Gå til innhold

Fallende heis spørsmål


Anbefalte innlegg

Men hvis prekestolen detter ned og man ligger oppå steinen så vil jo ikke mennesket få luftmotstand siden man ligger i "dragsuget" etter den. Altså: Jeg tror man vil kunne holde seg på selve steinen hvis man har noe å holde i. (Det vil sikkert oppleves som "nesten vektløst" siden den nok vil følge en aksellerasjon på ganske nøyaktig 1G siden steinens masse er enorm i forhold til den luftmotstanden den møter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

øhm... Jeg veit jeg er teit og irrelevant nå, men alle heiser har en mekanisk fallsperre som hindrer at den faller fritt lenger enn et lite stykke.

 

funker ca sånn: hjul roterer med fart tilsvarende heisens(de er i kontakt med heissjakten), når de roterer for fort, blir det utløst noen haker på heisen som griper i noen hakk i sjakta som da stopper heisen. Failsafe.

 

Dårlig forklaring, men jeg gidder ikke ta meg bedre tid.

Lenke til kommentar

Det er allerede en Mythbusters-episode hvor dette testes, og det hjelper definitivt ikke å hoppe. Buster blir busted (mister armer og bein) ;) (orka ikke lese alle postene så sorry hvis noen allerede har sagt dette.)

 

Skal man hoppe, må man hoppe slik at man får nesten like stor hastighet i forhold til heisen, som heisen har i forhold til huset, men motsatt retning. :no:

 

EDIT:

Man må også hoppe like før heisen har begynt å akselerere ned hastigheten (når den treffer), men ikke så mye før at tiden man bruker på å komme i taket med hodet blir mindre enn tiden heisen bruker på å stoppe helt. :cool:

Endret av MiF86
Lenke til kommentar

Ifølge min logikk vil man føle seg vektløs inni en fallende heis selv om man ikke hopper spesielt høyt, men hastigheten i forhold til bakken blir omtrent den samme. Hmmmm... det høres greit ut å få hastigheten ned med 4 m/s, da, det kan være forskjellen på liv og død.

 

Jeg ville ha hoppet opp og holdt meg i en bjelke i taket for å først dempe fallet med armene, og så landet på bena, men det er ikke nødvendigvis det beste. Forresten forestiller jeg meg at man demper mer effektivt ved å lande enn ved å hoppe, men det kan være feil.

 

Jeg har en "worst case scenario survival handbook" hvor det står hvordan man hopper ned i en container med madrasser fra et vindu i en høyblokk. Der anbefales det at man lander på ryggen med armene og bena opp, lett bøyd. På den måten får man både fordelt trykket OG dempet litt med armene og bena.

 

Prekestolen, ja... stenblokken har helt klart større luftmotstand enn et menneske, for den er jo større! likevel er det mulig at luftmotstanden har lite å si, fordi den veier så mye uansett (men aksellerasjonen er jo lik som for mennesket). jeg ville kanskje ha stått helt på kanten av blokken slik at jeg kunne dempe landingen samtidig som jeg hoppet i vannet. :D

 

PS: Det er for mange som tror slike ting som at man mister farten om man hopper ut av en bil... jeg tror spill som Half-Life kan være medskyldige i dette. I HL slår man seg om man hopper opp fra en heis som går ned med konstant hastighet. I virkeligheten vil høyden på hoppet i forhold til heisen tilsvare høyden man hopper på bakken når den står stille. Husk at det samme ikke gjelder for en fallende heis som går fortere og fortere...

Endret av ehasl
Lenke til kommentar

Man blir smadret hvis man befinner seg i en fallende heis uansett om man hopper eller ei. Husk på hva heisen veier i forhold til mennesket. Mennesket veier kanskje 90 kg mens heisen kanskje 20 gang så mye. Om man hopper vil man ikke merke forskjell på landingshastigheten siden kraften i hoppet ikke kan måles med den kraften kroppen har i fallet. 85 kg som får fritt fall med 0 luftmotstand blir heftige saker. (Hvilken fartsvind får man i et lukket rom der man er i ro i forhold til luften i rommet?.. ingen)

 

En smell og det er julekveld tror jeg er alt vi trenger å si :)

 

Person=DØD

Renholdspersonale=Rike

Lenke til kommentar

Jeg er ingen fysiker, men jeg kan ikke skjønne annet enn at man må være rimelig ferdig uansett.

