Gå til innhold

strømmens vei fra levrandør til pæra


Bogan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som sagt ble det en stund bare brukt to av fasene i et hus og den siste ble bare "liggende" noe som førte til at det ble overbelastning på nettet fordi for mange hus delte på de samme lederne og de fikk skreivbelastning

Var det ikke vanlig at husene ble fordelt utover fasene, hus 1: L1 og L2, hus 2: L3 og L1, hus 3 L2 og L3 osv? :hmm:

Lenke til kommentar
jepp skjønnte det men hva er poenget med de? hva bruker de 400V til?

 

Dersom man øker spenningen så økes også effekten og det er nettop det som er poenget.

Mens effektbehovet i en bolig er tilnærmet konstant kan man ved å øke spenningen få samme effekt med mindre ampere.

Dette gjør at man kan bruke tynere kabler men få samme effekten.

Da blir det billig.
Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Var det ikke vanlig at husene ble fordelt utover fasene, hus 1: L1 og L2, hus 2: L3 og L1, hus 3 L2 og L3 osv? 

Tror dette fungere etter bingoprinsippet.

Det virker som husene er fordelt uvilkårlig mellom fasene.

Er man da uheldig kan man få de med stort forbruk mellom de samme fasene, noe som for øvrig er maks uflaks.

Lenke til kommentar
Var det ikke vanlig at husene ble fordelt utover fasene, hus 1: L1 og L2, hus 2: L3 og L1, hus 3 L2 og L3 osv?  :hmm:

Syns bare el install læreren vår som forklarte det sånn... Kan godt hende jeg tar feil, han sier så mye rart... Går oftest i damer og pils.... :no: hehe

Heh... de fordelte de nok mellom alle fasene... hadde vel ikke vært mye poeng med trefase ellers :p

Lenke til kommentar

Takker for svar her :thumbup:

 

Men hva brukes mest? delta eller stjerne kobling?

 

En annen ting jeg lurer på, Kan man koble en kurs utenom telleren(huskerikke hva den måleren heter)?

 

Vil kraftselskapet da være i stand til å finne ut dette hvis de virkelig vil? Kan ikke fatte hvordan i såfall...

Lenke til kommentar

Dersom man øker spenningen så økes også effekten og det er nettop det som er poenget.

Nei effekttapet minker ved transport, derfor høyspenning. effekten er og blir den samme(ohms lov)... Riktig som du sier med tynnere ledniner.

 

Du har jo i prinsippet rett, da allt tar effekt, men lastene er vel beregnet på 230V?? Er mulig jeg driter meg ut og missforstår grundig her..

Lenke til kommentar

Strømmens vei fra produsent til pære blir vel dette i et norsk vannkraftverk..

 

 

Vi utnytter vannets potensielle energi (stillingsenergi) ved at vannet føres ned store sjakter der energien går over til kinetisk energi (bevegelsesenergi) i turbinen (som forøvrig kan være pelton, francis eller kaplanturbin).

 

Turbinen driver en ofte en saktegående generator (rundt 300-400 rpm alt etter poltall til generator) En generator i et norskt vannkraftverk på 40 Megawatt har en aksling på ca 1.6m i diameter, innløpet til turbinen er ca 4 meter i diameter og er trykksatt med vann. Ligger vanndammen 600 meter oppe i fjellet er vanntrykket ca 60 bar nede ved turbinen, eller ca 60 kilo per cm^2 av røret.

 

Store dimmensjoner med andre ord..

 

Moderne norske vannkraftverk er idag nesten usynlige. Eldre vannkraftverk har trykksjaktene "utenpå" fjellet. Dette er ikke vanlig praksis idag pga terror og krig.Er lett å bombe i stykker rør som ligger på fjell. Moderne kraftverk har rør som er sprengt ut i fjellet, selve generatoren ligger dypt inne i fjellet med buede ganger som skal hindre missiler og raketter for å kunne komme seg inn i stasjonen.

 

Generatorene leverer ofte rundt 6-12 kilovolt (6-12kV eller 6000-12000 volt).

 

Siden effekttapet øker med kvadratroten av strømmen ( P = I^2 * R ) så ønsker vi å holde strømmen nede. Det gjør vi å øke spenningen slik at strømmen synker ved hjelp av transformatorer.

 

Derfor blir spenningen til generatorene transformert opp og fordelt ut til sentralnettet (132-420kV)

 

Fra sentralnettet går strømmen til innføringsstasjoner og ut på regionalnettet ( 45-132kV). Fra regionalnettet går strømmen videre til en sekundærstasjon som leverer til distribusjonsnettet (6kV til 22kV).

