Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

Vel idioter er vel de siste du skal prøve å omvende. Folk fra forrige generasjon vil spise brunost og potet til de dør.

 

Vel, vil du ikke spise mat til du dør selv altså?

 

 

Bare for å gjøre innlegget mitt litt mer verdifullt, så kan jeg nevne at jeg har et veddemål med brodern om å komme først i mål på 5 km.

 

Prøver å løpe et par ganger i uka, og fant ut at jeg brukte litt mindre tid idag enn forrige gang jeg løp, så fremgang er i sikte :)

 

Har løpt 5 km på rett over 20-tallet når jeg løp aktivt, men skal være fornøyd hvis jeg ligger under 30-minutter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men tenker å legge fokuset mitt om til kondisjon, då det er ein flaskehals generelt.. Korleis gjer folket her som trenar kondisjon det? 4x4 delen på kondisjon er grei, men har de ikkje andre styrkeøvingar?

 

F.eks bein. Eg spelar fotball 2-3 gonger i veka, så korleis bør eg legge opp beintreninga mtp. at eg skal ha 4x4 og fotball? Overkroppen tenker eg kan køyre på som eg har gjort.

Lenke til kommentar

Tror du må prøve deg fram litt selv egentlig.

 

Personlig så merka jeg at beintreningene gikk ut over fotballen, ved at jeg ble veldig tung og i beina når jeg spilte. Derfor kutta jeg ned på beintrening før treninger/kamper. Men det var før jeg begynnte å trene seriøst med 5x5 og knebøy og pakka..

 

4x4 kan bli tungt i tillegg, så det er nok lurt å ikke overdrive løpinga. Mtp styrketreninga så burde du holde intervalltrening til et minumum. 1-2 ganger per uke kanskje.

 

Men nå veit ikke jeg om du prioriterer styrke eller fotball/utholdenhet, så det blir litt vanskelig å si noe konkret. Men du får prøve deg litt fram og se hva kroppen din tåler. Det kan godt hende du ikke har noe problemer med å trene bein tett opptil fotballen, men jeg merka at det ikke gikk på meg. Men sånt er vel individuelt tenker jeg.

 

Et alternativ kan være å kjøre lett trening på bein (f.eks. -20% av det du vanligvis trener med) dager før fotballtrening.

 

Men i bunn og grunn kommer du an på hvordan du priorierer.

Om det er:

1. Fotball

2. 4x4

3. styrke

så burde du tilpasse styrketreninga etter hvordan det passer med de andre treningene osv.

 

Litt rotete svar kanskje, men håper du fikk med deg noe :p

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg trene riktig da? Har ikke mulighet for å stikke på et treningsenter.

Eller så løper jeg fort opp, akkuratt slik at jeg ikke får melkesyre, og jogger rolig ned. Gjentar dette 4 ganger, før jeg tar en 3 minutters pause, begynner på nytt, gjentar osv. Tar sammenlagt 4 sett. Det blir en form for 4x4.

 

Intervaller er generelt sett veldig bra for både kondis og fettforbrenning.

Gjorde dette her i dag, bare at bakken er ikke så altfor bratt, men den er lang, men bør jeg gjøre dette vær dag? eller annenhver dag?

Lenke til kommentar

 

Gjorde dette her i dag, bare at bakken er ikke så altfor bratt, men den er lang, men bør jeg gjøre dette vær dag? eller annenhver dag?

Hvor sliten ble du?

Om du ikke trener noe annet så kan du løpe tre til 3 - 4 ganger i uka. I og med at det er intervaller som er tunge for benmusklaturen, så burde du ha minst 48 timer mellom hver økt.

Lenke til kommentar

Hvor andpusten du ble sier lite om hvor mye du har slitt deg ut. Prøv å løp 50m mens du holder pusten så kan jeg love deg at du blir veldig andpusten, men det ville ikke gi deg noe treningsutbytte what so ever og du kan gjerne gjøre det 5 ganger om dagen hele uka. Du kjenner vel på kroppen når du er skikkelig sliten? Da har du hatt en bra treningsøkt og kroppen trenger dermed hvile for å bygge seg opp igjen.

Lenke til kommentar

Ble ganske sliten, men det kom seg på spaserturen på vei hjem, men var ganske andpusten når jeg kom tilbake.

Du skal kjenne det veldig godt. Du skal nesten være på vippepunktet til å få melkesyre. Om du ikke ble sliten nok er det bare å løpe fortere, eventuelt spurte.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet går man opp i vekt av å bruke kreatin. ca 1-2 kilo i begynnelsen. Hva er det som gjør at man går opp i vekt? Kan noen prøve å forklare hva som skjer i kroppen som får en til å øke vekt?

 

Og er det slik at man øker 1-2 kilo i begynnelsen, så stopper det?

Kroppen tar til seg vann.

Lenke til kommentar

Kroppen binder mer av vannet i stedet for at du pisser det ut, enkelt forklart.

 

Hvor i kroppen vil det binde seg? Jevnt fordelt på hele kroppen, eller spesielle steder?

Det binder seg til musklene over hele kroppen, så ja du får større muskler. Jeg går på det selv, og så med en gang effekten at jeg fikk større muskler, og økte vekten i mange øvelser.

Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date='25. april 2010 - 12:41' timestamp='1272192115' post='15560562]

Kroppen binder mer av vannet i stedet for at du pisser det ut, enkelt forklart.

 

Hvor i kroppen vil det binde seg? Jevnt fordelt på hele kroppen, eller spesielle steder?

Det binder seg til musklene over hele kroppen, så ja du får større muskler. Jeg går på det selv, og så med en gang effekten at jeg fikk større muskler, og økte vekten i mange øvelser.

 

 

Takk for svar :D Men vekten vil vel gå ned igjen når man eventuelt slutter å ta kreatin?

 

 

Edit: Noen som har gode råd til hvilket kreatinprodukt jeg bør kjøpe?

Endret av Sammy-Lee
Lenke til kommentar

Kreatin gjør at man tar opp vann i musklene, og musklene vil da få mer energi til å klare et par repitisjoner ekstra. Det at musklene tar opp ekstra vann gjør at de kan bli litt større og hardere og man vil gå opp 1-2 kg når man bruker det. Disse kiloene er bare væske, ikke fett eller muskler. Så man blir ikke feit som mange tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...