 

Om man henger i lufta eller står på gulvet når heisen treffer bunnen av sjakta må jo være ganske likegyldig; man blir jo slengt i gulvet med voldsom kraft uansett, siden hele heisen har så stor fart.

 

Person=DØD

Renholdspersonale=Rike

Kommer ikke heismontøren også inn i bildet?

Endret av TwinMos
Lenke til kommentar
Jeg er ingen fysiker, men jeg kan ikke skjønne annet enn at man må være rimelig ferdig uansett.

 

Om man henger i lufta eller står på gulvet når heisen treffer bunnen av sjakta må jo være ganske likegyldig; man blir jo slengt i gulvet med voldsom kraft uansett, siden hele heisen har så stor fart.

 

Person=DØD

Renholdspersonale=Rike

Kommer ikke heismontøren også inn i bildet?

Heismontøren blir vel også "gamings"! (Game over, på gammelt) hehehe :p

Lenke til kommentar
Prøv selv og hopp fra 1m høyde,hopp oppover i lufta rett før du lander.Det blir omtrent samme effekten som å hoppe rett før vilken som helst fallende stein eller heis treffer bakken.

Pssst!Nissen fins ikke!

 

Feil! Om man hopper opp inni en heis sparker man fra på noe som ikke så lett lar seg sparke vekk, i motsetning til om man sparker i luften.

 

Man blir smadret hvis man befinner seg i en fallende heis uansett om man hopper eller ei. Husk på hva heisen veier i forhold til mennesket. Mennesket veier kanskje 90 kg mens heisen kanskje 20 gang så mye.

 

Heisens vekt er irrelevant både når det gjelder skaden man får av fallet (unntaket er om heisen brekker sammen og man får taket i hodet. Var det det du mente?) og akselerasjonen.

 

Om man hopper vil man ikke merke forskjell på landingshastigheten siden kraften i hoppet ikke kan måles med den kraften kroppen har i fallet.

 

Det lille man påvirker farten ved å hoppe kan godt være det lille som skal til for å redde livet (man faller i alle fall), om heisen ikke faller fra stor høyde.

Lenke til kommentar

Beklager. Var litt trøtt da jeg skrev denne posten. Heisens vekt har vel ingen ting å gjøre med skadene man får under fallet, men kroppens fart på tur nedover er absolutt relevant. Dette er på grunn av at kroppen farer med heisen nedover heisjakten med fart lik den heisen har. Kroppen følger heisen på grunn av luften i inne i heisen vil hjelpe kroppen nedover samtidig som kroppens egen vekt tvinger kroppen i samme rettning som gravitasjonskreftene. Resultatet blir et brak uten like. Om du hopper inni heisen vil du ikke bremse den relative farten noe særlig merkbart.

 

Det vil foresten også være umulig å beregne når man skal hoppe. Nok et argument er at man ville blitt så handlingslammet av følelsen av å være i fritt fall at hjernen ville kun benyttet reflekser. (Holde seg fast i noe inni heisen, hondtak, rekkverk eller et menneske)

Lenke til kommentar
man trenger jo ikke hoppe akkurat når den treffer bakken, hvis man hopper litt før, så får man ett lite fall, men nærme bakken gir mindre fall...

 

hvis det hadde vært mulig da...

Jeg forestiller meg at hvis man hopper FØR heisen treffer bakken vil man "fyke" opp i taket og gå glipp av en del av nedbremsingen.

 

Kroppen følger heisen på grunn av luften i inne i heisen vil hjelpe kroppen nedover samtidig som kroppens egen vekt tvinger kroppen i samme rettning som gravitasjonskreftene. Resultatet blir et brak uten like.

