Gå til innhold

Dine beste dråpebilder


Anbefalte innlegg

Mange fascinerende dråpebilder i denne tråden.

 

Jeg har akkurat oppgradert fra "superzoom" til dSLR, og fikk lyst å prøve meg på dråpebilder i kveld. Det var ikke så lett som jeg trodde, og tok en stund før jeg fikk noen jeg var sånn passe fornøyd med.

 

Bildet er tatt med Canon EOS 500D og kit-linsa 18-55, Blitz er fra Sigma EF 530.

 

post-76835-1253476078_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et par tips:

 

1. Ta i RAW, da kan du justere hvitbalanse i ettertid

2. Helst ikke bruk over f/11 om det ikke er nødvendig (pga. differaksjon). Her kunne du nok brukt kjappere lukker.

 

Takk for tips! :-)

 

Jeg tar alltid bilder i RAW, så hvitbalansen kunne jeg ha endret på i ettertid, ja.

Skal huske det med blenderåpning neste gang! :-)

Siden jeg brukte ekstern blitz, tenkte jeg at lukketiden ikke hadde så mye å si..?

Vanskelig å skjønne seg på det der med synkronisering av lukketid og blitz, synes jeg... :-)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Her er to bidrag fra meg

To dråper som koliderer, den første treffer vannet og spretter opp igjen

og koliderer med en ny som er på vei ned.

 

Første bilde tatt i et mørkt rom med kamera i bulp innstilling. Dråpen passerer en laser som trigger en blits med x.ant millsec.forsinkelse

blitspower på 1/64.

blitslyset treffer farget papp som setter fargen på vannet.

Vannet i karet er farget svart

og dråpen er melk :-)

 

bilde nr to er samme framgangsmåte, men her er det bare litt konditorifarge på dråpen

post-49833-1264111004_thumb.jpg

post-49833-1264111664_thumb.jpg

Endret av b4073
Lenke til kommentar
Holder du bare utløseren inne til blitsen har flasha?

 

Hvilken laser har du?

 

Hva er egentlig trikset for å få de til å treffes? Bare ta masse bilder å være heldig på noen få eller har du en viss hastighet på vannet?

 

 

 

Holder utløser inne til blitsen har flashet ja.

 

Kom over en av forumets bruker som har utviklet en foto-computer (EKKO)

følg linken

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1168060&st=0

 

 

Må ha to dråper som er ganske tett på hverandre får og få kolisjon med en slik effekt

Har fast høyde fra dråpen starer til den treffer vannet slik at den alltid har samme hastighet når den passerer laseren og altid fast avstand fra laser til vannkar e.l.l

da er det bare og få to dråper til og falle ganske tett etter hverandre

de må være ca 20-40millisec etter hverandre i oppsettet mitt så vidt jeg husker

Endret av b4073
Lenke til kommentar
Her er mitt forsøkt! Var litt vanskelig å få fryst bevegelsen selv med blits hvet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få det til....

Men men ble ganske så fornøyd selv om jeg sikkert tokk 700 bilder og bare et av dem var bra

 

Slet lenge før jeg fikk dreisen på det jeg også, løsningen min er og stille inne fokus manuelt der jeg forventer at dråpe kolisjonen skjer.

jeg tar også bildene i et mørkt rom (uten lys) kan ha døra litt på gløtt så du ser noenlunde hva en driver med.

 

Blitsen er off camera og på minimums power, står den på max power så varer lyset for lenge og en får motion blur i motivet.

 

kan også legge til at dråpen passere en laser som trigger blitsen med noen millisekunder forsinkelse ved hjelp av en liten foto komputer som er nevn tidligere.

 

Finnes også andre mer kostbare hjelpemetoder til dette.

http://www.cognisys-inc.com

Lenke til kommentar

Har bestilt meg en slik en komer vell i posten om noen dager og så må jeg sette meg ned og lodde den sammen :thumbup:

Det jeg gjorde nå var og finne ut vor dråpen traff i skålen for så og sette opp en linial der fokuserte medg inn på den (lot objektivet st på manuel fokus) satte blitsen på manuel styrke og prøvde meg fra tror jeg havnet på 1\4 styrke... problemet mitt er at dybdeskarpheten ikke blir stor nokk og eller at jeg ikke får mer en 1\200 på lukkeren siden det er max sync.. får rett og slett ikke til å fryse dråpen godt nokk men men... skal prove meg litt mer frem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...