Gå til innhold

Ringenes Herre ...


Anbefalte innlegg

Er jeg det eneste mennesket i hele verden som synes Ringenes Herre bøkene og alt Tolkien klarte å presse ut av seg er noe usammenhengende ræl, men samtidig synes filmene er bra? For bøkene er noe av det værste jeg har lest, og jeg har lest en del i mitt liv. Mens kompiser av meg som ikke har lest ei bok i hele sitt liv leser Tolkien opp og ned og i mente. Hva er det med denne forfatteren som gjør at ekelte friker fullstendig ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror hovedgrunnen er at Tolkien var den første av sitt slag. Jeg synes ikke bøkene fortjener å bli betegnet som "ræl", men jeg er helt enig i at den litterære kvaliteten kan diskuteres. Tolkien skriver ikke særlig bra, men den verdenen han har skapt er veldig, hva skal jeg si - komplett. Det er liksom en hel verden å flykte inn i, for de av oss som måtte ønske det. Og man kan vel ikke benekte at forfatteren har lagt ned en god del arbeid i skapelsen av verket/verkene.

Lenke til kommentar
Er jeg det eneste mennesket i hele verden som synes Ringenes Herre bøkene og alt Tolkien klarte å presse ut av seg er noe usammenhengende ræl, men samtidig synes filmene er bra? For bøkene er noe av det værste jeg har lest, og jeg har lest en del i mitt liv. Mens kompiser av meg som ikke har lest ei bok i hele sitt liv leser Tolkien opp og ned og i mente. Hva er det med denne forfatteren som gjør at ekelte friker fullstendig ut?

Nei. Heldigvis er det få av dere.

Lenke til kommentar
Er jeg det eneste mennesket i hele verden som synes Ringenes Herre bøkene og alt Tolkien klarte å presse ut av seg er noe usammenhengende ræl, men samtidig synes filmene er bra? For bøkene er noe av det værste jeg har lest, og jeg har lest en del i mitt liv. Mens kompiser av meg som ikke har lest ei bok i hele sitt liv leser Tolkien opp og ned og i mente. Hva er det med denne forfatteren som gjør at ekelte friker fullstendig ut?

 

Ringenes herre er da ei heilt grei eventyr bok. Vist ein ikkje liker eventyr så liker ein jo selfølgeli ikkje ringenes herre. Filmene derimot er jo laterlig dårlige. Kva hjernevasking og lobotomering Hollywood har bedrevet på Peter Jackson vil eg helst ikkje vite. Han som pleide å lagge knalgode filmer som Braindead og meet the feebles. Tenk kva ein kunne fått til med Ringenes herre i splaterfilm versjon!!! Og med samme budsjetet! Det er jo som eg får frysninger ned over ryggen.

Eg kunne vel og akseptert dei to første filmene vist ein lot Sauron få ringen og slavlege heile Midgar.

Lenke til kommentar
Han har fått filmatisert bøkene sine, og han skriver bra, men ikke så bra som Robert Jordan.

 

De som påstår at Tolkien og Jordan skriver bra må gjerne utvide reportoaret sitt noe. Se litt utenfor sjangeren.

Sorry da, tekte liksom jeg skulle lese ferdig WOT serien før jeg begynte å finne noen nye bøker igjen.

 

Kanskje jeg skal lese Without Remorse av Tom Clancy, har jo lest Rainbow Six og praktisk talt hele Op-Center serien fra før, kan jo bli en behagelig forandring å slappe av med litt thriller igjen.

Lenke til kommentar

Jeg husker da jeg leste Ringenes Herre i åttende klasse. Jeg hadde jo hørt at det var den nest mest leste boka i verden eller noe sånn. Måtte jo være bra, ikke sant? Jeg klarte å krabbe meg gjennom boka på et år eller noe sånn. Jeg hadde ikke lest bøker siden tidlig på barneskolen, så det var riktignok dårlig med tidligere litterære erfaringer. (Ennå.) Jeg husker jeg ga alle bøkene klart terningkast seks i bokanmeldelsene som jeg var pålagt å skrive på skolen. Det jeg aldri fikk for meg, var at det ikke tar ett år å lese én roman om den virkelig er "god".

