Gå til innhold

Apple lanserer mini-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det finnes allerede et x86-basert(altså PC, ikke mac) alternativ: Nanode

 

Er nok ikke like liten, men et alternativ. tilgjengligheten er nok så som så.

 

 

PC er basert på x86(-64) arkitektur, mac er ikke. Men utenpå er de "like".

er ikke ytelsen på disse systemene ganske laber? iforhold til mac'n hvertfall?

Lenke til kommentar
At PC betyr personlig datamaskin er ikke til å komme unna, men legg merke til at Wikipedia skriver "Non-IBM compatible "personal computers"". Merk PC i anførselstegn i denne sammenhengen fordi det er en generalisering å kalle ikke-x86-baserte (eller emulerende) maskiner for PC. I utgangspunktet altså helt galt.

 

Og i et entusiast-miljø som hw.nos forum blir mener jeg det blir galt å kalle Mac'er, commodorer, Atarier, Amigaer etcetc for PC, da PCer er en annen platform, og en skulle tro folk her på forumet visste slik.

 

Ute blandt folk som ikke interesserer seg noe for datamaskiner, bruker jo jeg også termen PC for å generalisere og gjøre det lettere å fatte.

Jeg har lest samme artikkel på Wikipedia som deg (her), men har kommet til helt motsatt konklusjon. Øverst i artikkelen står det jo skrevet tre definisjoner punktvis, noe det ikke virker som du har sett. Videre er det ikke noen standard satt av noen annerkjent organisasjon meg bekjent som definerer at begrepet PC kun refererer til x86-baserte maskiner. Heller ikke kan det kalles en de facto standard, da begrepet har blitt brukt slik som artikkelen du henviser, dvs av noen som kun IBM-kompatibel PC, og av andre som personlig datamaskin. Tidligere ble begrepet Wintel-maskin ofte brukt om IBM-kompatible x86-maskiner (sannsynligvis fordi de trengte et annet ord en det som var vanlig før, "IBM-kompatibel", og fordi ordet PC ikke var presist/dekkende nok), men både pga andre OSer enn Windows kan brukes, og fordi andre levrandører enn Intel nå er aktuelle, er dette uttrykket ikke lenger i vanlig bruk. Ordet Personal Computer er også beskrevet i den aktuelle artikkelen som brukt første gang i 1964, altså lenge før, og ikke om IBM sin PC-arkitektur.

 

Alt i alt bør du gå fra å si "I utgangspunktet altså helt galt", som hvertfall ikke stemmer, til å argumentere hvorfor DU mener det er galt, eventuelt hvis du ikke gidder, bare skrive at din mening er at det er helt galt.

 

(Beklager, jeg blir bare litt irritert av skråsikre mennesker som ikke vet hva de snakker om.)

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å svare på flere diskusjoner i samme innlegg, men jeg skal prøve.

 

1. PC

Det finnes flere forskjellige definisjoner av hva en PC er, se f.eks. Wikipedia.org. Avhengig av hvilken definisjon man bruker, er Apples maskiner enten PC eller ikke. Helt greit at Apple definerer sine maskiner som ikke PC, men som Grell2k sier, det samme sier Dell, men ingen tviler på at Dell selger PCer alikevell. Den vanligste definisjonen er imidlertid at en PC er en personlig datamaskin, hverken mer eller mindre (jf. Wikipedia.org), og det er således hvertfall ikke feil å kalle en Macintosh-maskin for en PC.

 

2. OS X 64-bit

Igjen kommer jeg tilbake til definisjoner, hva er definisjonen på et 64-bits OS? Det er riktig at OS X 10.3 bruker noen av funksjonene i 970-prosessoren som ikke et rent 32-bits system kunne ha gjort (bl.a. minne-adresseringen kjører i en mellom-modus). Dette blir imidlertid ikke vanligvis regnet som et 64-bits system, men en 32-bits system (se f.eks. The Register, eller google litt rundt etter andre artikler).

Det er sant at OSX Panther ikke er et fullt 64bits operativ system, men applikasjonene som kjøres kan utnytte 64bit for det, om de er skrevet og kompliert for det.

 

Blir nok mer 64bits støtte i Tiger.

Så da hadde jeg rett likevel? Opprativsystemet os x er i dag ikke regnet som et 64 bits system, greit nok at det kan kjøre det (noe som var helt nytt for meg), men det kjører vitterlig i 32 bits modus (foruten noen funksjoner som tidligere nevnt).

 

Vil tippe at Microsoft kan få ut XP 64 bit omtrent rundt den tiden når apple får ut Tiger, så får vi se da om tiger vitterlig er 64 bit.

