Gå til innhold

Seriøst lei av å vente på nForce4


Tjohei

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvorfor misforståelsen oppstår. Jeg sa han kan ta med skjermkortet han har på sin PIII til S754. Det er vel selvfølgelig at det er det jeg mente?

 

Videre kan han ta med ram han evt. kjøper på S754 til S939. Går han til PCIe videre på S939 så bytter han selvf. det gamle skjermkortet.

 

Mitt poeng er. Er du lei av å vente så kjøp et godt utprøvd S754 system (DFI Lanparty UT 250GB) som vil gi deg mye morro i minst 2 år.

 

Og faktisk siden S754 systemet vil holde han fornøyd i minst 2 år, så kan han kjøpe et nytt AGP skjermkort nå, hvis det han har er for dårlig. Hvor mange har skjermkortet særlig mer enn 2 år uansett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er lurt å vente et par uker på hovedkort med 939/PCIe/SLi. Dette er starten på nye standarder, som kommer til å vare noen år. Veldig kjedelig å ha begrenset mulighet til å oppgradere om noen år, pga av at du ikke hadde tolmodighet til å vente et par ekstra uker. Den som venter på noe godt, osv. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en epox 8RDA3+ Nforce 2 Ultra hovedkort, 1024 GB Ram,

Barton 1800Ghz@2200Ghz, 200G Hardisk WD 200 8Mb, Radeon 9800 Pro,

Nec DVD brenner.

 

Har en gylde mulighet å bytte ut noen komponenter fordi skal bygge en grei maskin til søstra mi. Så kan selge noen av mine deler til henne.

Men faan jeg er så fornøyd med det jeg har.....

 

Eneste jeg tenkt på var å prøve meg på et 6800LE kort å prøve å modde det!!

 

Men ellers så er det vel ikke så mye bedre ytelse jeg kan få..?? eller....

Nforce 4 er jo like bra som Nforce 3, eneste forskjellen er SLI. Nforce 3 er igjen bare 10 % bedre en nforce 2 kortet mitt. Her er forskjellen barton vs amd 64

prosessorne. Å min 2200 Ghz Barton mot en 2000 Ghz 64 prosessor er er bare minimale ytelsesforskjeller på? I følge hardware.no sine tester. Eller er ytelse forskjellen høyere enn det jeg har oppfatta fra Nforce2 til Nforce4???

 

Hvis jeg skulle ha bytta ut noe. Hva ville dere anbefalt??

Husk jeg kjøper ikke Rå dyre hardware. Og jeg er glad i å overklokke :)

 

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Jeg sitter med en epox 8RDA3+ Nforce 2 Ultra hovedkort, 1024 GB Ram,

Barton 1800Ghz@2200Ghz, 200G Hardisk WD 200 8Mb, Radeon 9800 Pro,

Nec DVD brenner.

 

Har en gylde mulighet å bytte ut noen komponenter fordi skal bygge en grei maskin til søstra mi. Så kan selge noen av mine deler til henne.

Men faan jeg er så fornøyd med det jeg har.....

 

Eneste jeg tenkt på var å prøve meg på et 6800LE kort å prøve å modde det!!

 

Men ellers så er det vel ikke så mye bedre ytelse jeg kan få..?? eller....

Nforce 4 er jo like bra som Nforce 3, eneste forskjellen er SLI. Nforce 3 er igjen bare 10 % bedre en nforce 2 kortet mitt. Her er forskjellen barton vs amd 64

prosessorne. Å min 2200 Ghz Barton mot en 2000 Ghz 64 prosessor er er bare minimale ytelsesforskjeller på? I følge hardware.no sine tester. Eller er ytelse forskjellen høyere enn det jeg har oppfatta fra Nforce2 til Nforce4???

 

Hvis jeg skulle ha bytta ut noe. Hva ville dere anbefalt??

Husk jeg kjøper ikke Rå dyre hardware. Og jeg er glad i å overklokke :)

 

Takker for svar!!

