Gå til innhold

det finnes romvesen!/?


Anbefalte innlegg

jeg mener, Siden VI finnes, så er det ikke usakelig at det finnes liv på andre planeter!

 

Vi er også romvesen! Akkurat som vi er dyr... det vil egentlig si at det finnes romvesen på denne planeten, og romvesenene er dyrene! Men for dem, er vi dyrene?

sammtidig blir det litt vanskelig for vi er dyr.. så vi er 2 rommvesener på en gang?

 

litt vanskelig å forklare men :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel en av de få diskusjonene hvor man virkelig kan si at ingen argumenter er vanntette eller holder mål. Alle mulige argumenter både for og i mot kan på en eller annen måte "motbevises" eller betviles. Man kan argumentere for at hvis det har skjedd her, hvorfor ikke på ligende planeter? Så kan man betvile det hele med at vi har aldri sett noe til annet liv som igjen kan betviles med at vi bare såvidt har utforsket universet osv...

 

Personlig er jeg godt overbevist om at det finnes noe der ute. Kanskje ikke noen grønne menn, men en eller flercellede organismer burde det jo være store sjanser for. Hvorfor? Vel, det er et enormt antall stjerner der ute, og noen bør da ha planetsystemer rundt seg. Av de igjen bør man da treffe på en "blå planet" til, eller kanskje andre organismer enn de vi ser her på jorden klarer å leve under helt andre forhold og på helt andre premisser? Who knows... Dette er et spørsmål vi kommer til å slite med i svært lang tid fremover, potensielt flere milenium.

 

 

Det finnes forøvrig formler basert på ting som antall levetid for en sivilisasjon, antall jordligende planeter pr. solsystem, antall stjerner osv. som regner ut det hypotetiske antall inteligente sivilisasjoner.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Tanken virker besnærende, men det finnes gode argumenter for at vi er alene i universet.

The Fermi paradox can be summed up as follows: The commonly held belief that the universe has many technologically advanced civilizations combined with our observations that suggest otherwise, is paradoxical, suggesting that either our understanding or our observations are flawed or incomplete.

Det ikke som de tror det ikke finnes liv i universet, men at vi ikke klarer å observere eventuellt avansert liv i den nærmeste delen av universet vårt.

 

Som sagt finnes det ingen beviser for fermi pparadox'et, men like få beviser for det motsatte.

 

Jeg tror at det er liv der ute en drøss av plasser, sansynligvis også avansert liv. Om det finnes begge deler så er det ganske nærliggende å tro at det er mye mer enkelt liv enn avansert liv. Problemet med fermi-paradoxet er at avstandene er for store til at vi klarer å finne liv utenfor vår egen planet. Det er altså det observeringen av liv utenfor jorden som er vanskelig, ikke at sansynligheten for liv er liten.

 

Når det gjelder de ikke-observerbare sivilisasjonene der ute så har vi jo "The Drake equation":

The Drake equation (also known as the Green Bank equation) is a famous result in the speculative fields of xenobiology, astrosociobiology and the search for extraterrestrial intelligence.

 

This equation was devised by Dr. Frank Drake in the 1960s in an attempt to estimate the number of extraterrestrial civilizations in our galaxy with which we might come in contact. The main purpose of the equation is to allow scientists to quantify the uncertainty of the factors which determine the number of extraterrestrial civilizations.

 

The Drake equation is closely related to the Fermi paradox.

 

The Drake equation states that

 

N = R^{*} \times f_{p} \times n_{e} \times f_{l} \times f_{i} \times f_{c} \times L

 

where:

 

    N is the number of extraterrestrial civilizations in our galaxy with which we might expect to be able to communicate

 

and

 

    R* is the rate of star formation in our galaxy

    fp is the fraction of those stars which have planets

    ne is average number of planets which can potentially support life per star that has planets

    fl is the fraction of the above which actually go on to develop life

    fi is the fraction of the above which actually go on to develop intelligent life

    fc is the fraction of the above which are willing and able to communicate

    L is the expected lifetime of such a civilization

Mer dom The drake equation finner dere her

Lenke til kommentar

Keith Mayes:

The statitistics

 

1) The number of galaxies. An estimated 50 billion galaxies are visible with modern telescopes and the total number in the universe must surely exceed this number by a huge factor, but we will be conservative and simply double it. That's 100,000,000,000 galaxies in the universe.

 

2) The number of stars in an average galaxy. As many as hundreds of billions in each galaxy.

 

Lets call it just 100 billion.

 

That's 100,000,000,000 stars per galaxy.

 

3)The number of stars in the universe.

 

So the total number of stars in the universe is roughly 100 billion x 100 billion.

 

That's 10,000,000,000,000,000,000,000 stars, 10 thousand, billion, billion. Properly known as 10 sextillion. And that's a very conservative estimate.