Lenke til kommentar

Er helt latterlig hva enkelte kan få seg til å skrive i forsvar av plattform, CPU, GPU etc, etc:

 

Alle dere som mener at denne prosessoren ikke er sterk nok - har dere testet  en G4 prosessor noen gang? Jeg hadde en G3 800, og den var lynkjapp i Photoshop CS.

Dette er en G4, ikke en Pentium 4. Den er raskere pr MHz enn absolutt alle andre prosessorer på markedet i dag! (Unntatt G5 ;)

 

Har testet P4, A64, Opteron (dual), G3, G4 (dual og single) og G5 (dual og single), og grunnen til at jeg ikke kjøper det sprøytet der er at JEG VET AT DET IKKE ER SANT!!

 

Lynkjapp G3 i Photoshop? Mulig du har sittet og mekket spacer gif's og resize'a jpg's, men den der må du uansett lengre ut på landet med ass...

 

Har forsøkt å jobbe med single óg dual G4 i diverse applikasjoner (LightWave, Maya, Photoshop, Illustrator, AfterEffects, Reason og diverse sw fra Avid) som erstatning for maskiner med P4, P-M, XP og dual Opteron, og spør du meg er de maskinene ubrukelige.

 

Med dual G5 på 2 og 2,5 GHz begynner det å bli ganske heftige saker, men det skulle jo f*** meg bare mangle når vi snakker maskiner til over 3700$, UTEN SKJERM, og selv da er det kun snakk om 2 x 2 GHz uten top specs :wow: Du kommer fint opp i over 6100$ for en dual G5 2,5 GHz med en 20" LCD, UTEN å max'e spesifikasjonene, LOL :!:

 

Og det er samme den samme visa for Mac mini. Den starter på en ganske allright pris, men skal du ha diverse hw og funksjonalitet koster den plutselig mye mer. Mange som snakker om å bruke den til alt fra HTPC til fotostudio og lydstudio, men når alt mulig rart må kjøpes som eksterne løsninger virker det hele tullete for meg.

 

Det eneste argumentet jeg kan komme på som går FOR å kjøpe den lille boksen der er for å ha en utseendemessig pen og liten maskin å kjøre linux på.

Lenke til kommentar
ubruklig leketøy mener nå jeg! Men sikkert gøyal for noen....

 

er jo litt greiere med en liten laptop. Med denne her så må man jo dra på skjerm keybord, mus og alt annet fjas!

 

Tror dette produkte er glemt nokså kjapt!

Ubrukelig, hvordan da?

Man kan jo kople den til TV'n, se film, høre på musikk, surfe på nettet, maile, synce med mobilen.. hvordan kan dette være ubrukelig?

Den forrige Cube som Apple lagde ble en legende, de var bare litt for tidlig ute. Markedet var ikke klar for den type maskiner enda, men nå er det akkurat det massene vil ha! En liten maskin som ikke lager en lyd som kan stå i stua!

Lenke til kommentar
Er helt latterlig hva enkelte kan få seg til å skrive i forsvar av plattform, CPU, GPU etc, etc:

 

Alle dere som mener at denne prosessoren ikke er sterk nok - har dere testet  en G4 prosessor noen gang? Jeg hadde en G3 800, og den var lynkjapp i Photoshop CS.

Dette er en G4, ikke en Pentium 4. Den er raskere pr MHz enn absolutt alle andre prosessorer på markedet i dag! (Unntatt G5 ;)

 

Har testet P4, A64, Opteron (dual), G3, G4 (dual og single) og G5 (dual og single), og grunnen til at jeg ikke kjøper det sprøytet der er at JEG VET AT DET IKKE ER SANT!!

 

Lynkjapp G3 i Photoshop? Mulig du har sittet og mekket spacer gif's og resize'a jpg's, men den der må du uansett lengre ut på landet med ass...

 

Har forsøkt å jobbe med single óg dual G4 i diverse applikasjoner (LightWave, Maya, Photoshop, Illustrator, AfterEffects, Reason og diverse sw fra Avid) som erstatning for maskiner med P4, P-M, XP og dual Opteron, og spør du meg er de maskinene ubrukelige.

