Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei dere bassfolk! Jeg lurer på noe. Her forrige uke så spilte jeg med bandet, har akkuratt kjøpt meg en rickenbacker 4003, og har en hartke-rigg. Dette spilte veldig bra, selvom jeg syns rickenbackeren er litt følsom. Noen andre som har opplevd dette? Det er jo ikke noe galt, men er gøy å kunne ta i litt innimellom da.

 

Jeg har også hatt litt problemer med skurring i 15" på riggen, da spesielt på noen toner litt oppover på halsen. Noen som vet hvordan man fikser dette, eller hva det kan være?

:hmm:

Skru ned volumet om du vil spille hardere. Har en aktiv Music Man som er svært følsom, så det gjelder å være enten dynamisk, eller som jeg sier; skru ned volumet. Du kan også flytte fingrene ved enden av halsen for å flytte anslagspunktet bort fra pickupene og gjøre anslagene kortere, tettere samt mer boomy, eller nærmere bridgen for å mindre vibrasjon i strengene og mer high-end.

 

Rick'er er vanskelige ting og krever mye innsats for en ordentlig tone. Det er mye cut og mellomtoner, og det kan være tøft om du er Chris Squire eller Geddy Lee, men for oss dødelige er nok greit å ta en del forhåndsregler. Tenk veldig over hvor du legger anslagene om du bruker plekter. Plekter spill nært bridgen er gull på en gammel fender, men gir en helt annen lyd på en Rick. Bruk god tid på det beistet du har kjøpt deg og lær deg å kjenne det ut og inn. Tren på å være dynamisk i spillestilen og ikke vær redd for å skru NED volum. Jeg spiller høyt selv, da jeg spiller i en bass-sentrert trio, men til og med jeg må ha respekt for lydbalansen til gruppa.

Lenke til kommentar

Ønsker ikke å kverulere, men jeg lurer bare på om du kan spesifisere litt bedre hva du mente manglet. Har som sagt en JCM800 Marshall og bruker et forholdsvis stort brett, så å fylle tomrom skal ikke bli noe tomrom. Med mindre det er noe helt spesifikt? :p

 

Du jobber hovedsaklig som metallbassist, eller?

Lenke til kommentar

Vanskelig å forklare, men skal prøve. Som sagt mye trøkk, men det var på en måte ikke nok bass for meg bak lyden til å gjøre lydbildet komplett/kompansere for dette. Fikk ikke helt til den varme og litt runde lyden, med nok treble og dvs. til at den ikke høres tilbakeholden ut, som jeg personlig er glad i. Er en stund siden jeg prøvde den, så om du er i tvil vil jeg nok anbefale deg å prøve han selv. Men for meg blei det feil.

 

Fy så flink jeg er med ord..

 

Ja jo ja, men er langtifra låst til kun det. Det blir for ensformig for meg å kunn "jobbe" som metallbassist.

Endret av kjtiil
Lenke til kommentar

Jeg er bassistnybegynner. Har band/øvingslokale og utstyret der er greit, men tingen nå er å kunne øve hjemme uten å hale tunge kabinetter og sånt med meg hver gang.

 

Har ingen bassforsterker eller noe kabinett hjemme, men et ellers greit hjemmestudio med mikser og monitorer (KRK RP6G2). Får plugget bassen i mikseren og sånn sett lyden ut i rommet, men det låter temmelig pinglete, og jeg må skru litt høyt for å høre godt hva jeg spiller. Naboene skuler. Ser for meg at litt mer skikkelig "amp-lyd" ville løse det, altså låte litt tøft uten å måtte dra opp volumet så mye.

 

Så hvis kriteriene er at jeg gjerne vil ha / komme nær den karakteristiske "punchy" lyden, men uten å måtte rigge noe stort eller dyrt hjemme (og kanskje tilogmed få lyden i hodetelefoner) - er det noen greie løsninger? Noen som har gode erfaringer med simulatorer som SansAmp eller andre pedaler, eller noe annet jeg ikke hadde tenkt på? :)

Lenke til kommentar

Da var det offisielt. Fikk solgt bass-ampen min og har kjøpt ny :)

Gikk fra Bugera+Ashdown-kab til en mindre Gallien Krueger-rigg med bedre lyd..

 

Hvilken stagetuner anbefaler dere? Har bestilt en Korg Pitch black

 

EDIT: Skal forresten på FHS neste år. Gleder meg.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Da var det offisielt. Fikk solgt bass-ampen min og har kjøpt ny :)

Gikk fra Bugera+Ashdown-kab til en mindre Gallien Krueger-rigg med bedre lyd..

 

Hvilken stagetuner anbefaler dere? Har bestilt en Korg Pitch black

 

EDIT: Skal forresten på FHS neste år. Gleder meg.

Hvilken FHS? Ser etter en selv, gjerne med personlig lærer. Søker trøndertun, men er veldig usikker på om jeg klarer å matche nivået, og Sund og Tonheim er out of the question. Noen som vet av en FHS med personlig instrumentallærer?

Lenke til kommentar

Korg Pitch Black er god den, eier den selv. Ganske massiv, så han tåler å dette i gulvet et par ganger. Av personlig erfaring så syns jeg det går ganske fort og presist å få stemt bassen også. Og et stort + er at et ikke er så utrolig mye dilldall på den, som det fort blir på andre tunere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det ble en Pitchblack på meg. Vurderer å utvide effekt-"brettet" mer. Har nå en PB og en ProCo Turbo-RAT. Vurderer å utvide med en EHX Bass Big Muff (distortion) og en EHX Nano Bassballs (envelope-filter). Etter hvert en god compressor og kanskje en delay.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er ikke mye liv å spore her.

Kan oppdatere om min situasjon:

Spiller i coverband for tida. Har en setlist på 25 sanger +-. Spiller på fester for studentskipnaden i området (Grimstad). Har spilt opp til fest et par ganger, og stemnina blir bedre for hver gang. Sist gang endte det vel opp med en 150 mennesker som danset og sang med. Er jo typisk allsang og festsang. Alt fra Skrillex, Avicii og Bomfunk MCs til Foo Fighters, Queens of the stoneage, Green Day og Bify Clyro til Kaptein Sabeltann, Bare Egil og Big Bang... Veldig gøy å spille i sånn band også. Skal forøvrig spille min siste konsert med bandet i morra. Dessverre skal vi på scenen halv sju :p Før festen starter altså. Men men, vi skal drikke og ha det moro med musikken for det.

 

Forøvrig spiller jeg nå på en Fender P-bass MIJ fra 1993 gjennom en Gallien Krueger-rigg (MB500 + 212MBE-kab). Vurderer å kjøpe en Warwick også.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...