Gå til innhold

Dine beste dråpebilder


Anbefalte innlegg

Pent, acidxl1, men du sliter litt med fokus/skarphet. Prøv med manuell fokus på et område og få dråpen akkurat dit. Tar nok noen forsøk, men det er verdt det.

 

Takk for det. Jeg bruker manuel fokus og stiller den inn mot det punkt som jeg markerer, men jeg tror ikke dråpene faller helt på samme plassen hver gang i tilegg til dette så tror jeg at jeg må få opp lukertiden ser flere plasser at man blir ambefalt ca 1/4000 men det går ikke med blitsen på kameraet pga. synkroniseringen det høysete jeg får til er 1/200. men har en plan om å bruke laser trigger på blitsen slik som nevnt ovenfor.

Venter bare på noen deler....

men må vell opp i noen tusen bilder av dette før jeg blir fornøyd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips jeg bruker: Når jeg tar bilder av dråper. Finn ut hvor dråpene drypper, så kan du sette en penn eller noe der dråpene drypper. Sett kamera på autofokus, la den finne pennen i fokus, bytt over til manual, så har du fokus. Større blender (lavere tall) gjør at du får mer flyt i bilde, men gjør det vanskligere å få et godt fokus. Minsker du blenderen (høyere tall) får du et bredere spekter innen fokus, men da blir det mindre flyt f.eks det er klare overganger i horisonten ;)

 

Lykke til ;)

Endret av ZepukkU
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det er faktisk ikke kullsyren :) Det er fordi jeg brukte en langpanne til underlag, og den har sånne hvite små prikker i seg.. Og så har jeg oppdaget etter mer lesing, at jeg brukte blitsen feil.. Jeg rettet den mot dråpen, mens den heller skulle vært mot en eller annen bakgrunn..

Nytt forsøk kommer sikkert plutselig :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ja, da jeg hadde olympus e-620 som tar 3-4 bilder i sekundet gikk det helt fint å ta dråpebilder så jeg ser ikke noe problem med at det ikke skal gå :thumbup: Det er mange andre ting som er viktigere når man ta dråpebilder :)

Her er et fra meg:

post-214619-1284048189,2746_thumb.jpg

Et litt annerledes dråpebilde :)

exif:

kamera: Canon eos 50D

Blender f/ 4

lukker: 250 sek

Brennevidde: 50mm

Lenke til kommentar

Prøvde å ta bilder av dråper igår med 550d, kom OK nærme med 18-55 linsa men bildene/dråpene ble så uklare. Hva slags iso, blender og lukker bør man bruke for å få fryse dråpene mest mulig?

 

Prøvde å ta bilder av dråper igår med 550d, kom OK nærme med 18-55 linsa men bildene/dråpene ble så uklare. Hva slags iso, blender og lukker bør man bruke for å få fryse dråpene mest mulig?

Lenke til kommentar

Prøvde å ta bilder av dråper igår med 550d, kom OK nærme med 18-55 linsa men bildene/dråpene ble så uklare. Hva slags iso, blender og lukker bør man bruke for å få fryse dråpene mest mulig?

 

Prøvde å ta bilder av dråper igår med 550d, kom OK nærme med 18-55 linsa men bildene/dråpene ble så uklare. Hva slags iso, blender og lukker bør man bruke for å få fryse dråpene mest mulig?

 

Bruker du blits ?,hvis så kan du sette lukkertiden på 1/125 sec eller bruke x-sync/syncspeed.

Uten blits burde du over 1/1000 sec.

Blender/iso er veldig avhengig lys-tilgangen du har på dråpene,men jo mindre iso du bruker jo bedre er det.

 

Når det gjelder fokuseringen må det gjøres manuelt,sett opp noe der dråpene kommer og fokuser på det.

 

Man behøver ikke og bruke serie-skuddtakt når man tar dråpebilder,det går like greit og "telle" dråpene og trykke utløseren når dråpen er forventet,det skal til noen bilder før teknikken sitter og da må man også forvente endel bomskudd.

 

Hvis man tar seg tid til og lese igjennom denne tråden finner man mange gode råd og innstilling-tips.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...