Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

Det finner du ut ettersom du har prøvd et par basser.

Jeg vil ikke si at det er ét bestemt merke som egner seg bedre til noe, det blir hva du gjør det til. Selvfølgelig gir jo bassene forskjellige lyder, så det å kjøpe bass er egentlig noe man selv må prøve seg fram til, og ikke bare gjøre som alle andre sier. Da blir du fort sittendes med en bass du ikke er fornøyd med.

 

Over på en annen sak:

På Warwick bassen min sitter det to stykk MEC pickuper, lignende den her

post-213246-0-25214200-1304546132_thumb.gif

(Samma type design, ikke selveste model)

Og jeg syns det smeller noe så inni helvete med de magnetene.

Ville jeg blitt kvitt dette hvis jeg byttet til..la oss si Bartolini pickuper? For jeg regner med at det er de fine magnetene som er godt synelige, som er syndebukken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er actionen på bassen din? Er strengene veldig lave? Hva slags teknikker bruker du for å spille? Fretbuzz og plekterspill kan være årsaken til slike ulyder. Hvordan ser EQ instillingene dine ut? Mye diskant/mellomfrekvenser?

 

Eier en Music Man Bongo, som tar i bruk de aller nyeste Neodym-pickupene til EBMM. Skallet er prikk likt de du har fra før. Usikker hvordan de høres ut i andre bassgitarer, ettersom jeg ser din ikke har de samme mulighetene innenfor EQ og tonecontrol. Bassen går baseres på en 18v aktiv preamp, derfor kan jeg inbille meg at det blir en del forskjeller.

 

Uansett, FØR du kjøper nye pickuper bør du sjekke om det er andre tekniske instillinger ved instrumentet som forårsaker ulydene. Som jeg sa, mine pickups er helt lik dine, og når Music Man velger å bruke slike mikker i en av toppmodellene sine trur jeg neppe den konfigurasjonen har problemer. Min bass har ingen ulyder, smelling eller "mud" på de laveste strengene.

Lenke til kommentar

Spiller eksklusivt med fingrene. Klarer ikke å spille med plekter :D..

Gjorde enda et tappert forsøk på å stille og skru på både EQ og bass i "et par" minutter, og det ble mye bedre!

 

Men ettersom det virker som at du har litt peiling så lurer jeg på en ting:

Jeg er foreløpig fortsatt ganske grønn på 5 strengere og lurer på en ting. Med det kabinettet jeg har (4x10") så virker det som om den ikke helt klarer å bære de mørkeste tonene fra tykkeste/mørkeste streng fult ut. Fikk høre en gang at det lønner seg med et kabinett med feks. 2x15". Stemmer dette, eller bare det bare tull?

Blir det eventuelt et bedre resultat av et 4x10" sammen med et 2x15"?

Lenke til kommentar

Har du prøvd bassen på en annen amp?

 

2x15" fungerer veldig bra til å flytte på kontinentalplater med, men musikk, not so much. Det holder med en 15" om du først vurderer størrelsen.

 

Er du sikker på at kabinettet er problemet? Om så, kan det hende at du har stilt bassfrekvensene for høyt og holder på å kjøre elementene i senk. Prøv å skru ned bassen og opp med low-mids.

 

Uansett, 5-strenger på 4x10 er ikke et problem. Jeg har aldri brukt noe annet. :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt bassen litt ned, men husker ikke hvor low-mid og high-mid står, men det kan jo fort hende det er noe annet jeg må skru på. Er en ganske så ny topp/kabinett for meg, så har jo ikke funnet den HELT ultimate lyden enda, men jeg nærmer meg.

 

Takk for all hjelp og tips! :D

Lenke til kommentar

@kjtiil:

 

Angående "smell" fra pickupene: Finn ut hva det er som gjør at det smeller. Er det strengen som treffer pickupen når du slår an? I så fall er det teknikken din som er synderen. Spill mye mykere. Hvis det ikke er det må det være noe feil med elektronikken som du bør få sjekket hos en som vet hva h*n driver med.

 

Angående kabinett:

 

Du vil aldri i verden spille et sted hvor du har bruk for 4x10 /og/ 2x15. /Kanskje/ 2x10 + 1x15 men også det er svært tvilsomt. En 10" vil ikke gjengi dybden fra en 5-strenger på samme måte som en 15", naturlig nok. Skal du vurdere noe annet bør det være 1x15 eller muligens 2x12 (og da lar du 4x10 stå igjen hjemme).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Som de fleste her så er jeg også bassist.

