Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det har utvilomt ekstremt mye å si..
 
Tror de færreste i dag går rundt og føler at de har stabilt høye energinivåer hele dagen og sylskarp kognitiv funksjon, men det er mulig å oppnå med riktig type kosthold.
 
Gikk selv fra et ganske shitty kosthold til en carb-cycling-variant for noen år siden, og det var helt utrolig hva som skjedde med huet mitt. Responderte også vesentlig bedre på trening.
 
Nå har jeg hatt en lengre periode med ikke fullt så bra kosthold for å komme litt opp i vekt, men prøver å finne frem til noe som kan funke bra igjen nå.
Lenke til kommentar

Godt mulig dette har vært diskutert før (stopp meg gjerne isåfall), men hvor viktig mener dere (/vitenskap?) at kosthold er? Det spørs jo selvsagt litt i hvilken sammenheng man stiller spørsmålet, viktig for livskvalitet? for helse? for å fungere optimal på trening/skole? osv osv...

 

Kjæresten min sa at han ikke trodde at kosthold ikke har noe å si, jeg mener motsatt. Altså, spiser du bedre, vil jo kroppen prestere og restituere bedre? Men, kanskje dette er individuelt? Det jeg har lest (og erfart), hvis jeg har forstått det riktig, tyder på dette.. Jeg 'føler' at jeg kan spise "hva jeg vil" når jeg trener slik jeg gjør nå (dog har jeg merkelig mest lyst på grønnsaker, føler meg ikke så tilfredstilt om jeg ikke spiser det..), og fortsatt se ganske decent ut, men jeg kan ikke trene slik jeg gjør nå om jeg hadde spist hva jeg vil (eller, ja,,, '''drittmat'', ikke at det nødvendigvis er det jeg vil spise - men dere skjønner hva jeg mener?). Kanskje det spørs litt om en spiser/trener for å få en estetisk fin kropp, eller for å løpe fortest/løfte tyngst. Dette er jo ganske subjektivt..

Om jeg spiser pizza vil jeg mest sannsynlig føle meg litt ekstra tung/daff i kroppen på trening neste dag, kan dette bare være psykologisk?  Eller er det fordi jeg ikke er særlig vant med å spise den typen fett? Sånn helsemessig vil jeg ikke tørre å påstå at det å ha et 'dårlig' kosthold gjør noe gunstig?

 

 

Forøvrig, noen som har hørt på podcasten "thought for food"? Pedagogikken/humoren til vertene er kanskje ikke helt min greie, og de har jo en agenda,,, men de har noe interessant content og personell på besøk. Likte den nyeste episoden som bla. snakker om mikrobiomet vårt. Noen som har andre podcasttips som omhandler ernæring?

Kostold har definitivt noe å si, når det gjelder dagsform tror jeg det både ligger psykologisk og fysisk. 

Du kan spise akkurat hva du vil, og en pizza her og en burger der dreper deg ikke, men selv som aktivt treningsmenneske blir du også feit med for dårlig diett, man kan ikke løpe fra en dårlig diett sies det. Ikke bare kan du vli feit, men få diabetes og mye annet du ikke vil ha. Men jeg har ikke satt meg så inn i det, jeg spiser ekstremt rent selv, ekstremt mye grønnsaker, ren, hjemmelaget mat, stort sett. Trives dog med det. Men jeg har en enorm apetitt, kunne lett hivd i meg flere tusen kcal over forbruk til dagen om jeg ikke spiste etter boka.

 

Og som Penn Jillette sier, "I now Eat Whatever I Want, but what i want has changed profoundly"

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg taler mot alt av bedre vitende, og sikkert også alt av litteratur som finnes på emnet, men jeg kjenner pokker ikke forskjellen på et rent, grønt og variert kosthold basert på bla fisk, ikke-prosessert kjøtt, grønnsaker, grove kornsorter, frukt og nøtter, og på et gjennomført søppelkosthold basert på brødskiver, pizza, pølser og fast food-burgere. Og jeg snakker ikke om en dag til dag-følelse, men om jeg lever på utelukkende dritt eller mer eller mindre utelukkende ordentlig bra mat i opptil flere måneder.

 

Sier ikke at det er ubetydelig for helsa og/eller treningsprestasjonene hva man spiser, men jeg merker altså ingen forskjell. Dette virker jo så riv ruskende dumt at jeg ikke kan være annet enn åpen for at jeg analyserer erfaringene mine feil, men det er nå sånn det oppleves.

