Gå til innhold

Apple lanserer mini-PC


Anbefalte innlegg

Jeg mente at en 3,0ghz Pentium 4 sikkert er bedre til video redigering enn g4

Mac generelt er vildig bra på videoredigering!!!

 

Skal du ha en maskin som du skal redigere på så er absolut Mac tingen. Problemet med Mac mini er at det kun er 80GB intern harddisk. Det ryker ganske fort når man redigerer video, så man må nok investere i en extern harddisk i tilleg.

 

En G4 med denne hastigheten kan vel sammenlignes med en Pentium 4 på 2,8 --> 3Ghz. Denne (filmen er litt gammel men det snakkes om G4 prosessoren vs Pentium 4) videoen gir et innblikk i dette med Mac Mhz vs Intel MHz.

 

 

Hvis dere ønsker å se keynoten som Steve holdt igår så kan dere se den her:

http://kdnstudio.com/download/macworld_hi.mov

Hehe, det er vel bevist i en del uavhengie (ikke fra apple) at ikke en gang G5 2 ghz tar en p4 på 3.0, så om G4 er like bra stiller jeg meg svært tvilende til.

 

Men ellers er dette en kjempe god nyhet, regner med at dette er et godt alternativ til folk som vil ha en liten pc til å skrive, sørfe og se film med. Meget fint design skal den også ha skryt for. dessverre er det en mac og er dermed uaktuelt for meg personlig, har blitt prinsipielt mot apple etter alle løgnene stive jobs har kommet med.

Ehh, vis meg denne testen isåfall. Hvilke programmer ble kjørt ? Og hvordan var disse kompliert når det ble kjørt på G5en ?

 

Pentium 4 er en 32btis prosessor, G5 er en 64bits prosessor!

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Første jeg tenkte når jeg såg ryktene om Mini mac var at denne skal jeg ha, blir jo billig også, men etter å ha gått inn¨på mac store og prøvd å bestille blir jo prisen jævlig dyre hvis en skal ha litt tilbehør..

 

Tenkte jo at dette kunne være inngangs billeten min til mac verden da jeg alltid har hatt pc mye pga prisen på mac..

 

Når jeg først skal ha en liten og pen klump på stuen så er jo dette kanskje det perfekte valget og jeg vil jo ha det med minst mulig ledninger.. Da må jeg ha trådløs nettverk + bluetooth slik at jeg kan ha mac sitt bluetooth tastatur.

 

Dette koster jo for jeg skal i tillegg ha dvdbrenner og mer minne og større hdd, er det mulig å sette inn en større hdd og mer minne selv ?? Tenker da på at tillegs prisene til mac er jo likens som Dell, dyrt.. Sikkert her de tjener penger.

 

Also totalt med 512 mb minne, trådløst, dvd-r, 80 gb så ender prisen på 9000,- + at jeg da skal ha en lcd, en som matcher.. men Mac sine er jo grusom dyre..

 

Det jeg trenger er tips til hva jeg kan gjøre selv, slik som kan jeg bytte minne akkurat slik jeg gjør på pcen, hdd.. HVa med lcd, finnes det noen billige lcd skjermer som matcher og som ikke koster så mye som mac lcdene ??

 

Takker iallefall for all hjelp jeg får.

 

MVh

Rscue

Lenke til kommentar
Jeg mente at en 3,0ghz Pentium 4 sikkert er bedre til video redigering enn g4

Mac generelt er vildig bra på videoredigering!!!

 

Skal du ha en maskin som du skal redigere på så er absolut Mac tingen. Problemet med Mac mini er at det kun er 80GB intern harddisk. Det ryker ganske fort når man redigerer video, så man må nok investere i en extern harddisk i tilleg.

 

En G4 med denne hastigheten kan vel sammenlignes med en Pentium 4 på 2,8 --> 3Ghz. Denne (filmen er litt gammel men det snakkes om G4 prosessoren vs Pentium 4) videoen gir et innblikk i dette med Mac Mhz vs Intel MHz.

