Gå til innhold

Jord hva er det egentlig?


Anbefalte innlegg

Takker for svar her :thumbup: 

 

Men lurer på en ting, hvordan oppfører elektronene seg når de er jorda? hvordan går de i jordingen? Skjønner fortsatt ikke helt fysisk hvordan dette gjøres... altså helt ned i byggestein prinsippet..

Det er vel egentlig ingen som vet eksakt hvorfor elektriske fenomener oppfører seg som de gjør, men vi vet hvordan. Vår kjære venn Maxwell har formulert dette med fire linjer. :p

 

EDIT: En liten skriveleif...

Endret av johanlo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en ting jeg føler for å legge til anngående trafo brumming:

 

en trafo skal ikke lage lyder. det skal i utgangspungtet ikke være noen beveglige deler i en trafo, og dermed skal den ikke kunne produsere lyd.

 

en trafo er laget av kobbertråd. disse trådene er viklet rundt en kjerne. du har 2 viklinger.

kobber påvirkes av magnetisme, og en elektrisk leder vil produsere et magnetisk felt. dette vil da føre til at viklinger som ikke er skikkelig sramt festet til kjernen\de andre vilingene vil vibrere som følger av skiftende polaritet i vekselstrøm. dette produserer lyd, altså trafobrumming.

 

legger til at det er problem jeg ikke har i min forsterker da denne er bygget av kun kvalitetsdeler. en produsent som skal bygge 100.000 forsterekere og ser sitt snitt til å spare noen kroner på å bruke lavere kvalitet, gjør gjerne det.

Lenke til kommentar

Da må jeg legge til at det er kun i mitt hus denne brummingen oppstår.

 

I alle andre hus jeg har testet den i, virker min 10K forsterker helt ok. En kvalitetsdiskusjon på forsterkeren blir litt feilrettet når den ikke brummer i andre husstander, da vil jeg heller rette fokuset mot årsaken til at den brummer på strømnettet i mitt hus.

 

Så derfor jeg lurer på om det er noe med strømmen her som forårsaker dette.

Noen som kan svare? Altså er det dette jeg opplever i mitt hus? "skiftende polaritet i vekselstrøm", og hvorfor?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Takker for svar her :thumbup: 

 

Men lurer på en ting, hvordan oppfører elektronene seg når de er jorda? hvordan går de i jordingen? Skjønner fortsatt ikke helt fysisk hvordan dette gjøres... altså helt ned i byggestein prinsippet..

Det er vel egentlig ingen som vet eksakt hvorfor elektriske fenomener oppfører seg som de gjør, men vi vet hvorfor. Vår kjære venn Maxwell har formulert dette med fire linjer. :p

Det geniale er å kunne formidle mye gjennom å uttrykke seg kort og konsist. Men er ikke alle som kan teorien :p.

Lenke til kommentar

hmm.. jeg kan ikke komme på noen logisk forklaring på fenomenet, det eneste måtte være om du kunne ha høyere spenning i huset ditt som igjen skaper et sterkere magnetfelt i trafo'n.

 

en annen tanke kunne være om du har mye støy på strømlinja di som kan være synderen. det kan du enkelt eleminere med at par kondensatorer med tilhørende effektmotstand fra hver sin fase til jord før forsterkeren. bare en tanke.

Lenke til kommentar

Hmm gode tips :-).

 

Hvilke målinger kan jeg gjøre for å stadfeste dette? Jeg hadde en svær koffert stående å skrive ut milevis med papir for å mål unormaliteter. Men fant bare en liten spiker og noe småbøss en sjelden gang.

 

Jeg har også forstått at støyen likegjerne kan komme fra et gammelt dårlig kjøleskap hos naboen siden jeg bor i et rekkehus med samme hovedlinje til alle boligenhetene?

 

Men jeg har ikke jord på kursene, så du nevnte "til jord".

 

En liten avsporing, hva slags forsterker har du? Rørforsterker? En Ele...?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Den brummingen du har på forsterkeren kan komme av at det er forstyrrelser på nettet der du bor, dvs. at sinuskurven ikke er helt ren, som i sin tur vil skape brumming.

En annen ting det kan være er at det er dimmer/e i nærheten som forsterkeren tar inn.

Fikk brumming på ISDN telefonen min når den var i nærheten av lys med dimmer på.

Alle konvensjonelle transformatorer lager brumming.

Dette kommer av endringene i magnetfeltet i trafoen som faktisk er hørbar.

Av samme årsak lager kortslutningsmotorer som er frekvensstyrt en høyfrekvent lyd når de går, samme motor med ren 50Hz ville ikke laget denne høyfekvente lyden, så det man hører er faktisk magnetfeltet.

For at det skal bli potensialforskjell mellom fase og jord er man avhengig av en sluttet krets.

Det betyr at elektronene må ha en plass å gå etter at de har havnet i moder jord.

Dette oppnåes i et IT nett ved såkalt kondensatorvirkning mellom bakken og fasene i kretsen.