 

Det jeg dog merker forskjell på, både hva angår vekt, kroppssammensetning, energinivå og treningsresultater, er makrofordeling og totalt kaloriinntak. 

 

Er det ingen andre som har samme opplevelse?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Jeg blir altså rett og slett så dum av drittmaten at jeg ikke legger merke til hvor dum jeg blir. Konge  :dremel:

Haha, man kan jo se på det sånn om man absolutt vil  :p

 

For min egen del så tenker jeg saktere og blir fysisk tregere om jeg ikke spiser nok grønt og samtidig spiser ferdigpizza osv

Lenke til kommentar

[..]

Det skyldes fordi mennesker føler seg bedre av å ta valg, selv om maten nødvendigvis ikke gir bedre helse. Et godt eksempel er vitamin C hvor opptaket ikke er lineært med inntaket. Spiser du for mye Vitamin C vil kroppen tisse overskuddet ut. Samtidig føler folk seg bedre etter å ha spist "ren mat" og ofte trekkes vitamin C fram. Selv om det er ingenting som heter ren mat, så føler folk seg bedre etter å ha spist "ren mat". 

 

Dukien, du driver med IF sant? 5:2 eller hvordan har du lagt det opp? Hvordan føler du det fungerer med trening, og trener du når du faster?

Med underskudd ved ukesslutt, eller spiser du inn kaloriene dagene du ikke faster?

Ja. :) Jeg har som regel tre store måltider hvor jeg supplementer med frukt. Drikker kaffe med melk når jeg står opp rundt syv tiden. Spiser første måltid rundt 12 00, så kan det bli en frukt eller to til middag kl 17 00, så trener jeg fra 18-19 00 og spiser siste måltid rundt 20- 21 00. Min utfordring er at jeg av og til ikke får dekt energibehovet så kan hende jeg spiser noe energi og næringstett like før jeg legger meg. 

Lenke til kommentar

 

Jeg blir altså rett og slett så dum av drittmaten at jeg ikke legger merke til hvor dum jeg blir. Konge  :dremel:

Haha, man kan jo se på det sånn om man absolutt vil  :p

 

For min egen del så tenker jeg saktere og blir fysisk tregere om jeg ikke spiser nok grønt og samtidig spiser ferdigpizza osv

 

 

Riktig. Og når jeg tenker meg om, finner jeg mer støtte for dette i det at jeg har trivdes ordentlig godt de gangene jeg har vært i Nord-Norge. Har følt at jeg har befunnet meg blant likesinnede. Besøk som forøvrig ofte har korrelert med lengre perioder med søppelmat  :tease:

 

Hehe, neida, tror så absolutt at kosthold har noe å si (både) for kognitiv funksjon (og for fysisk funksjon). Synes bare det er så rart at jeg merker så lite til det. Etterstreber selvfølgelig et sunt kosthold lell, med tran, grønt og all that good shit, men det hadde gjort underverker for motivasjonen om jeg merka litt mer til at det faktisk var bra for meg ass. Men, men, det er vel ikke alt en stakkars Bjarne evner å få med seg.

 

 

[..]

Det skyldes fordi mennesker føler seg bedre av å ta valg, selv om maten nødvendigvis ikke gir bedre helse. Et godt eksempel er vitamin C hvor opptaket ikke er lineært med inntaket. Spiser du for mye Vitamin C vil kroppen tisse overskuddet ut. Samtidig føler folk seg bedre etter å ha spist "ren mat" og ofte trekkes vitamin C fram. Selv om det er ingenting som heter ren mat, så føler folk seg bedre etter å ha spist "ren mat". 

 

Snip.

Snip.

 

 

Misforstår jeg deg nå*, eller skriver du at Dufen føler seg bedre når han spiser ordentlig (istedenfor ren, enig i det poenget) mat ikke på grunn av maten, men fordi han bevisst/underbevisst er fornøyd med valgene han har truffet? Altså at det er selvtilfredsheten som gjør han fornøyd og ikke nødvendigvis alle de gode næringsstoffene han får i seg?

 

*Har sitti en hel dag og kuka med masteroppgaven nå, så jeg regner i grunn med at jeg har misforstått.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Føler meg bedre når jeg spiser 4-5 skriver bacon til frokost, enn to brødskiver med pålegg ;) Der snakker vi "ren mat".