 

 

Hvis dere ønsker å se keynoten som Steve holdt igår så kan dere se den her:

http://kdnstudio.com/download/macworld_hi.mov

Hehe, det er vel bevist i en del uavhengie (ikke fra apple) at ikke en gang G5 2 ghz tar en p4 på 3.0, så om G4 er like bra stiller jeg meg svært tvilende til.

 

Men ellers er dette en kjempe god nyhet, regner med at dette er et godt alternativ til folk som vil ha en liten pc til å skrive, sørfe og se film med. Meget fint design skal den også ha skryt for. dessverre er det en mac og er dermed uaktuelt for meg personlig, har blitt prinsipielt mot apple etter alle løgnene stive jobs har kommet med.

Ehh, vis meg denne testen isåfall. Hvilke programmer ble kjørt ? Og hvordan var disse kompliert når det ble kjørt på G5en ?

 

Pentium 4 er en 32btis prosessor, G5 er en 64bits prosessor!

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1274637,00.asp

 

Her har vi en fin test som tester dual xeon 3ghz, dual g5 og dual g4.

 

Som vi ser er intel platformen suveren. Og det eneste programmet apple vant alt kunne ikke intel kjøre pga at det er et mac program only.

 

Det er kanskje et litt glisent utvalg av programmer, men kjærne programmene hvor apple påstått skal være bedre enn intel og AMD (legg merke til at apple aldri sammenligner seg med AMD).

 

At G5 er 64 bit har ikke noe å si så lenge programmene er 32 bit (apple har ikke lansert 64 bits os enda). AMD har hatt 64 bits porsessorer lengre enn apple, så det er ikke noe argument for mac ytelse. Ambefaler også å lese dagns artikkel om 64 bit og litt om intels kommende 600 serie som inneholder 64 bit.

 

Beklager å spore av tråden litt emd sammenligning mac og pc, vil bare rette opp noen missforståelser.

Lenke til kommentar
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1274637,00.asp

 

Her har vi en fin test som tester dual xeon 3ghz, dual g5 og dual g4.

 

Som vi ser er intel platformen suveren. Og det eneste programmet apple vant alt kunne ikke intel kjøre pga at det er et mac program only.

Spør du meg er ikke forskjellen stor nok til å si at det ene er så vesentlig mye bedre enn det andre..... Og du finner vel tester med andre programmer som går andre veien (nei, ikke fra Apple).

 

Nok om det.

 

rscue: jeg sitter akkurat nå med en trådløs mus fra logitech og en skjerm fra samsung (samsung 910N) koblet til en powerbook. Tipper de fleste produkt fra kvalitetsleverandører vil gå greit å koble til minimacen...

Lenke til kommentar
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1274637,00.asp

 

Her har vi en fin test som tester dual xeon 3ghz, dual g5 og dual g4.

 

Som vi ser er intel platformen suveren. Og det eneste programmet apple vant alt kunne ikke intel kjøre pga at det er et mac program only.

Spør du meg er ikke forskjellen stor nok til å si at det ene er så vesentlig mye bedre enn det andre..... Og du finner vel tester med andre programmer som går andre veien (nei, ikke fra Apple).

 

Nok om det.

 

rscue: jeg sitter akkurat nå med en trådløs mus fra logitech og en skjerm fra samsung (samsung 910N) koblet til en powerbook. Tipper de fleste produkt fra kvalitetsleverandører vil gå greit å koble til minimacen...

Forskjellen mellom intel xeon (blir det samme som p4) og g4 var ganske store, som var det jeg egentlig skulle ha frem.

 

Du finner kanskje noen tester som ikke er fra apple som bikker andre veien, men de er fra selskaper nærme aplle, eller har hatt forskjellig skjemkort og minneoppsett 8de jeg har sett).

