Gå til innhold

strømmens vei fra levrandør til pæra


Bogan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ingen god forklarer men:

Strømmen fra nettet går inn i sikringskapet fra kabelsiden (utsiden) og der går den inn til apparatsiden(innsiden) og gjennom 3vern: jordfeilbryter, kortslutningsvern og overbelastningsvern (eller var det motsatt?)

Deretter går den igjennom sikringene og videre til forskjellige kurser, når du har lagt ferdig kursene kobler du enkelt og greitt bare ledningene til stikkontakter, lys og varmeovner på kursene, og du har gjort basic'en til hele huset...

En sikring tåler mellom 10-16A belastning og dermed kan du belaste hver kurs med opptil det sikringen din tilsier...

Men jeg regner med at siden du går i 2klasse på ing skole vet du dette fra før, eller? :shrug:

Får de som ser noen feil eller klarer å gjøre det bedre gjøre et forsøk...

Endret av icer
Lenke til kommentar

Strømmen kommer fra transformatoren til huset enten via luftstrekk eller jordkabel.

Kommer den i jordkabel går den til et kabelskap på utsiden der kortslutningsvernene står.

Alternativt går jordkabelen opp veggen og inn til kortslutningsvern på loftet.

Det siste dersom det var luftstrekk før og sikringsskapet ikke er byttet i huset i forbindelse med overgang til jordkabel.

Det kan også monteres kabelskap og legges kabel til det gamle inntaket på loftet, praksisen på dette er forkjellig fra kraftlag til kraftlag og når installasjonen ble utført.

Så kan vi gå tilbake til kortslutningsvernene i kabelskapet ute.

Herfra går det en dobbeltisolert kabel til sikringsskapet i huset i kortslutningssikker utførelse til overbelastningsvernet i skapet.

Etter overbelastningsvernet går det i dobbeltisolerte en-leder kabler via måler til strømskinnene til sikringene.

Det mest hensiktsmessige er å bruke kombinerte jordfeilautomater som er en kombinert sikring og j.f.bryter.

Dette forde dersom det blir jordfeil og det er bare en 30mA j.f.bryter på hele installasjonen vil en lite jordfeil slå av strømmen til gjeldende sikringsskap.

Det kan skrives mye om j.f.brytere men da blir posten alfor lang.

Håper vår el.ing. på 2. klasse ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Vet noe av dette.. har ikke gått elektro på vgs... Men lurer på hvordan dette med 3fase realiseres i hus osv?

Hvordan det realiseres? Hva mener du?

På 3fase 230V IT anlegg fordeles kursene mellom 2 av fasene.

På 3fase 400V TN anlegg så kobles 1 fase kursene mellom fase og N.

N er nullpunktet på trafoen som for øvrig er jordet og føres helt fram til sikringsskapet.

Spenningen mellom fase og N er 230V.

Lenke til kommentar

Jepp ble klokere, men lurer på dette ang trefase, er dette noe som deler seg etter nedtransfomering, eller får en "alle 3" inn i huset? Er interesert i dette siden dette ikke er pensum for oss. Skulle gjærne likt å tat et kurs så jeg hadde lov/lærer sånne ting. Men er jo forsovidt bare å tenke sikkerhet og koble gjennom et par bokser og fordele... Kjempe fint med lærdom :thumbup:

 

edit: Noen som vet om jeg har mulighet til å ta et slikt kurs uten å gå 2 år på vgs og 2 i læra?

Endret av Bogan
Lenke til kommentar
Jepp ble klokere, men lurer på dette ang trefase, er dette noe som deler seg etter nedtransfomering, eller får en "alle 3" inn i huset? Er interesert i dette siden dette ikke er pensum for oss. Skulle gjærne likt å tat et kurs så jeg hadde lov/lærer sånne ting. Men er jo forsovidt bare å tenke sikkerhet og koble gjennom et par bokser og fordele... Kjempe fint med lærdom :thumbup:

På eldre installasjoner tror jeg det var vanlig å ta to av fasene fra nettet, og inn til hver forbruker.

På nye installasjoner med IT-nett tar man alle tre fasene inn og fordeler til kurssikringene, Kurs 1: L1 og L2, kurs 2: L3 og L1, kurs 3 L2 og L3 osv osv. :) På trefasekurser selvsagt L1, L2 og L3 :p

På installasjoner med TN-nett (400V) tar man inn alle fasene, i tillegg til nullederen fra trafoen. På enfase-kursene kobler man da inn L1, L2 eller L3, i tillegg til N-lederen. Dermed får man 230V. På 3-fase motorer må desse stjernekobles og dermed slipper man å bytte ut motorene ved overgang fra IT- til TN-nett! :)

Lenke til kommentar

Om det er industri eller bare vanlig hus... Hadde jeg vert på skolen kunne jeg posta noen bilder av de forskjellige nettene... Det som blir bygd nå for tiden er TN nett

Om jeg husker riktig:

Som sagt ble det en stund bare brukt to av fasene i et hus og den siste ble bare "liggende" noe som førte til at det ble overbelastning på nettet fordi for mange hus delte på de samme lederne og de fikk skreivbelastning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...