Gå til innhold

Seriøst lei av å vente på nForce4


Tjohei

Anbefalte innlegg

Derfor bygget jeg meg et strålende "high-end" SocketA/XP-M basert system til 3000,- mens jeg venter på at alle AMD64 løsninger har landet skikkelig i løpet av 2005.

 

De siste 12-13 månedene og neste halvåret har det og vil det fortsette å skje utrolig mye på alle fronter. Vil gå så langt som å si at det er et stort generasjonsskifte på mange fronter på en gang i løpet av denne perioden. Noe som skjer kanskje hvert 5-10 år?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Ed Hunter, blir også "prøvekanin" så snart asus kortene kommer til norge, så bestiller jeg. Får heller satse på at de kommer med biosoppdateringer raskt påfølgende hvis det er mye som er feil.

 

Jeg skal "heldigvis" ikke prøvd SLi med en gang, men dette burde jo funke greit.

Da det allerede har vært "testet" med pentium baserte hk. Selv om dette er en nullgaranti, så håper jeg det går smertefritt.. :thumbup:

 

Er lenge siden jeg har sitti på gjerdet og venta på noe nå. :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg skal ha DFI sitt Lanparty med NF4 for S939 så fort det kommer. Da vet jeg at jeg får en bios som er makset for klokking og kvalitet på alle områder. Og med Winchester som partner kan det bli morsomt :-). Lurte på enten Kingston HyperX PC3200 2-2-2-5 eller OCZ sin platinum til dette. Og bruker mitt nåværende Tagan 480w.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kjøp et bra skjermkort basert på AGP, eks. 6800GT. Kjøp en AMD64 3000+ Winchester S939 og et MSI Neo2 Platinum hovedkort.

Ja, har seriøs vurdert det. Jeg har allerede kjøpt 3000+ på 90nm. Og her er et ekstra problem: Jeg har også kjøpt en XP-120 kjøler, så jeg må i tillegg vente til Thermaltake får rota seg til å teste kompatibilitet med forskjellige hovedkort... Huff, nei, får se om jeg finner er kult nForce3 oppsett istedet.

 

Det er bare at det hadde vært så greit å komme seg på PCIe når jeg først oppgraderer, så slipper jeg å oppgradere hovedkort bare for å oppgradere skjermkort. Det skulle liksom bli billigere å oppgradere neste gang, men...

 

Mulig jeg sitter litt på gjerdet, som du sier, syar2003. Skal se hva morro jeg kan få på AGP... :yes:

 

Edit:

Ser at A8N-SLI Deluxe er oppgitt som kompatibel med XP-120. Hmm... :dribble: Kanskje verdt å vente til over nyttår for å se...? :cool:

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Men du må vurdere om du skal ha S754, S939-AGP eller S939-PCIe utfra hvilke behov du selv har og hva dine planer er de neste 2 år.

NF4 skal vistnok ikke slippes med støtte for AGP. Men kanksje.

Jeg sa heller ikke det, hvis du mente det? Med S939-AGP menes selvf. Nforce3 Ultra. Derfor det er viktig å vurdere alle behov du har, utfra hva vi vet i dag.

 

1. Jeg vil ha PCIe skjermkort, PCIe slots og AMD64, samt all ny funksjonalitet på HK og det S939 har å by på etc. Vil også ha muligheten til evt. SLI.

Da er svaret S939 med Nforce4 el. Nforce4 SLI eller andre.

 

2. Jeg har et APG skjermkort jeg skal bruke videre og ønsker jeg muligheten til å oppgradere til Dualcore AMD64 prosessor senere, samt at jeg har dual-channel DDR jeg ønsker å få utnyttet. Men jeg ser ikke noe behov for ny funksjonalitet ellers på kortet.

Da er svaret S939 med Nforce3 Ultra.

 

3. Jeg har et AGP skjermkort og vil ha AMD64. Men jeg trenger ikke div. ny funksjonalitet som S939 får på sine NF4 el. HK, i løpet av de neste 1-2 år uansett. Føler heller ikke behov for å oppgradere til dual-core eller annen funksjonalitet før jeg evt. bytter ut hele plattformen.

Da blir svaret at du liksågodt kan gå for et godt S754 kort med Nforce3 250GB. Eks. DFI Lanparty UT 250GB som hvistnok skal være meget bra på eks. klokking og kvalitet.

 

Dette er litt forenklet, men viser de viktigste spørsmålene ved å velge S754, S939-AGP eller S939-PCIe.

 

4. Et tilleggsalternativ er om man ønsker å klokke.

- Da er S754 bra pga. et meget bra kort fra DFI.

