Gå til innhold

Alle proffene bruker 640*480! WHY?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Seriøst, lær dere programmering, så skjønner dere det med en gang! Ingen lager et spill slikt.

Ja, hvis man interesserer seg for å lage spill (grafikk, etc), jeg er heller mer sånn Symantec-mann og nettsideutvikler. Selv om jeg ikke er noe å skryte av i Photoshop. :roll:

 

EDIT: Først nå kom jeg på at det var off topic, så legger til:

størrelsen på hodet og kroppen osv forblir den samme uavhengig av oppløsning mener jeg å huske

Stemmer!

Endret av DevN
Lenke til kommentar

Nå må dere huske at det er mye i CS som ikke er perfekt, feks at spillet går raskere når du har 100 FPS. Jeg brukte 640 når jeg spilte CS (frem til steam kom ut) fordi den oppløsningen var mye raskere mtp rekyl enn de andre. (siktet ble lite igjen mye raskere, så du kunne tappe 4-5 kuler i sekundet hvor alle traff perfekt) 800x600 likte jeg aldri fordi det var mye bugs i den oppløsningen.

Jeg syntes også det var mye lettere å kaste HE langt med 640 (det var en spesiell måte å kaste HE på slik at den gikk rett frem mye raskere enn vanligt, og dette fikk jeg best til med 640)

 

En annen grunn til at jeg brukte 640 oppløsning var at TNT driverene mine ikke ville kjøre OGL høyere, men det var kansje litt lenge siden.

Lenke til kommentar

De som påstår at hitboxen påvirkes av oppløsninga aner ikke hva de snakker om og vet tydeligvis ganske lite om game code og 3d engines.

 

Det har ALDRI vert pixelbaserte hitboxer siden man begynte å operere med 3d modelerte actors/enteties/"spillere" i 3d engines.

 

Allerede i quake 3 var hitboksen definert som en usynlig "ramme" eller "box" rundt modellen.

 

Denne rammen eksisterer matematisk inne i selve 3d motoroen akkurat som skuddlinjer og prosjektiler plasses i verdenen matematisk

 

Selve renderet, dvs det som tegnes på skjermen kommer til slutt er en representasjon av denne matematiske utregningen og er som noen påpekte tidligere, "unøyaktig"

 

Tallene er de samme for meg og for deg, alt annet hadde gjort både multiplayer balanse og faktisk ren netkode, totalt umulig å håndtere.

 

Når det kommer til hz, er det en mellomting mellom de to ektremitetene som folk presenterer her.

 

Nei, 25 frames pr sekund er ikke nok, selv om det er det filmer vises i. Grunnen til dette er at man for det første oplever kinofilm i en mørk sal og at bildene derfor vil "brenne seg fast" på netthinnen og at en kinoframe tegnes helt samtidig.

 

På fjernsynet derimot benytter man seg (tradisjonelt sett) av interlacing, ved at halve bildet tegnes først og så den andre halvparten. Dette er fordi tv bildet tegnes progressivt fra toppen og ned.

 

En annen faktor er at man ved filmoptak har motion blur som jevner ut raske bevegelser.

 

Men det finnes en øvre grense for hva folk oppfatter. Jeg vil si at 60hz, i stor grad holder, selv om det er en ørliten forskjell mellom 60hz og 100hz (Man ser f.eks forskjell mellom en 60hz og en 100hz tv) men denne forskjellen vill være så liten at reaksjonsevnen for lengst har vert en mye mere avgjørende faktor.

 

Begynner man å komme ned mot 30hz derimot utgjør dette en god del

Personlig anser jeg alt mellom 45-60 som "akseptabelt" og alt over som veldig bra. Å påstå at det er en vesentlig forskjell mellom 100hz og 120hz rent praktisk, er enten fanteri, eller placebo.

 

Viktigere er det med vsync i min oppfatning. Å påstå at 120hz er viktig i samme setning som man sier at folk må skru av vsync for å få større fps, henger ikke på greip.

 

Vsync sørger for at blidet på pc-skjermen er vertikalt synkronisert med refresh raten på skjermen din. Ja, den locker fps'en, men da er trikset å ha en ingame refreshrate på skjermen på et høyt antall hz. Hvis fps'en din blir locka på f.eks 60fps er dette fordi skjermendin har 60hz i refreshrate. Da bør du heller satse på å få opp refreshraten på skjermen en å øke fps'en... for dette utgjør mere, og 100fps på en skjerm som oppdateres med 60 bilder i sekundet, sier seg selv at ikke vil være matnyttig.

 

Windows XP hadde før senere opdateringer en "bug"/"Feature" som gjorde at fps i 3d-apps var locked til 60hz, dette er nå endra så den er locked til den samme frekvensen som du har i desktop mode. Det finnes en rekke programmer som overrider dette og jeg anbefaler å prøve det. (Dog ikke force en refreshrate som skjermen ikke tåler, jeg betaler ikke for nye skjermer ;) )

 

En annen grunn til å bruke vsync er at man unngår "tearing", tearing er når skjermen deler seg i to fordi den får informasjon fra skjermkortet raskere enn den klarer å displaye.

