Gå til innhold

Jord hva er det egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
www.google.com

 

www.howstuffworks.com

 

hvorfor skal vi gjøre jobben din for deg?

 

let, les og lær.

 

ikke for å være motbydlig, men alle har godt av å finne frem til ting selv.

Vel, dette forumet er for å spørre, og om ingen hadde spurt/har lov til å spørre slike spørsmål, så er det heller absolutt ingen vits i å ha et forum som Hardware.no.

Lenke til kommentar

Jepp, er nettopp å spørre forumet er for! Google kunne drept mye av topicene hvis det ikke var "lov" å spørre om ting alà dette...

 

Gjore jobb for meg? Jeg vil bare ha kunnskap, ber ikke om noe annet enn at noen som kan dette forklarer det godt om de selv ønsker det!

Lenke til kommentar

Bogan:

selvsagt er det lov!

men du ettersøker en grundig inføring i emnet, noe du kan finne på nettop google.

hvis du selv kan finne det, er det da noen vits å spørre andre om å gjøre jobben det er å inføre deg i emnet?

 

jeg har gitt deg 2 steder der du kan finne ut nettop det du søker.

 

snabben:

Internett forum er etter min forståelse av emnet et sted man kan diskutere noe. Derav "forum"\"fora". et sted for diskusjon.

 

ikke et sted dedikert til å gi info. for det har vi andre steder.

derfor pekte jeg veien for bogan så han kan finne det han søker.

 

kanskje andre har lyst til å skrive side opp og side ned med ting som allerede er skrevet av andre, og som ligger tilrettelagt for nyskjerringe individer, men det er ikke jeg.

 

-marius

Lenke til kommentar

Jording har som oppgave å beskytte mennesker og dyr mot elektrisk støt.

Dette gjøres ved at alle ledende deler i et hus (vann, avløp, armering, kabelstiger sikringsskap.

På alle nye installasjoner skal alle stikkontakter være jordet, noe som vil gjøre at alt jordet utstyr får samme potensiale som resten av huset.

Når alle ledende deler henger sammen blir faren for støt minimal ettersom alt man tar i har samme potensiale, selv ved en jordfeil.

Det er f.eks. farlig å dusje dersom det er potensialforskjeller mellom vann og avløp.

Dette tilfellet fikk jeg faktisk på prøvebygget mitt, men heldigvis var det ingen dusj i det bygget.

Spenningen mellom vann og avløp var 56V, noe som jorde at det var vondt å vaske fingrene.

Problemet ble løst ved å jorde avløpet.

Hvert enkelt hus skal ha sin egen jordelektrode som enten er kobberwire lagt under grunnmuren eller spyd stukket ned i grunnen på et eller flere steder rundt huset.

Dette for at det skal bli så lite som mulig overgangsmotstand til jord, noe som igjen vil gjøre at huset får samme potensialet som bakken det står på.

I tilleg vil liten overgangsmotstand få en j.f.bryter til å trippe slik den skal.

Jordelektrode, vann, avløp og konstruksjon skal kobles sammen med minimum 16mm kobberkabel.

Skulle ikke j.f.bryteren trippe selv om overgangsmotstanden er tilfredstillende så kan det skyldes at trafokretsen er liten og kondensatorvirkningen ikke klarer å få nok stor berøringsspenning mellom fase og jord, noe som i og for seg ikke er farlig ettersom mulige berøringsspenninger ikke er faretruende høy, skulle den av en eller annen grun bli det så vil man være beskuttet av j.f.bryteren.

Lenke til kommentar
Bogan:

selvsagt er det lov!

men du ettersøker en grundig inføring i emnet, noe du kan finne på nettop google.

hvis du selv kan finne det, er det da noen vits å spørre andre om å gjøre jobben det er å inføre deg i emnet?

 

jeg har gitt deg 2 steder der du kan finne ut nettop det du søker.

 

snabben:

Internett forum er etter min forståelse av emnet et sted man kan diskutere noe. Derav "forum"\"fora". et sted for diskusjon.

 

ikke et sted dedikert til å gi info. for det har vi andre steder.

derfor pekte jeg veien for bogan så han kan finne det han søker.

 

kanskje andre har lyst til å skrive side opp og side ned med ting som allerede er skrevet av andre, og som ligger tilrettelagt for nyskjerringe individer, men det er ikke jeg.

 

-marius

På den tiden du brukte der kunne du skrevet en hel del om hva jord er! ;)

Lenke til kommentar

God forklaring og jeg synes det skal være lov å få lære av de som kan forklare det direkte for oss dødlige på en kort og konsis måte, uten at vi skal behøve å bruke bedre halvdelen av en kveld på komplisert fagteknisk materiale.