 

Med dual G5 på 2 og 2,5 GHz begynner det å bli ganske heftige saker, men det skulle jo f*** meg bare mangle når vi snakker maskiner til over 3700$, UTEN SKJERM, og selv da er det kun snakk om 2 x 2 GHz uten top specs :wow: Du kommer fint opp i over 6100$ for en dual G5 2,5 GHz med en 20" LCD, UTEN å max'e spesifikasjonene, LOL :!:

 

Og det er samme den samme visa for Mac mini. Den starter på en ganske allright pris, men skal du ha diverse hw og funksjonalitet koster den plutselig mye mer. Mange som snakker om å bruke den til alt fra HTPC til fotostudio og lydstudio, men når alt mulig rart må kjøpes som eksterne løsninger virker det hele tullete for meg.

 

Det eneste argumentet jeg kan komme på som går FOR å kjøpe den lille boksen der er for å ha en utseendemessig pen og liten maskin å kjøre linux på.

Du har tydeligvis ikke så mye peiling som du gir deg ut til å ha...

 

G5 2x2 GHz koster NOK 21.663,31

G5 2x2.5 GHz koster NOK 26.199,60

 

Gå inn på Apple.no og se selv!

 

 

Om du har problemer med Photoshop og Illustrator på en Dual G4 maskin så er det seriøst du som må ha problemer! Jeg har selv testet min gamle Amilo 1840 2.8 GHz opp mot en PowerBook på 1.25 GHz og de kom helt jevnt ut. Amilon vant på noe, G4 på noe.

Lenke til kommentar
Og det er samme den samme visa for Mac mini. Den starter på en ganske allright pris, men skal du ha diverse hw og funksjonalitet koster den plutselig mye mer. Mange som snakker om å bruke den til alt fra HTPC til fotostudio og lydstudio, men når alt mulig rart må kjøpes som eksterne løsninger virker det hele tullete for meg.

Dette er et produkt for folk flest. Skulle de laget en maskin som kunne blitt brukt til lydstudio OG htpc for folk flest? Så klart slike ting vil komme i tillegg :roll:

Det eneste argumentet jeg kan komme på som går FOR å kjøpe den lille boksen der er for å ha en utseendemessig pen og liten maskin å kjøre linux på.
Ok, du har dårlig fantasi. Om jeg hadde hatt en krone for hver gang jeg hørte "jeg kunne tenke meg å prøve mac men det er for dyrt" så hadde jeg vært rik nå. Enkelte folk på forumet tenker litt vel svart/hvitt. :hrm: Ikke alle er hw-friker/OS-fanatikere, mange vil bare ha noe enkelt som funker. I så måte tror jeg denne boksen er en snasen liten sak
Lenke til kommentar

Hmm, hvis jeg skulle ha kjøpt meg denne Macen ville jeg nok valgt 512MB. 1024 koster mer enn det smaker, og 256 blir litt knapt om man kan tenke seg å fyre opp Photoshop en eller annen gang.

 

Videre hadde jeg gått for Airport Extreme, ganske kjekt med trådløst på en sånn boks.

 

Så hadde jeg koblet Macen til stereoanlegget, lagd meg en slags "stand" med Mac mini, 17" LCD, Logitech UltraX og en trådløs mus. Så ville jeg ha hatt verdens kuleste stue/surfe/MP3-PC. Harddisk på 40GB er ikke noe krise, da man bare kan sette opp deling over nettverk. Ha det som trengs av programmer og musikk på Macen, og resten på nettverket.

 

*Drømmedrømme*

Lenke til kommentar
...

Du har tydeligvis ikke så mye peiling som du gir deg ut til å ha...

 

G5 2x2 GHz koster NOK 21.663,31

G5 2x2.5 GHz koster NOK 26.199,60

 

Gå inn på Apple.no og se selv!

 

 

Om du har problemer med Photoshop og Illustrator på en Dual G4 maskin så er det seriøst du som må ha problemer! Jeg har selv testet min gamle Amilo 1840 2.8 GHz opp mot en PowerBook på 1.25 GHz og de kom helt jevnt ut. Amilon vant på noe, G4 på noe.

Tror du jeg har tatt de prisene ut av hodet? :p

 

Gå inn på Apple.com, og konfigurer en dual G5 2 GHz med følgende specs:

 

• Dual 2GHz PowerPC G5

• 1GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x512

• 2x250GB Serial ATA - 7200rpm

• NVIDIA GeForce 6800 GT DDL w/256MB GDDR3 SDRAM

• AirPort Extreme Card

• Bluetooth Module

• 56k V.92 internal modem

• 8x SuperDrive (DVD-R/CD-RW)

• PCI-X Gigabit Ethernet Card

• Apple Keyboard & Apple Mouse - U.S. English

• Mac OS X - U.S. English

 

Da får du en pris på 3.703 USD... Regnet i dagens kurs fra DnB NOR på 6,366 får du en pris i norske kroner på 23.573,3. Skulle visst ha tatt turen inn på Apple.no for der koster den samme maskinen 32.195,58 NOK inkl. MVA :!: Skrev ikke at det var den billigste. Skrev bare at den selv ikke med den prisen var toppkonfigurert, for det er den jo faktisk ikke. Skreller du prisen ned til det tallet du farer med får du en ganske stusselig sak.

