Gå til innhold

Fallende heis spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det strider mot naturlovene. Man må huske på at hopping i heisen kun resulterer i at du forflytter deg oppover relativt til heisen - du vil fremdeles ha omtrent samme nedfallshastighet i forhold i heissjakten. Og når heisen endelig treffer bunnen, vil den umiddelbart stanse opp. Ettersom du fremdeles har en fallende hastighet, må du også nødvendigvis gjennomføre denne harde stansen.

 

Nei, uansett hvordan du vrir og vender på dette, er det ikke å se bort ifra at en slik vrimlende nedtur er direkte livsfarlig.

Lenke til kommentar
Har lurt på akkurat det samme, men er jo sikkert umulig som en annen påpeker her.

 

Men høres jo logisk ut da :hmm:

Det er det samme om du hopper 'akkurat når d lander' eller litt før, men farten du beveger deg mot jorden bestemmer styrken i hoppet ditt.

Man kommer uansett ganske fort opp i så store hastigheter at ingen mann på jorden er sterk nok i bena til å klare det.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om en flue inne i en bil kan fly fritt rundt eller om den vil FLY tilbake i bakruta med en gang  :hmm:

En flue kan fly fritt inne i en bil, da den er bare preget av endring i akselerasjon som alle andre i bilen. Og ettersom luften er en gass påvirker endring i akselerasjonen ganske lite. Skru på lufteanlegget på maks vil plage flua mer.

 

EDIT: jeg må redigere min mening om å hoppe i heis. Det er selvfølgelig den relative hastigheten som teller. Så du kan vel teoretisk sett hoppe/fjære i bena slik at du ikke tar skade. Men da må du være i stand til å øke hastigheten oppover i samme hastighet som heisen har nedover.

 

Forøvrig ville jeg satt meg i et hjørne i heisen med hodet mellom bena og henden for å dekke oppå for å takle krasjet best mulig. Legger du deg ned vil du sprette littt, og kan slå deg seriøst. Og det å stå resulterre gjerne i at du faller, og det kan også gjøre vondt :)

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Hvis heisen faller mindre enn ca 50 cm så tror jeg det er mulig å unngå en hard landing. (Dersom det ikke var fjærer nederst i heissjakta.)

 

Dersom fallet er noe mer enn det tror jeg det kan bli vanskelig. Da vil heisen falle alt for raskt for at du klarer å få sparket i fra en like stor hastighet i motsatt retning (oppover).

Lenke til kommentar
Ble litt dum topic :/

Men jeg lurte på en ting. Hvis man står i en heis som faller, hva om man hopper rett før den treffer bakken, ville man da bli skadet?

Riktig nok må man time det, men er det mulig?

Nei!

 

Dersom heisen er i fritt fall så vil du være bortimot vektløs i forhold til heisen. Jeg kan aldri tenke meg at du klarer å sparke fra særlig effektivt.

 

Dersom du klarer å ta tak i gulvet og trekke deg ned i sammenhuket stilling, så vil situasjonen bli annerledes. Da antar jeg at du ideelt sett kan redusere smellet med inntil den kraften du klarer å skyve fra med. Det vil si om du hopper slik at heisgulvet treffer deg i føttene i toppen av hoppet ditt.

 

Ligge flat på gulvet tror jeg ikke jeg ville prøvd. Jeg skjønner tanken med å fordele kraften slik at trykket på en enkelt del av kroppen fordeles. Men tenk deg i praksis forskjellen på å hoppe ned fra et sted og lande på beina i forhold til å hoppe ned og lande flatt på ryggen. AUU! :cry: Husk hele kroppen fra bein til ryggrad fungerer som en dempende fjær.

Lenke til kommentar
Det er jo bedre å brekke ryggen enn å legge seg ned for å få litt vondt over alt. I totally agree...

 

Seriøst, les tråden om bevegelse og referansepunkt.

Det er bedre å ta sjansen på å brekke beina og ryggen enn å være sikker på å knuse egget.

 

Edit: Seriøst, noe spesielt i den tråden du ønsker å henvise til?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Jeg påpeker at det VIL være tryggere å ligge enn å stå. Det er snakk om en svært kraftig akselerasjon på A i retning B. A er deg, og B er rett oppover. Se for deg A som deg, og B som en katapult du skal skytes ut fra. Vil du helst ligge på platen om skyter deg ut, og få alt trykket jevnt fordelt, eller vil du stå rett-opp-og-ned og brekke hvert bein i kroppen, rygg og nakke inkludert?

 

Tenk litt på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...