Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Jeg leste også Harry Potter-bøkene på norsk først. Den gangen trivdes jeg med det. Oversetteren ga meg den "typiske HP-følelsen", og navnene lød egentlig ikke så ille. Bare litt smårart.

 

Men så kom HP5 ut, og - utålmodig som jeg er - kjøpte jeg den på engelsk. Og det gikk faktisk overraskende bra. Følelsen fra "gammelt av" satt der, og engelsken ble egentlig ikke noe problem. Du tenker egentlig ikke over at den er engelsk når du sitter der med Rowlings mesterverk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah. Høres meget bra ut. Får vel gå til anskaffelse av engelske HP-bøker, da.

 

Har tenkt på alle disse argumentene selv, óg. Navnene er jo, iallfall etter hva jeg kan skjønne av det jeg har sett, mye bedre på originalspråket (mange som sier at navnet Humlesnurr er vanskelig å svelge når man er blitt vant til Dumbledore). Dessuten vil det nok være meget lurt å få frisket opp HP-kunnskapene sine litt før HBP kommer, som Tonio sier.

 

Spørsmålet da blir vel bare om jeg rekker å lese fem HP-bøker før den neste i rekken kommer? Har jo så mye jeg synes jeg skulle ha lest... Holder jo på med Star Wars: Shadows of the Empire nå; hadde tenkt å lese mer Star Wars etterpå (noe jeg nå kommer til å utsette). Vel, jeg har jo mange gode leseopplevelser foran meg, da.

Lenke til kommentar
Når man leser bøker på orginalspråket så får man jo boka rett fra forfatteren.

Og man blir veldig god i Engelsk av engelske bøker.

Jeg har også tenkt en del på dette med språktrening, særlig siden jeg ikke skal ha engelsk på skolen til neste år.

 

Syntes det er best å få med meg alle bøkene i en serie før jeg går over på neste bok jeg da.

Helt klart, selv om det blir litt pes å lese alle sammen. Men jeg skal da saktens prøve.

Lenke til kommentar

anbefaler sterkt å lese dem på engelsk, mye bedre enn på norsk, så kan du jo lese 6 på engelsk mens du venter på den norske utgaven. kan nok være lurt, som nevt tidligere, å lese alle fra begynnelsen av, spesielt nr. 1 det er jo der de fleste navnene kommer inn.

Endret av fotball
Lenke til kommentar
anbefaler sterkt å lese dem på engelsk, mye bedre enn på engelsk, så kan du jo lese 6 på engelsk mens du venter på den norske utgaven. kan nok være lurt, som nevt tidligere, å lese alle fra begynnelsen av, spesielt nr. 1 det er jo der de fleste navnene kommer inn.

Så du syns bøkene er bedre på engelsk enn på engelsk? :p

Lenke til kommentar

Jepp, det skal bli engelsk nå. Har lest ferdig Star Wars: Shadows of the Empire, snart også Rødstrupe av Nesbø (Nesbøs serie om Harry Hole var den serien jeg EGENTLIG holdt på med da jeg måtte lese en engelsk roman i forbindelse med skolen, og nå kommer dette. Sukk). Så da blir det Harry Potter.

 

Leste først den første HP-boka, så klart, det var rett før jul ett eller annet år, og så fikk jeg Ildbegeret til jul. (Som dere skjønner var jeg ikke med på HP-bølgen fra den tidlige begynnelse.) Tenkte jo å lese nummer to og tre før nummer fire, men jeg klarte jo ikke annet enn å begynne å lese Ildbegeret med en gang. Dette førte til at rekkefølgen på bøkene jeg leste ble 1-4-2-3-5 (har dog repetert litt og "rettet opp" noe siden), og dette er ikke særlig gunstig, selv om mitt "mentale tidsperspektiv" på Harry Potter-sagaen etter hvert er blitt temmelig korrekt likevel.

 

Dette er jo nok en god grunn til å ta hele serien (på engelsk) nå.

Lenke til kommentar
anbefaler sterkt å lese dem på engelsk, mye bedre enn på engelsk, så kan du jo lese 6 på engelsk mens du venter på den norske utgaven. kan nok være lurt, som nevt tidligere, å lese alle fra begynnelsen av, spesielt nr. 1 det er jo der de fleste navnene kommer inn.

Så du syns bøkene er bedre på engelsk enn på engelsk? :p

har rettet opp nå :blush:

Lenke til kommentar
Noe her som veit kven Halblodsprinsen er for ein person, ein ny person som kommer inn i boka, eller ein som har vore der før, eller Harry Potter?

Tror ikke det er noen som vet det sikkert, nei. Rowling har vel uttalt at det verken er Harry eller Voldemort, men ut over det må vi nok vente på boka.

Lenke til kommentar

Er nok noen nærmt.

 

Håper ikke noen i trioen dør, ihvertfall ikke før 7'ern. Magefølelsen sier at minst én av dme gjør det, though.

 

Vet ikke helt hva jeg tror. Tror JKR har sagt at Hagrid overlever gjennom serien, men kanskje han hvis ikke. *diskuterer frem og tilbake, for å konkludere med at jeg ikke vet* ;)

Lenke til kommentar
Hvem tror dere kommer til å dø? JKR har sagt at noen kommer til å dø.

Jeg blir deprimert hvis Ron eller Hermoine dør...

enda flere som skal dø???

Sirius Svaart døde jo i 5'ern da.....

sikker på at du ikke husker feil nå???

 

 

er jo mulig at jeg tar feil, for jeg ekke så veldig oppdatert på den fronten akkurat nå :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...