaskiner, terminaler og PC'er.

 

Men det er det vel vanskelig å skjønne for anti-mac forum troll som benytter en hver anledning til å rakke ned på Apple produkter, hvor i de fleste tilfeller viser seg at dem ikke engang har brukt en mac selv over lengre perioder.

Lenke til kommentar
Jeg mente at en 3,0ghz Pentium 4 sikkert er bedre til video redigering enn g4

Mac generelt er vildig bra på videoredigering!!!

 

Skal du ha en maskin som du skal redigere på så er absolut Mac tingen. Problemet med Mac mini er at det kun er 80GB intern harddisk. Det ryker ganske fort når man redigerer video, så man må nok investere i en extern harddisk i tilleg.

 

En G4 med denne hastigheten kan vel sammenlignes med en Pentium 4 på 2,8 --> 3Ghz. Denne (filmen er litt gammel men det snakkes om G4 prosessoren vs Pentium 4) videoen gir et innblikk i dette med Mac Mhz vs Intel MHz.

 

 

Hvis dere ønsker å se keynoten som Steve holdt igår så kan dere se den her:

http://kdnstudio.com/download/macworld_hi.mov

Hehe, det er vel bevist i en del uavhengie (ikke fra apple) at ikke en gang G5 2 ghz tar en p4 på 3.0, så om G4 er like bra stiller jeg meg svært tvilende til.

 

Men ellers er dette en kjempe god nyhet, regner med at dette er et godt alternativ til folk som vil ha en liten pc til å skrive, sørfe og se film med. Meget fint design skal den også ha skryt for. Dette vil forehåpentligvis gi intel og amd litt konkuranse hos de vanlige hjem og føre til lavere priser. Dessverre ER det en mac og er dermed uaktuelt for meg personlig, har blitt prinsipielt mot apple etter alle løgnene stive jobs har kommet med.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...