Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På mitt gamle kort byttet jeg ut vepsen med en passiv kjøler ganske så raskt, det skal ikke være noe problem, men det skal sies at jeg brukte en annen kjøler som jeg ikke husker dimensjonene på (var en Zalman-sak det også). Hadde heller ikke noe enorm luftstrøm i kabinettet, men det fungerte greit for min del.

 

Helt villt at de vepsene fikk leve så lenge som de fikk. Det var jo helt idiotisk, ble jo nedslitte etter bare noen måneder.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen :) Jeg regner med at denne brikken vil gjøre jobben.

 

Goscinny ;)

9433846[/snapback]

Hvis du ikke vet akkurat hva den brikken du har heter, kan det være greit å sjekke med cpu-z eller Everest for å få informasjon om timings ol.

Den du linker til vil i seg selv gjøre jobben den, men jeg ser at det tilsynelatende er feil info i prisguide (eller 2 foskjellige brikker som prisguide ser som like). Den står oppgitt som CAS2,5 mens det hos mange av de forskjellige butikkene står CAS3.

Som sagt, ville jeg ikke kjøpt noe dårligere enn den du har, så om det er CAS 2,5 bør du gå for det, er det CAS3 kan du kjøpe det i steden. De 2 brikkene sammen vil kjøre tilsvarende den dårligste brikken, så er ingen vits med noe bedre enn den du har heller.

 

Vedrørende Vepsen har vel de fleste byttet den ut med denne Zalman NB47J

Om den du har linket til er bedre eller passer vet jeg ikke, men den jeg linker til vet jeg mange inkludert meg selv har brukt.

Lenke til kommentar

Ja da har du sansyneligvis Cas3 brikke Goscinny, men det du ser der er forsjåvidt bare hva brikkene kjører på nå, ikke nødvendigvis det samme som hva de er konstruert for. Men du kan titte på SPD fanen av cpu-z og se hva det står der, eller du kan se om Everest kan gi nøyaktig betegnelse på brikken. (altså modellnavn, hva den heter) og sjekke med produsent hva det er.

 

Btw, vil du om ikke annet få en pen ytelsesboost i alle programmer, bare ved å få inn en brikke til. Forskjellen i minneytelse mellom dualchannel og singelchannel er ganske stor.

Så i tillegg til den eventuelle fordelen av mer minne i de progammer som har utbytte av det, vil du få en raskere maskin selv ved lav minnebruk :)

Lenke til kommentar

Ok...Nå er jeg passe forbanna.

 

Jeg har Asus a8n-sli, med 2x512 kingston 3200 cl3 ram allerede. Bestilte først nye like brikker fra mpx, men fikk cl2.5, og konkluderte med at de ikke funket. Fikk så nye brikker med cl3, men de funker fortsatt ikke.

 

Jeg kobler brikkene i, på de to ledige slotsene jeg har, boter, men får ikke skjermbilde. Hva gjør jeg galt? Må jeg endre noe i bios?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å resette bios med jumperflytting etter at du har satt inn de nye brikkene MyBigMouth?

 

Er desverre en del som har litt problemer med å kjøre 4 brikker på NF4, men det skal jo være mulig. Om det ikke hjelper å resette bios, ville jeg prøvd å manuelt sette Commandrate til 2T, DDR speed 333, Cas3, og gjerne også V-dimm til litt over standard, før du setter inn de siste.

 

Du kan også forsøke å bytte plass på brikkene, med bios- reset mellom forsøkene. Jeg kan ikke si jeg skjønner helt hvorfor, men det er en del slike sære problemstillinger med NF4 og minne. Har selv også hatt litt trøbbel etter eksperimenter med diverse forskjellige brikker, der det har nektet å boote, men plutselig kommet seg etter fjerning av batteri, og ut og inn med minnet flere ganger.

 

@Goscinny, da ser det ut til at det er Cas3 i alle fall det du har, og jeg ville da prøvd å finne noen som har samme spesifikasjon som de (PC3200 3.4.4.8)

Ser at Geil oppgir 3.8.4.4 på de GE1GB3200BSC brikkene, men jeg vet ikke om dette skyldes at de oppgir tallene i annen rekkefølge enn vanlig. Det kan sikker folk som kjenner Geil bedre svare på. (spør eventuelt i minne kategorien av forumet) :)

Lenke til kommentar

@MyBigMouth, jeg kan godt være mer spesifikk, men det er fint om du da også spør mer spesifikt hva du ikke forstår. Det er aldri godt å vite hvilke forkunnskaper andre har ;)

 

For å ta det første du bør prøve med en gang, altså reset bios, eller clear Cmos som det kalles, og heter i manualen til hk, gjøres det ved å flytte en jumper. Det er en liten blå plastbit som sitter trykket på noen pinner rett til høyre for batteriet på hovedkortet (se rød pil)

 

post-56388-1189343380_thumb.jpg

 

Denne flytter du fra der den står, og over til plassen ved siden av slik at det blir en ledig pinne på andre siden av jumperen. Man lar den stå slik i feks 30 sekunder, og flytter den deretter tilbake til der den sto.

