Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

..men hater lyden av fingre som sklir langs strengene, og vil derfor ha god lyd på det jeg skaffer meg.

8381352[/snapback]

 

den lyden er det nok du som lager ;) øv på å løfte fingrene litt når du spiller istedenfor å bare la de gli over strengene

8383238[/snapback]

 

Kan også være at strengehøyden er feil innstilt. Prøv å still de litt ned, men ikke så mye at strengene skraper borti bånda. Det er sånne små Umbraco-skruer (2 på hver streng) nede på strengestolen.

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg har knapt spilt fretless bass i mitt liv, og aner ikke om jeg kommer til å fikse det.

8312829[/snapback]

 

Jeg har en datter som begynte å spille cello sist høst, i følge læreren hennes, kan alle som kan synge rent klare å spille strykeinstrument (og dermed også fretless bass..) Vet nå ikke helt om jeg kjøper det, men jeg tror nok det kommer en fretless bass inn i huset her også i løpet av sommeren. (men så har jeg en å gi den til om ikke jeg fikser det) :)

8315148[/snapback]

 

En anbefaling: Kjøp en veldig billig brukt bass og bygg den om selv. Det viktigste er at halsen er rett og god, resten spiller ingen rolle i denne sammenheng. En Jazz- eller Precision-kopi er veldig kurant og alle deler er alltid tilgjengelig.

 

Du lærer mye om å skru og stille inn bassen, du finner fort ut om det er noe for deg og du kan være heldig å få et horn som funker bra til en billig penge. Jeg gjorde det med en Jazzbass-kopi jeg fikk for 10 år siden og har ikke sett meg tilbake siden.

 

Nå har jeg en 5-str. Ibanez GWB-1 fretless (Gary Willis signaturmodell), en 5-str. Status fretless og en -78 Precision fretless. I tillegg har jeg en Ibanez SR-05 båndbass til nød hvis noen absolutt vil ha båndbass. Den gamle Jazz-kopien er stemt om til A-D-G-C og er fortsatt i bruk.

 

Balansen var ikke noe problem når jeg satt og spilte. Men når jeg prøvde den når jeg sto oppe skjønte jeg bedre hva det var snakk om. Må anstrenge meg litt for å holde den riktig, ellers detter halsen nedover. Velger å tro at det er noe man blir vant med etterhvert.

Sitter forsåvidt også mest og spiller uansett. Har en ryggskade som gir meg veldig dårlig balanse og styrke i bena, så det blir vel i såfall kun til eventuelle konserter at jeg står oppe og spiller over lengre tid.

8355287[/snapback]

 

Så en bassvideo med Billy Sheehan for en stund siden, der han prater om dette med å stå/sitte kontra posisjon på instrumentet i forhold til kroppen. Poenget hans var at når du sitter å øver, så blir teknikkene helt feil i forhold til når du står å spiller, og gitaren har en helt annen posisjon ifht kroppen. Det var også grunnen til at han har bassen posisjonert veldig hyt oppe når han står å spiller.

 

Et annet poeng er jo at hvis du skal spille en konsert, som man gjerne gjør stående, så blir det fort ganske tungt, hvis man kune har "trent" på sittende spilling. Mange gode live-musikere anbefaler å øve så likt som mulig en konsertsituasjon.

8371825[/snapback]

 

Det er ikke noe galt i å sitte, poenget er å øve på samme måte som du skal spille. Øver du sittende så spill sittende. Anthony Jackson er vel et av de beste eksemplene på fantastisk bassist som spiller sittende. Hans poeng er at han da får en sittestilling som passer for hans teknikk og som gjør det mulig å spille som på en gitar ("They call it bass-GUITAR for a reason"). Derfor har han også vært en av de fremste utviklerne av 6-strengs basser:

 

http://www.youtube.com/watch?v=e_366F9pBYU

 

..men hater lyden av fingre som sklir langs strengene, og vil derfor ha god lyd på det jeg skaffer meg.

8381352[/snapback]

 

den lyden er det nok du som lager ;) øv på å løfte fingrene litt når du spiller istedenfor å bare la de gli over strengene

8383238[/snapback]

 

De lydene har lite med instrumentet å gjøre, det handler om innstillinger og teknikk. Det handler om å ha en renslig teknikk, mengden diskant og hvilke strenger du bruker. Det er sjelden nødvendig å løfte fingrene høyt, pass heller på å dempe strengene med høyrehånden. Skru ned litt på diskanten så hjelper det også. Spiller du på splitter nye strenger vil også disse lydene være mye mer fremtredende enn på strenger som har vært brukt en stund.

 

På den annen side: vær klar over at det du hører når du sitter hjemme og øver for deg selv er noe helt annet enn det som høres når du spiller ute sammen med andre. Det er akkurat det samme som med strengeklirr når du har stilt strengene for lavt. Det høres veldig tydelig ut alene, men sammen med andre blir disse lydene kansellert ut eller høres helt annerledes ut.

Lenke til kommentar
En anbefaling: Kjøp en veldig billig brukt bass og bygg den om selv. Det viktigste er at halsen er rett og god, resten spiller ingen rolle i denne sammenheng. En Jazz- eller Precision-kopi er veldig kurant og alle deler er alltid tilgjengelig.

 

Du lærer mye om å skru og stille inn bassen, du finner fort ut om det er noe for deg og du kan være heldig å få et horn som funker bra til en billig penge. Jeg gjorde det med en Jazzbass-kopi jeg fikk for 10 år siden og har ikke sett meg tilbake siden.