Vel, jeg vil ikke uten videre anbefale deg å oppgradere hvis du er fornøyd med det du har, men det du sier om at Nforce 3 bare er "10 prosent bedre enn Nforce 2", hva nå enn det egentlig skulle bety, virker litt misvisende. Nå finnes det jo ingen felles plattform for disse brikkesettene, for å si det slik (annet i den abstrakte forstand at begge er Nvidia-produserte), og skal du oppgradere fra Nforce 2 til Nforce 3 må du også oppgradere fra sokkel A til Sokkel 754 eller 939, men jeg tror nok ytelsen lett kan bli mer enn 10 prosent bedre f.eks. i spill, fra en overklokket XP2500 til en overklokket Winchester AMD 64 3000.

Lenke til kommentar

I den perioden eg absolutt måtte ha det siste og beste hele tiden så blåste eg 160k på datautstyr på to år :whistle:

 

Er veldig glad for at eg er ferdig med den perioden :p

 

Nå har eg en to år gammel P4 2,4Ghz. Planlegger en ny PC med nForce4-hovedkort til sommeren en gang. Tror eg får mye mere iggjen for pengene mine om eg venter så lenge :yes:

Lenke til kommentar

Vel, NF4 er da å få tak i her i lille Norge. Forhåndsbestilte for et par uker siden et ASUS A8N-SLI deluxe og det ligger i stua nuh! Var egentlig julegave fra noen andre til meg, men jeg måtte hjelpe til med bestillingen... Venter på at en kompis skal stikke innom med litt AS5 som jeg var gått tom for.

På webshappa har det stått ubekreftet 01.01.05 hele tiden, men tror ikke dette stemmer i praksis siden jeg har fått kortet nå...

Lenke til kommentar
Jeg holder på å bli gal av å vente. Jeg vurderer å kjøpe ett P4 hovedkort med støtte for PCIe i mellomtiden. Bare for å ha noe som er bedre enn min P3 500mhz :hm:

Blir vel dette snart : Asus P4GD1 PCI-E I915P Begynner å bli desperat.

 

Jeg NEKTER å kjøpe ett AGP skjermkort nå, ain't gonna happend. :thumbdown:

Jeg har hatt det på samme måte, derfor droppet jeg AMD64 & SLI venting i dag og kjøpte et dual Xeon hovedkort med to Xeon 3 GHz CPU'er. I kveld skal jeg starte det opp med et 6800GT PCIe skjermkort og kose meg.

Lenke til kommentar
mirrormatch Skrevet 29/12/2004 : 15:35

  Vel, NF4 er da å få tak i her i lille Norge. Forhåndsbestilte for et par uker siden et ASUS A8N-SLI deluxe og det ligger i stua nuh! Var egentlig julegave fra noen andre til meg, men jeg måtte hjelpe til med bestillingen... Venter på at en kompis skal stikke innom med litt AS5 som jeg var gått tom for.

På webshappa har det stått ubekreftet 01.01.05 hele tiden, men tror ikke dette stemmer i praksis siden jeg har fått kortet nå... 

Fra hvilken webshop har du kjøpt hovedkortet?

Endret av KONGHARALD
Lenke til kommentar
Tror det er lurt å vente et par uker på hovedkort med 939/PCIe/SLi. Dette er starten på nye standarder, som kommer til å vare noen år. Veldig kjedelig å ha begrenset mulighet til å oppgradere om noen år, pga av at du ikke hadde tolmodighet til å vente et par ekstra uker. Den som venter på noe godt, osv.  :yes:

Poenget mitt var hvis man om 2-2,5 år alikevel vil bytte hovedkort, CPU og skjermkort. Da vil en S754 løsning nå være mer enn bra nok.

 

De fleste bytter jo alt etter 2,5år og da har man ikke gått glipp av noe som helst, men hatt et fullverdig AMD64 med bra AGP skjermkort i 2,5 år.