 

4) The number of stars that have planetary systems. The original extra-solar system planet hunting technology dictated that a star needed to be to close to us for a planet to be detected, usually by the stars 'wobble'. Better technology that allows us to measure the dimming of a stars brightness when a planet crosses its disk has now revolutionised planet hunting and new planets are being discovered at an ever increasing rate. So far (August 2003) around 100 have been discovered so we have very little data to work on for this estimate. Even so, most cosmologists believe that planetary formation around a star is quite common place. For the sake of argument let us say it's not and rate it at only one in a million and only one planet in each system, as we want a conservative estimate, not an exaggerated one. That calculation results in:

 

10,000,000,000,000,000 planets in the universe. Ten million, billion, as a conservative estimate.

 

5) The number planets capable of supporting life. Let's assume that this is very rare among planets and rate it at only one in a million. Simple division results in:

 

10,000,000,000 planets in the universe capable of producing life. Ten billion!

Lenke til kommentar
Det ikke som de tror det ikke finnes liv i universet, men at vi ikke klarer å observere eventuellt avansert liv i den nærmeste delen av universet vårt.
Det dreier seg ikke bare om at vi ikke ser tegn til liv, men at vi heller ikke ser tegn til at det har vært en sivilisasjon på besøk, eksempelvis som monolitten i 2001. En side ved paradokset som ikke er nevnt i Wikipedia er tidsaspektet. Selv med underlyshastighet, vil det være mulig å sende sonder til samtlige stjerner i vår galakse (ca. 100 mrd stjerner) i løpet av noen millioner år (Melkeveiens diameter er ca. 100000 lysår). Dersom det finnes intelligent liv et annet sted i vår galakse, er det meget mulig de er milliarder av år eldre enn oss, siden universet er ca. 13 mrd år og solen er ca. 5 mrd år. Et nettverk mellom samtlige sonder er vel en nærliggende tanke.

Som sagt finnes det ingen beviser for fermi pparadox'et, men like få beviser for det motsatte.

Korrekt, men for meg er det ganske overbevisende.

Jeg tror at det er liv der ute en drøss av plasser, sansynligvis også avansert liv. Om det finnes begge deler så er det ganske nærliggende å tro at det er mye mer enkelt liv enn avansert liv. Problemet med fermi-paradoxet er at avstandene er for store til at vi klarer å finne liv utenfor vår egen planet. Det er altså det observeringen av liv utenfor jorden som er vanskelig, ikke at sansynligheten for liv er liten.

Noe av tanken er at de kan ha besøkt vårt solsystem, og samtlige i galaksen. Likevel ser vi ikke tegn til det.
Lenke til kommentar
jeg mener, Siden VI finnes, så er det ikke usakelig at det finnes liv på andre planeter!

 

Vi er også romvesen! Akkurat som vi er dyr... det vil egentlig si at det finnes romvesen på denne planeten, og romvesenene er dyrene! Men for dem, er vi dyrene?

sammtidig blir det litt vanskelig for vi er dyr.. så vi er 2 rommvesener på en gang?

 

litt vanskelig å forklare men :hmm:

Jeg måtte sitere trådstarters startmelding...

 

Jeg ser to spørsmål, og jeg skal prøve å besvare begge i tur og orden.

Men for dem, er vi dyrene?

Vi er dyr for alle, uansett hvordan du snur og vender på det. Vi er tross alt biologisk materiell.

 

Ifølge Wikipedia, er definisjonen på dyr: [...] organismer med minst ett fritt bevegelig livsstadium og som ikke produserer klorofyll eller cellevegg.

så vi er 2 rommvesener på en gang?

Hvis et romvesen er definert som et "dyr" som eksisterer i universet, er vi jo romvesen. Hvis romvesen er definert som "skapninger som eksisterer utenfor ens egen planet", er vi romvesener for alle andre romvesener, akkurat som de er romvesener for oss.

 

 

Ikke veldig vanskelig å tenke seg til, er det? Ikke akkurat et tema man vinner Nobels pris i fysikk eller filosofi for heller.

 

 

Hvis det er mulig å leve på en av de ekstremt mange planetene, må det jo være EN til...?
"EN" til hva? En til planet med liv på? Ja, som sagt, det eneste vi kan vite er den matematiske sannsynligheten for det, og den har vi allerede fått frem opp til flere ganger.
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det ikke være liv der ute?

 

Problemet ligger heller i å finne det, hvis vi ikke snakker avanserte livsformer som lager elektronisk støy må vi nærmest lete på planet for planet for å finne det. Hvis dem lager elektronisk støy vil det uansett ta lang tid før vi hører noe fra dem. Jeg tviler på at vi har noen naboer her i "nabolaget" så det vil ta en god del år til før vi tidligst vil høre noe.

 

Vi alene har jo "kun" sendt ut støy i rundt 80år elns (les:radio)

 

Finnes det ikke liv andre steder i en eller annen form blir jeg meget imponert, er litt imponerende at en så destruktiv rase som oss er alene her ;)

 

I følge XtraGal3 på vg forumet skal dem visst komme å si hei snart så er bare å spenne seg fast :wee:

http://vg.transact.no/Thread.asp?GroupID=181&Group=UFO

 

Man skal dog heller aldri se bort fra mulighetene rundt liv på et annet nivå høyere enn det vi kan tenke oss...alt er mulig...Vi mennesker har jo fått snudd opp ned hele læren om det meste flere ganger så.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle det ikke være liv der ute?