8465554[/snapback]

 

Har vært inne på den tanken, har en bortimot no-name p-bass kopi som jeg har vurdert å ofre, men jeg kjenner en som kommer over fra USA i sommer som jeg har tenkt be transportere en fretless SX for meg, kommer på ca 1000, (så må jeg også ha med en kasse som tåler flyplassbehandling) ser jo ikke mange brukte basser med eller uten bånd til den prisen.

 

SXbassene rykte er "godt laget men ofte med bruk for noe justering" i følge en de som kjenner dem på en bass-site jeg frekventerer. Man skal jo ikke kjøpe instrumenter uprøvd, men, tror jeg tar sjansen....

 

M.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er ny på bass. 46 år, ingen musikalske ferdigheter. Bortsett fra lytting på lper og cder. kjøpte en basspakke på nettet. En Ibanez bass og en Morgan forsterker. Spilt i 5 mnd, blitt hekta. Planlegger innkjøp av en Fender eller Yamaha samt en Marshall forsterker. Spiller stort sett hjemme og sammen med janitsjarkorpset. Noen forslag? aktiv/passiv bass eller?? Jeg er som sagt grønn, men hater lyden av fingre som sklir langs strengene, og vil derfor ha god lyd på det jeg skaffer meg.

8381352[/snapback]

 

Du kan forsøke med et sett med slipte strenger. Det fjerner veldig mye av denne "lyden av fingre som sklir". Det gir også en helt annen lyd i bassen, vær obs på det. Mindre metallisk, mindre overtoner, litt mer "kontrabass"- aktig, og litt dårligere sustain. Tror ikke det blir så dumt med janitsjar. Jeg har også spilt en del elbass sammen med korps, og det er en litt annen lyd som passer inn der enn i et band. Synes du bør prøve et slikt strengesett. Det var helt vanlig med slike strenger da jeg begynte å spille bass på 70- tallet...

Lenke til kommentar

Jeg har spilt bass siden i dag :) Jeg har endelig fått meg b assgitar. Men den er ikke min... Jeg låner den..

 

Jeg har ikke stemt den eller noe som helst. Jeg har tenkt å begynne hos en sånn lærer, men vet noen noen kule sider, eller noe hvor jeg kanksje kan lære hvordan jeg stemmer den? :roll: Eller noe sånt

Endret av MobyDick
Lenke til kommentar

Hei Moby,

 

Godt valg :):yes: Har du noe gitarerfaring i det hele tatt? Strengene på en bass stemmes likt med de fire dypeste på en gitar (E A D G), men en oktav dypere. Hvis du er helt blank, kan det nok være en fordel å skaffe en lærer eller få en eller annen til å hjelpe deg litt i gang... En del kulturskoler tilbyr bassopplæring, eller så kan man ofte få sette opp (eller se etter) lapper på musikkbutikker for å finne noen som tilbyr opplæring.

 

Litt vanskelig å si så mye mer når jeg ikke vet noe om hva du evt kan...

 

edit: sier du hvilken kommune du bor i, er det mulig at noen her vet om en lærer evt kan hjelpe deg litt i gang

 

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Halloen

 

Bestilte meg en Crate BT220H for litt siden, og får den i morgen.

 

Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne?

 

Dette er kabinettet mitt.

8668069[/snapback]

 

Crate går vel for å være et bra merke det. Ingen erfaring med denne, selv, men andre jeg kjenner er bra fornøyd med diverse Crate-forsterkere, både til gitar og bass.

 

Men dette basskabinettet lurer jeg på? Har selv lyst på EBS (har lyst på en EBS-topp også da, men det har ikke lommeboka mi lyst på akkurat nå :) ). Hvor mye ga du for den, og hvor kjøpte du den? Har selv en gammal Peavy-topp (200w trur jeg), som trenger et kabinett....

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Jeg har spilt bass siden i dag :)  Jeg har endelig fått meg b assgitar. Men den er ikke min... Jeg låner den..

 

Jeg har ikke stemt den eller noe som helst. Jeg har tenkt å begynne hos en sånn lærer, men vet noen noen kule sider, eller noe hvor jeg kanksje kan lære hvordan jeg stemmer den? :roll:  Eller noe sånt

8673281[/snapback]

 

Hvis du er ute etter opplæringssider anbefaler jeg deg å google litt. Fort gjort å finne nybegynner-lessons.

Denne siden har noen greie artikler:

http://www.cyberfretbass.com/

 

edit: Under First Fret finner du litt om stemming av bassen.

Endret av anners
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Ibanez EDB-605 for litt over en måned siden og er kjempefornøyd! Har tidligere hatt en jalla jazzbass fra Morgan så dette var definitivt en forbedring. Utrolig fornøyd med lyden.

 

Bilde

 

Trykk her og last ned den øverste låten (Antares - I am the hateful one) for å høre bassen i aksjon. Produsert og spilt av meg, gitar og trommer spilt av resten av bandet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har forstått meg på de derre Tabulatorene, men hver gang jeg skal spille en sang så kommer det opp en liten bokstav. Så prøver jeg å lære meg Black Dog, også kommer den derre H'en opp, som jeg tror betyr Hammer-on, eller noe sånt... Hvordan i hule hæite skal jeg spille den?

 

http://www.fretplay.com/tabs/l/led_zeppeli..._dog-btab.shtml

8800433[/snapback]

 

Ta en kikk på

, så skjønner du fort hva hammer-on er for noe...

 

 

Pantera

Lenke til kommentar

Kan ikke hjelpe så mye dessverre, men i andre bassfora jeg følger er det en del 'ricaddicts' som ikke kunne tenke seg å spille noe annet enn Rickenbackere, så det bør jo være noe med dem...

 

Dagens beatlestrivia: De spilte mye rickenbackere, etter sigende begynte de med det fordi det da var noen av de billigste intrumentene man kunne få tak i... :)

 

M.

 

Edit, linket

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...