Lenke til kommentar
Jeg mente at en 3,0ghz Pentium 4 sikkert er bedre til video redigering enn g4

Mac generelt er vildig bra på videoredigering!!!

 

Skal du ha en maskin som du skal redigere på så er absolut Mac tingen. Problemet med Mac mini er at det kun er 80GB intern harddisk. Det ryker ganske fort når man redigerer video, så man må nok investere i en extern harddisk i tilleg.

 

En G4 med denne hastigheten kan vel sammenlignes med en Pentium 4 på 2,8 --> 3Ghz. Denne (filmen er litt gammel men det snakkes om G4 prosessoren vs Pentium 4) videoen gir et innblikk i dette med Mac Mhz vs Intel MHz.

 

 

Hvis dere ønsker å se keynoten som Steve holdt igår så kan dere se den her:

http://kdnstudio.com/download/macworld_hi.mov

Hehe, det er vel bevist i en del uavhengie (ikke fra apple) at ikke en gang G5 2 ghz tar en p4 på 3.0, så om G4 er like bra stiller jeg meg svært tvilende til.

 

Men ellers er dette en kjempe god nyhet, regner med at dette er et godt alternativ til folk som vil ha en liten pc til å skrive, sørfe og se film med. Meget fint design skal den også ha skryt for. dessverre er det en mac og er dermed uaktuelt for meg personlig, har blitt prinsipielt mot apple etter alle løgnene stive jobs har kommet med.

Ehh, vis meg denne testen isåfall. Hvilke programmer ble kjørt ? Og hvordan var disse kompliert når det ble kjørt på G5en ?

 

Pentium 4 er en 32btis prosessor, G5 er en 64bits prosessor!

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1274637,00.asp

 

Her har vi en fin test som tester dual xeon 3ghz, dual g5 og dual g4.

 

Som vi ser er intel platformen suveren. Og det eneste programmet apple vant alt kunne ikke intel kjøre pga at det er et mac program only.

 

Det er kanskje et litt glisent utvalg av programmer, men kjærne programmene hvor apple påstått skal være bedre enn intel og AMD (legg merke til at apple aldri sammenligner seg med AMD).

 

At G5 er 64 bit har ikke noe å si så lenge programmene er 32 bit (apple har ikke lansert 64 bits os enda). AMD har hatt 64 bits porsessorer lengre enn apple, så det er ikke noe argument for mac ytelse. Ambefaler også å lese dagns artikkel om 64 bit og litt om intels kommende 600 serie som inneholder 64 bit.

 

Beklager å spore av tråden litt emd sammenligning mac og pc, vil bare rette opp noen missforståelser.

Nok et eksmpel på folk som uttaler seg negativt og ikke har peiling. OSX støtter nemmlig og utnytter 64 bits prosessorer! og da er det alfa omega at programmene er skrevet og kompliert for å utnytte 64bit, som det ikke står noe om i testen du henviste til.

 

32bits applikasjoner på en 64 bits prosessor bør vel være temmlig selvforklarende at ikke akkurat går unna.

Lenke til kommentar
Apple lanserer mini-PC

 

"HVA!??!" tenkte jeg og fikk tallerkenstore øyne når jeg så denne overskrifta.

"skal liksom Apple inn på PC-markedet nå?"

 

Leste artikkelen...

 

Nei.

 

Der skremte artikkelforfatteren meg grådig. Det er vel klart og tydelig for de fleste at en Mac ikke er en PC?

:!:

 

like morsomt hver gang jeg hører sånne mac fantikere komme med slike utsagn. mac er selvsagt ingen pc nei, det er jo en magisk liten boks fyllt med regnbuer og trolldom.

 

mens en pc er en metallklump bygd opp av et hovedkort, prosessor, ram, harddisk, skjermkort, cd/dvd drev, strømforsyning, kabinett osv.. slike ting man ikke finner i en mac.

