Gå til innhold

Komplett.no og Lian-li


Anbefalte innlegg

Nå er situasjonen slik at dere startet parallellimport uten engang å ha forespurt oss på pris.

 

Håper ikke at det er vanlig at Microplex ringer rundt til andre nettbutikker og forteller dem hva de skal ta for et Lian-Li kabinett.

 

Fra konkurranseloven:

§ 10. Konkurransebegrensende avtaler mellom foretak

 

       Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i

a) å fastsette på direkte eller indirekte måte innkjøps- eller utsalgspriser eller andre forretningsvilkår,

 

Fra http://www.konkurransetilsynet.no:

Loven gir konkurransemyndighetene adgang til å ilegge betydelige bøter ved brudd på lovens forbud, samtidig som den gir adgang til å redusere bøtene for bedrifter som bistår konkurransemyndighetene med oppklaring av overtredelser.

 

Kan ikke si annet enn at microplex tydelig inviterer til prissammarbeid.

 

Edit: BOLD

Slik jeg tolket det var Microplex misfornøyd med at Komplett ikke engang forespurte Microplex som distributør om grossistpris. Dvs. at Komplett kjøpte kabinetter av Microplex for å selge videre. Det har ingenting med prissamarbeid å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

_Xorcist sa:

" Slik jeg tolket det var Microplex misfornøyd med at Komplett ikke engang forespurte Microplex som distributør om grossistpris. Dvs. at Komplett kjøpte kabinetter av Microplex for å selge videre. Det har ingenting med prissamarbeid å gjøre."

 

Det tror jeg du har rett i

Lenke til kommentar
Etter min mening burde det omtrent vært en forbruker RETT å se slikt, dette er selvsagt forbeholdt at webshopene forholder seg saklige i sin kritikk.

Vet nå ikke helt jeg om det er så lurt å ta sånt her jeg.

Webshopene kan godt holde seg så saklige som overhodet mulig uten at sannheten kommer frem.

Dermed blir utenforstående forumbrukere manuipulert til å tro på en av partene, noe som godt kan være helt riv ruskende galt.

Det jeg mener er at ting som blir sagt kanskje ikke er som det sies grunnet at alle partene vil fremstå som "best" og skal ha det til at den andre parten tar feil.

 

Som man kan se er det mange forumbrukere som kommer med tåplige kommentarer som "Jeg skal bare handle hos xx nå, zz suger!!111". Dette blir litt tåpelig imo. mht. at xx godt kan ha kommet med utallige usannheter.

 

(Vetikke om det var noe vits i å quote engang).

 

Just my two cents.

 

PS: Ikke tro på alt dere leser.

Lenke til kommentar

Synes det var voldsomt til flaming av Microplex. De selger kvalitets varer og gir meget bra service. Prisene er kanskje noe høye, men betaler gjerne litt ekstra for kvalitet. Det de burde gjøre noe med er fraktprisene, de er sinnsyke på små deler som fint kunne fått plass i en konvolutt.

Både komplett og microplex burde holde seg for gode til slik offentlig skittentøy vask.

Lenke til kommentar
Synes det var voldsomt til flaming av Microplex. De selger kvalitets varer og gir meget bra service. Prisene er kanskje noe høye, men betaler gjerne litt ekstra for kvalitet. Det de burde gjøre noe med er fraktprisene, de er sinnsyke på små deler som fint kunne fått plass i en konvolutt.

Både komplett og microplex burde holde seg for gode til slik offentlig skittentøy vask.

Enig. Det skal også sies at dersom alt Komplett sier er fakta så er det jo svært betenkelig virksomhet fra Microplex sin side, men i motsetning til mange andre her på forumet så velger jeg å ikke tro alt jeg leser. Dette gjelder særlig når det jeg leser kommer fra involverte parter i saken.

Lenke til kommentar

Tunga rett i munn.

 

Jeg skal ikke kommentere uttalelser fra hverken Komplett eller Microplex. Jeg handler fra begge og er fornøyd med begge.

 

Men det er ikke uvanlig at en produsent ønsker å ha en fast pris på sine produkter i markedet for være i et eget sjikt.

 

Det finnes mange produsenter som kun selger til forhandlere som går med på å selge produktene til veiledende pris, og dette er ikke et prissamarbeid så lenge det kommer fra produsenten, men en produktprofil.

 

Dette er fordi de ønsker å ha en høy eksklisiv profil eller har basis i andre kvalitets og trygghets faktorer.

 

Det er bra at man ønsker å ha priskonkurranse, men hvis det strider mot produsentens ønsker og policy og mot imaget produsenten ønsker å opprettholde for produktet, så blir saken mer kompleks.