 

Luften i heisen har da ingenting å si, det er ikke sånn at man faller fortere enn heisen, liksom... men, men.. :)

Lenke til kommentar

I en hypotetisk fritt fallende heis, så vil man nok havne på gulvet i fallet. Grunnen er at heisen vil oppleve noe friksjon og luftmotstand, mens kroppen ikke har noen friksjon eller luftmotstand mot heissjakta. Trolig vil man føle seg nesten vektløs, men siden heisen bremses opp noe av luft og friksjon så vil man dale sakte ned i gulvet av heisen. Etter hvert som heisen får høyere hastighet så øker luftmotstanden og friksjonen så man vil føle sterkere kraft mot gulvet. I et teoretisk fall i en uendelig høy heissjakt så vil heisen ikke aksellerere i det uendelige men nå en maksimal hastighet, f.eks 100km/t. Det samme skjer med fallskjermhoppere. De aksellererer til de når ca 180km/t. Da er luftmorstanden så stor at den motvirker ytligere aksellerasjon. Man vil dermed fortsette med samme hastighet vidre nedover. Når heisen har nådd sin maksimale hastighet så vil man ikke føle seg vektløs lengre, men oppleve normal tyngdekraft.

 

Men som sagt så mange ganger før: Dette er helt hypotetiske tankeeksperiment. Fritt fallende heiser skjer ikke i vrikeligheten. (I hvertfall ikke i heiser som følger moderne sikkerhetsforskrifter.)

 

Edit: Akkurat i det fallet starter vil heisens friksjon og luftmotstand være null og man vil derfor føle seg øyeblikkelig vektløs. Siden man normalt føler tyngdekraften så vil man nok ubevist "sparke fra" i det heisen løsner og havne i taket. Først når friksjon og luftmotstand begynner å gjøre seg gjeldende et sekund eller to senere så vil man dale ned mot gulvet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Prøv selv og hopp fra 1m høyde,hopp oppover i lufta rett før du lander.Det blir omtrent samme effekten som å hoppe rett før vilken som helst fallende stein eller heis treffer bakken.

Pssst!Nissen fins ikke!

 

Feil! Om man hopper opp inni en heis sparker man fra på noe som ikke så lett lar seg sparke vekk, i motsetning til om man sparker i luften.

 

 

Rett!Du må lese hva jeg skriver.Det blir omtrent samme effekten.

Veldig lik null vil jeg påstå.

 

Det lille man påvirker farten ved å hoppe kan godt være det lille som skal til for å redde livet (man faller i alle fall), om heisen ikke faller fra stor høyde.

Det er skremmende å se at så mange tror det vil hjelpe i praksis.Teoretisk går det,men i praksis:NO WAY!

Lenke til kommentar
Det lille man påvirker farten ved å hoppe kan godt være det lille som skal til for å redde livet (man faller i alle fall), om heisen ikke faller fra stor høyde.

Det er skremmende å se at så mange tror det vil hjelpe i praksis.Teoretisk går det,men i praksis:NO WAY!

Enig! Det er minimalt å hente på å hoppe. Hvis man er maksimalt heldig så reduserer man kanskje sin hastighet i forhold til bakken med 10% og om man igjen er maksimalt heldig med timingen så treffer heisen bunnen akkurat i det man er i det man har tatt sats men ikke lettet fra heisgulvet. Da har man musklene i helspenn og fortsatt noe svai i bena, noe som demper fallet bedre enn strake ben med uspente musker.

 

Med maksimalt hell så tipper jeg altså at man kan redusere skadene noe. Jeg hadde derimot ikke satset på maksimalt hell, men på maksimal vektfordeling og en myk jakke under hodet. Det minker drastisk faren for indre blødninger, knekte ben og knekt rygg/nakke og kraniebrudd i forhold til en oppreist stilling.

 

Hvis heisen faller 1-2 etasjer så tror jeg det å hoppe kan hjelpe en smule (man rekker ikke ta frem jakken og legge seg ned)

 

Hvis heisen faller 2-5 etasjer så er nok det eneste rådet å legge seg ned.

 

Faller heisen fritt mer enn 5 etasjer så er nok løpet kjørt.

 

Heldigvis er dette en hypotetisk problemstilling da heiser ikke faller fritt.

Lenke til kommentar

har ikke lest hele tråden men besvarer trådstarters spørmål likevel:

Når heisen er i fritt fall så vil du og heisen bevege dere i 70-80-90+(?) km/t nedover. Når du hopper så hopper du oppever (i forhold til heisenn) i ca 3 km/t. Resultatet er at du i realiteten fortsatt faller VELDIG fort i forhold til bygningen (og bunnen av heissjakten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...