 

Og setter du opp en dual G5 2,5 GHz med denne konfigurasjonen:

 

• Dual 2.5GHz PowerPC G5

• 4GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 8x512

• 2x250GB Serial ATA - 7200rpm

• NVIDIA GeForce 6800 GT DDL w/256MB GDDR3 SDRAM

• Apple Cinema Display (20" flat panel)

• AirPort Extreme Card

• Bluetooth Module

• 56k V.92 modem

• 8x SuperDrive (DVD-R/CD-RW)

• PCI-X Gigabit Ethernet Card

• Apple Keyboard & Apple Mouse - U.S. English

• Mac OS X - U.S. English

 

...får du en pris på 6.052 USD, og det er ikke noe problem å få den over 6100 USD. 6.052 USD blir 38.527,032 NOK :mrgreen: Og kjøper du det samme oppsettet på Apple.no koster det latterlige 52.881,05 norske kroner :D

Lenke til kommentar
...

Du har tydeligvis ikke så mye peiling som du gir deg ut til å ha...

 

G5 2x2 GHz koster NOK 21.663,31

G5 2x2.5 GHz koster NOK 26.199,60

 

Gå inn på Apple.no og se selv!

 

 

Om du har problemer med Photoshop og Illustrator på en Dual G4 maskin så er det seriøst du som må ha problemer! Jeg har selv testet min gamle Amilo 1840 2.8 GHz opp mot en PowerBook på 1.25 GHz og de kom helt jevnt ut. Amilon vant på noe, G4 på noe.

Tror du jeg har tatt de prisene ut av hodet? :p

 

Gå inn på Apple.com, og konfigurer en dual G5 2 GHz med følgende specs:

 

• Dual 2GHz PowerPC G5

• 1GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x512

• 2x250GB Serial ATA - 7200rpm

• NVIDIA GeForce 6800 GT DDL w/256MB GDDR3 SDRAM

• AirPort Extreme Card

• Bluetooth Module

• 56k V.92 internal modem

• 8x SuperDrive (DVD-R/CD-RW)

• PCI-X Gigabit Ethernet Card

• Apple Keyboard & Apple Mouse - U.S. English

• Mac OS X - U.S. English

 

Da får du en pris på 3.703 USD... Regnet i dagens kurs fra DnB NOR på 6,366 får du en pris i norske kroner på 23.573,3. Skulle visst ha tatt turen inn på Apple.no for der koster den samme maskinen 32.195,58 NOK inkl. MVA :!: Skrev ikke at det var den billigste. Skrev bare at den selv ikke med den prisen var toppkonfigurert, for det er den jo faktisk ikke. Skreller du prisen ned til det tallet du farer med får du en ganske stusselig sak.

 

Og setter du opp en dual G5 2,5 GHz med denne konfigurasjonen:

 

• Dual 2.5GHz PowerPC G5

• 4GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 8x512

• 2x250GB Serial ATA - 7200rpm

• NVIDIA GeForce 6800 GT DDL w/256MB GDDR3 SDRAM

• Apple Cinema Display (20" flat panel)

• AirPort Extreme Card

• Bluetooth Module

• 56k V.92 modem

• 8x SuperDrive (DVD-R/CD-RW)

• PCI-X Gigabit Ethernet Card

• Apple Keyboard & Apple Mouse - U.S. English

• Mac OS X - U.S. English

 

...får du en pris på 6.052 USD, og det er ikke noe problem å få den over 6100 USD. 6.052 USD blir 38.527,032 NOK :mrgreen: Og kjøper du det samme oppsettet på Apple.no koster det latterlige 52.881,05 norske kroner :D

Om du skal sette opp en billig Mac så kjøper du jo ikke RAM, HD og Skjerm fra Apple.

Prøv å gjør det samme hos Dell så ser du hvor prisene går!