 

Det er derfor vi har forum etter min mening. Å dele kunnskap! Internett i seg selv er et stort forum som muliggjør kunnskapsdeling på en måte det aldri har vært mulig tidligere.

 

Jeg vet litt om emnet, men altfor lite og har et par spørsmål.

 

1. Jordet PC støpsel til ikke-jordet kontakt.

Jeg bor i et gammelt hus hvor kun bad/vask og kjøkken er jordet. Badet er såpass nytt at det også har jordfeilbryter på kursen/e. Men det jeg lurte på er at rommet hvor jeg skal ha pc'er etc ikke har jorda kontakter og kurs. Vil dette påvirke mitt pcutstyr? Hva hvis jeg har en UPS med jordet utganger, vil det gjøre at pcen "tror" den har jord fordi UPS'en "tilbyr" jordet kontakter og dermed få effekten av å ha jording selv om UPS'en videre ikke har jord? Det er klart at hvis UPSen evt har jording ut i skallet så kan jeg vel risikere å få støt fra UPS'en?

 

2. Jordet Forsterker støpsel til ikke-jordet kontakt. Brumming?

Jeg husker faktisk ikke om jeg hadde jorda kontakter i stua der jeg bodde før, men jeg mener jeg hadde det. Og det som er nå er at hi-fi foresterkeren min har en lav brumming i strømforsyningen el. på det nye stedet. Men bærer jeg den med til brodern el. som også ikke har jorda kontakter så brummer den ikke. Hos meg er det en lav men godt hørbar brumming som ikke er der i andre hus.

 

Jeg hadde en pensjonert elektriker til å måle litt, men han mente han målet "normal" jordstrøm i sikringsskapet. Tror han snakket om 12 og 33v .. husker ikke i farten.

 

Men kan det være noe feil med kursene som gjør at jeg får denne brummingen i forsterkeren. Påvirker ikke lyden såvidt jeg vet, men jeg er litt redd for å koble opp masse dyrt ytstyr så lenge jeg merket denne effekten.

 

3. Jordet strømpadde till ikke-jordet kontakt.

En del tenker nok ikke over det, men kan det være farlig å koble utstyr som har jordet kontakt ned i en strømpadde som også er har jording og dette inn i veggen som ikke har jording? Dvs. at man fører jordingen helt frem til støpselet hvor det bare stopper i tomme luften.

 

Kan dette føre til brann hvis det samler seg støv el. rundt jordingspunktet i stikken?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343:

Brummingen i strømforsyningen er antakelig trafoen, de vil alltid lage litt "summing" pga. at den blir ommagnetisert (nord/sør) når strømmen skifter retning! :) Helt ufarlig...

 

Det er lite sannsynlig at du klarer å starte en brann ved at støv samler seg rundt jordingspunktet. Strømmen må da i tilfelle gå fra "jordingspinnen", gjennom støvet og over til den andre fasen (den uten jordfeil). Dette er veldig, veldig usannsynlig! ;)

 

"Jordstrømmen" du snakker om regner jeg med er spenningen mellom en fase og jord? :hmm: Denne er som regel rundtomkring 132V (230V/1,73) :)

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar. Men hvorfor brummer den hos meg og ikke hos andre?? Jeg lar merke til det fordi den begynte med det ved første oppkobling i det "nye" huset. (hi-fi forsterker). Hva med de andre spørsmålene?

Hmm... normalt brummer alle trafoer litt men... burde ikke ha noe å si om det var jorda eller ikke :p

Lenke til kommentar

Uten at jeg er ekspert så kan du kanskje sammenligne spenningsnivåer med temperaturer.

 

0 punkt, hvis du du har flere gradestokker i huset og disse er feil kalibrert vil 0 grader kanskje variere med opptil +5 grader. Jording blir vel da en slags kalibrering av 0v. Men det er selvfølgelig mer enn det. En ting er at alle skal ha lik 0v eller "likt potensiale/utgangspunkt" som det også referes til. Men beskyttelsesjord blir jo en annen sak.

 

Strøm:

Strøm er en slags flytprosess hvor + alltid vil etterstrebe å komme seg til - for å få en balanse begge steder. Husker ikke all teori, men det går vel på at elektroner/protoner(?) og nøytroner(?) alltid forsøker å være i balanse, slik at hvis man aktiverer en del med spenning på ene siden så vil de vandre over til - for å skape en balanse.