 

Jeg har ingenting imot Tolkien jeg. Å skrive hovedsaklig for å tilfredsstille seg selv er jo et kjent fenomen og er så godtatt som det kan få bli. Det er flott. Det skader ingen. Stå på folkens.

 

Men jeg synes det vipper over på grensen til det kvalmende nå som jeg har fått lest litt mer. (Ikke mye altså.) For det er noe ræl. Jeg leste Ringens brorskap på nytt på engelsk for ikke så lenge siden, og "makan", tenkte jeg; "Tolkien har virkelig null peiling på hvordan en faktisk skal få folk til å lese videre." Teknisk kan det ikke bli så veldig mye mer elendig tror jeg. Det var komplett uinteressant og appelerte på ingen måte til meg. Fortellerteknikk, Tolkien? Fortellerteknikk?!

 

Romaner trenger ikke å være spennende, men gi oss da for pokker litt dybde.

 

Det er jo overhodet ikke noe galt i at folk liker det heller, men jeg synes det er tragisk at folk anbefaler Ringenes Herre til personer som ikke har lest mye tidligere. Det er å starte i HELT feil ende. Det er viktig litteratur, men forbaska treg og idiotisk for en som søker underholdende tekster... eller for den saks skyld noe å tenke over.

 

Det er bare fantasien til en fyr.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo strålende og en fullstendig motpol til min egen erfaring.

 

Jeg mente ikke å uttale meg på vegne av andre, men jeg tror ikke en ærlig sjel kan si at Ringenes Herre er et ypperlig – eller i det hele tatt "et godt" – sted å starte om en er på jakt etter følelsen av å bli betatt av ei bok, for Tolkien bruker ikke de virkemidlene en god skjønnlitterær forfatter skal bruke.

 

Det er jo veldig bastant sagt, og man kan sikkert si at han var original, men jeg tror ikke han fødte noen veldig kostelige tendenser innenfor fortellerteknikk akkurat. Dagens fantasyforfattere har sikkert blitt påvirket av ham, men de har lært også. Heldigvis. Disse grunnleggende fortellertekniske teoriene kommer veldig få utenom. Tolkien? Javisst, men jeg vet at mange her... med hånden på hjertet... kan si at Ringenes Herre ofte var dønn kjedelig... og meningsløs... og at verdens forfattere for all del ikke må forsøke på det samme. :whistle:

Lenke til kommentar

Det at den ikkje er skrevet riktig og til tider blir kjedelig er nok sant, men eg synest forsat det er eit bra eventyr han forteller sjølv om han kanskje forteller det på ein kjedelig måtte. No skal det og seies at det er svært lenge siden eg leste boken og det er godt muligt eg hadde skiftet meining om den hadde eg lest den igjen.

Lenke til kommentar

Som nevnt er kanskje ikke boken den en bør begynne å lese dersom en ikke har lest noe før. Begynnelsen er lang, og som nevnt blir ikke vanlige litterære virkemidler brukt. MEN, dersom en har lest en del, og kommer seg videre i boken, så skjønner en at det hele faktisk fungerer. Det er gjort på en uvanlige måte, ja, men det fungerer som bare juling! Ting som kan virke teite for seg selv blir, dersom en setter det i sammenheng med andre hendelser i Tolkiens verden, logiske og svært så interessante. En må allikevel være forbredt på det. Jeg er veldig glad jeg hadde fått "tips" fra andre som hadde lest bøkene før jeg satte igang selv. HOLD UT! :)

 

I ettertid så kan jeg fortsatt sitte med godfølelsen bare av å tenke tilbake på dem. Går konstant med en trang om å lese dem på nytt. Noe må han da ha gjort bra ;)

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke å uttale meg på vegne av andre, men jeg tror ikke en ærlig sjel kan si at Ringenes Herre er et ypperlig – eller i det hele tatt "et godt" – sted å starte om en er på jakt etter følelsen av å bli betatt av ei bok, for Tolkien bruker ikke de virkemidlene en god skjønnlitterær forfatter skal bruke.

Tja, LOTR var nå faktisk den bokserien som fikk meg interresert i bøker da. Før jeg leste de i 8. klasse hade jeg bare lest tullebøker som vi måtte lese i skolen. Og jeg, på den tiden, syntes bøkene var sinnsykt bra skrevet og interresante. Har lest boken om igjen halvannen gang senere (Er blitt en studns dein sist tho) og jeg likte fremdeles bøkene utrolig bra.