 

I tillegg kan du fint oppgradere til det nyeste AGP kortet om 1 år på denne plattformen da de beste skjermkortene kommer til å finnes på AGP i mange år til uansett. Så hvis du har skjermkortet 1 år av gangen og systemet ellers 2,5år så har du ikke kastet bort et øre og fått et minst like bra system som å "vente på NF4 og PCIe i 2-7 dager", som du:

 

1. Ant. ikke har behov for. hverken PCIe eller annen funksjonalitet som følger med.

2. Som er helt ferskt, uprøvd og med barnesykdommer. De har gått minst 2 runder med NF4 for å løse problemer og jeg har fortsatt ikke lest noen artikkel om at de har overkommet alt.

 

Gjelder å se hva man egentlig har behov for og om man faktisk i praksis har behov for det. Men vil man ha det nyeste uansett så er det noe annet.

 

Mange som snakker om at man må passe på å ha div. oppgraderingsmuligheter, men hvor mange benytter seg av disse egentlig? Det man som regel oppgraderer er skjermkort, ram, harddisk, brenner el. før man bytter hele systemet.

 

 

Og ikke missforstå... dette er ikke en "det kommer alltid nye ting" diskusjon. Tror de fleste som har fulgt med i en 10 års periode eller mer igjenkjenner at i siste 1.5 år er vi inne i en litt større fase enn at det bare kommer nye ting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mange som snakker om at man må passe på å ha div. oppgraderingsmuligheter, men hvor mange benytter seg av disse egentlig? Det man som regel oppgraderer er skjermkort, ram, harddisk, brenner el. før man bytter hele systemet.

Muligheten til å benytte Sli (sette inn et identisk skjerkort til halv pris, og fordoble ytelsen) er god nok grunn i seg selv til å vente. Der har man allerede spart inn mye ved en evt. oppgradering.

Lenke til kommentar

Det er riktig, samt å kunne bytte til dual-core S939 er vel omtrent eneste gangen man har funnet en god nok grunn til å bytte CPU på samme plattform. Hvis man ikke har meget god råd.

 

Men mitt poeng er. PCIe er helt nytt, SLI er helt nytt, NF4 er helt nytt... hvor bra vil alt dette faktisk fungere og hva tilsier erfaringen om de første versjoner av nye standarder og chipsett som slippes på markedet?

 

S754 og NF3 250GB er godt utprøvd og bioser er bra.

 

Jeg har selv vært igjennom alle fordeler og ulemper og latt meg friste begge veier, men så er det alltid usikkerheten med å velge noe som er rykende ferskt og presset ut i markedet.

 

En annen ting er at, ok man har SLI. Man kjøper et skjermkort til 3.500-4000 nå... så venter man til det synker til 2.000? Som tar 12-18mnd? Hvor mye ytelse får man for de 2000 kontra å kjøpe det beste man da får til 4.000? Jeg har også vært igjennom det regnestykket og tror man får best utnytte av SLI om man har råd til å kjøpe 2 identiske kort innenfor 6-12 månede i beste fall.

 

Så man må regne på og sjekke om man faktisk vil ha noen god nytte av SLI. Jeg er meget fristet selv og kanskje litt tatt av hypen, men det gjelder å tenke rasjonelt og hva man i praksis kommer til å gjøre senere.

 

EDIT:

Samt at man må tenke på hva som gir best ytelse. SLI eller DualGPU. Kan SLI nesten bli en brems i forhold til investeringen man gjør? Dette blir 2 helt parallelle løsninger som skal jobbe med samme oppgave, det i seg selv vil skape problematikk og forsinkelser i realtime 3D arbeid.

 

Ønsker ikke å ødelegge gleden over dette, men synes det er viktig at man ikke ser seg blind på markedsføring og ser på hva de faktiske behov er.

 

EDIT2:

En ting til man må tenke på er at man får maks 50% ytelsesøkning med SLI og kort nr. 2. Ergo betaler man i praksis dobbelt så mye for kortet som hva det koster. Så venter du 12-18 mnd. på at prisen synker til 2000,- så betaler du egentlig 4000,- siden du kun får 50% ytelsesøkning med SLI.