 

så det så.

 

forresten, visst en mac ikke er en pc, hva faen er det egentlig da?

Nei, jeg er ingen mac-fanatiker! La oss få det fastslått.

Jeg bruker PC, med x86-basert prosessor, en videreutvikling av den originale PCen IBM lanserte på åttitallet. Men jeg har også hatt en iBook, har den ikke nå da det var et prøveprosjekt med mac og os x.

 

Mac er såvisst din personlige datamaskin, men å kalle den en PC blir feil da Mac og PC er to forskjellige standarder som ikke skal forveksles.

Apple har ALDRI referert til noen av datamaskinene deres som PCer. Hvorfor? jo, fordi PC-platformen var og er konkurrenten til Mac-platformen.

 

Her er et par raskt hentede eksempeler fra Apple.no for å vise dekk bråkjekke kara

 

Det er mer populært å gå over fra PC til Mac enn noensinne. Her kan du lese om hvorfor de gikk over og hvor enkelt det var. Oppdag hvor kompatible Macintosh-maskiner er med PCer. Les om alle de spennende sidene ved Macintosh-maskinen som kan gjøre den digitale livsstilen din enda bedre. Og finn ut for hvordan Macintosh-maskinen kan gjøre hverdagen din enklere og gi deg endeløse muligheter.

 

og

Med en Macintosh-maskin kan du gjøre ting som PC-bukere bare kan drømme om, på en enkel måte og uten å måtte gi slipp på PC-kompatibiliteten

Altså, mye reklame her, men det viser poenget mitt.

Dell sier: du får ikke en PC, du får en Dell. I dette tilfellet så får du en PC, i motsetning til hvis du kjøper en Mac.

 

PC betyr personlig datamaskin, men det betyr også noe mer, at den er en platform-messig etterkommer etter hjemmedatamaskinen (som het "PC") IBM lanserte på åttitallet. Altså ikke bare fordi man ville skille dem kategorisk fra terminaler og stormaskiner.

 

Er fullstendig klar over at mange driter i forskjellene og kaller alt for PCer, men jeg mener dette er galt.

 

Og jo, jeg har visst lenge hva PC betyr og er.

 

Edit: hadde tenkt å skrive dette tidligere, men gadd ikke da jeg tenkte det var å gå for langt OT.

 

Edit: kilder for opplysning : Personal Computer

IBM compatible PC

Endret av Grell2k
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å svare på flere diskusjoner i samme innlegg, men jeg skal prøve.

 

1. PC

Det finnes flere forskjellige definisjoner av hva en PC er, se f.eks. Wikipedia.org. Avhengig av hvilken definisjon man bruker, er Apples maskiner enten PC eller ikke. Helt greit at Apple definerer sine maskiner som ikke PC, men som Grell2k sier, det samme sier Dell, men ingen tviler på at Dell selger PCer alikevell. Den vanligste definisjonen er imidlertid at en PC er en personlig datamaskin, hverken mer eller mindre (jf. Wikipedia.org), og det er således hvertfall ikke feil å kalle en Macintosh-maskin for en PC.

 

2. OS X 64-bit

Igjen kommer jeg tilbake til definisjoner, hva er definisjonen på et 64-bits OS? Det er riktig at OS X 10.3 bruker noen av funksjonene i 970-prosessoren som ikke et rent 32-bits system kunne ha gjort (bl.a. minne-adresseringen kjører i en mellom-modus). Dette blir imidlertid ikke vanligvis regnet som et 64-bits system, men en 32-bits system (se f.eks. The Register, eller google litt rundt etter andre artikler).