 

Det man også må tenke på er at det finnes i dag en haug forbrukere som har kjøpt varen fordi de så på det som en trygg investering og en varen som taper seg lite i pris pga. sitt ekslusivitets image.

 

Disse forbrukerne vil nå tape den trygge investeringen de trodde de gjorde, vet at det de trodde var en ekskusive vare blir dumpet i pris.

 

Så det er mange hensyn å ta her, men selv ønsker jeg priskonkuranse velkommen, men at det kan være flere sider av en sak som i utgangspunktet virker veldig enkel.

 

Jeg vil nok kjøpe den der den er billigst, hvis butikken ellers også er god. Men i morgen kanskje jeg velger å betale litt mer fordi jeg "får mer". Men dette kan forandre seg hele tiden.

Lenke til kommentar

Man kan ikke tvinge det på forhandleren, men jeg vet det er flere som opererer med det. Og kommer ofte via importøren.

 

Og dette gjelder ikke generellt, men enkelte produsenter. Så er det opp til forhandleren om de er villig til å ta inn en vare med en slik profil? Har også hørt om tilfeller hvor du rett og slett ikke blir godkjent som forhandler hvis du ikke følger profilen.

 

For min del er jeg glad for å kanskje få råd til et Lian-Li kabinett til min pc. Men kommenterer generellt.

 

Smartclub eks. har hatt problemer med å få tak i enkelte merkevarer fordi de ønsker å selge de til lavpris.

 

Men skjønner også at dette dreier seg om mer enn bare det å selge en vare. Jeg sier velkommen til alt som kan gjøre lommenboken min sunnere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er forresten totalt borti natta hvis en vare KUN skal bli solgt av en forhandler i Norge. Da blir det jo ikke konkurranse. Så jeg har ingen forståelse for at Microplex klager på at komplett driver paralell-import. I teorien skal alle (også du og jeg) kunne gjøre dette fritt. Det er dette som kalles konkurranse og og frie markedskrefter...

Denne saken dreier seg ikke om at vi har klaget på at Komplett parallellimporterer fra andre distributører. Vi parallellimporterer selv mange produkter som Komplett er distributør for så slikt sett sitter vi i glasshus og er i svært dårlig posisjon til å klage på parallellimport :-)

 

Denne saken dreier seg heller ikke om at vi har klaget på at Komplett selger enkelte produkter rimeligere enn oss. Komplett har produkter som er rimeligere enn oss, vi har produkter som er rimeligere enn Komplett - slik vil det alltid være.

 

Det saken dreier seg om er at Microplex ikke vil drive aftersale support på produkter som ikke er kjøpt via oss (direkte eller indirekte via andre forhandlere). Vi har investert mye i å markedsføre Lian Li i Norge. Når andre kommer inn og parallellimporterer (dvs. høster av investeringene vi har gjort i markedsføringen) burde det være innlysende at Microplex ikke er interessert i å drive aftersale service for dem i tillegg.

 

Om du leser det forrige innlegget mitt samt teksten på Lian Li siten så tror jeg det kommer rimelig klart frem at det er dette det dreier seg om.

 

EDIT: Trykkleif :-)

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Endret av Espen Faale
Lenke til kommentar
Jepp, vi får ta det som reklame (var det ikke noe med "all reklame er god reklame") ;)

 

Hovedpoenget her synes vi uansett er stygt. Å reagere slik fordi produkter selges for rimelig (!) er ikke akkurat forbrukervennlig... Vi tar vel heller ingen stor sjanse ved å anta at det er noen norske kunder av Lian Li som har hatt en finger med i spillet ?

 

Tar gjerne i mot tilbakemelding fra alle (den) Lian Li-forhandlere som er aktive på forumet og som f.eks. holder til i Østfold om det virkelig stemmer ? ;)

 

Edit: skriveleif

Jepp , her er det vel en annen norsk forhandler som har vert å klaget , det er vel heller ikke så vanskelig å skjønne hvem det er :mad: Beklagelig om så er tilfelle at dem ikke tåler konkuranse på sine kunstig høye priser :hmm:

Lenke til kommentar
Beklager derfor hvis det ikke blir noen kjempekrangler videre i dag, men får dere produkter til en rimelig penge så regner vi med tilgivelse ?

Beklager, men dette her beviser bare at jeg kjøper ting andre steder i framtiden.

 

Skittkasting på offentlige forum er lavmål; Dette kunne dere HELT fint løst mellom dere på telefonen.

 

Tilgivelse får dere altså ikke :nei:

wtf? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Dette føyer seg vel inn i rekken der produsenten tvangs-dikterer prisen i de enkelte land. Mange produsenter/importører setter ofte kunstig høye priser til kunder i norge fordi de vet at vi har god betalingsevne, mens prisene ofte er mye lavere i andre land. Dette gjør at vi i praksis subsidierer billige produkter i de andre landene. Nå vet jeg ikke om dette gjelder Lian Li, jeg snakker på generell basis.