Det kan ganske enkelt være fordi betingelsene for at liv oppstår er mange, og at flere av disse er ganske små. Denne mulige forklaringen (og andre) til Fermis Paradoks er kjent som the Great Filter, pussig nok ikke på Wikipedia.

 

Problemet ligger heller i å finne det, hvis vi ikke snakker avanserte livsformer som lager elektronisk støy må vi nærmest lete på planet for planet for å finne det. Hvis dem lager elektronisk støy vil det uansett ta lang tid før vi hører noe fra dem. Jeg tviler på at vi har noen naboer her i "nabolaget" så det vil ta en god del år til før vi tidligst vil høre noe.

Nærmeste nabo er ca. 4 lysår unna, vi finner mange stjerner innenfor en radius på 50 lysår. Likefullt er det mulig at en sivilisasjon der ute er langt, langt eldre ennn oss, slik at det ikke skulle være nødvendig å vente på dem.
Vi alene har jo "kun" sendt ut støy i rundt 80år elns (les:radio)

Radio har vært brukt i over 100 år, men på frekvenser som trenger igjennom ionisfæren er det vel ca. 50 år, tenker da spesielt på radarer.
Finnes det ikke liv andre steder i en eller annen form blir jeg meget imponert, er litt imponerende at en så destruktiv rase som oss er alene her ;)

Mulig jeg er i mindretall, men jeg håper inderlig ingen er mer destruktive enn mennesker. Koloniseringen av f.eks. Amerika er ikke lystelig lesing, spesielt dersom en tenker seg en fremtid der vi blir kolonisert. (ref. drøssevis av SF-plot)
Man skal dog heller aldri se bort fra mulighetene rundt liv på et annet nivå høyere enn det vi kan tenke oss...alt er mulig...Vi mennesker har jo fått snudd opp ned hele læren om det meste flere ganger så.

En konsekvens av Fermis Paradoks er nettopp dette at andre sivilisasjoner vil være langt mer avanserte enn oss. Se på vår egen utvikling: aldri har det arbeidet så mange med forskning og utvikling, teknologien raser fremover i en hastighet som kultur eller myndigheter holder tritt med, det er bare såvidt teknologer gjør det. Tenk deg da noen millioner år frem i tid...

Lenke til kommentar

Muligheten for at det finnes en eller annen type av liv ellers i Universet er etter min mening overveldende. Da snakker jeg ikke om intelligent liv, men om svært enkle livsformer som encellede- eller flercellede organismer. Intelligent liv kan eksistere andre plasser i Universet, men vil i så fall være svært sjelden grunnet at oppbygningen til disse organismene da vil være særdeles avansert.

 

Europa - En av Jupiters måner

europa1.gif

Det kan godt være at det finnes encellede- eller flercellede organismer i havet under den tykke isen. Det må i så fall være rundt næringsrike (mineraler o.l.) varme kilder. Her finnes det verken sollys eller oksygen, men det er heller ikke nødvendig for at liv skal kunne oppstå. Det sier seg selv at oksygen ikke er en nødvendighet, siden det er organismer som skapte oksygenet som nå finnes på Jorda gjennom fotosyntesen! Oksygenet ble først laget senere og utslettet mye av livet på Jorda grunnet at oksygen da var giftig for mange av datidens organismer!

 

Dessuten har Jorda sett ut som Europa flere ganger gjennom historien da planeten var dekket av et tykt islag. Dette tok ikke knekken på livet som eksisterte på Jorda.

 

Det finnes mange andre eksempler på at liv kan oppstå i miljøer som tidligere ble antatt som for ugjestmilde her på Jorda.

 

Dette bare viser at liv kan oppstå i svært ugjestmilde og giftige miljøer, noe som betraktelig øker sjansen for at liv også kan utvikles andre plasser i Universet. Dessuten finnes det utallige planeter i Universet. Mange av dem vil selvsagt være steinplaneter som Jorda og som i tillegg kretser rundt en stjerne med en passende avstand.

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Hmmm, sjekker dere forrige side med argumenter, er det gode muligheter til at vi faktisk er alene. Jeg ble oppfordret til å skrive om The Great Filter på Wikipedia, synes det er en ide å oppsummere tanker der, eventuelt komplettere det som allerede er der. Det ser ut som om jeg er kommet ut for en dillettant, så jeg spiller ballen tilbake og håper på støtte. Hvis ikke blir artikkelen rett og slette fjernet.

 

Jeg ser at Google har problemer med å tråle igjennom HW.no, da er det ekstra stor fordel å legge ut ting på Wikipedia. Synes selv det er mange ypperlige artikler her på forumet som fortjener større leserkrets.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...