 

 

Ja. :) Jeg har som regel tre store måltider hvor jeg supplementer med frukt. Drikker kaffe med melk når jeg står opp rundt syv tiden. Spiser første måltid rundt 12 00, så kan det bli en frukt eller to til middag kl 17 00, så trener jeg fra 18-19 00 og spiser siste måltid rundt 20- 21 00. Min utfordring er at jeg av og til ikke får dekt energibehovet så kan hende jeg spiser noe energi og næringstett like før jeg legger meg. 

 

Skjønner, høres ikke dumt ut. Eller for meg gjør det jo det, for jeg klarer jo knapt (les: ikke) dekke behovet når jeg spiser hele dagen engang.

Hvor behov betyr å ikke falle under 70kg. Var oppi 76 i desember og begynte å nærme meg målet på 80, men er nede på ca 73 nå pga livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg blir altså rett og slett så dum av drittmaten at jeg ikke legger merke til hvor dum jeg blir. Konge  :dremel:

Haha, man kan jo se på det sånn om man absolutt vil  :p

 

For min egen del så tenker jeg saktere og blir fysisk tregere om jeg ikke spiser nok grønt og samtidig spiser ferdigpizza osv

 

 

Riktig. Og når jeg tenker meg om, finner jeg mer støtte for dette i det at jeg har trivdes ordentlig godt de gangene jeg har vært i Nord-Norge. Har følt at jeg har befunnet meg blant likesinnede. Besøk som forøvrig ofte har korrelert med lengre perioder med søppelmat  :tease:

 

Hehe, neida, tror så absolutt at kosthold har noe å si (både) for kognitiv funksjon (og for fysisk funksjon). Synes bare det er så rart at jeg merker så lite til det. Etterstreber selvfølgelig et sunt kosthold lell, med tran, grønt og all that good shit, men det hadde gjort underverker for motivasjonen om jeg merka litt mer til at det faktisk var bra for meg ass. Men, men, det er vel ikke alt en stakkars Bjarne evner å få med seg.

 

Det skyldes fordi mennesker føler seg bedre av å ta valg, selv om maten nødvendigvis ikke gir bedre helse. Et godt eksempel er vitamin C hvor opptaket ikke er lineært med inntaket. Spiser du for mye Vitamin C vil kroppen tisse overskuddet ut. Samtidig føler folk seg bedre etter å ha spist "ren mat" og ofte trekkes vitamin C fram. Selv om det er ingenting som heter ren mat, så føler folk seg bedre etter å ha spist "ren mat". 

 

 

 

 

Misforstår jeg deg nå*, eller skriver du at Dufen føler seg bedre når han spiser ordentlig (istedenfor ren, enig i det poenget) mat ikke på grunn av maten, men fordi han bevisst/underbevisst er fornøyd med valgene han har truffet? Altså at det er selvtilfredsheten som gjør han fornøyd og ikke nødvendigvis alle de gode næringsstoffene han får i seg?

 

*Har sitti en hel dag og kuka med masteroppgaven nå, så jeg regner i grunn med at jeg har misforstått.

 

Jeg har ganske forutsigbare dager, og de aktivitetene jeg bedriver kan måles. Såpass nøyaktig at jeg kan relatere det til kosthold.

En av fordelene med å være et petimeter.

Hit me up når du er i NordNorge neste gang så skal du få MAT :lol:

Lenke til kommentar

Junkfood kan ha så mye salt og være så energitett at det igjen påvirker både tørste og kan gi kvalme. Så det kan være fravær av junkfood, snarere enn det å spise "ren mat" som kan gi denne følelsen. For all del, sunn kost over tid vil uten tvil kunne få en til å føle seg bedre. Det jeg mener er at "mest mulig næringstoffer" til enhver ikke nødvendigvis hverken er bedre eller nødvendig. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Hater livet når jeg spiser reint. Men det er nok fordi fantasi kombinert med middels kokkekunskap setter store grenser på hvor «god» mat jeg klarer og lage ut av en løk og en kyllingilet -satt på spissen. Samtidig koser jeg meg glugg ihjel med 500g kyllingvinger og en pose ris dynka i smør og soyasaus ...

Lenke til kommentar

Ordla meg litt tvetydig, beklager dette. Det kan være fravær av junkfood, snarere enn inkludering av "ren mat" som kan føre til at folk fører seg bedre. Vi hadde noen intervjuer på dette engang og deltagerne rappoterte å føle seg "tung i magen", "oppblåst" fra junkfood. Med det sagt så betviler jeg heller ikke at personer opplever å føle seg bedre, om en går fra å spise dårlig til bedre. Denne effekten kan i tilfelle tilskreves en adekvat tilførsel av nødvendige næringstoffer.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...