Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drop D er vel strent tatt en stemming man ikke får gjort/trenger å gjøre hvis man ikke har E-streng øverst?

Hvorfor ikke bare kjøre standard-tuning på 5-strenger'n og spelle, som Knewt sier, etter 3 bånd på B-strengen?

Ta Gunman av Them Crooked Vultures feks.

 

G|----------------------------------|

D|----------------------------------|

A|---------5/7----3h5p3h5------|

D|---3-0--------------------3-0---|

H|----------------------------------|

 

istedet for

 

G|----------------------------------|

D|----------------------------------|

A|---------5/7----3h5p3h5------|

E|---1-------------------------1---|

H|-----3------------------------3--|

 

Et godt eksempel. Klart nr. 2 lar seg gjøre, men nr. 1 er mye enklere, og denne låta tilgir ikke utight spilling. Selv har jeg både en 4 og en 5 strenger så det er ikke noe problem.

Endret av Frohman
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Driver å forhandler meg fram til en 4 strengs og en 5 strengs Warwick Rockbass Corvette $$ :D

Går rimelig treigt fordi jeg er så utrolig opptatt på jobb. Men holder dere jo oppdatert, om det er interesse av det.

 

Kan forresten anbefale Gallien-Krueger på det sterkest, fy søren for en fantastisk god og varm lyd! Og for et trøkk! Jeg overdøver faktisk trommene på bandrommet vårt, og da har jeg ikker på full guffe engang. Og det ut av et 4 x 10"!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ernie Ball, slinky. Iallefall det de selv anbefaler for den typen bruk ;)

Bruker ikke så mye slap selv, men vil tro at 105 settet vil basse best, noe tykkere så blir det vel litt vanskeligere å få til en skikkelig slap.

 

Men les litt på Ernie Ball sin hjemme side, der får du masse fin informasjon og mange gode tips ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hallo!

 

Jeg har fra før en bass, Morgan legend series ette-eller-annet, men ettersom at jeg starta på ei musikklinje, óg at jeg skal skifte til bass (fra gitar), så synes jeg selv at det hadde vært litt kjekt med en ny bass.

Jeg har ikke så mye peiling om hvilke bass typer som er så veldig allsidige til f.eks. skole arrangement/ låter, men jeg har 2 favoritter : Fender Jazz Bass og/eller en MusicMan bass.

 

Om noen her har noen særlige meninger om hva jeg burde kjøpe (budsjett på ca. 6000-8000, spørs litt på hva det blir, men ikke noe særlig mer enn det egentlig) av disse bass gitarene, siden det er de jeg har fått mest positiv tilbakemelding på. Jeg vet også at det spørs jo litt på hva jeg spiller, men jeg bare lurer på hva de bassene er best til. Nå skal jeg fortsette å øve med den Morgan bassen min, men til høsten/vintern vurderer jeg å skaffe en ny bass.

Noen meninger/kommentarer?

Endret av DirectImport
Lenke til kommentar

Det beste tipset noen kan gi deg nå er at du må gå på en butikk og prøve begge. :) Det er såpass stor forskjell at det ikke er godt å vite hva du vil foretrekke. Så det er det ultimate tips: prøv begge. ;)

 

God lyd (ikke lik lyd, nødvendigvis) vil du få fra både en jazzbass og en MM.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Det beste tipset noen kan gi deg nå er at du må gå på en butikk og prøve begge. :) Det er såpass stor forskjell at det ikke er godt å vite hva du vil foretrekke. Så det er det ultimate tips: prøv begge. ;)

 

God lyd (ikke lik lyd, nødvendigvis) vil du få fra både en jazzbass og en MM.

 

Ja, jeg har så absolutt tenkt til å prøve begge. Men det jeg egentlig lurte på, var hvilke slags sjangre disse bassgitarene funker best til? Det jeg har mest lyst på, er å spille funk/soul, gjerne litt rock óg, men helst funk og soul. Hvilken bass egner seg best til akkurat dette?

Lenke til kommentar

Vel, jazz-bass er jo en av de første bassene som ble laget. Den har blitt brukt til ALT som finnes. Soul, funk, rock, pop, death-metal, groove osv osv. MusicMan er også en gammel traver som bare har blitt bedre og bedre og kan brukes til alt. Akkurat til funk og soul vet jeg ikke hvilken jeg ville valgt. Tror du kan få de fleste lydene du vil ut av begge. :)

 

MusicMan-basser er vel ofte litt dyrere, hvis du skal ned i 8000 er det vel en brukt Stingray som er aktuelt. Jeg har kikka på Stingray selv, syns det virker som en veldig bra bass. Jazz-basser kan du få nye ned i 4000-4500, Mexico-utgaven. Amerikanske koster litt mer, men har vel litt bedre byggekvalitet og lyd. Har kikka på denne også, også en veldig bra bass.

 

Vet ikke om dette hjelper noe, men jeg skriver i alle fall ned litt av mine tanker om de to bassene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...