 

Og jeg for min del foretrekker å bare ha en person på skjermen å skyte på hvis jeg snur meg fort, enn å ha to halve og et høyt tall jeg kan skryte av.

 

Men for all del, 400fps er morro å ha på papiret, men det utgjør ingen praktisk forskjell fra fps'er over 100 iaffal. :)

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Saken er vel oppklart allerede.

Mine påstander er ut fra det jeg har forstått på andre personer, så man lærer både usann og sann fakta hver dag. ;)

 

Og nei, interesserer meg ikke for 3D og sånt pr i dag - hvorfor skulle jeg da ha interesse av å vite det? Får vel si at jeg bekreftet den usanne påstanden av ukjent grunn.

Lenke til kommentar
kanskje fordi :

 

1. de har spilt cs lenge og er vant med den oppløsningen

2. de tror at de kan reagere raskere når spillet ikke lagger pga skjermkort. Akkurat som at noen tror de er bedre med 100fps enn 60fps, noe som i teorien er nesten umulig.

3. de ønsker å være spesielle, og skille seg ut fra alle andre

men hvis de er så "proff", hvorfor skaffer de seg ikke bedre skjermkort?

Lenke til kommentar
Vsync sørger for at blidet på pc-skjermen er vertikalt synkronisert med refresh raten på skjermen din. Ja, den locker fps'en, men da er trikset å ha en ingame refreshrate på skjermen på et høyt antall hz. Hvis fps'en din blir locka på f.eks 60fps er dette fordi skjermendin har 60hz i refreshrate. Da bør du heller satse på å få opp refreshraten på skjermen en å øke fps'en... for dette utgjør mere, og 100fps på en skjerm som oppdateres med 60 bilder i sekundet, sier seg selv at ikke vil være matnyttig.

Så hvis du spiller med en lcd-skjerm, er det ikke vits i å prøve å få mer en 60fps?

Lenke til kommentar
kanskje fordi :

 

1. de har spilt cs lenge og er vant med den oppløsningen

2. de tror at de kan reagere raskere når spillet ikke lagger pga skjermkort. Akkurat som at noen tror de er bedre med 100fps enn 60fps, noe som i teorien er nesten umulig.

3. de ønsker å være spesielle, og skille seg ut fra alle andre

men hvis de er så "proff", hvorfor skaffer de seg ikke bedre skjermkort?

Kanskje fordi det ikke var bedre skjemkort når de begynte å spille, og fordi de da ennå ikke var "prof"

Lenke til kommentar
hvorfor bruker proene den musa, da vil jeg bruke den og bli like pro.

 

liker 1280 x 1024 pga en vanesak (hater meldinga på min NEC 1760NX om feil oppløsning...)

Hmm.. den meldinga på NEC 1760 går ann å skru av... og.. jeg ble også irritert over denne, men jeg fant ut hvordan den kunne skrus av.

 

For å skru av: klikk på meneyen på skjermen... tredje fane av instillingene... klikk på ilonet med xyi på, der kan du skru av oppløsnings-meldinga som popper opp ofte når du har det lavere enn 1280x1024

Lenke til kommentar
Vsync sørger for at blidet på pc-skjermen er vertikalt synkronisert med refresh raten på skjermen din. Ja, den locker fps'en, men da er trikset å ha en ingame refreshrate på skjermen på et høyt antall hz. Hvis fps'en din blir locka på f.eks 60fps er dette fordi skjermendin har 60hz i refreshrate. Da bør du heller satse på å få opp refreshraten på skjermen en å øke fps'en... for dette utgjør mere, og 100fps på en skjerm som oppdateres med 60 bilder i sekundet, sier seg selv at ikke vil være matnyttig.

Så hvis du spiller med en lcd-skjerm, er det ikke vits i å prøve å få mer en 60fps?

Vell inn effect, nei.

 

En flatskjerm oppdateres synkront over hele skjermflata til forskjell fra crt-skjerm., og man opplever ikke samme ubehag som på en crt ved 60hz

 

Men en LCD på 60hz, vill ikke tegne mere en 60 bilder på skjermen pr sekund, så en fps på over 60 vil ikke utgjøre noe visuelt. Men det vill jo være en garanti for at fps'en holder seg over 60hz igjennom hele spilloplevelsen.

 

Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro at vsync ikke har noe for seg på en LSD, jeg har ikke LSD selv så jeg har ikke fått testa, correct me if im wrong.

 

Jeg vet det kan være vanskelig for enkelte å få mytene sine stukket hull på her, men les over data og tall, hvis dere tviler. Dette er ganske enkel logikk.

 

(BTW, sorry for de tre postene, men det gikk litt fort for seg, jeg er ikke på post jakt her ;) er vell egentli greit nok fordi det deler opp svarene i egne poster ... :) )

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...