- Men S939 har Winchester prosessoren som også er bra, men man trenger et kort som også er bra. DFI kommer snart med et S939 NF4 basert kort som kan se lovende ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Tror at om du bestiller nforce 3 nå får du det toppen en uke før vi som klarer å vente får nforce4 Her er fra 23.12:

http://anandtech.com/news/shownews.aspx?i=23562

Ja, ikke sant. Det er derfor jeg prøver å smøre meg med tålmodighet, men det har jeg gjort lenge nå. Men du har rett. Egentlig burde jeg kjøpe nForce3 slik at alle dere andre får nForce4 fortere... :p

 

Men du må vurdere om du skal ha S754, S939-AGP eller S939-PCIe utfra hvilke behov du selv har og hva dine planer er de neste 2 år.

Ja, nettopp. Derfor ville jeg ha S939 og PCIe, slik at jeg slipper å kjøpe nytt hovedkort for å oppgradere noe annet. Og hvis man kjøper S754 og AGP i dag, så må man fort vekk oppgradere både cpu og skjermkort selvom man egentlig bare hadde tenkt å oppgradere den ene, for når man først kjøper nytt hovedkort, så må/bør man over på nye standarder likevel (PCIe/S939). Da må man plutselig oppgradere både cpu, skjermkort, hovedkort og minne bare fordi man trengte å oppgradere den ene. Det blir dyrt.

 

Har forresten søkt litt rundt, og jeg har problemer med å finne et nForce3 hk med S939 som er kompatibelt med XP-120, så da er det kanskje ikke noe alternativ i det hele tatt... :ermm:

Lenke til kommentar

Men du klarer deg fint med en S754 plattform i 2 år fra nå av. Og om 2 år ønsker du kanskje å bytta alt uansett. Vet ikke hvor lenge det går før du bytter alt vanligvis.

 

Så kan du evt. bytte til et bedre AGP skjermkort nå som du også har i 2 år, samt S754. Får fortsatt en god penge for ditt brukt.

 

Ram'en du har kan du bruke på alle 3-4 plattformer. Fra socketA til S754, S939-AGP og S939-PCIe.

 

S754 kortene er utprøvd, derfor har DFI et meget bra kort i denne klassen som holder deg fornøyd til slutten av 2006 nå 64 bit plattformer og software har begynt å lande ordentlig.

 

Men som sagt, alt er en individuell vurdering. Selv hadde jeg vel egentlig satt det til 2 valg. S754 og S939-PCIe siden jeg neppe kommer til å bruke masse penger på å oppgradere CPU senere på et "gammeldags" S939-AGP. Du får riktig nok dual-channel DDR støtte på S939-AGP, hvis du har slik ram fra før og ellers er det ikke særlig prisforskjell mellom CPU/HK på S754 og S939-AGP, eneste er at S754 har bedre klokke kort fra DFI.

 

 

Derfor, ønsker du noe som holder deg i minst 2 år fremover:

1. S754, med kraftig klokking og et bra AGP kort som holder deg fornøyd i 2,5 år, til du bytter alt.

2. S939 med PCIe SLI nå så du har alle oppgraderingsmuligheter hvis du tror du kommer til å oppgradere kraftig på samme plattform i løpet av 2,5 år, istedet for å bytte.

 

Ram'en du har kan brukes på begge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det kommer PCIe til 754. også (selv om de ikke lenger går an å stole på noen ang. dato) http://komplett.no/k/ki.asp?sku=303749&cks=PRL

 

Så da Theo blir valget litt vanskligere;)

 

...eller ikke: Skal du gå fra P4 eller AthlonXP så kjøper du NF3 om du har bra grafikkort, og NF4 hvis ikke. Skal du ha nytt, kjøper du NF4.

Så da kommer NF4 for S754 da, artig :).

 

Eneste grunnen til at jeg ville valgt S754 nå er det gode klokke kortet til DFI, men det har som sagt AGP.

Lenke til kommentar
Jeg ville kjøpt et S754 med AMD64 nå hvis jeg var gal av å vente. DFI kortet klokker hvistnok meget bra, og når du selger senere så taper du ikke så mye alikevel.

 

Skjermkortet beholder du, og ram du evt. kjøper kan du bruke videre i et evt. S939.

Skjermkortet kan man ikke beholde, da de fleste her vil ha S-939 m. PCIe og SLi (dette er ikke å oppdrive i dette land enda)

Det er heller ikke å oppdrive S-754 med PCIe.

 

Som kjent, så kan man da heller ikke "ta med" ett AGP skjermkort i ett PCIe system. ;)

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...