Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

Nei nei, skal du ha custom må du lage en slik:

 

guitarz7.jpg

 

Her er en tysker som har lagt masse custombasser, Lars Ratz fra Metalium med favorittbassen sin:

live_31_g.jpg

 

Han har også lagd en som er formet som en øks m/ metall på kroppen. Han lager dem helt fra bunnen av, altså velger tresort, former treet selv osv.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil helst ikke tenke på det nei. ;) Men siden jeg sparte opp til det og kjøpte etterhvert som jeg fikk råd så ble ikke smellen så tydelig.

 

Det blir ikke helt billig, siden jeg valgte såpass dyr kropp og hals:

 

Kroppen $ 639

Halsen $ 509

Pickuper og elektronikk $ 282

Hardware ca $ 125

Tilsammen blir det 1555 dollar, altså 9200 kroner. Plus noen hundre i frakt, og 25% moms på toppen så er vi oppe i nærmere 13000 kroner. Men da har jeg også en strøken bass med relativt gromme specs for omtrent hva en amerikansk Fender Deluxe koster i vanlig tre.

 

Heldigvis er dollaren billig for tiden, ellers hadde det blir værre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Dersom du er på et litt mer begrenset budsjett kan du gjøre det billigere. Du får en ferdig lakket basskropp for 270 dollar, en hals for omtrent det samme. (Gitt at du velger en fra Showcase, om du skal ha en custom laget en blir det fort dyrere.)

 

Gode pickuper med elektronikk kan du få for rundt 170 dollar tipper jeg, og du kan komme under 100 for hardwaren om du velger billigere stemmeskruer og stol. Da er du nede i 800 dollar eller 4700 kroner. Legg på frakt og moms så er du nede i godt under 7000.

 

Men du får jo en Mexico standard Fender for 5400, så det er kanskje ikke så interessant. Det er nok helst muligheten til å få et helt spesielt instrument med akkurat dine specs til en fornuftig pris som gjør Warmoth til et spennende alternativ. De fyller på en måte gapet mellom standardbasser og custom shop, for de som vil ha noe mer eller anderledes enn standardutgavene, men ikke helt har custom shop budsjetter å gjøre det for. Å få laget en bass som den jeg fikk deler til her vil garantert koste det dobbelte om du skal få den håndlaget.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Med de dollarkursene som er nå kan det absolutt være verdt å vurdere en del av custom- eller hi-end alternativene. Særlig om man kjenner noen som kan plukke opp instrumentet og sende det. Har akkurat fått tilbud på en Cremona fra New York Bass Works. Det er basismodellen til den Richard Bona bruker. Bassisten i Blood, Sweat and Tears spiller på en Jazz-bass fra samme sted. Testet den så vidt da de var i Oslo for et par uker siden. Helt konge, og med fornuftig dollarkurs havner du et sted mellom 14 og 20 høvdinger.

Lenke til kommentar

Ja med dagens dollarkurs er det nesten "løp og kjøp". Bare så synd at jeg har opptil halvparten av mine inntekter i dollar... :(

 

Merk at lave kurser ikke betyr store prisforskjeller over tid. Det er mens kursene synker at man kan gjøre gode handler. Etterhvert tilpasser prisene seg kursene. For 7 år siden sto dollaren i 9,20 eller noe sånt. Men da kostet det også nesten 20 000 for en Fender bass du idag får for 14 000 her hjemme. Så det som blir billigere å kjøpe fra USA blir billigere å kjøpe her hjemme også etterhvert.

 

Edit: Men så lenge kursfallet ikke fører til prisstigning i USA, kan custom-jobber være gunstig.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jepp. Men er vel redd jeg må kvitte meg med et par av de 5 andre bassene jeg har stående før jeg kjøper noe nytt nå. Spørsmålet er hvilken... :)

9299872[/snapback]

Den/de du spiller minst på? Det var taktikken jeg brukte på gitarsiden. Jeg kjøpte en masse telecastere på eBay, og spilte på dem en stund. Så solgte jeg de som ikke ble spilt noe særlig. Forskjellen i prisnivå gjorde at jeg i snitt fikk igjen pengene mine på det.

 

Det betydde at der forsvant et par gromme gitarer, blant annet en masterbygget silver sparkle fra Fenders Custom shop. Skulle jeg beholdt de "beste"/fineste gitarene hadde samlingen min sett anderledes ut. Men jeg valgte å fokusere på om de faktisk ble spilt.

 

Får vel vurdere å om jeg skal selge Aerodyne-bassen når den nye er klar. Grom bass, men jeg spiller ikke nok bass til å ha to. Eller kanskje jeg skal sette en fretless hals på Aerodynen, siden det ikke ble det på den nye...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nja, det er litt andre ting som spiller inn også. Har en fretless jazz og en precision som blir lite brukt men i noen sammenhenger er det et must å ha akkurat disse. Den eneste det ser litt stygt ut for er en Status 5 str. fretless. Nydelig horn, lettspilt og feit fin fretless klang. Men den har støvet ned etter at jeg fikk Ibanez Gary Willis signatur-modell. Du får si fra om du er interessert. ;)

Lenke til kommentar

Hay ... Jeg hadde tenkt til å kjøpe meg en ny bass-forsterker (Den gamle var rævva) Er "relativt" nybegynner og trenger amp'en til øving på på rommet mitt.. og sammen med noen kamerater.. (planlegger band, btw..) Tenker på noe rund 2000-3000kr... kan strekke meg. Noe forslag?

 

På forhånd takk : )

Lenke til kommentar

Jeg har en Roland Cube 30 Bass til hjemmstudiobruk og er kjempefornøyd. God lyd og fete simuleringer og effekter. Edit: Ulempen er selvsagt at 30 watt ikke strekker så langt om du skal spille med den ute, men watt koster. I din prisklasse blir det fort en avveining mellom effekt og kvalitet. Inntil du faktisk trenger en kraftigere forsterker ville jeg satset på lydkvalitet, ellers får du akkurat samme problemet som med den gamle.

 

Cube 30 får du for rundt 2600 i butikken, og jeg tror ikke du får noen bedre forsterker i den prisklassen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Warmoth-halsen kom idag. Det er noe av det vakreste jeg har sett. Bildene yter den ikke full rettferdighet. Antagelig er det for mye bling for mange av dere, med perlemors binding og inlays, men jeg synes den er perfekt. Jeg skal se om jeg klarer å ta noen nærbilder av den.

 

Skal poste bilder av hele bassen også når den er ferdig montert.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...