Gå til innhold

Noen som har fått bruk for kampsport på gata?


Anbefalte innlegg

Haha, dritbra. Folk som ypper til bråk fortjener å bli stoppet :D.

 

Har selv bare havnet i bråk to ganger på skolen. En gang var det to stykker og en annen gang var det fire folk.

Den første gangen var det nok rom mellom oss til at jeg kune ta tilløp og ta en flying kick rett brystkassen, var ikke så mye et spark, men mere som ett synnsykt hardt dytt, fyren kolapset på gulvet og gispet etter luft. Deretter ga jeg den andre fyren (sannsynligvis) et blåttøje og en sprukken leppe, før han stakk av.

Den andre gangen gikk jeg bare til angrep på den største av dem. Sparket han i siden av kneet (slik at han mistet litt av balansen og ble forvirret) og så dyttet jeg han med foten min, inn i en annen fyre som sto bak han. Så sprang jeg bort så fort jeg kunne.

Endret av Kaiz3r
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har trent i ulike kampsporter siden jeg var 7 år, nå er jeg 18 og skal begynne på MMA så fort jeg flytter til Oslo.

 

Jeg kan stolt si at jeg _aldri_ i hele mitt liv har brukt noe av det jeg har lært i en slosskamp på gata. Og ikke missforstå, jeg bor i Skien, hvor ungdomskriminaliteten er på topp. Men jeg har aldri havnet i en situasjon som ikke kan løses med ord eller bare snu ryggen til.

Endret av DMN
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nei thomas.

 

Karate er veldig andreledes på mange måter.

Vi driver fullkontakt. og trener ikke bare, vi driver oxo litt med filosofi.

Karate er mye vanskeligere, og har desidert mest styrke enn noen annen kampsspor på verdensbasis...

 

 

Har drevet med Kyokushinkai Karate i noen år, og er absolutt enig med deg :thumbup: Aldri bruk det annet enn i selvforsvar, men når det først gjelder, er det eneste du kan gjøre å gi full trøkk... Hadde vært så livredd i samme situasjon at jeg hadde gjort akkurat det samme, sannsynligvis slitt litt med følelsen etterpå også... Lenge siden linken er postet, håper ikke du fortalte det til politiet :D

Lenke til kommentar

nå hakke jeg lest hele tråden, men for meg virker sånne kampsporter mer som en hobby enn en forsvarsmåte..

 

var en dude som klikke på en annen fyr ett sted jeg var, angriperen har brunt belte i karate og gått på det i flere år, noe fullkontakts greier også, mener det var Kyokushin karate els no sånt.. han ble greit lagt i bakken og jekka ned av en fyr som ikke har noen erfaring med kampsport eller katteslagsmål generelt..

 

når han karate fyren fikk reist seg opp igjen angrep han igjen og ble nok en gang lagt i bakken, så om man har høy rang innen en kampsport betyr ikke at man er noen slåsskjempe...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har aldri brukt kampsportteknikker på gata, men har brukt et frontspark én gang mot en fyr som prøvde å trenge seg inn i leiligheten min. Men selvtilliten og tryggheten som er en direkte konsekvens av all treningen min har jeg fått bruk for mange ganger. Her er noen artikler som utdyper dette:

 

http://judomania.org/2007/02/26/selvforvarskurs/

http://judomania.org/2006/10/06/selvforvar-liksom/

http://judomania.org/2005/02/09/selvforsvar/

http://judomania.org/2007/04/18/fra-kampsp...il-selvforsvar/

http://judomania.org/1999/05/15/judo-som-selvforsvar/

 

Ellers så fikk denne tyskeren god bruk for judo som selvforsvar (og han var blind!):

 

http://judomania.org/2007/09/14/blind-judo...r-tyv-i-bakken/

Lenke til kommentar

Har aldri fått bruk for kampsport. Har kun trent ca 4 mnd (CKM som signaturen min tilsier), og jeg er ingen bråkmaker. Ble angrepet midt på Torgalmenningen i russetiden, men da var purken der nesten før vi forsto hva som skjedde. Ellers har jeg ikke vært oppi fyllebråk utover knuffing og skjellsord.

 

Jeg synes heller ikke førstepost virket særlig troverdig, selv om jeg ikke utelukker at det går an med såpass mange år på baken. Jeg skal ikke ta dette videre, men primært når det er stikkvåpen inne i bildet, så går selvforsvar over til å bli skadebegrensning. Ved bråk så løper jeg, ved ran så gir jeg bort det de vil ha, og hvis skade er uunngåelig så er det slett ikke bare meg som blir skadet. Har han kniv så er det kun om å gjøre å unngå at den treffer vitale kroppsdeler.

 

Jeg ble fortalt en liten røverhistorie av en medsoldat da jeg var i militæret. En kompis av ham var angivelig cagefighter, men dette var rent profesjonelt og han var ikke noe glad i bråk på byen. Folk i nærmiljøet, dvs utenforstående på omtrent samme alder, fikk nyss i dette og så selvsagt en mulighet til et "underholdende" slagsmål. En gang han var ute på byen, begynte en gjeng på 3-4 stk å egle seg skikkelig innpå ham og damen hans, og etterhvert ble de så innpåslitne at han gikk med på å gjøre opp utenfor. De gikk et stykke unna, og der grisebanket han alle sammen på en gang. Tror en av dem knakk nesen. Selv synes jeg sånne historier er herlige, det lærer forhåpentligvis bråkebøttene å passe sine egne fordømte saker ;)

Lenke til kommentar
Right, så når verdens fremste selvforsvarseksperter sier det er nytteløst mot noen som har kniv så aner ikke de hva de prater om?

 

Hvem er det du mener som er verdens fremste selvforsvarseksperter?

 

Trener du mye med å forsvare deg mot en som har kniv(plastkniv, shockknife og kritt kniv) vil du være godt rustet :)

 

 

Skjekk; krav maga Human weapon på youtube.

sjekk; Kali Human weapon på youtube.

Lenke til kommentar
nå hakke jeg lest hele tråden, men for meg virker sånne kampsporter mer som en hobby enn en forsvarsmåte..

 

var en dude som klikke på en annen fyr ett sted jeg var, angriperen har brunt belte i karate og gått på det i flere år, noe fullkontakts greier også, mener det var Kyokushin karate els no sånt.. han ble greit lagt i bakken og jekka ned av en fyr som ikke har noen erfaring med kampsport eller katteslagsmål generelt..

 

når han karate fyren fikk reist seg opp igjen angrep han igjen og ble nok en gang lagt i bakken, så om man har høy rang innen en kampsport betyr ikke at man er noen slåsskjempe...

 

Ja, enig med deg her. Det finnes mange slike eksempler. Men folk som sparrer har klart bedre kunskaper og bedre bevegelse og kan unvike og slå gode slag enn en som ikke har trent. Men igjen når en kampsportutdøver har trent mange år med kampsport og sparret litt så vil han få ett feil bilde av hvordan slossing fungerer, sett at det f. eks er et par personer som kun er ute etter å banke en tilfeldig. Man innbiller seg at hei nå er jeg dritgod å sloss, men når det virkelig skjer blir man overvelmet av intensiteten og at du ikke er vant til brutaliteten i en virkelig slosskamp og dermed kapitulerer man ganskje så fort.

 

OT:

hvis det var Kyokushin karate du går på vil jeg tro at du tok ned 3 pakistanere som angrep deg men med standard karate tviler jeg, med mindre pakistanerne var mange år yngre enn deg.

Endret av Damian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...