 

Spilt bass i 3-4 år nå. Har en Yamaha Rbx170. Første bassen jeg fikk, og den er super å spille på. :new_woot:

 

Noen som har forslag til sanger som ikke er alt for lette å spille? Har sett litt på nettet, prøvd å spille sangen og spiller hele dritten nesten perfekt etter ca. 10 minutter. :p

Lenke til kommentar

Har du prøvd bassen på en annen amp?

 

2x15" fungerer veldig bra til å flytte på kontinentalplater med, men musikk, not so much. Det holder med en 15" om du først vurderer størrelsen.

 

 

2x15" funker veldig bra til musikk og. Strålende fornøyd med mitt snart 40 år gamle 2x15" kabinett pluss topp. :)

 

Helt sikkert ikke alle som er enig med meg, menmen... :p

Lenke til kommentar

2x15" funker veldig bra til musikk og. Strålende fornøyd med mitt snart 40 år gamle 2x15" kabinett pluss topp. :)

 

Helt sikkert ikke alle som er enig med meg, menmen... :p

 

Hm... Sier du det, altså? Jeg for min del holder meg til kun ett 4x10 kabinett. Regner med 2x15" fungerer veldig bra til komping og holde bunnen nede?

Lenke til kommentar

Joda, Stemmer det. Spiller ikke noe sologreier. Men nå skal det sies at jeg er på tur å pensjonere den litt. Holder på å gå til anskaffelse av en større rørtopp og 4x10 kasse.

 

Men den gamle kassa med de to JBL D140f elementene og den gamle rørtoppen har faktisk ganske mye punch i lyden. Ikke så grøtete som man skulle tro. Selv om moderne utstyr helt sikkert er mye bedre... :)

Lenke til kommentar

Akkurat. Jeg på den andre siden spiller en del i trioer og er derfor ganske avhengig av litt høyere frekvenser og mer cut. I tillegg har jeg er ganske fullt pedalbrett og 15-tommere er tone suicide for min del.

 

Min custom Marshall JCM 800 kommer forressten om et par dager, gleder meg til å høre vrengen på beistet. Endelig en amp med god og balansert drive-lyd. :)

Lenke til kommentar

Skjønner. Fender Bassman 135 med 2x15" Fenderkasse - alt fra midten av 70- tallet jeg har. Liker den egentlig ganske godt og lyden passer bra til den musikken vi spiller i de tre gruppene jeg spiller med nå. Men har sett nå etter hvert at det kanskje er litt lite headroom med såpass lite watt i forhold til en gitarist som gjerne vil ha den hissige rørampen sin til å vrenge... :p I tillegg til at toppen er gammel og sliten etter et hardt liv på veien. Så jeg har slått på stortromma og gått til anskaffelse av en Ampeg SVT VR med 4x10" HLF kabinett. Har ikke fått toppen ennå, men den dukker nok opp om noen dager. :)

Lenke til kommentar

Heeeey! :D

Jeg er en bass-dude på 14 år :) Har en Squier J-bass og en Cort Josh Paul Signature (MIN STØRSTE SKATT :dribble: ) Nå er jeg ganske keen på å kjøpe meg en akustisk bass! Problemet er at jeg har svært lite peiling på dem, og har svært lite cash for øyeblikket :thumbdown: . Derfor lurte jeg på om dere hadde peil på noen billige akustiske basser?

 

Jeg er mest keen på de som ikke trenger amper, og da kommer ordet preamp inn... sa meg mye... xD :blush:

Er det på måte en innebygd amp, slik at lyden blir kraftigere uten at man kobler den opp mot en amp på sia`? :p

 

Jeg har titta på de 2 billigste jeg har funnet hittil (Fremdeles for dyre :thumbdown: , men anyway)

-Classic Cantabile Acoustic Bass som er funnet her Min lenke

-Richwood RB-60 , som jeg har funnet på flere sider, bla Min lenke¨

 

Har dere tips på noen akustiske basser`? :D

Mvh meg xD

Lenke til kommentar

Kan ikke hjelpe deg med å velge instrument, men en preamp er ikke en innebygd amp som forsterker lyden uten en amp. :p En preamp har som oppgave å "forberede" lydsignalene på å bli forsterket i en forsterker. ;) Så den er bra å ha om du noen gang skal bruke bassen med en forsterker eller liknende.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til opptak av bass eller kanskje en full guide som funker bra? Er snakk om metal og opptak til fullt band.

 

Alternativene blir å kjøre bassen rett i lydkortet eller mikke opp forsterkeren min (Bugera BVP5500+Ashdown MAG-410T). Har ikke ABY-switch så jeg kan gjøre begge deler, og for tida har jeg ikke råd til å kjøpe noen ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...