 

I tillegg får du mye mer varmeutvikling i systemet, mye mer støy, ganske så mye sterkere belastning på PSU osv osv. Da må ett nytt skjermkort være en bedre investering slik jeg ser det. Evt. et DualGPU skjermkort i ytterste konsekvens.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er riktig, samt å kunne bytte til dual-core S939 er vel omtrent eneste gangen man har funnet en god nok grunn til å bytte CPU på samme plattform. Hvis man ikke har meget god råd.

 

Men mitt poeng er. PCIe er helt nytt, SLI er helt nytt, NF4 er helt nytt... hvor bra vil alt dette faktisk fungere og hva tilsier erfaringen om de første versjoner av nye standarder og chipsett som slippes på markedet?

 

S754 og NF3 250GB er godt utprøvd og bioser er bra.

 

Jeg har selv vært igjennom alle fordeler og ulemper og latt meg friste begge veier, men så er det alltid usikkerheten med å velge noe som er rykende ferskt og presset ut i markedet.

 

En annen ting er at, ok man har SLI. Man kjøper et skjermkort til 3.500-4000 nå... så venter man til det synker til 2.000? Som tar 12-18mnd? Hvor mye ytelse får man for de 2000 kontra å kjøpe det beste man da får til 4.000? Jeg har også vært igjennom det regnestykket og tror man får best utnytte av SLI om man har råd til å kjøpe 2 identiske kort innenfor 6-12 månede i beste fall.

 

Så man må regne på og sjekke om man faktisk vil ha noen god nytte av SLI. Jeg er meget fristet selv og kanskje litt tatt av hypen, men det gjelder å tenke rasjonelt og hva man i praksis kommer til å gjøre senere.

 

EDIT:

Samt at man må tenke på hva som gir best ytelse. SLI eller DualGPU. Kan SLI nesten bli en brems i forhold til investeringen man gjør? Dette blir 2 helt parallelle løsninger som skal jobbe med samme oppgave, det i seg selv vil skape problematikk og forsinkelser i realtime 3D arbeid.

 

Ønsker ikke å ødelegge gleden over dette, men synes det er viktig at man ikke ser seg blind på markedsføring og ser på hva de faktiske behov er.

 

EDIT2:

En ting til man må tenke på er at man får maks 50% ytelsesøkning med SLI og kort nr. 2. Ergo betaler man i praksis dobbelt så mye for kortet som hva det koster. Så venter du 12-18 mnd. på at prisen synker til 2000,- så betaler du egentlig 4000,- siden du kun får 50% ytelsesøkning med SLI.

 

I tillegg får du mye mer varmeutvikling i systemet, mye mer støy, ganske så mye sterkere belastning på PSU osv osv. Da må ett nytt skjermkort være en bedre investering slik jeg ser det. Evt. et DualGPU skjermkort i ytterste konsekvens.

Bra post med mange interessante argumenter! :thumbup: Viktig å ikke bli blendet av hypen, men se på hva som faktisk er behovet, og hva man er villig til å betale for dette.

 

Jeg hadde så og si bestemt meg for å skaffe nForce 4 kortet med SLI, men etter å ha sett litt på argumentene dine, så ser jeg at du har en del bra poeng! :hmm:

Lenke til kommentar
Nforce 4 er jo like bra som Nforce 3, eneste forskjellen er SLI.

Det er feil. Eneste forskjellen er PCIe. ;) Det er det som er grunnen til at jeg venter på nForce4. SLI er en teknologi som er mulig fordi hovedkortene har PCIe.

 

Forøvrig, hvis du skal ha en overklokkingsvennlig cpu, vil jeg anbefale 3000+ på 90nm. Den skal være veldig god på det området. Ellers gir vel 6600GT mye bang for the buck på skjermkortfronten, hvis du ikke skal ha det beste av det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...