Gå til innhold

Seriøst lei av å vente på nForce4


Tjohei

Anbefalte innlegg

En ting til man må tenke på er at man får maks 50% ytelsesøkning med SLI og kort nr. 2. Ergo betaler man i praksis dobbelt så mye for kortet som hva det koster. Så venter du 12-18 mnd. på at prisen synker til 2000,- så betaler du egentlig 4000,- siden du kun får 50% ytelsesøkning med SLI.

 

I tillegg får du mye mer varmeutvikling i systemet, mye mer støy, ganske så mye sterkere belastning på PSU osv osv. Da må ett nytt skjermkort være en bedre investering slik jeg ser det. Evt. et DualGPU skjermkort i ytterste konsekvens.

Jeg er enig med stort sett alle synspunktene dine, men du har ikke sjekket kildene dine helt. SLI-konfigurasjon har vist i tester at det gir adskillig mer enn 50% ytelsesøkning avhengig av spill.

 

Sitat fra Anandtechs hands-on test av SLI:

The main thing to keep in mind that SLI is an option for those who want it; and whenever we have an option that offers a 40 – 70% performance increase where it counts, we welcome it with open arms (and wallets).

 

Om man med andre ord har lyst til å bruke en del penger på maskinen sin nå og kjøpe PCIe, NForce 4 og S939, er det mye penger å spare i ettertid for å øke ytelsen. Skifte av en prosessor og putte i et skjermkort til, vil øke ytelsen i spill til det doble og kanskje mer avhengig av prosessoren man bytter ut.

 

Jeg synes personlig at det er mye gunstigere enn å skifte ut hovedkort, skjermkort, prosessor og kanskje mere til. Hadde denne opsjonen vært tilgjengelig da jeg handlet meg maskin for 18 lapper i sommer, ville jeg seriøst vurdert AMD64 på socket 939 framfor en Northwood P4 3.2 GHz og i875. Men NF4 har desverre ikke vært i omløp før nå i slutten av 2004. Jeg mistenker også at NVidias chipset til Intel-platformen kommer til å gi Intel et enormt løft om de skroter Prescott og innser at i925 og lengre pipeline var den første spaden med jord på kista til P4-arkitekturen. :ohmy:

 

Edit: Trengte et lite mellomrom. :)

Endret av captzalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om man med andre ord har lyst til å bruke en del penger på maskinen sin nå og kjøpe PCIe, NForce 4 og S939, er det mye penger å spare i ettertid for å øke ytelsen.

Akkurat det jeg tenkte også. Ved å legge en liten ekstra investering idag, blir det mye rimeligere å oppgradere seinere, fordi man kjøper bare det man faktisk skal oppgradere.

Lenke til kommentar

50% var tatt fra en artikkel jeg leste her som omtalte omtrentlig det man fikk. 40-70% er gjennomsnittelig 55%.

 

En enkel S754 oppgradering nå hadde kostet ca. 2200,- og holdt deg fornøyd i 2,5 år. Har han DDR ram og AGP skjermkort kan det brukes på S754, hvis det ikke er helt spesiell og ukompatibel ram. Eneste ekstra investering ville vært evt. å bytt skjermkort om 1 år, avhengig av hva han har nå.

 

Men skal man kline til med 18.000 nå så er selvf. ikke et S754 system det man går for.

 

SLI er for meg for den som har råd til å kjøpe 2 av de beste/nest beste kortene så og si med en gang og som er villig til å bygge en maskin spesielt beregnet for for SLI. Ja for man bør faktisk tenke på hele systemet hvis man skal bruke SLI.

PSU, Kjøling, Støy osv.

 

Men er det verdt en 55% ytelsesøkning å bygge et helt system for SLI når DualGPU eller neste generasjons skjermkort gir deg evt. tilnærmet like bra eller like bra ytelsesøkning til samme pris, uten de ekstra hensyn for 2 separate skjermkort i samme maskin.

 

Og årsaken til at jeg sier man bør kjøpe omtrent de beste skjermkortene hvis man skal gå for SLI er at mange av toppkortene har bedre ytelse alene enn 2 dårligere kort i SLI. (diskusjoner tidligere på forumet om dette). Min første tanke var å kjøre 2 6600GT kort i SLI, helt til jeg fikk inspill om at et kort til dobbel pris ville gi like bra ytelse.

 

Så for meg blir dette en løsning for de som alltid kjøper det beste og som nå har mulighet til å bruke mer penger for 55% bedre ytelse. Som i og for seg er en vesentlig økning. Men det blir for de spesielt interesserte og som har lommeboka til å gjøre det, synes jeg.

 

Jeg synes også SLI i seg selv er en dårlig fremgangsmetode for et så krevende system som dagens 3D miljøer er. Hva er vel vitsen med 512-1024MB dyrt GDDR4 minne hvis en SLI link i mellom ødelegger ytelsen? Selv on Nvidia sier at deres Video Bridge håndterer 10G/s og har lavere latency en PCIe, så er den vel neppe like kjapp som gpu<->videominnet på et skjermkort. Det er også en slags Master-Slave løsning som også vil ha sine begrensninger vil jeg tro. Da er DualGPU en bedre tilnærmelse synes jeg. Som ATI bla. kommer med(uten at jeg kjenner deres strategi i detalj).

 

EDIT:

Men må også tillegge at jeg er ikke direkte uening i det du sier her, absolutt ikke. Det jeg sier er at SLI er for noen, men kanskje ikke for andre.