 

Dimension XPS Gen4 (D01XP5B)

  • Microsoft® Windows® XP Professional - Anbefalt av Dell (+905 kr)
  • 3 års på-stedet-service, neste arbeidsdag + 30 dagers Online Training -
  • Intel® Pentium® 4 Prosessor med HT teknologi Extreme Edition (3.46GHz, 1066MHz FSB, 2MB cache)
  • 4096MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [4x1024] (+11 041 kr)
  • 500GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x250 GB, 7.200RPM m. 8MB DataBurstTM
  • 256MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 XT med DVI/VGA - TV out via S-video port og dual monitor support
  • Dell 2005FP Widescreen HAS 20" (20" VIS) UltraSharp™ Digital flatskjerm (+7 238 kr)
  • 16x DVD+/-RW og 16x DVD-ROM
  • Sound Blaster® Audigy™ 2 ZS (Dell) PCI med Dolby Digital, 7.1 og IEEE1394
  • V.92 56Kb Data / Fax Modem (internt) (+338 kr)
  • Dell™ TrueMobile™ 1450 Dual Band WLAN USB2 Adapter (+738 kr)
  • Logitech® diNovo™ Media Desktop™ Bluetooth tastatur + mediapad + mus - Anbefalt av Dell (+1 861 kr)

Pris 58 371 kr

Lenke til kommentar
Apple lanserer mini-PC

 

"HVA!??!" tenkte jeg og fikk tallerkenstore øyne når jeg så denne overskrifta.

"skal liksom Apple inn på PC-markedet nå?"

 

Leste artikkelen...

 

Nei.

 

Der skremte artikkelforfatteren meg grådig. Det er vel klart og tydelig for de fleste at en Mac ikke er en PC?

Tenkte det samme selv. Fortalte dette til en kompis på skolen i dag og han trodde ikke på meg et sekund. Med rette!

Lenke til kommentar
En G4 med denne hastigheten kan vel sammenlignes med en Pentium 4 på 2,8 --> 3Ghz. Denne (filmen er litt gammel men det snakkes om G4 prosessoren vs Pentium 4) videoen gir et innblikk i dette med Mac Mhz vs Intel MHz.

Du stoler vel ikke 100% på denne presentasjonen? For det første er dette snakk om en eneste test (jeg fikk ikke med meg hvilken test, sa de hvilken det var?) og for det andre snakker han ene om 1,7GHz og han andre om 1,8GHz. De hadde jo med de fire ledende prosessorene da de hadde presentasjonen, men jeg ser ikke noe fra AMD?

 

JEG ble i hvert fall ikke overbevist av denne videoen. Virker som de holder foredrag for noen blinde Mac-fanatikere ;)

 

Kan hende folk har kommentert dette, har ikke lest lenger enn de 3 første sidene.

Lenke til kommentar
Så da hadde jeg rett likevel? Opprativsystemet os x er i dag ikke regnet som et 64 bits system, greit nok at det kan kjøre det (noe som var helt nytt for meg), men det kjører vitterlig i 32 bits modus (foruten noen funksjoner som tidligere nevnt).

 

Vil tippe at Microsoft kan få ut XP 64 bit omtrent rundt den tiden når apple får ut Tiger, så får vi se da om tiger vitterlig er 64 bit.

Rett eller ikke rett, det blir uansett urettferdig å sammenligne en 32btis prosessor mot en 64 bits prosessor på 32bits applikasjoner.

 

OSX ligger vel ca 1 år forrand i teknologier når longhorn omsider kommer ut, så uansett ligger Microsoft langt etter.

Lenke til kommentar

ZDNet har en interessant artikkel om Mac mini her:

 

Mac Mini a maxi deal? Depends what you want

"A lot of PC users who are tired of giving tech support to friends and family members will simply have them go out and get an Apple Mini. At the same time, those who have never used OS X but are intrigued by it are finding that the barrier to entry--cost--has been lifted," wrote Anand Shimpi, editor-in-chief of AnandTech, an online review and benchmarking site.

 

Apple advocates will also probably argue that the Power processor at the heart of the unit is better than the chips from Intel and AMD. This is a tough argument. First, few benchmarks allow for comparing Power chips to x86 chips, said Kevin Krewell, editor-in-chief of the Microprocessor Report. Second, bargain consumers won't care.

 

"If I were to ballpark a comparison between the G4 1.25 and an x86 chip, I'd say that it would be slower than any of the midrange x86 CPUs used today (Athlon 64 3000+, Pentium 4 2.8GHz), but it would be competitive with the low-end Celerons," Shimpi wrote. "It's quite tough to draw a direct comparison between the G4 and the current generation x86 architectures. That being said, I'd say it would be competitive with anything found in similarly priced Dell systems."

Her er forøvrig Anand Lal Shimpi Weblog om Mac mini:

http://www.anandtech.com/weblog/default.aspx?bid=161

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...