Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du får mer ut av det hvis du leser på begge språk enn bare et!

Tja, hvis du begynner med norsk og går over til engelsk så skal jeg være enig, bøker taper seg alt for mye i oversettelsen fra norsk til engelsk.

Det er omvendt også, det var slik for meg ihvertfall da jeg leste den føniksorderen for første gang på norsk!

 

Uansett så er det jo litt moro med de norske navna...

Lenke til kommentar
Tja, hvis du begynner med norsk og går over til engelsk så skal jeg være enig, bøker taper seg alt for mye i oversettelsen fra norsk til engelsk.

Jeg synes ikke at Harry Potter bøkene taper seg så veldig mye i oversettelsen. Jeg innrømmer gjerne det at jeg liker bøkene best på engelsk, men jeg synes at Høverstad gjør en glimrende jobb med å oversette

Lenke til kommentar
Tja, hvis du begynner med norsk og går over til engelsk så skal jeg være enig, bøker taper seg alt for mye i oversettelsen fra norsk til engelsk.

Jeg synes ikke at Harry Potter bøkene taper seg så veldig mye i oversettelsen. Jeg innrømmer gjerne det at jeg liker bøkene best på engelsk, men jeg synes at Høverstad gjør en glimrende jobb med å oversette

Nei, det er ingenting å utsette på oversettelsen til Høverstad, leste dei tre første bøkene på norsk, og dei to siste har eg lest lest på engelsk. Eg synest dei alle fem har vore kjembra, og forskjellen melleom dei to, orginalen og den norske versjonen er veldig liten, det einaste eg sliter med, er alle navna. Dei går i surr heile tida :blush: :!:

Lenke til kommentar
......... det einaste eg sliter med, er alle navna. Dei går i surr heile tida :blush: :!:

Det er jeg enig i, men Bugge tok et riktig valg da han oversatte navnene. Vi må jo huske på det at Harry Potter er en barnebok, iallfall ga den første boken klart inntrykk av det, og det er jo vanlig å oversette navn i barnebøker, mens man i bøker for voksne, som da vinci koden beholder de utenlandske.....

Lenke til kommentar

Jeg mener fast og bestemt at det var utrolig dumt å oversette navnene. Eller, dvs, jeg leste de første bøkene på norsk (først). Da var det helt greit, men når man skjønner hvor utrolig mye bedre originalnavnene er, så blir ihvertfall jeg litt oppgitt.

 

"McSnurp", "Humlesnurr" osv.. Nei, jeg holder meg til den engelske utgaven og de engelske navnene.

Lenke til kommentar
Jeg mener fast og bestemt at det var utrolig dumt å oversette navnene. Eller, dvs, jeg leste de første bøkene på norsk (først). Da var det helt greit, men når man skjønner hvor utrolig mye bedre originalnavnene er, så blir ihvertfall jeg litt oppgitt.

 

"McSnurp", "Humlesnurr" osv.. Nei, jeg holder meg til den engelske utgaven og de engelske navnene.

Hvorfor er de engelske så veldig mye bedre?

De norske navnene er ikke finni på på måfå, de er godt gjennomtenkt.....

Lenke til kommentar

Ikke om du ikke forstår navnenes mening i utgangspunktet. Det er en grunn til at bøker oversettes, nemlig at de skal bli letter å forstå. Siden disse bøkene ser ut til å være barnebøker, så er det jo naturlig å oversette dem slik at barn lettest kan forstå dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den fjortende februar, valentinsdagen kom Bloomsbury (De som gir ut HP på engelsk) dette bildet (på linken er det et bilde). Der det står "Harry *hjerte*" nå undres det på om det er er mer kjærlighet i denne boka eller om det kun var for å markere dagen.

 

Den franske tittelen på boka er: "Le Prince au sang mêlé" som betyr "prinsen som er en halvblods" derfor er man nå sikre på at det er en prins som er halvblods. (Wee! :))

 

Og det er nå helt sikkert hva antall sidetall er, men det husker jeg ikke!:/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...