 

Nettstasjoner får strøm fra distribusjonsnettet. Nettstasjoner er transformatorer som står rundt tettbebygde strøk og leverer strøm til bolighus etcv. (sluttbrukere; 230V - 400V )

 

 

Disse nettstasjonene kan levere strømmen med ulike fordelingssystem; IT, TT og TN (er endel varienter av TN)

 

Første bokstav indikerer her om nettstasjonen sin transformator har jordet nullpunkt eller ikke ( I = isolert, T = Terra )

 

Andre bokstav indikerer om utsatt del er direktejordet eller ikke ( N = nøytral)

 

Disse systemene har alle ulike egenskaper; fordeler og ulemper.

 

Elektronstrømmen som går inni en elektrisk leder går i praksis veldig sakte (Som sirup), men siden alle elektronene begynner å "gå" samtidig ved spenningspåsettelse skjer påkobling av strøm nærmest med lysets hastighet.

Lenke til kommentar
Nei effekttapet minker ved transport, derfor høyspenning. effekten er og blir den samme(ohms lov)... Riktig som du sier med tynnere ledniner.

 

Effekten dersom strømmen (A) er den samme som ved 230V

Altså jeg snakker om effektøkningen på 400V TN nettet.

Dvs. ved 50A overbelastningsvern 230V 3fase er effekten 19895W

mens på samme overbelastningsvernet på 400V 3 fase er 34600W

Ser du nå hvor mye mere effekt som kan leveres på samme overbelastningsvernet med samme kabletverrsnittet bare ved å øke til 400V?

 

Men hva brukes mest? delta eller stjerne kobling?

 

Nå sitter ikke jeg med tall fra statistisk sentralbyrå eller andre på dette men mitt inntrykk er at det er mest 230V delta koblede motorer ettersom det som er mest avnlig enda og det som har vært mest vanlig er 230V IT nett.

I tillegg kan man ved hjelp av en Y/D omkobler få en litt mykere start på på en motor som normalt går i deltakoblet.

Men husk at i industrien er det mange spenninger ute og går selv fra gemmelt av så variasjonene er mange.

 

En annen ting jeg lurer på, Kan man koble en kurs utenom telleren(huskerikke hva den måleren heter)?

 

Vil kraftselskapet da være i stand til å finne ut dette hvis de virkelig vil? Kan ikke fatte hvordan i såfall...

 

Dersom kraftlaget får mistanke kontrollerer de nøyere og da vil de finne eventuelle "rockekoblinger"

 

Noen som bygger hus selv bruker å sette opp en koblingsboks på tilførselskabelen og gjemme den under den utvendige panelen og koble på en utstikker som kobles på et eget skap som da går umålt.

Det er andre og mere sofistikerte måter og stjele strøm på men det skal jeg ikke gå mere inn på.

Karaftlagene er flinke med å estimere forbruk dersom de finner ut at det er stjålet strøm og deler gjerne ut kraftige bøter i tillegg.

Jeg anbefaler ikke noen å koble seg på umålt strøm.

Skjer det noe og forsikringsselskapet finner ut av det blir det i tillegg dårlig med forsikringspenger av slikt.

Til slutt, kraftlagene har faktisk egne målere rundt i nettet sitt og vil mest sansynlig finne ut av at noen stjeler strøm dersom det avviker mye fra normalen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Heh... de fordelte de nok mellom alle fasene... hadde vel ikke vært mye poeng med trefase ellers :p

Du vet jo ikke hvilke hus som bruker mye strøm før de er bygd da, får du mange hus med stort forbruk på to av fasene og mange hus som bruker lite strøm på to av fasene blir jo det skeivbelastning da.... :hmm:

Lenke til kommentar
Heh... de fordelte de nok mellom alle fasene... hadde vel ikke vært mye poeng med trefase ellers :p

Du vet jo ikke hvilke hus som bruker mye strøm før de er bygd da, får du mange hus med stort forbruk på to av fasene og mange hus som bruker lite strøm på to av fasene blir jo det skeivbelastning da.... :hmm:

Selvsagt får du alltid skeivbelastning.... men om kun to av fasene hadde vært i bruk ville det jo blitt enda verre :)

Lenke til kommentar

Det verste tilfellet jeg har sett hittil i forbindelse med Maksbelastning av komfyrurs må vel være en komfyrtopp på 5,7KW og steikovn på 3680W, noe som blir samlet 9380W.

På 230V 1 fase blir det 40,8A.

Nå er det aldri en samtidighetsfaktor på 1 så dette er ikke noe problem i det hele tatt, så over til convoterm ovn.

Hvor mange KW er den?

Det er det som avgjør hvor stor sikring den må ha og sist men ikke minst har den en startstrøm i tillegg til normal drift?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...