Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kreatintilskudd bidrar til at musklenes ATP lagre fylles, noe som gjør at man får bedre effekt av treningen. Man vil ved inntak av kreatin kunne ha mer energi tilgjengelig under trening, noe som gjør at man kan trene hardere og med tyngre vekter og resultatene vil dermed kunne komme raskere på bakgrunn av raskere progresjon. I tillegg så drar kreatinet vann med seg inn i muskelen ved inntak. Vi sier at muskelcellen volumiseres, noe som også er med på å gi et større trykk i muskelen slik at musklenes vekst- og styrkepotensial øker. Vannbindingen i muskelen er altså både uunngåelig og ikke minst meget fordelaktig. På grunn av denne vannbindingen er det ikke uvanlig å gå opp ca. 1 kg når man starter på kreatin. Det er også en myte at kreatin binder vann i kroppen og at man dermed kan se pløsete ut – det er snarere tvert i mot; det at kreatin bindes i muskelen, gjør at musklene faktisk ser både hardere og større ut.

(kilde)

Lenke til kommentar

Bestemt meg for å kjøpe Kreatin nå. Noen som kan anbefale et produkt?

Kreatin Monohydrat fra PF. Den er det blitt gjort mest forskning på, og den er sikrest.

 

[quote name=Magnus :)' date='25. april 2010 - 12:41' timestamp='1272192115' post='15560562]

Kroppen binder mer av vannet i stedet for at du pisser det ut, enkelt forklart.

 

Hvor i kroppen vil det binde seg? Jevnt fordelt på hele kroppen, eller spesielle steder?

Det binder seg til musklene over hele kroppen, så ja du får større muskler. Jeg går på det selv, og så med en gang effekten at jeg fikk større muskler, og økte vekten i mange øvelser.

 

 

Takk for svar :D Men vekten vil vel gå ned igjen når man eventuelt slutter å ta kreatin?

 

 

Edit: Noen som har gode råd til hvilket kreatinprodukt jeg bør kjøpe?

Man går litt ned igjen ja, i styrke og. men resultatene kreatin har gitt overgår det. Kjøp kreatin monohydrat fra PF, den er sikrest

Lenke til kommentar

Koffein er vanndrivende jo. Det har nok ikke så mye å si om du drikker kaffe sammen med kreatin, men det har nok litt å si. Kaffe kan sies å være mildt vanndrivende. Om du har brukt penger på kvalitet, så er det bortkasetet om du ikke sammtidig bruker det skikkelig.

Lenke til kommentar

Kaffe er hvertfall ikke vanndrivende.

Det er en myte at kaffe virker vanndrivende, i følge

en forsker som har gjennomgått hele 10 studier på

området. Kaffe er i følge ham ikke mer vanndrivende

enn vann, og det var ingen forskjell i urinmengde

mellom kaffedrikkere og vanndrikkere.

Fra "Drivkraft" nr 1. 2010.

 

 

Og for å svare på spm.: Ja, man kan fint blande koffein og kreatin ;)

Lenke til kommentar

Kaffe er hvertfall ikke vanndrivende.

Det er en myte at kaffe virker vanndrivende, i følge

en forsker som har gjennomgått hele 10 studier på

området. Kaffe er i følge ham ikke mer vanndrivende

enn vann, og det var ingen forskjell i urinmengde

mellom kaffedrikkere og vanndrikkere.

Fra "Drivkraft" nr 1. 2010.

 

 

Og for å svare på spm.: Ja, man kan fint blande koffein og kreatin ;)

Tatt fra Helse og velferdsetaten i Oslo Kommune

Vanndrivende

Både kaffe og te er vanndrivende, og øker utskillelsen av urin fra nyrene. Drikk gjerne vann samtidig med kaffe og te.

 

Jeg vet ikke helt hvem jeg skal stole på, men jeg velger å ta utgangspunkt i at særlig kaffe er vanndrivende. Jeg drikker alltid to store glass vann før jeg skal på skolen, og de dagene jeg rekker kaffe så merker jeg at jeg må på toalettet mye tidligere en de dagene jeg ikke drikker kaffe.

Lenke til kommentar

"Magnus :)" Hvor har du lest eller hørt at Proteinfabrikken sin Kreatin Monohydrat er så sikker?

Finner ingen steder hvor Kreatinet er produsert eller annen informasjon om produktet.

 

Man bør være forsiktig med Kreatin da levra jobber hardt for å bearbeide kreatinen.

Nesten all forskning på kreatin har blitt gjort på kreatin monohydrat, og den forskningen har pågått i ca 2 tiår nå. Kreatinet har vært en begeistring for forskerne og, siden de har ikke funnet noen negative effekter ved bruk av kreatin.

 

Det pågår nå omfattende forskning på skader ved bruk av kreatin i lengre perioder. Så langt har fast bruk av kreatin i 5 år uten pauser gitt ingen skadlige resultater, eller tegn på svekket nyre eller kroppens egen evne til å produsere kreatin.

Det har vært bare ett tilfelle: En mann fra USA tok 20g kreatin i 4 uker, og fikk litt problemer med nyrene. Men han oversteg jo anbefallningen i stor grad. Det blir som å gå på antibiotika i 40 dager, dømt til å få konsekvenser.

 

Kreatin Monohydrat består av ganske sikkert de samme ingrediensene som monohydratutgaven som det har blitt forsket på. All produkt fra PF har blitt godkjent av mattilsynet, som i Norge er kjent for å være rimlige strenge.

 

Jeg mener at man burde kjøpe produkter som er fra et merke du kjenner, som proteinfabrikken. Innen proteinfabrikken så er det flere typer kreatin, men kreatin monohydrat er den som det har blitt forsket mest på, i motsetning til nyere produkter, så derfor anbefalte jeg den.

 

Edit: Kreatin er produsert på proteinfabrikken, hvis du ikke skjønte det :p står på pakka.

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...