Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

vet noen om en enkel men kul0 basssolo som jeg kan spille?

3690470[/snapback]

Sier ikke mer enn

! John Myung is the man, so is the rest of DT!

 

Jeg beklager hvis denne soloen ikke stemmer med dine tanker om enkel... :p

8924416[/snapback]

 

Det kan jo hende at han klarer den nå hvertfall. Er jo over 2 år siden han etterlyste en solo :p

Endret av Jorsalfar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant fram 'Blues Brothers' cden forleden for første gang siden jeg begynte å spille bass, satt klar med bassen for å følge Donald "Duck" Donn, men ramlet rimelig ettertrykkelig av på første sporet "She caught the katy" Bassingen der er jo bare helt rå! Mye stilig på de andre og, men Sctk står i en klasse for seg :)

 

M.

Lenke til kommentar

ahoi!

Jeg har cirka 10 000 kroner til overs og har tenkt på å kjøpe en ny bass og forsterker. Begynner å bli litt vidrekommenog føler får å bytte ut den gamla gitaren. Spiller i band og merker at den 20 watts forsterkeren ikke strekker til helt :D Noen som har noen forlsag på hvilken bass og forsterker som jeg kan få til rundt 10000?

Lenke til kommentar

Til den prisen tror jeg jeg personlig ville gått for en Ibanez SR-50_. Koster fra ca 5300 for fire strenger til 6200 for seks strenger, så det er igrunnen bare å velge antall. Har selv en SR-506 som jeg er veldig veldig fornøyd med. Funker til det meste. Prisene hentet herfra.

 

På forsterkerfronten er jeg ikke noen ekspert akkurat, men jeg er personlig glad i Hartke, og B900 ser kurant ut og har en såpass hyggelig pris som 3600.

Lenke til kommentar

Tja....en Ibanez EDB 400 eller 405 (alt etter om du vil ha 4 eller 5 strenger) til ca 4000 kr.

 

Og kanskje en Ashdown MAG-C115-300. En 307w combo med en 15" høyttaler. Egentlig en topp som er bygd sammen med et kabinett. Toppen får du kjøpt "løs" også, til ca 3000 kr. Et 15" kabinett koster 2300.

 

Har selv en slik Ibanez EDB 405, og kjøpte meg nettopp et Ashdown 15" kabinett (har topp fra før), og lyden i kabinettet er det ingen ting å utsette på.

 

Både gitar og forsterker er veldig allsidig, med tanke på musikkstil.

 

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Forskjellen er vel treverket, elektronikken (pickups og eq). SR har mahogny-treverk, mens EDB har basswood (hva nå enn det måtte være). Ikke helt sikker, men jeg trur basswood er noe lettere enn mahogny (virka ihvertfall slik da jeg prøvde begge).

 

Ellers så har SR Bartolini pickups og EQ, mens EDB har noe som kalles DXH (som jeg ikke har så mye kjennskap til). Bartolini regnes for å være bra.

 

Begge kommer kun i én farge, SR 50x leveres i mahogny-brun, mens EDB 40x kommer bare transparnt svart. Synes min er mer svart enn transparent.

 

Fine gitarer begge 2, men SR505 var endel dyrere da jeg kjøpte bass, så jeg valgte den billigste. Prøv begge, å se hvem som er best å spille på, og hvem så låter best, så velger du utifra det..

 

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Dæven, en to år gammel bump. Det er vel nesten rekord her.

 

På DVD'n som følger med siste Dream Theater-plata (Systematic Chaos) er det 1,5 times "dokumentar" fra plateinnspillingen, for det meste gjort av Mike Portnoy. De går gjennom hver eneste låt på skiva. På en sinnssvak kjapp bassdel ruller Myung rundt på gulvet når han endelig klarer den perfekt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Dæven, en to år gammel bump. Det er vel nesten rekord her.

 

På DVD'n som følger med siste Dream Theater-plata (Systematic Chaos) er det 1,5 times "dokumentar" fra plateinnspillingen, for det meste gjort av Mike Portnoy. De går gjennom hver eneste låt på skiva. På en sinnssvak kjapp bassdel ruller Myung rundt på gulvet når han endelig klarer den perfekt.