 

Eksempel:

Men et enkelt eksempel er at hvis to apparater har forskjellig potensiale, så oppstår det en spenningsforskjell/"temperaturforskjell" på si 50v/"5grader" mellom disse aparatene siden 0v har dette aviket på disse 2. Det betyr at hvis du tar på den ene og den andre så får du en spenning på 50v i hendene dine og det vil gå en jordingsstrøm igjennom deg som vil variere utfra hvilken impedans/motstand du har i kroppen. Dette fordi disse + folka på ene siden vil forsøke å vandre over til det punktet som har lavere nivå på andre siden.

 

Vann?

Man kan vel si at spenning også er et trykk. Si at du har en demning full av vann på ene siden og ikke noe vann på andre siden. Da vil det oppstå et enormt trykk fordi vannet vil forsøke å komme over dit det ikke er noe vann. Dette trykket kan man si er spenningen på hvor hardt strømmen forsøker å kommer over til andre siden. Det vil oppstå en enorm spenning i demningsmuren som man kan si er en en absolutt motstand eller "ingen lederforbindelse", som ikke slipper igjennom noe vann. Åpner du dermed et lite hull med et rør/leder vil spenningen frigi en strøm av vann fra A-B.

 

Så kanskje vann er den beste måten å simulere strøm på ;). Vannet vil strømme så lenge det ikke er like mye vann på begge sider og jo mer vann/spenning på ene siden jo kraftigere strøm. Så kan man også si at stener/hindringer i en bekk er motstander.

 

Det som gjør at en glødelampe lyser er fordi det oppstår friksjon av alle disse som skal over til den andre siden gjennom bare en liten tråd og friksjonen skaper varme og gjør at tråden gløder.

 

Vann/jording?

Men å simulere jording med vann kan bli mer komplisert sånn rett ut fra luften. Da må man tenke seg flere bekker som renner ut i hav, hvor havet representerer felles jording. Hvis alt renner ut i ett hav er alt vel og bra og det vil ikke oppstå "faretruende" scenario(sier vi). Men si at de renner ut i forskjellige innsjøer og den ene insjøen har mye mer vann, da vil det oppstå en en spenning/trykk mellom de to sjøene. Landsbyen i mellom, hvis det oppstår en forbindelse mellom de 2 sjøene,(idioten som holder i vaskemaskinen og tar i krana) kan bli utsatt for flom/støt :p (litt upresis, men point made kanskje hehe).

 

Flom/ringer i vannet?

På strømnettet kan man sammenligne en tsunami eller en lite flom med ripples eller spiker i strømnettet. Generelle strømforstyrrelser som ringer/ripples i vannet.

 

 

EDIT:

Rett meg på det jeg sier feil på, litt stunt :blush: Og kanskje feilaktig fantiasifult.

 

Men man kan si at alt her i verden handler om utjevning og forskjeller. Varmt/kaldt, -/+, yin/yang, mye/lite, han/hun, fattig/rik, sulten/mett, godt/vondt. Hva skjer når det tordner? Jo varmt og kaldt støter sammen :p Det vil også være naivt å tro man kan oppnå og opprettholde kun den ene i evig tid.

En annen ting er også teori om at tar du noe et sted blir det mindre et annet sted.

 

Noen forskere går så langt og sier at forbruker man energi et sted forsvinner det energi et annet sted i universet, derav svarte hull. Scary thought... At det finnes kun 1 total materie/energimengde i universet.

 

Men det er også litt logisk... nå vi blir fete dør andre av sult, når vi blir rike er andre fattige.... osv. Alt i naturen streber mot en balanse, eller kanskje man kan si at ulikheter skaper dynamikk. Små forskjeller er bra... store forskjeller er farlig... kan skape krig/utladninger ;-)

 

Eller ulikheter tiltrekker er vel den absolutte sannhet ;)

 

Var det jording vi snakket om? :D

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke noe magisk med "jord". Det skjer ingen forskjell med noe som helst enten det er koblet til jord eller ikke.

Jord er egentlig bare et referansepunkt. Hvis du tar en helt enkel kobling, som en lyspære og et batteri, så har du kun to ledninger og det er ingen vits i å snakke om jord. Men når du har et litt større anlegg, som i en bil, så har du et batteri, en generator, og mange lyspærer. Du har ikke to separate ledninger fram til hver pære, du har en ledning og den andre er koblet til chassis, og minuspolen på batteriet er også koblet til chassis.

Nå har vi en situasjon hvor hele anlegget bruker chassis som referanse, og vi kaller det for jord. Når du tegner et skjema over dette anlegget så tegner man ikke inn minuslederen hele veien fra batteri til lyspære, man tegner bare et jordsymbol. Alle vet da at det betyr minus.

 

I 220V anlegg så har jording en litt annen oppgave, pga sikkerhet for støt ved overledning. Nå kalles det også for sikkerhetsjord. Men egentlig er dette også bare en referanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...