Lenke til kommentar
okey..

skummelt å si dette, men vurderer faktisk denne som følge til ipoden min  ;)

 

noen som vet om en passe billig lcd skjerm i matchende farge som kunne funket i tillegg?  :D

Denne vel :D

 

Neida, fra spøk til revolver, Xerox XL775D er billig og stilig, men hvor bra den matcher kan jo diskuteres. Jeg synes den ser veldig kul ut :w00t:

 

Eller du kan vente litt, Apple kommer garantert til å lansere en liten og designmessig lik skjerm til mini-Mac'en. Det er bare et spørsmål om tid, men ikke forvent noen hyggelig pris! Jeg tipper det blir en 15" WideScreen eller noe.. Ev. noe mindre puslette

Endret av erlend øye
Lenke til kommentar
Jeg mente at en 3,0ghz Pentium 4 sikkert er bedre til video redigering enn g4

Mac generelt er vildig bra på videoredigering!!!

 

Skal du ha en maskin som du skal redigere på så er absolut Mac tingen. Problemet med Mac mini er at det kun er 80GB intern harddisk. Det ryker ganske fort når man redigerer video, så man må nok investere i en extern harddisk i tilleg.

 

En G4 med denne hastigheten kan vel sammenlignes med en Pentium 4 på 2,8 --> 3Ghz. Denne (filmen er litt gammel men det snakkes om G4 prosessoren vs Pentium 4) videoen gir et innblikk i dette med Mac Mhz vs Intel MHz.

 

 

Hvis dere ønsker å se keynoten som Steve holdt igår så kan dere se den her:

http://kdnstudio.com/download/macworld_hi.mov

Hehe, ikke bare Microsoft som opplever kræsj under presentasjonen. :!:

 

Interessant show, mye mer engasjerende å se Steve Jobs i aksjon. Mye snakk om design/hardware for pengene her, men software på mac virker som et like spennende punkt som selve maskinen.

Lenke til kommentar
Jeg mente at en 3,0ghz Pentium 4 sikkert er bedre til video redigering enn g4

Mac generelt er vildig bra på videoredigering!!!

 

Skal du ha en maskin som du skal redigere på så er absolut Mac tingen. Problemet med Mac mini er at det kun er 80GB intern harddisk. Det ryker ganske fort når man redigerer video, så man må nok investere i en extern harddisk i tilleg.

 

En G4 med denne hastigheten kan vel sammenlignes med en Pentium 4 på 2,8 --> 3Ghz. Denne (filmen er litt gammel men det snakkes om G4 prosessoren vs Pentium 4) videoen gir et innblikk i dette med Mac Mhz vs Intel MHz.

 

 

Hvis dere ønsker å se keynoten som Steve holdt igår så kan dere se den her:

http://kdnstudio.com/download/macworld_hi.mov

Hehe, ikke bare Microsoft som opplever kræsj under presentasjonen. :!:

 

Interessant show, mye mer engasjerende å se Steve Jobs i aksjon. Mye snakk om design/hardware for pengene her, men software på mac virker som et like spennende punkt som selve maskinen.

 

Husk at det var en beta versjon av tiger da :) dessuten så det ut som det var applikasjonen som hang og ikke OSet.

Husk at det var en beta versjon av tiger da :) dessuten så det ut som det var applikasjonen som hang og ikke OSet.

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å svare på flere diskusjoner i samme innlegg, men jeg skal prøve.

 

1. PC

Det finnes flere forskjellige definisjoner av hva en PC er, se f.eks. Wikipedia.org. Avhengig av hvilken definisjon man bruker, er Apples maskiner enten PC eller ikke. Helt greit at Apple definerer sine maskiner som ikke PC, men som Grell2k sier, det samme sier Dell, men ingen tviler på at Dell selger PCer alikevell. Den vanligste definisjonen er imidlertid at en PC er en personlig datamaskin, hverken mer eller mindre (jf. Wikipedia.org), og det er således hvertfall ikke feil å kalle en Macintosh-maskin for en PC.