 

Med dette nullstilles bios, og hk starter opp som da det var nytt. Dette er løsningen om man feks har satt noe feil i bios, slik at maskinen ikke starter, har problemer med noe hardwaremessig, eller har overklokket for langt.

 

Før du gjør dette skru av maskinen, og du bør også trekke ut strømledningen.

 

Om du har endret noe i bios fra standard vil dette måtte settes på nytt, feks skrudd av raid funksjon, internt lydkort eller denslags.

Lenke til kommentar

Hei! Min PC bruker A8N-SLI Premium og jeg prøver å installere en bluetooth-enhet på PC-en, men det går ikke... Er det fordi hovedkortet ikke har bluetooth? Hvordan kan jeg fikse det slik at jeg kan installere enheten?

 

 

Det må jo være en måte, for jeg klarer å bruke musen på en laptop og en pc som er fra 2000 og 1998.

Endret av Rinox
Lenke til kommentar

@Rinox,

Jeg vet ikke helt hvor det stopper for deg, men som du sier, hk har ikke noe innebygget bluetooth radio.

Men det er heller ikke noe begrensninger relatert til hovedkortet for bruk av bluetooth. Er det altså snakk om en mus med usb- bluetooth sender?

 

Høres uansett mer ut som et Windows problem, enn et hk problem dersom jeg forstår deg rett.

Lenke til kommentar
Har i det siste truffet ordet "mosfet" rundt på nettet skummelt mange ganger. Tok en kjapp googlings, uten å bli noe særlig klokere. Noen som vil forklare? Jeg tenker bare på en slags seig olje som smører maskiner, gjerne utvinnet fra moskuser. Jeg antar dette er feil? :p

 

Goscinny ;)

9512416[/snapback]

Hvis jeg husker rett, noe jeg tror jeg gjør :p Mosfet er voltregulatorene eller noe i den duren til cpu'n, men ihvertfall. Det er et par passive blokker rett ved cpu, disse er kalt mosfets. Det siste der er jeg sikker på :p

Lenke til kommentar

Herlig teori og resonement Gorscinni! :thumbup: :!:

Og kanskje er det nettopp derfor de typisk klokkevillige hk, men kraftig strømforsyningsdel på seg koster en del mer. Moskus-olje er meget dyrt å utvinne!

 

Men nei, det er nok heller som Kuldesjokk sier en del av strømreguleringen på hk. Eller rettere sagt: MOS- Felt Effekt Transistorer.

 

Disse som det snakkes mest om er altså de som sitter i forbindelse med strømtilførsel/regulator for strøm til CPU. Og det er typisk de som har en kjøleribbe på seg, (den som Kuldesjokk vil ta vekk). Forøvrig har man jo det samme også andre steder som på grafikk-kort, og til RAM'en strømforsyning på hk, men disse får ikke like mye oppmerksomhet...

 

Og til det med fjerning Kuldesjokk, det finnes jo diverse vannblokker som passer der da, som denne AC vannblokk A8N, eller denne MIPS VRM blokk A8N

Det er jo den aller beste løsningen vil jeg påstå.

Jeg vet at noen også bare har fjernet kjølingen, uten å få noe merkbare problemer, og man ser jo at en del "dårligere" hk ikke har noen kjøling der.

Dette er jo komponenter som tåler mye varme før de går i stykker, men skal man klokke en Dualcore langt (høy V-core) vil ikke jeg anbefale å droppe den.

Hvis man først gidder å ta seg bryet med å vannkjøle SB, ville jeg gjort det samme på spenningsregulatorene.

Lenke til kommentar

Får vurdere en kjøling av disse også da, men har liksom sprengt budsjettet litt alt :p Sb blir egentlig vannkjølt fordi jeg ikke kom over en passiv kjøler til SB, samme problemet jeg hadde med Mosfet.... Men når jeg ser inn i kassa mi så er kun ene mosfet forbundet til heatpipen så kanskje jeg kan være så heldig å finne en brukt mosfet blokk....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...