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke å uttale meg på vegne av andre, men jeg tror ikke en ærlig sjel kan si at Ringenes Herre er et ypperlig – eller i det hele tatt "et godt" – sted å starte om en er på jakt etter følelsen av å bli betatt av ei bok, for Tolkien bruker ikke de virkemidlene en god skjønnlitterær forfatter skal bruke.

Jeg er som flere andre uenig. Basert på egen erfaring og hva jeg har sett hos venner. I de tidlige tenårene var RH og Hobitten ypperlige bøker for å bli betatt av bøker. Jeg var vel en 14 da jeg ble introdusert til fantasy-sjangeren og Tolkien. Det skal sies at jeg hadde lest en del i mine yngre dager også av flere store utenlandske forfatter hvis jeg ikke husker navn samt samtlige bøker av Fønhus.

Allikevel var ikke RH noen bok som fikk meg til å bli lei av sjangeren, tvert om fikk det meg til å lese mer. Hobitten leste jeg på en dag og RH på en uke! Det var så spennende. Det eneste man kan holde mot RH i så måte var at jeg ble oppslukt av fantasy og annen litteratur har blitt nedprioritert etter dette.

 

Og om det så skulle være at Tolkien er dårlig på å bruke skjønnlitterære virkemidler så ser jeg allikevel ingen hindring å starte med denne RH. Det som betyr noe er om boken er spennende, og det mener jeg så absolutt den er uavhengig av virkemidler. Så kan du argumentere med at det er mest hensiktsmessig at unge men tidlig leser bøker med gode litterære virkemidler for å lære av dette. Men så lenge det ikke er skolepliktig å lese denne boken så henger ikke det argumentet på greip. Og uansett ser jeg det mer positivt at bøker blir lest enn at annen moderne underholdning skyver det helt til sides.

Lenke til kommentar

Det er folk i begge ender her, og man kan vel uansett ikke argumentere folk til å flytte på seg. Det er et artig fenomen dette med spenning i Ringenes Herre dog... jeg opplevde den som gørrkjedelig i hvert fall, enda fantasylitteratur er førstevalg hos meg også.

 

At du leste den på en uke, SirGalrim, sier jo nok om ditt forhold til boken. Det var jo ikke tilfeldig. Men hvor lang tid brukte dere andre på den første gangen, egentlig? Hvor lang tid i forhold til andre romaner? Og er Ringenes Herre mer enn underholdning for dere?

Lenke til kommentar

Eg leste den på engelsk over ein relativt lang periode, og storkoste meg med boka. Er stor fan av filmane og det var meget artig å lese heile historien.

 

Mulig den ikkje er den mest politisk korrekte boka, men den er kjempegod underhaldning for min del. Prøvde å lese den før eg hadde sett filmane, men gjekk lei for som pokker. Etter å ha sett filmane ørten ganger og spelt alle spela var det ein nytelse å lese boka, frå første til siste side.

 

Har aldri lest ei fantasy-bok før, og stort sett sett på action-filmar, men Lotr er noko heilt spesielt..(for min del)

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Mine 5 teser om: Folk som mener at Ringenes Herre er verdens beste bok

 

A) mener også at WOT-serien er veldig bra, men ikke like bra som RH

B) ønsker Peter Jackson et visst sted

C) har ikke hørt om navn som Frode Grytten, Øystein Lønn, Kjell Askildsen og Agnar Mykle

D) synes gamlingene Henrik og Knut skrev sinnsykt kjedelige bøker

E) har ikke mye til overs for norskfaget

 

:ermm:

Lenke til kommentar

eg tar testen sjølv om eg ikkje synest det er verdens beste bok vist det er greit.

 

a. har aldri lest den serien.

b.peter jackson er konge han, men ringenes herre filmene klarte han ikkje å gjøre noko ut av. Braindead derimot er kvalitet :thumbup:

c. har høyrt nokre av namna ja.

d. har når sant skal seiast aldri lest noko av dei trur eg.

e. eg har ikkje så mykje til overs for skulen som den er i dag generelt i grunnen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...