8960160[/snapback]

Vet... Det er noe av det feteste på DVDen. Myung som til vanlig er veldig tilbakeholden, klarer der å gjøre et sånt stunt, sykt! :cool: Myung er den beste forresten!

Lenke til kommentar
SR har mahogny-treverk, mens EDB har basswood (hva nå enn det måtte være). Ikke helt sikker, men jeg trur basswood er noe lettere enn mahogny (virka ihvertfall slik da jeg prøvde begge).

8960158[/snapback]

 

Warmoths beskrivelser av treslagene:

 

Mahogany (Khaya ivorensis):

We use African Mahogany in our body production. It is a medium to heavy weight wood with a Strat® body averaging 5 lbs. or more. Mahogany is a fine grained wood with great musical properties. The tone is warm and full with good sustain. The favorite tone wood of the Gibson® brand name; associated with some of the most famous rock music of our time. The grain is easy to fill. Looks good with clear or transparent red finish.

 

Basswood (Tilia americana):

This is a lighter weight wood normally producing Strat® bodies under 4 lbs. The color is white, but often has nasty green mineral streaks in it. This is a closed-grain wood, but it can absorb a lot of finish. This is not a good wood for clear finishes since there is little figure. It is quite soft, and does not take abuse well. Sound-wise, Basswood has a nice, growley, warm tone with good mids. A favorite tone wood for shredders in the 80s since its defined sound cuts through a mix well.

 

 

Kort og greit kan man vel si at mahogny er en god del tyngre, og visstnok har en litt varmere tone, men det kan virke som de låter rimelig likt.

 

Det jeg lurer litt på er hva slags treverk halsen på EDB er laget av. Står ikke noe om det på Ibanez sine sider.

 

Kan ihvertfall trygt si at pickupene og elektronikken generelt på SR er meget bra. Svært gode variasjonsmuligheter.

Endret av kakk
Lenke til kommentar
Det jeg lurer litt på er hva slags treverk halsen på EDB er laget av. Står ikke noe om det på Ibanez sine sider.

 

Kan ihvertfall trygt si at pickupene og elektronikken generelt på SR er meget bra. Svært gode variasjonsmuligheter.

8964483[/snapback]

 

Ifølge denne Ibanez-siden, så er det tydeligvis samme treverk i halsen som SR-serien (wenge/bubinga - som jeg ikke kjenner noen norske navn for).

 

PU'ene som brukes i EDB-bassene er passive, hvis det betyr noe for noen....jeg synes det er en fordel med passive pu'er, mens andre like aktive bedre...

 

Nå ser det ut til at det kommer noe flere EDB-modeller, ihvertfall i USA. Så får vi etterhvert se om de blir å få tak i her i landet.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Det der er jo EDB555 da. Om man ser på 400 eller 405 står det bare det mystiske og diffuse "EDB4 neck" noe som antyder at det er en egen hals for de to, uten at de sier noe mer.

8967183[/snapback]

 

På EDB 405 er det også EDB5-hals...så EDB4 og 5 angir sannsynligvis bare bredden, siden alle 4-strengerne har EDB4, men 5-strengerne har EDB5...

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

OK, må poste her som ledd i mitt prosjekt med å rekonstruere mitt tidligere liv som kul bassist :p

 

Gammel mann her; kjøpte en brukt Cimar(?) Jazz Bass-kopi i 1986/87 av en uhyre tvilsom alkistype nedpå Nøstet her i Bergen, og lærte meg å spille. Høsten '88 hadde jeg blitt så selvsikker at jeg kjøpte meg en fletta ny USA-Fender Precision Bass (Sunburst/maple og hvite mic'er (sjelden sak)) for studielånet. Kjøpte denne bassen fordi det var den eneste USA-Fenderen de hadde hos Hagström Musikk, ville egentlig ha en helsvart en - make til Simon Gallup i The Cure :blush:

 

Hadde Fenderen i over ti år; solgte den cirka 1999 pga. særdeles akutt pengemangel. Regner med at noen har glede av den idag :) Var ihvertfall en god investering, jeg fikk mer for den brukt enn jeg kjøpte den for ny.

 

Nå har jeg en enkel, nyere Ibanez-bass, og syns den er bra nok. Den er ihvertfall helsvart :p

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...