 

2. OS X 64-bit

Igjen kommer jeg tilbake til definisjoner, hva er definisjonen på et 64-bits OS? Det er riktig at OS X 10.3 bruker noen av funksjonene i 970-prosessoren som ikke et rent 32-bits system kunne ha gjort (bl.a. minne-adresseringen kjører i en mellom-modus). Dette blir imidlertid ikke vanligvis regnet som et 64-bits system, men en 32-bits system (se f.eks. The Register, eller google litt rundt etter andre artikler).

Det er sant at OSX Panther ikke er et fullt 64bits operativ system, men applikasjonene som kjøres kan utnytte 64bit for det, om de er skrevet og kompliert for det.

 

Blir nok mer 64bits støtte i Tiger.

Lenke til kommentar

At PC betyr personlig datamaskin er ikke til å komme unna, men legg merke til at Wikipedia skriver "Non-IBM compatible "personal computers"". Merk PC i anførselstegn i denne sammenhengen fordi det er en generalisering å kalle ikke-x86-baserte (eller emulerende) maskiner for PC. I utgangspunktet altså helt galt.

 

Og i et entusiast-miljø som hw.nos forum blir mener jeg det blir galt å kalle Mac'er, commodorer, Atarier, Amigaer etcetc for PC, da PCer er en annen platform, og en skulle tro folk her på forumet visste slik.

 

Ute blandt folk som ikke interesserer seg noe for datamaskiner, bruker jo jeg også termen PC for å generalisere og gjøre det lettere å fatte.

Lenke til kommentar

er det jeg som er anti mac forum trollet? :) isåfall må jeg bare si at jeg bruker mac på så og si daglig basis. (skole)

 

ellers kan jeg bare si, nei apple omtaler aldri mac'ene sine som pc'er, fordi de er ekstremt flinke på markedsføring og nettopp derfor sitter masse folk rundt om i verden nå og tror mac og pc er to forskjellige ting.

 

men nok om det.

den nye mac'en ser fin ut den. håper "pc" kan komme med et lignende alternativ! :)

Lenke til kommentar

dere som skal kjøpe denne med lcd og all verden oppgraderinger, hvorfor ikke likegodt kjøpe den nye iMac G5?

 

Grunnen til denne er uaktuell for meg er mangelen på HTPC software til osX, iTunes duger ikke engang til å holde orden på musikk. Brukte det en stund sammen med iPoden, men avinnstallerte raskt.

 

Som vanlig god design fra Apple.

Lenke til kommentar
Det finnes allerede et x86-basert(altså PC, ikke mac) alternativ: Nanode

 

Er nok ikke like liten, men et alternativ. tilgjengligheten er nok så som så.

 

 

PC er basert på x86(-64) arkitektur, mac er ikke.  Men utenpå er de "like".

Fra nettsiden du linker til:

 

"Due to extended delays with VIA's Nano-ITX boards, we now anticipate the Nanode will become available in Q2, 2005. Configurations, pricing and specifications have not been finalised yet. We are not yet ready to accept single unit orders or pre-orders. We will be launching our new website nearer the launch date, www.nanode.com."

 

Nok om det.

Lenke til kommentar

PC er basert på x86(-64) arkitektur, mac er ikke.  Men utenpå er de "like".

Vel, du redigerte innlegget ditt, så det blir litt of topic kanskje, men dersom noen skulle forsøke å innstalere linux (gud forby*) på en mac vil de nok finne at det funker uten store problemer, i motsetning til windows, som såvidt jeg vet er kun for x86.

 

men om du derimot vil kjøre osx på x86 maskiner finnes det flere ppc emlatorer som gjør det mulig, f.eks. PearPC (gjorde bare et raskt googlesøk, så flame i vei om denne er feil)

 

Og dette er faktisk første mac produktet jeg seriøst har vurdert å bruke penger på, hadde det bare ikke vært for at jeg allerede har to maskiner på 10kvm, og at jeg må ha ekstern tv-tuner i tillegg.

 

e

 

*sarkasme (om noen ikke skjønte det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...