I et TN nett vil en direkte jordfeil føre til direkte kortslutning ettersom nullpunktet i trafoen er jordet og det samme nullpunktet føres helt fram i systemet.

 

jord? jo det er navnet på stedet lynet hviler etter at det har konka ut pc'n min . elektroner vil tilbake der de kom fra og bruker ledningsevnen i bakken for å reise hjem hvis de ikke finner annen vei å reise.

Lynet finner faktisk kabler under jorda og søker til dem, dette er det gjort forkning på og resultatet er under bakken fra der lynet slo ned er det en glassaktig masse (brent jord) som fører til nærmeste kabel.

 

Der det er luftstrekk så velger selvsagt lynet høyspentkabler, og PCen din tar kveld grunnet overspenning.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Selv har jeg ingen dimmere, men jeg vet at naboen har en haug av dimmere og innlagte spot'er i selvsenket tak hvor alt er dårlig hjemme og kompis-mekk, neppe forskriftsmessig utført hvis det er i tråd med alt annet han har gjørt før han solgte.

 

Kan det skal problemer for mitt elektriske annlegg? Vi bor i et rekkehus fra 70 tallet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dersom naboen har elektroniske trafoer på spottene sine og har mere en 2 meter ledning på 12V siden så fungerer ledningen som radiosender.

Ut fra elektroniske trafoer er det 22Khz pulserende vekselspenning, ser helt rart ut på ociloscope.

Dette kan skape radiostøy som forstyrrer ymse elektrisk utstyr.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg finner et gammelt oscilloskop i kjellern på jobben så kan jeg registrere dette på en eller annen måte? Jeg mener å ha sett en svær burk med skjerm som jeg kjenner igjen fra elektroverkstedet i yngre dager.

 

Men hvordan måler jeg dette? Og kanskje du kan svare meg på hvilken betydning det har at hverken stereo eller PC er koblet på en jordet krets og disse tingene?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok. Hva med dette med pc i ikke jordet kontakt etc, hvilke effekter kan det gi for utstyr el.?

 

Takk for mye bra svar! Jeg skal teste ved å be en og en nabo ta hovedsikringen sin og teste med å slå på min forsterker. For å se om det kommer fra dem eller meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har en jorda planke alt er plugga til så kan du oppleve spenning i mellom PC, skjerm, forsterker og annet hifiutsyr som står i nærheten.

Grunnen til at jeg ikke nevner skannere og skrivere og andre dupeditter man eventuelt måtte plugge til PCen er at de stortsett er dobbeltisolerte.

Overspenningsværn vil også fungere dårlig uten jording.

Har selv aldri hatt jorda strøm til PCen min men det siste 1 1/2 året har alt vært plugga til en jorda planke med 10 hull i kjøpt på class olson.

Ikke det at planken i seg selv er kobla til jord men alt som er kobla til den vil få samme potensiale.

 

Hørest ut som en grei måte å få avslørt om det er naboen som forstyrrer.

 

Alikevel, husk at innfeltbelysning avgir mye varme, helt opp til 200 grader på overflata av pæra.

Dette kan bli direkte brannårsak dersom lyset er plassert for nært brennbart materiale.

Har naboen din i tillegg isolasjon i det nedforete taket uten å bruke kasser over spottene og i tillegg ikke har brukt varmebastandig kabel så er det en bra kombinasjon til brann.

Bare en liten tanke dersom han bor på andre sida av veggen.

Er du i tvil kontakt det lokale eltilsynet eller brannvesen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ok så det du gjør er at, som jeg spurte om i første post, kobler alt utstyr i en jordet strømpadde. Så oppnår man et felles potensial for alt utstyr.

 

Kan man evt. koble sammen jord med ekstern ledning m/kabelsko mellom flere slike planker for å få samme potensial på utstyr som står litt unna hverandre?

Lenke til kommentar

Nevnte ikke du at det var skjultanlegg fra 70 takket i leiligheta der du bor?

I såfall kan det være du er heldig og det er trukket jordleder i rørene, noe som gjør at det er bare å sette opp jordede kontakter.

Slett ikke sikkert at det er det men hvem vet hva montøren som trakk anlegget for 30 år siden tenkte.

 

Kan man evt. koble sammen jord med ekstern ledning m/kabelsko mellom flere slike planker for å få samme potensial på utstyr som står litt unna hverandre?

 

Ser ikke helt vitsen med det.

Du vil jo få utjevningsforbindelse mellom de forskjellige punktene men dersom det er litt avstand mellom dem så er det ingen berøringsfare ettersom du fysisk ikke når de forskjellige tingene samtidig.

Husk spurven sitter på 400KV høyspentlinjer og det går utrolig bra ettersom den ikke har mulighet å nå mellom linjene samtidig.

Blir noe det samme med elektrisk utstyr plassert litt fra hverandre, selv med jordfeil.

Forrutsetter at det ikke er bad eller utendørs.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...