Gå til innhold

Apple lanserer mini-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mac mini blir tidenes minste og billigste Mac, og får Shuttle-boksene til å se ut som enorme monstre.

 

Kan jeg få inn et 6800GT kort i den boksen? Er vel litt annet marked enn SSF bokser. Er kanskje ikke så dumt for folk som kun skal ha en enkel hjemmemaskin. Har hørt mye bra om OSX uten å ha prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Mac mini blir tidenes minste og billigste Mac, og får Shuttle-boksene til å se ut som enorme monstre.

 

Kan jeg få inn et 6800GT kort i den boksen? Er vel litt annet marked enn SSF bokser. Er kanskje ikke så dumt for folk som kun skal ha en enkel hjemmemaskin. Har hørt mye bra om OSX uten å ha prøvd det selv.

duk na nok ikke få inn et 6800GT nei.. den er kun 5 cm høy

Lenke til kommentar
okey..

skummelt å si dette, men vurderer faktisk denne som følge til ipoden min  ;)

 

noen som vet om en passe billig lcd skjerm i matchende farge som kunne funket i tillegg?  :D

Hmm, skummelt å si dette, men dette var akkurat mine tanker!

Selv har jeg Logitech Ultra X tastatur som er stilrent nok til å kunne kobles til Mac mini. LCD-skjerm er litt vanskeligere. SKulle man hatt en liten 15" skjerm koblet til, kun for surfing og iTunes, eller skal man koble til TV eller andre større saker?

 

 

Edit: Utrolig irriterende å lese om denne saken på ITavisens "forum". Bare masse grinunger som syter og klager over at man ikke kan putte et 6800Ultra inni denne, og at "man får jo mye bedre PC til bare en 1000-lapp mer".

Da har man virkelig ikke skjønt hva Apple har satt fokus på med denne lille Macen.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Apple lanserer mini-PC

 

"HVA!??!" tenkte jeg og fikk tallerkenstore øyne når jeg så denne overskrifta.

"skal liksom Apple inn på PC-markedet nå?"

 

Leste artikkelen...

 

Nei.

 

Der skremte artikkelforfatteren meg grådig. Det er vel klart og tydelig for de fleste at en Mac ikke er en PC?

Lenke til kommentar
Stilig, men det er en mac, og det er for å si det mildt, ikke så brukervennlig som alle skal ha det til. Har jobbet mye på macer med filmredigering og nettavisproduksjon, og det meste skar seg. Mer ustabilt enn PC på mange områder, samtidig som OS'et er særdeles lite logisk lagt opp. Mangelen av en høyre museknapp ble jeg nesten gal av.

Og for de som lurer; jeg studerer på institutt for medier og kommunikasjon. Der har vi så og si bare macer...

Har selv OSX Panther 10.3.7 og PC. (10.3.7 er den nyeste) og alt på mac'en går smertefritt, og den har ikke vært avslått siden sommeren 2004 (utenom restarter for innstallasjon).

Og når du snakker om brukervennlighet, så kan du umulig snakke om OSX, siden akkurat dette er det genialt på.

 

Mulig du brukte OS 9, som var noe helt annet.

 

Jeg kan bare si positive ting om mac'en så langt, og nå bruker jeg kun PC'en til spilling.

Lenke til kommentar
Søt maskin. Skulle ikke vært mac dog  :(

Men kommer sikkert noen pc'er som vil ligne

Finnes allerede, men de er generelt en del dyrere, eksempel: http://www.logisysus.com/

 

Det jeg savner er tv-inn/ut... Rart Apple ikke har sett mer på mulighetene for å bruke OSX som media center egentlig. OSX sitt glam&glitter burde jo være perfekt for denslags :D

 

--edit-- ser nå at s/video ut er tilgjengelig med eget adapter

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Allerede bestilt. Dette blir min nye stue-PC.

 

Forresten;

 

Mangelen av en høyre museknapp ble jeg nesten gal av.

Og for de som lurer; jeg studerer på institutt for medier og kommunikasjon. Der har vi så og si bare macer...

 

Litt skremmende at du som visstnok skal kunne litt ikke vet at det bare er å bruke en hvilken som helst to/tre/nitten-knappers USB-mus med en Mac.

Lenke til kommentar
Hehe, mac'en er en støysak. Lurer på hvor mye støy det vil si :tease:

Mest sannsynlig ingen ting i det hele tatt. De bærbare med samme prosessor er helt stille så jeg ser ikke hvorfor denne skulle lagen en eneste lyd.

 

Når det gjelder lyd ut så har Apple alltid hatt bra kvalitet på dette. Alle PC'er jeg har hatt med integrert lydkort på hovedkortet så får man støy på linja, men har aldri opplevd dette med Mac'er.

 

Maskinen er ca like rask som en PowerBook så det vil ikke være noe som helst problem å drive med videoredigering på en slik en.

 

Maskinen har to ram-slotter. Man kan jo velge 2x512 MB RAM i webstoren så det må jo være slik.. RAM kjøper man uansett et annet sted enn hos Apple.

 

Det jeg lurer på er om det er en 2,5 eller 3,5 " HD i maskinen... og hvor mange rpm den er på.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor bra kvalitet man kan forvente av linje ut-porten?

 

Dette er jo som mange har nevnt en maskin som mange vil bruke til å spille av musikk, osv. med.

 

Stod ikke noe mer på Apple sine sider så vidt jeg kunne se.

Sikkert like dårlig kvalitet som et hvilket som helst innebygd lydkort (elendige D/A dårlig analogt trinn ut etc). Men det er jo ikke poeng med noe bedre, for det er jo trossalt det støyete miljøet som setter begrensingene her.

 

Enhver som er litt seriøs med lyd bruker et eksternt audio interface :)

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

det jeg stusser på i denne 1-knapps mus suppa er hvorfor ikke apple har en option i sin butikk for kjøp av apple mus med flere knapper. hvorfor skal en plutselig benytte seg av tredjeparts utstyr som kansje ikke matcher i stil når apple har ett sett med matchende muser og tastatur ute? oset støtter jo det også out of the box så det virker litt underlig.

 

men antallet knapper og slikt er jo en vanesak (og det samme gjelder gui logikk for den del), har først nå nylig byttet ut min mus uten scroll hjul med en som har det. og jeg viste ikke hva jeg savna før jeg fikk den nye i hus.

 

nåja, denne boksa selges jo uten tastatur og mus så det betyr at en kan plukke opp ett greit logitech sett for en "billig" penge å plugge i...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...