 

EDIT2:

Dette er også noe man forøvrig må være klar over:

If the driver hasn’t been profiled with a game, it will default to single-GPU mode to avoid any rendering issues

Det sier at man er veldig avhengig av hva driveren støtter, men også at det nok er mer å hente på driverutvikling og optimalisering fremover for SLI, enn for et single kort. Og brukeren kan tvinge systemet til å bruke SLI for et spill som ikke er profilert.

 

EDIT3:

Men for all del, kjøp SLI hvis det er det du vil ha. Alt annet enn det du brenner for vil gjøre deg misfornøyd. Så enkelt er det ;)

 

Jeg har lenge siklet på en XP-M2400+ med er godt DFI kort, og selv om jeg burde kjøpt noe annet nå kjøpte jeg dette, og er storfornøyd hehe, selv med et steinalder system ;). Men alt sammen kostet meg kun 3000,- og eneste som var brukt var prosessoren. FX5700 kortet kostet meg 440,- på megatilbud og vil holde meg fornøyd til 6800GT AGP kommer innenfor rekkevidde om få uker.

 

Da vil jeg riktignok ha et overkill skjermkort for min XP-M2400+ der hvor CPU spiller inn, men så bruker jeg senere 1.500 på et DFI S754 og en AMD64 og vips så har jeg et system som vil yte bra lenge.

 

Greit at man kan si at dette har kostet meg da totalt 5-6000,- i løpet av 6mnd men det har gitt meg mye glede å ha disse systemene. Samt at det eneste jeg har kastet bort er 550,- på XP-M med kjøler og 440,- på nytt SocketA HK, samt 440,- på FX5700. Men alikevel så er det ikke bortkastet fordi jeg har hatt stor glede av det og vil fortsatt ha det en stund fremover ;). Disse komponentene ble også kjøpt inn med tanke på en HTPC løsning med HDTV/DVD støtte, som de vil finne veien til når S754 kommer inn i kabinettet.

 

Så når S939/S1206/7 og alt rundt denne plattformen har landet med SATA-II kontrollere(som allerede finnes) og tilhørende disker(som ikke finnes?) med NCQ som gir den reelle ytelsesøkningen, man har støtte for DDR-II i PC5500+, dual-core er prisvennlig, SoundStorm2 har landet i NF5 UltraSS eller NF6 og GDDR4 DualGPU kortene med DX10 ligger og vaker rundt 3.500,-, WindowsXP for AMD64 er gammelt og godt osv. Da skal jeg kline til med 15 laks ;).

 

Inntil da tenker jeg at jeg vil være godt fornøyd med S754 75% maks klokka på et godt DFI kort med et 6800GT AGP kort :).

 

Men alt handler om "hva vil jeg ha og når", samt når er du villig til å betale regningen for et slikt system. Regningen kan variere veldig ift. når du velger å sette foten innenfor.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
PS Det virker som magne ikke har forstått dette: Fordi om du kjøper ett nforce4 kort er du IKKE NØDT å bruke begge x16 sporene.

...og bruker du begge x16-sporene, så reduseres de til x8 hver. ;)

 

I praksis blir det som om du har ett kort med 2 gpuer og dobbelt så mye ram. Vi har jo sett hvordan det funker på kort fra nå avdøde 3Dfx. :whistle:

 

Jeg personlig hadde nok heller ikke kjøpt meg en SLI-løsning nå med den hardwaren jeg sitter med. Det ville vært å skyte seg i foten. Men for en stakkar som sitter og ruger på en XP2500+ socket a og et slitent GeForce 4 Ti4200, vil det nok lønne seg å oppgradere til NF4 SLI, en A64 3000+ og et 6600GT PCIe. Det koster per dagens priser rundt 4 lapper, og du får hovedkort du kan vokse med, slipper å skrote skjermkortet når du vil ha mer fart i burken og får masse mer ytelse med framtidige s939 med dual kjerne når de faller litt mer i pris. :thumbup:

Lenke til kommentar
Håper det litt billigere kortet er like bra som toppkortet (jeg vil ikke ha SLi løsningen, da jeg tenkte å gå for X850 XT PE :p ) Jeg har vindu i kabbinettet og vil nødig ha en ledig PCIe slot da. ;)

Du klarer vel uansett ikke å fylle opp alle PCI og PCIe slottene... -PCIe x1 kort er jo ikke akkurat så vanlig... Du kan også putte x1 og x4 kort ned i det ledige x16 sporet.

Lenke til kommentar
Har du ventet siden September, kan du vente i 1-2 måneder til :)

 

Jeg skal ha Tyan Thunder K8WEX (S2895) med dobbelt PCIe x16 grensesnitt

(2stk nForce4 chipper), støtte for dual Opteron, dobbel Gigabit Ethernet, SLI,

muligheter for Ultra 320 SCSI og 16GB RAM, synd det koster 4800-4900,- når det kommer.

Har du litt info om når og hvor dette blir å få tak i? :dribble:

Lenke til kommentar
Har du ventet siden September, kan du vente i 1-2 måneder til :)

Jeg skal ha Tyan Thunder K8WEX (S2895) med dobbelt PCIe x16 grensesnitt(2stk nForce4 chipper), ra 320 SCSI og 16GB RAM, synd det koster 4800-4900,- når det kommer.

Har du litt info om når og hvor dette blir å få tak i? :dribble:

Siden det har nforc4 brikker kommer det vel samtidig som de andre kortene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...