 

En annen finurlig ting for å klare å opprettholde ulike prisstrukturer i ulike land er å nekte butikker eksport fra det landet, jeg har selv vært borti at flere butikker i USA nekter å eksportere enkelte merkevarer ut av landet pga. press fra produsenten. Samme merkevare koster gjerne det dobbelte her i norge... Det beste er å boikotte slike produkter om det finnes alternativer som duger. Ellers så gjør jeg det jeg kan for å importere mest mulig der prisen er urimelig stor mellom utlandet og norge er stor, ikke f*** om jeg vil betale dobbel pris bare fordi jeg er norsk, det koster produsenten like mye å lage produktet uansett (selv om lønnkostnader er høyere i norge forsvarer det ikke de vanvittige prisene på enkelte produkter).

 

Det er bra med parallellimport det sikrer iallefall at produsenten ikke har full kontroll med innkjøpsprisen til de ulike forretningene.

Lenke til kommentar
Er forresten totalt borti natta hvis en vare KUN skal bli solgt av en forhandler i Norge. Da blir det jo ikke konkurranse. Så jeg har ingen forståelse for at Microplex klager på at komplett driver paralell-import. I teorien skal alle (også du og jeg) kunne gjøre dette fritt. Det er dette som kalles konkurranse og og frie markedskrefter...

Denne saken dreier seg ikke om at vi har klaget på at Komplett parallellimporterer fra andre distributører. Vi parallellimporterer selv mange produkter som Komplett er distributør for så slikt sett sitter vi i glasshus og er i svært dårlig posisjon til å klage på parallellimport :-)

Da beklager jeg det utsagnet og skylder på at jeg missforsto deler av innlegget ditt...

 

Skjønner forsåvidt også at dere (som eneste offiselle importør) ikke vil drive aftersale support på komplett sine salg.

 

Etter å ha lest ting grundigere (og med mer velvilje) tror jeg at saken kan summeres slik:

 

- Offisiell importør står ansvarlig for aftersale support av Lian Li produkter

- Microplex er offisiell importør

- Komplett paralellimporterer Lian Li-produkter uten å være "offisiell" importør

- Microplex har ikke lyst til å være ansvarlig for komplett sine kunder.

- Lian Li bekrefter på sine hjemmesider at Microplex IKKE er ansvarlig for komplett sine kunder...

 

I tillegg kan det nevnes at:

- Noen med med tilgang til komplett sine pc'er eller nettverk, har misbrukt microplex sine internett sider. (Dette betyr ikke at det må ha vært komplett sine ANSATTE som har gjort dette)

- Microplex sperret derfor denne ip'en

- komplett oppfattet ip-sperren som ren trakasering.

 

Har jeg nå oppfatttet dette riktig?

 

Synes forsåvidt det er voksent gjort av Komplett å trekke seg fra denne offentlige diskusjonen. Microplex må likevel få sjansen til å forsvare seg mot det som kan oppfattes som direkte angrep fra enkelte.

 

mvh L4r5

 

EDIT: Kommer nok fortsatt til å handle fra både komplett og microplex. Selv om de konkurerer på enkelte områder så har komplett mange varer microplex ikke har. Og motsatt...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Det man også må tenke på er at det finnes i dag en haug forbrukere som har kjøpt varen fordi de så på det som en trygg investering og en varen som taper seg lite i pris pga. sitt ekslusivitets image.

Hardware er ALLTID en lite økonomisk investering... Det må vel alle være enig i. Å kjøpe Lian Li for å kunne selge PC'en dyrere når du skal kjøpe deg ny on et år eller to er ikke spesielt smart tror jeg. INGEN kan spå prisnivået for et kabinett fremover.

Lenke til kommentar
Det saken dreier seg om er at Microplex ikke vil drive aftersale support på produkter som ikke er kjøpt via oss (direkte eller indirekte via andre forhandlere).  Vi har investert mye i å markedsføre Lian Li i Norge. Når andre kommer inn og parallellimporterer (dvs. høster av investeringene vi har gjort i markedsføringen) burde det være innlysende at Microplex ikke er interessert i å drive aftersale service for dem i tillegg.

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Dette er like selvfølgelig som det meste Komplett har skrevet. Dere vinkler saken fra hver deres side og derfor mener jeg at denne tråden ikke gagner noen av dere siden den sverter dere begge. Hadde jeg vært en av partene i en slik diskusjon hadde jeg foretrukket å få motparten med på en dialog utenfor det offentlige rom i stedet for å bedrive drittkasting "for åpen mikrofon".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...